Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 752 Vastauksia
  • 254489 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #630 : 21.06.2023, 11:10:05 »
Erittäin asiallista rakentelua, mukava katsella diy meininkiä  8)

Jarrupäivitys näyttää mielenkiintoiselta, Onko etujarrusatulat 240 sarjalaisesta?

Kiitoksia, yritän ite tehä kaiken ja sen takia hitaasti etenee  :D

Edessä siis 140-sarjan navat, taitaa olla samat kuin vanhemmissa 240-sarjalaisissa, levyt on 740:n 287mm ja satulat 240:n. Palat 240:n, jotka ainakin sovittelujen mukaan juuri sopivan kokoiset tuolle levylle. Takajarrut 240:stä.

Käsijarru on vielä auki mitenkä teen, ei tekis mieli laittaa enää sitä onnetonta vakio rumpujarrua, mutta oma hommansa taas tehdä toiselle satulalle paikka jossa olisi käsijarru ja mahdolliesti hydraulikäsijarru samassa.

« Viimeksi muokattu: 21.06.2023, 21:23:36 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #631 : 21.06.2023, 12:45:05 »
Minä aikanikuluksi sovitan 140:n perään MK1 V40 T4:n takajarruja. Tämä nimenomaan käsijarrun vuoksi ja koska sellainen seisoo pihassa.







Varsin pienellä työllä osuvat kohdalleen. Käsijarruvaijerit samasta autosta ja ehkä kahva.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #632 : 21.06.2023, 21:24:56 »
Minä aikanikuluksi sovitan 140:n perään MK1 V40 T4:n takajarruja. Tämä nimenomaan käsijarrun vuoksi ja koska sellainen seisoo pihassa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Varsin pienellä työllä osuvat kohdalleen. Käsijarruvaijerit samasta autosta ja ehkä kahva.

Jotain siis tämmöstäkin suunnitellut, muutaman VAG:n romusatulan kerännyt talteen, mutta satulan "ijäksiä" ei ole jemmassa.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #633 : 28.06.2023, 15:26:00 »
Alkaa taas motivaatio vähän hiipua. Taas tekis vaan mieli laittaa takasin vanha b20 kaasareilla niin pääsis helpoimmalla.

Imusarjahan taas tuottaa ongelmia.. Kanavathan ei osu kohdalleen ja seinämää ei ole niin paljoa että sais vinguteltua kohdalleen. Kantta en rupea vinguttelemaan tän surkean imusarjan vuoksi.

En ole varma oonko jo aikaisemmin huomannut, mutta suuttimien paikatkaan ei ole ihan kohdallaan. Suuttimet jää siis kanittamaan vinoon ja sehän ei ole ollenkaan hyvä juttu.

Mieli tekis tehdä uusi imusarja kokonaan, mutta se veisi taas kuukauden ainakin ja ei riitä siihen moti.

Takakontin vermeet tuli maalailtua mustaksi juhannuksena. Tuli huomattua ettei pumpun ja suodattimen adapteria saa suodattimeen tiivistettyä mitenkään, adapterin avainkanta liian pieni että olisi tiivistyspintaa alumiinitiivisteelle. Täytyis jostain koittaa löytää erilainen adapteri väliin. Tai jos ei löydy niin varmaan jollain koittaa tehdä semmoinen..

Huohotinpönttö tuli viikonloppuna tehtyä, mutta muuta tässä ei sit vissiin ookkaan saanu aikaan.

Taitaa jäädä siis taaskin vain haaveeksi saada tänäkesänä auto käyntiin asti.






« Viimeksi muokattu: 28.06.2023, 15:29:52 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #634 : 30.06.2023, 21:23:56 »
Eilen aloin tekemään uutta imusarjaa, aihio on siis useamman vuoden vanha, niiltä ajoilta kun ensimmäisiä sovituksia koskaan tein vinokoneella Amazoniin. Jäi kuitenkin käyttämättä kun aloin väkisin tekemään alumiinista sarjaa. Nyt teen kuitenkin ihan mustasta tavarasta, painekotelosta nyt tulee aika pieni, koska motivaatio ei riitä nyt alkaa enää pilkkomaan runnereita lyhyemmiksi. En usko että ongelmaksi tulee niillä tehoilla mitä alkuun tulee. Lähinnä nyt sillä mielellä että saisi jollain tapaa toimivaksi.

Kotelon sisällä jonkinmoiset torvet. Vielä täytyy miettiä tuo kaasuläpän paikka kun jarruputken lähtö tulee juuri kohdalleen, tuli jossain kohti joku viba kun olin tuon painakotelosta lähtevän putken katsonut että menisi tuon jarrusylinterin alapuolelta. Jos putken lyhentäisi niin että kaasuläppä tulee suoraan kotelon nurkkaan niin mahtuisi, tosin ahtoputkeen täytyisi tehdä kolonen lähtevälle jarruputkelle, mitenköhän vaikuttaa mihinkään?

Bensapumpun ja suodattimen väliin etsiskelin tänään M12x1,5->M14x1,5 supisteholkkia mm. Lahden traktorivarusteelta (IKH) kävin kysymässä niin kolmella erillisellä palikalla olisi saanut oikeanlaisen että saa kupari/alumiinitiivisteet päihin. Siitä kolmen sovitteen kappaleesta olisi tullut niin pitkä, että tehdyt letkut ei olisi enää riittänyt  :D Sorvasin sitten messinkitangosta sopivan kappaleen, tuli samalla harjoteltua kierteen tekoa sorvilla. Ongelma oli lähinnä siis siinä, ettei tuossa tehdastekoisessa ole tiivisterengasta varten tarpeeksi olkaa.

Pääsi Amazoni tänää varmaan ekaa kertaa vuoteen myös pihallekkin kun vaihdettiin isäukon Duett nosturille, tekee hyvää saada aurinkoakin välillä niin ei vieraannu  :D














Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #635 : 02.07.2023, 19:38:54 »
Eilen tuli hitsailtua imusarjan kotelo kasaan ja tänään tehtyä kaasuläpälle laippa ja kaasuläpän paikkaa hieman siirrettyä jotta mahtuu jarruputki lähtemään pääsylinteristä, nyt olisi periaatteessa suuttimien holkkien ja imusarjan laipan hitsaamista vailla, toki suutinkiskolle lukitusraudat ja alipainelähdöt, mutta ne ei tohon sarjaan pitäisi enää iso homma olla. Huomenna olisi tarkoitus tehdä loppuun.

Suuttimien holkkien ja suutinkiskon väliin täytyy sorvata tarkat tapit jotta saa kerralla oikeasti suoraan, eikä käy niinkuin tuolle toiselle sarjalle että on vinossa ja kampeaa suuttimia.




Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #636 : 06.07.2023, 19:52:28 »
Imusarja olisi alipainelähtöjä ja maalia vaille valmis. Lähdöt sorvailin jo valmiiksi, vielä täytyisi hitsailla kiinni, varmaan viikonloppuna saan sarjan valmiiksi. Tai tulihan sekin vielä mieleen että täytyyhän kaasuvaijerin rulla vielä suunnitella tuohon kaasuläpän kupeeseen. Suutin kiskon kiinnityspellit täytyy vielä hitsata paremmin.

Kuitenkin pikkuhiljaa eteenpäin, ihan en päässyt tavoitteeseen että olisin 3vk loman aikana saanut käyntiin asti, varmaan jos tuota imusarjaa ei olisi tarvinut uusiksi tehdä, niin ainakin ensistartti olisi loman aikana saanut tehtyä.  ::)






Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #637 : 10.07.2023, 20:31:50 »
Viikonloppuna tuli tehtyä imusarja loppuun ja maalailtua mustalla wrinklellä. Tosin maalauksen jälkeen vasta tajusin että piti siirtää imulämpöanturi imusarjaan mitä en muistanut, mutta hitsailin sen seuraavana päivänä kun maali oli kuivunut, wrinkle kerkesi loppumaan, mutta aika huonosti näkyvään paikkaan anturi jää niin vedin ihan mattamustan siihen kohti.

Kaasuläpän johtoja tarvi hieman jatkaa, koska tällä imusarjalla kaasuläppä on n. 10cm lähempänä keulaa, tein 30cm jatkoa johtoihin niin on varaa nyt siirtää vaikka minne, saa kuitenkin johdot niputettua suht hyvin.

Polttoainepaineensäädintä joutui sentin verran siirtämään myös keskemmälle päin, jotta paluuletku yltää polttoainekiskoon, on kylläkin mitoitus nyt just eikä melkein, niin mietin että tekisikö hieman pidemmän letkun vielä läpiin, tuo tefloniletku kun ei hirveästi jousta  ???

Periaatteessa sytkänjohdot ja polttoaineen paluulinjaan yksi liitos niin olisi polttoainepuoli ja moottorin sähköt kasassa ja sehän meinaisi teoriassa että olisi käyntikunnossa vai hä  8)

Tosin onhan sitten vielä ahtoletkut ja alavesiletku, paisuntasäiliö ja letku sinne. Termostaatti myös täytyisi ostaa.

Onkohan porukka käytelly ahdetuissa vinokoneissa 87° vai 82° termaria? 87° saisi kotimaan tukkureilta, mutta tota 82° tuntuisi olevan nykyään tosi hankalasti saatavilla..






Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 454
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #638 : 11.07.2023, 00:17:12 »
mullon toisessa volvokoneisessa  vehkeessä 74c termostaatti klracelta. aikomus päivittää toiseenki saman moinen.
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #639 : 14.07.2023, 09:19:43 »
Pikkuhommia vielä ja sais miettiä starttailua. Öljynpaineet voisi pyöräytellä koneeseen, mutta tilaa on sen verran vähän ettei porakoneella mahdu pyörittelemään apuakselia, mahtaisikohan paineilmaräikässä riittää kierrokset, kyllähän sillä varmaan ainakin jonkinverran saisi öljyä kiertoon.

Mitähän öljyä kannattais "sisäänajo" öljyiksi laittaa, varmaan jotkut edullisemmat osasynteettiset tai mineraalit? Varsinaisiksi öljyiksi ajattelin laittaa Comman 5w-50 Motorsportit jota käyttäny 740 käyttiksessä muutaman vuoden..

Maxxecussa ei ole tällä hetkellä mulla mitään karttoja ajettu, oiskohan mitään valmista karttaa millä vois ensikäynnistyksen tehdä? Tietysti antureiden ja suuttimien yms. arvot täytyy syöttää sen mukaan mitä itsellä on.. Säädöt sitten aikanaan penkissä.

Vielä yksi kuva ettei vaan höpöttelyksi mene.


Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #640 : 14.07.2023, 13:33:22 »
Kampiakseli pyörii startatessa 150rpm paikkeilla startista, jne. riippuen. Eiköhän paineilmaräikkä pyöritä apuakselia ihan riittävällä nopeudella. Sisäänajoon olen käyttänyt perus 10W-30 kaikissa koneissa.

Olikos maxxecun sivuilla jotain valmiita asetustiedostoja vinokoneisiin? Sellainen kävis tähänkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #641 : 14.07.2023, 14:18:58 »
Kampiakseli pyörii startatessa 150rpm paikkeilla startista, jne. riippuen. Eiköhän paineilmaräikkä pyöritä apuakselia ihan riittävällä nopeudella. Sisäänajoon olen käyttänyt perus 10W-30 kaikissa koneissa.

Olikos maxxecun sivuilla jotain valmiita asetustiedostoja vinokoneisiin? Sellainen kävis tähänkin.

Itseasiassa oli 8V ja 16V vinokoneille jotkin setupit sielä, täytyykin tutkailla josko olisi valmiiks vielä hukkakipinälle.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #642 : 16.07.2023, 16:51:42 »
Tänään laitoin öljyt koneeseen, sisäänajoöljyiksi otin 10w-40 semisynteettiset ja pyörittelin tosiaan paineilmaräikällä pumppua, turbon tuloletku oli alkuun irti että varmistu tuo öljyn kiertoon lähteminen, kyllähän sieltä tosi pienessä ajassa se puol litraa tuli öljyä, letku takasin turboon kiinni ja vielä lisää pyöritystä.

Ainakaan lattialle asti ei mistään tullut tippaakaan öljyä, öljynpaineanturin lähdöstä oli hieman öljyssä mutta kirrasin hieman, täytyy tutkailla kun saa käyntiin että vuotaako vielä.

Laittelin startillekkin piuhat kiinni ja kyllähän se avaimesta pyöri, tietysti sytkä ja polttoaine kytkemättä vielä tässä vaiheessa.

Tässä pohdin että miten saan triggeritiedon oikein. Tyhjä hammas on ehkä n. 35° ennen YKK:ta, triggerianturi taas on n. 90° kampiakselin 0°:n jälkeen. Valikossahan kysytään ekan hampaan asteluku YKK:ta ennen, eli laitanko tuon tyhjän kohdan jälkeisen hampaan asteluvun siihen kun YKK on 0°?

Suuttimet ja sytkän testailin Maxxtunen kautta ja nekin tuntui kaikki toimivan.

Ensikäynnistykset aattelin kuitenkin tehdä bensalla vaikka viinalle tarkoitus säätää sitten myöhemmin, onhan tuolla etanolianturi paluuletkun välissä niin voi olla että tekee sitten etanoli ja flexifuel säädöt sinne.

Tossa vielä kuva tuosta triggerin sijainnista



E: en aikaisemmin huomannu, mutta kun starttaa niin hävittää eculta virrat kokonaan, ecun start/extra -johtoa ei ole kytketty.. Nyt on niin että ecu saa virrat kun virtalukolta kääntää virrat päälle, mutta näköjään tosiaan häviää kun starttaa
« Viimeksi muokattu: 16.07.2023, 18:15:51 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2205
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #644 : 18.07.2023, 18:03:50 »
Hyvä laskuri triggeriä varten: https://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Software_Manual_files/wheeldecoder.xls

Tästä taulukosta mä en ymmärrä mitään  :D

Jokatapauksessa triggerin ajotus on nyt "sieläpäin", startatessa 10° ennakkoa. Pienessä päässäni pyörittelin noita asteita ja ensiksihän olin väärään suuntaan laskenut nuo asteet ja ajoitus oli n. 100° myöhäsellä.

Aattelin vielä piruuttani kokeilla lähteekö käyntiin, no lähtihän se  8) Kauaa ei viitsinyt käyttää kun ei ole vielä jäähdytysnesteitä sisällä. Tänään tilailin paisuntasäiliön, niin jos saisi vaikka viikonloppuna nesteetkin koneeseen.

Täytyisi keksiä vielä ratkaisu kun virta katkeaa kaikilta laitteilta startatessa mitkä on virtalukon kautta, ainoastaan startille menee heräte, laitoin tähän ensistarttiin päävirtakatkaisijan taakse ecun, sytkän ja pumput.

Videota en osaa tähän liittää, mutta siinä on putken päästä todistusaineistoa (vettä) :D
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo