Kulkukoira  Proturbo

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 752 Vastauksia
  • 254611 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2094
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #585 : 23.02.2023, 10:14:54 »
Mä vedin omaan startilta, laitoin mini-ANL sulakepesät jarrusylkän lähistölle ja vedin semmosten kautta seka virtalukon että alkuperäsen sulakerasian sähköt.
Veden lämpöanturi ihan vaan alavesiletkuun?
« Viimeksi muokattu: 23.02.2023, 10:19:26 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #586 : 23.02.2023, 12:04:35 »
Veden lämpöanturi ihan vaan alavesiletkuun?

Ei ainakaan sinne, melkeimpä tärkein anturi moottorinohjaukselle ja alavesiletku lämpiää vasta kun termari auennut ja vesi kiertänyt syylärin läpi, eikä vastaa sittenkään moottorinlämpöjä. Ohjelmoitavissa boxeissa anturin arvot skaalattavissa, mutta sittenkin viivettä lämpötilan muutoksiin tulee hirmuisesti.

Voisiko sinne tehdä korotusholkin ja nostaa/kääntää anturia kauemmas imusarjasta ? Onko kannessa sopivaa paikkaa johon tekee uuden reiän ?
Termarin ja kannen väliin alumiinista 1" korotuspala, jolla termaria ylös päin ja anturi termarin alapuolelle korotuspalaan ?
En tiedä olisiko jossain Penta-koneissa jopa sopiva ?

Tuohon tyyliin, saattaa löytyä tuurilla sopivakin, paljon kiinni termarikopan pulttijaosta.
https://www.google.com/search?q=water+neck+riser+block&tbm=isch&ved=2ahUKEwjE9fbLrKv9AhVDvCoKHTrVCoYQ2-cCegQIABAA&oq=water+neck+riser+block&gs_lcp=CgNpbWcQDFCCEFiBEmC4JmgAcAB4AIABTYgB1wGSAQEzmAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=RzT3Y4S2NcP4qgG6qquwCA&bih=535&biw=1097

On olemassa myös termarikoteloita joissa päällä anturille paikkoja. Nekin epätarkkoja, tulee vääristymiä lämpenemisvaiheessa ennen kuin termari aukeaa ja vesi kannesta pääsee suoraan anturille asti.

Tuon tyyppisiä
https://www.ecklers.com/1974-91-chevy-gmc-truck-thermostat-housing-chrome-small-block-61-121571-1.html

Tai sitten termarin siirtosarja letkuun, anturi vaikka siihen alkuperäseen termarikoppaan ja termari letkussa olevaan koteloon. Noita on olemassa valmiitakin, löytyy kun hakee InLine Thermostat Housing.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #587 : 23.02.2023, 15:10:30 »
Letkuihin en juuri tuon takia viitsi laittaa. Tosin tuo termostaattikotelon korokepala vois olla yks vaihtoehto. Kannen lähes takapäässä olisi 11/16" vesilähtö josta menee lämppärin kennolle, mutta siihenkään ei tunnu löytyvän sopivaa sovitetta/haaraa tai muuta, tietysti leikkaa/liimaa tyylillä sais tehtyä..

Anturin omalle paikalle jos löytäis jonkinmoisen 90° kulman ja jatkon niin saisi mahtumaan anturin kun saisi käännettyä anturin eri suuntaan.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2393
  • www.vrcf.fi
« Viimeksi muokattu: 26.02.2023, 21:54:28 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #589 : 28.02.2023, 19:30:02 »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2393
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #590 : 01.03.2023, 22:01:59 »
Eikö tuo 5/8-18 ole lähinnä mittariantureiden kierre? Ja niiden vastusarvot on jotain muuta kuin Ecujen ETC antureiden arvot.

Eikö sun kannessa ole ihan normi M12x1,5 kierre ecun lämpötila-anturille?

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #591 : 02.03.2023, 09:45:17 »
Eikö tuo 5/8-18 ole lähinnä mittariantureiden kierre? Ja niiden vastusarvot on jotain muuta kuin Ecujen ETC antureiden arvot.

Eikö sun kannessa ole ihan normi M12x1,5 kierre ecun lämpötila-anturille?

Ei ole tossa 405 kannessa millistä lähtöä anturille, B23ET koneen kansi tiettävästi kun ei ole suuttimien paikkoja.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2393
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #592 : 02.03.2023, 10:23:06 »
Ei ole tossa 405 kannessa millistä lähtöä anturille, B23ET koneen kansi tiettävästi kun ei ole suuttimien paikkoja.

Taita olla venekansi sitten, B23ET:ssä on Boschin musta ETC anturi. Samassa paikassa kuin muissakin LH autokansissa. Jos olisi B23E päältä tuo kansi, niin siinä olisi M14 kierre K-jetin lämpöaikakytkintä varten.

Mutta todellakaan en lähtisi kikkailemaan mittariantureiden kanssa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #593 : 02.03.2023, 16:07:32 »
Kuvissa näkyy mitkä kierrepaikat kannessa on, toi 11/16" letkunlähtö on kysymysmerkki..

Sinisellä ympyröidyssä ei ole kierrettä ollenkaan..

Toisen kuvan ympyröityyn kohtaan voisi tietysti tehdä vaikka sen m12 kierteen, jos se vaan vesitilaan menee? Tietysti varovasti sais porailla ja kierteyttää kun kansi jo momentissaan..






Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #594 : 02.03.2023, 22:02:58 »
Kolmosen ja nelosen välissä oleva 11/16" paikka on lämppärin nestekiertoa varten.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #595 : 03.03.2023, 06:46:37 »
Kolmosen ja nelosen välissä oleva 11/16" paikka on lämppärin nestekiertoa varten.

Se oli tiedossa kun letkunlähtö siihen kyllä löytyy, vähän huonosti näköjään tohon kirjoittelin, eli siis kierre oli vaan kysymysmerkki kun millikoosta googletin lähimmän tuumakoon. Siihenkin mietin haaroituskappaletta johon laittais anturin  ??? Täytyy koittaa muuten sähköt saada ja laittaa toi vaikka viimisenä, nopeehan se on sitten kytkeä kun löytää sopivan anturin johkin koloon.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #596 : 03.03.2023, 08:41:43 »
Kairaat nyt vaan sen kierteen anturille siihen kanteen tyhjään paikkaan niin tarvitse pyörää keksiä uudestaan.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8928
  • Teiden tukko
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #597 : 03.03.2023, 09:42:20 »
Ei ole tarvinnut autojen tuumakierteiden kanssa pelata, mutta jos kierre on ~17mm halkaisijaltaan, niin 3/8" (putkituuma) saattaisi löytyä antureita ja putkikierreosia helpommin.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2023, 10:38:30 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #598 : 07.03.2023, 16:19:24 »
Taas kysellään tyhmiä, tai siis mietitään ääneen. Ahtopaineen säätö, perinteisellä "turboruuvilla" vai sähkösellä ahtopaineensäätimellä? Kumpi fiksumpi? Jos sähköinen niin miten kytketään Maxxecun kanssa? Toki sähköinen taas kalliimpi, mutta sivuseikka.

Tyhjäkäynti, tulee siis vaijerikaasulla, vaatiiko tyhjäkäyntisäätimen, vai meneekö ihan kaasuläpän asennolla?

Etanolianturi, miten kytketään Maxxecun kanssa?

Nää taas näitä juttuja mistä ei hajua itellä, varmasti löytyisi netistäkin tietoa, mutta siihen tietoon hukkuu.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #599 : 07.03.2023, 20:41:13 »
Taas kysellään tyhmiä, tai siis mietitään ääneen. Ahtopaineen säätö, perinteisellä "turboruuvilla" vai sähkösellä ahtopaineensäätimellä? Kumpi fiksumpi? Jos sähköinen niin miten kytketään Maxxecun kanssa? Toki sähköinen taas kalliimpi, mutta sivuseikka.

Tyhjäkäynti, tulee siis vaijerikaasulla, vaatiiko tyhjäkäyntisäätimen, vai meneekö ihan kaasuläpän asennolla?

Etanolianturi, miten kytketään Maxxecun kanssa?

Nää taas näitä juttuja mistä ei hajua itellä, varmasti löytyisi netistäkin tietoa, mutta siihen tietoon hukkuu.

Itellä maxxecun kanssa ei oo tyhjäkäyntisäädintä ainakaan käytössä, rokkaa ilmankin jos ei halua pistää.
Tyhjäkäynti kaasuläpästä ja hienosäätö sit softalla kohilleen.

Ahtojen säätöön solenoidi on ihan mukava kapistus kun saa säädeltyä useemman ahtopainekartan ja voi vaihella lennosta :)
Tuolla maxxecun supportti sivuilla on aika kattavasti infoo moneen asiaan ja kuvien kanssa.
Ei vaadi tosiaan ku jännitteen ja GPO pinniin toinen johto kiinni.
https://www.maxxecu.com/webhelp/wirings-boost_solenoids.html

Tommosen samanlaisen säätimen mikä kuvan alta löytyy tilasin jostain ebaysta suunnillee 30eurolla, tial kopio hukkiksen kans ja ahdot pysyy just siellä mihin ne säädettiin.
Itsellä siis 3 paine-aluetta joita voi vaihdella tabletin näytöltä.
Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

 

Ateho  Elekma