Ateho  Elekma

-91 seiskasatasen taka-akseliongelmat; purkaamoperäkin risa

  • 12 Vastauksia
  • 5837 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

takapotkukartano

  • Vieras
  Aikaisemmin tämä on ollut ongelmana vain kuskin osalta, mutta nyt alkoi kuulua kummia myös tuosta vain 480 000 ajetusta farkustakin. Aluksi luulin, että pakoputkesta on kannatinkumi/-panta risa ja putki kolisee, mutta eipäs se niin ollutkaan.
Ääni kuuluu aina, kun autolla kaarretaan vasemmalle ja samalla on veto päällä. Rullatessa siis ei. Ihan sama lähdenkö vaikka bensatankilta, kierränkö liikenteenjakajaa vai vedätänkö vain muuten lievää mutkaa tiukemmassa kaarteessa. Vauhti ei tässä ole määräävä tekijä ja lujaahan tuolla ei uskallakaan kiihdytellä vasemmalle kaarrettaessa. Ääni esiintyy siis ihan miedostikin vedätettäessä. Tällöin jostain takaa vasemmalta kuuluu todella terävän metallista rusahtelua/pauketta ja tuntuu ikäänkuin jonkinlaista ravistamistakin. Oikealle tai suoraan ajettaessa ei kuulu mitään.
Veikkauksia onkos tuosta tasauspyörästö poikimassa vai mistä tuo johtuu ? Autossa ei ole lukkoperää ja muutenkin koska kyseessä on sillä säälittävällä B200F-moottorilla varustettu auto, ei tuota ole revittämälläkään rikottu,,,
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011, 20:00:57 kirjoittanut takapotkukartano »

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 seiskasatasen perä (?) paukkuu
« Vastaus #1 : 28.07.2011, 15:43:25 »
Joskus minulla taka-akseli äänteli ja otin sen kaarteen ulkopuolisen vetoakselin pois. Katsoin kunnossaolevalla taskulampulla putkeen ja tuli nuohoshommia - akseliputkessa oli karkeahkoa hiekkaa, joka vaelsi kaarrettaessa ja murskasi niitä hiekkjyväsiä. Nuohous tuotti tulosta ja ääni hävisi.

Tietysti voit hommata sen vanhan etuakselin tilalle sen "uuden vanhan". Itse ehkä katselisin ne vetoakseliputket ja takapyörän laakerit. Lopuksi saattaisin ottaa perän takalevyn irti ja katselisin sisälle. Näkeehän siinä samalla mitä käyttökelpoista siellä vielä on  :).

Tuosta minulla olleesta viasta epäilisin päihdeaineiden vaikutuksen alaisena tehtyä taka-akselin laakerinvaihtoa tai sitten jossain vaiheessa puhkisyöpynyttä perälevyä, joka vaihdettiin ehjään asiaa tarkemmin tutkimatta.

hevonen

  • Vieras
Vs: -91 seiskasatasen perä paukkuu
« Vastaus #2 : 01.11.2011, 19:10:03 »
Vaan sittenpä tuli uusi kysymys. Kuinka pian voitelun puute aiheuttaa vaurioita perämurikan rattaisiin ?
Olen ajanut vanhalla perällä tietoisesti ilman öljyä n. 15 km ja sen jälkeen käry kävi ja lautaspyörän hampaat sinisenä.

hevonen

  • Vieras
Vs: -91 seiskasatasen perä paukkuu
« Vastaus #3 : 03.11.2011, 14:17:58 »
Mistäpä perän hommasit? Jos purkaamolta, niillähän on vaihtotakuu, teettää vaan melkoisesti turhaa työtä.
Jos yksityiseltä ostit "ehjän", voi olla tukala tilanne.
Selvää kuivana sorvattua lastuahan tuo on.


Ed.    Olisikohan nuo kuvassa olevat tavarat kuitenkin stefan jäänteitä? Se jousi stefasta ja jotain muuta rojua.
Joku asentanut vetarin paikalleen ja lykännyt sisemmän stefan perään... :buck2:

Tai sitten on sen vetolaipan stefan jäänteet, jos se kerran sieltä vuosi.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2011, 11:41:30 kirjoittanut hevonen »

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: -91 seiskasatasen perä paukkuu
« Vastaus #4 : 03.11.2011, 15:23:35 »
Kyllähän se kuljettajan puolen laakerivialta kuulostaisi se alkuperäinen rutina, vika välityksessä tai tasauspyörästössä oireilisi kyllä molempiin suuntiin käännyttäessä. Kokeile heiluttaa siinä alkuperäisessä akselissa kuskin puoleista akselia pystysuunnassa (akselin suuntaisesti pieni välys ei ole huolestuttavaa), jos heiluu niin laakeri hajalla. Sisäkalujen kuntohan on helppo katsoa kun laskee öljyt pois ja avaa peräkopan, sitten pyörittelee perää niin, että varmasti näkee kaikista rattaista ettei puutu palasia tai ole epänormaalia kulumaa. Kulunut perävälitys oireilee "viheltämällä" ja klonksumalla suunnan vaihdossa, tasauspyörästö yleensä rutisee ja paukkuu ja se ei kauan kestä kun on ruvennut hajoamaan.

Laakerin vaihto:
- jarrukamat pois tieltä
- laipan takaa neljä pulttia pois (samat joilla käsijarrukenkien kiinnikkeet ja jarrukilpi on kiinni) ja nypätään akseli irti perästä
- rassataan laakerin ulkokehä ja stefan jämät pois akseliputkesta
- hiotaan akselista laakeria paikoillaan pitävä krymppiholkki lähes poikki, lyödään taltalla tms poikki ja naputellaan laakeri irti
- putsataan akseli ja viedään jätesäkkiin käärittynä yöksi pakastimeen (ei ole pakollista mutta helpottaa laakerin ja krymppiholkin asennusta)
- haetaan akseli pakastimesta, laitetaan kiinnityslevy, ulompi stefa ja shimmilevyt (jos on) akselille
- lämmitetään uuden laakerin sisäkehää hivenen ja naputellaa laakeri paikoilleen halkaisijaltaan laakerin sisäkehän kokosella putkella ja vasaralla avustaen
- kuumitetaan krymppiholkki punahehkuiseksi ja pudotetaan paikoilleen akseliin, tarvittaessa avustetaan putkella ja lekalla (krymppiholkin on sitten oltava punahehkuinen, muuten melko turha yrittää paikoilleen, ilman kuumentamista ei onnistu mitenkään),   tämä vaihe pitää suorittaa nopeasti tai muuten holkki jää jumiin väärään kohtaan akselia
- annetaan jäähtyä, asennetaan sisempi stefa (jos on) ja laakerin ulkokehä paikoilleen akseliputkeen
- jarrukilpi hollille ja lykätään akseli paikoilleen perään, kiinnitetään pultit, käsijarrukenkien kiinnikkeet ja jarrukilpi
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Mulla on kilvenvaihtoprojekti menoillaan ja katteltuani noi putkien sisällöt (ajattelin imuroida samalla viritelmällä kuin kynnyskotelotkin :) ) vaihdan sitten peräoilit sinne. Onko siinä joku tietty öljy vai ruuttaanko sinne normaalia lootaöljyä vai jotain missä lukee peräöljy?

Minullakin siis oli raahaavaa ääntä tuolla perässä ja sen paikallistui käsijarrun käyttöön, joka nyttemmin disabloitu :) Sitä kun tosiaan rupesin tossa rassailemaan, niin totesin, ettei kannata ilman kilvenvaihtoa vaihtaa käppäriosia. Käsijarrun osalta romut on siellä ruosteessa, mutta ei ne ny ihan kuralla ollu. Eli ihan oikeesti en tiedä mistä toi rutina kuulu, mut kai se löytyy, kunhan saa systeemit auki.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2011, 19:34:33 kirjoittanut jpajula »
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Pistä perään GL5 luokiteltua voimansiirto öljyä, muuten ei niin väliä
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Tärkeintä ei ole mitä siellä lukee, mutta API-luokka pitäisi olla GL-5. Synteettinen on tietysti etenkin talvikäyttöön parempaa ja niissä on yleensä ns kaksoisluokitus eli esim GL-4/5. Tuota GL-5 öljyä voit sitten suositella vaihteistoon esim pahemmalle vihamiehellesi ;D.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Ok, Motonetissä on myös lukkoperäöljyä - onko noissa oletuksena kitkalukko? Vaiko onko se ihan sama mikä GL5 se on?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Jos "tuntuu siltä" että voisi olla lukkoperä, voit käyttää myös lukkoperäöljyä - ei siitä yleensä haittaakaan ole ja hintakin on kai lähes sama. Eikä tavallinen laatikko loukkaannu, vaikka saisikin lukkoperäoljyä (LS = limited slip) ;) - siellä kun ei ole mitään mikä "luistaisi" edes rajoitetusti  ;D. Yleensä tuollaiset öljyt ovat välttämättömiä ns kitkalukkoperissä - eivät toimi kunnolla (tai ollenkaan) ilman tuota LS-merkintää.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 seiskasatasen taka-akseliongelmat; purkaamoperäkin risa
« Vastaus #10 : 09.11.2011, 08:57:56 »
Heitetäänpä tähän keskusteluun toi sama kysely noista vetarin pulttien momenteista. Eli onhan se 40 nyyttonia?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 seiskasatasen taka-akseliongelmat; purkaamoperäkin risa
« Vastaus #11 : 11.11.2011, 09:17:19 »
Tarkistelin eilen tuon peräöljyn määrän ja kyllä siellä tarpeeksi mittauksen perusteella tuntuis olevan. Öljyssä tosin oli aika paljon kuplia, kun jäi "mittatikkuunkin". Kieliiköhän se jostain ongelmasta vai onko se vaan siitä, että öljy vispaantuu noissa rattaissa ja ottaa ilmaa sekaan? Meinasin vaihtaa öljyt, mutta pohjatulppa näytti olevan tasan siinä kunnossa, että vähintäänkin uusi vastaava pitäs olla vieressä vaihtoa varten. Onko se muuten 13mm (avain pyörii kannan ympärillä) vai 12mm (ei mahdu kannan ympärille)?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: -91 seiskasatasen taka-akseliongelmat; purkaamoperäkin risa
« Vastaus #12 : 11.11.2011, 09:26:23 »
koitapa lyödä siihen puolentuuman hylsy! se on 12 ja 13mm väliltä.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo