Ateho  Elekma

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 752 Vastauksia
  • 254555 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #600 : 07.03.2023, 21:31:33 »
Itellä maxxecun kanssa ei oo tyhjäkäyntisäädintä ainakaan käytössä, rokkaa ilmankin jos ei halua pistää.
Tyhjäkäynti kaasuläpästä ja hienosäätö sit softalla kohilleen.

Ahtojen säätöön solenoidi on ihan mukava kapistus kun saa säädeltyä useemman ahtopainekartan ja voi vaihella lennosta :)
Tuolla maxxecun supportti sivuilla on aika kattavasti infoo moneen asiaan ja kuvien kanssa.
Ei vaadi tosiaan ku jännitteen ja GPO pinniin toinen johto kiinni.
https://www.maxxecu.com/webhelp/wirings-boost_solenoids.html

Tommosen samanlaisen säätimen mikä kuvan alta löytyy tilasin jostain ebaysta suunnillee 30eurolla, tial kopio hukkiksen kans ja ahdot pysyy just siellä mihin ne säädettiin.
Itsellä siis 3 paine-aluetta joita voi vaihdella tabletin näytöltä.

Kiitoksia, nämä valaisi asiaa jo jonkin verran. Täytyy tuolta sivustolta selailla muutakin tietoa.

Tosiaan tarkoitus itellekkin tulla tabletti keskikonsoliin.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #601 : 08.03.2023, 02:08:12 »
Tyhjäkäyntimoottori (ja samat ominaisuudet sähkösellä läpällä) on sikäli kiva kun sit saa jännite-, ja lämpötilakompensoinnit jne niin ei tuu esim. flektin kytkeytymisestä notkahdusta käyntiin ja muutenkin saa tilanteesta riippumatta nätin tyhjäkäynnin.

Pärjää hienosti ilmankin mutta ihan kiva lisä.

Sama juttu ton ahtopaineen ohjauksen kanssakin, hienosti pärjää mekaanisella mutta sähköisellä saa vähän lisää säädeltävää.
Itellä en oo oikein koskaan nähny tarvetta useammalle ahtopainekartalle katuautossa, sitä saa nilkalla säädeltyä ihan riittävästi
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #602 : 13.03.2023, 09:05:39 »
Tommonen:

https://www.amazon.com/Temperature-Replacement-TOSD-08-021-7861%E2%80%9193%E2%80%913520-Accessories/dp/B09PFBG7ZL

Tai tommonen
https://www.catch.com.au/product/coolant-temp-sensor-for-volvo-v40-10-97-8-00-b4194t-dohc-16v-turbo-mpfi-4cyl-1-9l-4d-wagon-manual-fwd-thread-size-m12-x-1-5-8201050/

Tossa Amazonin linkissä ei ollut OE numeroa Volvon anturille. Onkohan vastaava kun tämä..? Mielummin ostan kotimaasta kun tilaan ulkomailta. Tätä sais EPS:nä, joka todettu ihan toimivaksi merkiksi ainakin normikäytössä. OE numero tälle kuvan anturille 9125463

Vastusarvoja en tälle anturille äkkiseltään löytänyt


Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #603 : 16.03.2023, 17:58:36 »
Eilen tuli KKD:lta tilailtua Uus Hx40 Superi #16 pesällä, tosiaan tuossa aikaisemmassa on pakosiipi ottanut itteensä edellisellä omistajalla, korjataan se joskus jos on motia, mutta tähän kohtaan uusi ahdin. En tiedä vielä otanko #14 pakopesän tuosta vanhasta niinkuin oli alkuun tarkoitus.

Samalla tilasin titaanikäärettä pakosarjaa varten, sekä MAC-venttiilin. Venttiiliin täytyy vielä nipat etsiä ja letkut tietenkin. Varmaan pikaliittimillä tulee alipaineletkut ahtopaineen ohjaukseen.

Onkohan öljynsuodattimen siirtojalassa olevat lähdöt M16x1,5 kierteellä? Lähinnä että osaa siihenkin ostaa oikeanlaiset liittimet An10 linjoille.




Tuli fiilisteltyä molemmilla ahtimilla konehuoneessa, oishan tuo hienon näkönen jos ois molemmin puolin Amazonin konehuonetta omat  ;D




Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2094
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #604 : 16.03.2023, 19:21:45 »
Tuli fiilisteltyä molemmilla ahtimilla konehuoneessa, oishan tuo hienon näkönen jos ois molemmin puolin Amazonin konehuonetta omat  ;D
Sähän voisit ottaa asiaksi tehdä maailman ensimmäisen amazonin jossa Fordin V4 tupla turboilla  :D

Hyvin etenee  O0
240 -86 @buildingbrick240

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #605 : 20.03.2023, 10:03:02 »
Viikonloppuna vähän puuhastelin.. Sovittelin uuden Holsetin paikoilleen, ahtopaineensäätimen, letkut sinne ja piuhat säätimelle.

Samalla tuli tehtyä sille lämpöanturille kierre kanteen, aika huokosta tavaraa kansi niin ei kovin timmi tullut kierteestä, tai sitten Bilteman kierretappi oli turhan terävä. Tai sitten ois voinut vaikka puolimilliä pienemmällä terällä porata reijän (nyt porasin 10,5mm, kierre M12x1,5) Täytyy kierrelukitteella tiivistää ihan varmuudeksi, vaikka uskon että pitää alumiinitiivisteelläkin.

Ehkä jotain muutakin tuli tehtyä mutta aina ei muista mitä.  :D No pikkuhiljaa eteenpäin.

Mitenkäs muuten Maxxecuun liitetään etanolianturi? Meneekö taas ihan peruskaavalla että GP Out, +12 ja sensor ground? Anturin aattelin vetää paluuletkuun ennen keruusäiliötä. Tämä sen vuoksi ettei konehuoneeseen saa mitenkään fiksusti sitä laitettua, sen verran ahtaasti soviteltu osat. Jos tulee ongelmia anturin sijoittamisen suhteen niin muutetaan sitten lähemmäksi suutintukkia.

Kompurapesä on vielä kysymysmerkki maalaanko mustalla wrinklellä, niinkuin alunperin oli tarkoitus, kuitenkin tuommosenaan näyttäisi niin Freshiltä ettei kehtais maalata.  :D

Pakoputken kanssa on käynyt jotakin kummallista talven aikana, syksyllä kun putken irroittelin niin ei mitään sopivuusongelmia, mutta nyt jää 10-20mm liian lyhyeksi  ??? Saa kyllä vedätettyä pitkillä pulteilla kohdalleen mutta sitten jää kolisemaan pohjaa vasten parista paikasta  :( Täytyy varmaan katkaista putki ja lisätä vielä lyhyt jousto-osa putkeen.










« Viimeksi muokattu: 20.03.2023, 10:08:46 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa PTP

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #606 : 20.03.2023, 10:26:32 »

Mitenkäs muuten Maxxecuun liitetään etanolianturi? Meneekö taas ihan peruskaavalla että GP Out, +12 ja sensor ground? Anturin aattelin vetää paluuletkuun ennen keruusäiliötä.

https://www.maxxecu.com/webhelp/wirings-connector_pinouts-ethanol_sensor.html

+12v (virtalukon takaa)
gnd
Digital input

Jos bensan lämpö näyttää höpöjä, niin vaihda asetuksista "active level" toiminta suunta
245 vinossa jo vuodesta -92

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #607 : 20.03.2023, 14:41:10 »
https://www.maxxecu.com/webhelp/wirings-connector_pinouts-ethanol_sensor.html

+12v (virtalukon takaa)
gnd
Digital input

Jos bensan lämpö näyttää höpöjä, niin vaihda asetuksista "active level" toiminta suunta

Kiitoksia. En siis ollut edes vielä nettiä selannut tuon kytkennästä ennen kuin tänne kirjoitin.   :)

Öljyn ja polttoaineen paineanturit täytyisi kanssa vielä kytkeä, niistäkään en ole vielä selvitellyt mitä piuhoja tulee vetää. Antureiksi tulee MKS:n anturit.

Noiden lisäksi sytkäpuolen johdot vielä, niin kaiken järjen mukaan pitäisi olla Ecun ja moottorin sähköt tehty. Tosin päävirtakaapeli ei ole vielä startille eikä laturille asti.

Ei siis varmaan kovinkaan kauaa kun pääsee jännittämään mistä suunnasta autoa alkaa savuamaan  :D
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa PTP

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #608 : 20.03.2023, 15:32:41 »
Kiitoksia. En siis ollut edes vielä nettiä selannut tuon kytkennästä ennen kuin tänne kirjoitin.   :)

Normal  ::)

Paineanturit iteltäkin vielä puuttuu.
Samalla päivittää sitte tuon jakajasytytyksen/ruiskutuksen seqventaaliseksi. Täytyy vaan nokka anturi askarrella
245 vinossa jo vuodesta -92

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #609 : 02.04.2023, 14:53:29 »
Nyt taitaisi olla muut moottorin sähköt tehty, paitsi päävirtakatkaisijalta startille kaapeli, sekä öljyn ja polttoaineen paineantureiden piuhat. Nuo paineantureiden +5V ilmeisesti täytyy haaroittaa TPS piuhalta kun ei näytä olevan kuin yksi +5V ulostulo. Eihän tuo ongelma oo piuhasta haaroittaa.

Johtonippuja tarvii vielä vähän sukitella ja siistiä, suurimpaan osaan vetänyt jo punossukat, mutta osaa joutunut hieman muutella niin sukat jäänyt lyhyeksi/tarvinut ottaa pois. Ne nyt on ihan vaan sitten melkein ulkonäkö asia vain.

Sytytystulpiksi ostin nyt OE Volvon tulpat, sekä pykälän kylmemmät NGK:t. Laitetaan ensiksi nuo Volvot ja vaihellaan sitten NGK:t tilalle jos meinaa olla ongelmia. Vinkkinä, nykyään noita Volvon orggis tulppia saa Motonetistä, eikä pahan hintasta kun kuluttajahinta 4kpl setti 21,90€, eli ei siis oikeastaan hintaeroa vs. Ngk/Denso/Bosch.

2-pytyn kierteessä oli jotain häikkää kun ei meinannut lähteä ensin kierteelle ja sitten tössäs jossain vaiheessa eikä mennyt pohjaan asti, tietysti ei löytynyt kierretappia siihen hätään niin tein vanhaan tulppaan hahlot kuten kierretapissa ja sain sillä kierteen putsattua ja nyt tuntuu normaalilta pyöritellä tulppa paikalleen.  ::)

Holsetin ahtoputken lähdön tein V-pannalle kun uudessa kotelossa oli siihen valmius. Hieman veti kieroksi hitsatessa kun jouduin sisämutkan puoleisen sauman hitsailla ilman pantaa ja vastakappaletta, täytyy koittaa vielä tehä painetesti että pitääkö. Muuten olisin ostanut valmiin Holsetin lähdön, mutta tuo menee yli 90° kulmaan ja mutkan olisi pitänyt olla tosi lyhyt niin ei olisi mahtunut ilman lisämuokkausta lokariin.. Täytyy vielä siistiä hieman saumoja ja maalata Wrinklellä tuokin. Silikoni on vain näön vuoksi tuossa, täytyy ihan hitusen pidempi hakea, tai sitten joustomallinen ja leveät klemmarit vaihtaa tilalle.









Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #610 : 08.04.2023, 17:38:10 »
Tuli viikolla tilailtua Finjectorilta an8 ja an10 letjua ja liittimiä, lisäksi öljynpaineanturin.

An10-letkut öljynjäähdyttimelle ja An8-letkut huohotukselle.

Jäähdyttimelle vedinkin letkut jo ja vähän kiinnikettäkin laitoin välille. Pakosarjan altahan nuo menee, mutta pakosarja ainakin tulee kääreellä ja ehkä vielä öljyletkuihinkin tarvittaessa lämpösukka ympärille.

Toisen laturin mallailin paikalleen, melkein puolet pienempi fyysistesti mitä tuo tinakoneen 120A. Ilmeisesti joku Kia/Hyundain 90A laturi, tämä yksilö vain sovitusta varten, uuden ostan siihen kyllä. Samalla trin kiristyksen vanttiruuvilla, vaatii hieman vielä vahviketta, mutta sen verran testasin että kiristys/säätö toimii.












image hosting
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #611 : 08.04.2023, 17:51:00 »
Jos AN8 huohotusletku tuli siihen lohkoon orkkispöntön tilalle niin suosittelen vaihtamaan reilusti suurempaan. Itsellä työnti huohottimesta öljyt keruusäiliöön mikä korjaantu isommalla letkulla ja orkkispöntöllä
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #612 : 09.04.2023, 09:57:50 »
Jos AN8 huohotusletku tuli siihen lohkoon orkkispöntön tilalle niin suosittelen vaihtamaan reilusti suurempaan. Itsellä työnti huohottimesta öljyt keruusäiliöön mikä korjaantu isommalla letkulla ja orkkispöntöllä

Siitä oli tarkoitus tehdä ja ainakin venttiilikopasta toinen. Vakio huohotin ei mahu imusarjan ja koneen väliin. Jos vakio huohottimen paikalta ottaisi an8 ja virranjakajan paikalta myös an8 niin riittäisköhän se vai vieläkö tommosta ongelmaa tulee..

Jäi tota an10 letkua kyllä yli, mutta liittimiä ei tullut enempää tilattua kun öljynjäähyttimelle tarvittavat
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #613 : 14.04.2023, 17:38:21 »
Nyt meinaa olla vähän ongelma alkuperäisestä öljynpaineanturin paikasta ottaa lähtö valon anturille, mittarin anturille ja turbon öljyntuloon, laturi tulee niin lähelle ja toiselle puolelle öljynsuodattimen jalka, jotta tila meinaa olla ahtaalla.. Kysymys onkin siis se, että onko jollain tietoa tuosta lohkon päässä olevasta propusta, menekö öljytilaan vaiko vesitilaan? En vielä edes painailmalla koittanut mistä kanavasta vastaa jos tuosta laittaa. Lähinnä jos menisi öljykanavaan niin voisiko siitä ottaa vaikka öljynpainevalon anturin? Sille olisi juuri hyvin tilaa tuossa.  ???



« Viimeksi muokattu: 14.04.2023, 19:47:44 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #614 : 14.04.2023, 17:48:33 »
Painekanavaan menee. Ja kierre oli vähän erikoisempi. Ja osaa olla tiukassa tuo roppu.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

 

Carcom Oy  Ateho