Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 196715 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #390 : 05.10.2019, 19:31:03 »
Mutta "ennenwanhaan" akut olivat rakenteellisesti järeämpiä eivätkä ottaneet itseensä niin herkästi. Toi bilteman harmaa on yllättänyt, ettei ole kuollut niihin syväpurkauksiinsa.

Ex varta muuten kuoli juuri syväpurkaukseen. Yhden vuorokauden oli sisävalot päällä pakkasessa. Siihen kuoli.

No ei kyllä yhdestä kuuluis kuolla. Minullakin entiswanhaan useammankin kerran kattovalo tyhjensi akun mutta latauksen jälkeen meno jatkui kuin ei mitään.

Nykyaikainen valmistustekniikka on osaamattomissa käsissä tuhoisaa. Valmistustoleranssit saadaan tarvittaessa hyvin pieniksi ja saadaan aikaan "säästöä" kustannuksissa ja massassa kun voidaan hilata mittoja lähemmäs kriittistä rajaa ja varmuuskertoimet minimiin. Se vain että tars silloin oikeasti tietää mikä se kriittinen raja oikeasti on ja ennen kaikkea tietää mitä ei tiedä :)

Löytyy esimerkkejä elävästä elämästä ja kulttuurien yhteentörmäyksistä. Eräskin pienimuotoinen katastrofi syntyi kun eurooppalainen yritys tilasi 80-luvulla materiaalia japaniasta. Ilmoittivat materiaalivahvuuden ylärajan ja alarajan eikä muuta. Lopputuotteet alkoivat rikkoutua epidemiaksi asti ja syyksi paljastui tämä kyseinen materiaali. Materiaalivahvuus oli näet juuri ja juuri yli minimin ja hyvin pienellä hajonnalla. Haettiin kissojen ja koirien kanssa edes yhtä näytepalaa joka olisi alle minimin. Ei löytynyt, japskien valmistuslaitteisto vain oli ollut niin tarkka. Lopulta oli myönnettävä että alaraja oli määritelty liian alas eikä hajontaa ollut kukaan edes miettinyt..
« Viimeksi muokattu: 05.10.2019, 19:47:00 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #391 : 05.10.2019, 19:35:09 »
Nykyaikainen valmistustekniikka on osaamattomissa käsissä tuhoisaa. Valmistustoleranssit saadaan tarvittaessa hyvin pieniksi ja saadaan aikaan "säästöä" kustannuksissa ja massassa kun voidaan hilata mittoja lähemmäs kriittistä rajaa ja varmuuskertoimet minimiin. Se vain että tars silloin oikeasti tietää mikä se kriittinen raja oikeasti on ja ennen kaikkea tietää mitä ei tiedä :)
Epäilisin tässä olevan se "jutun juju". Se, että perus 12V lyijyakusta menee kenno/kennoja oikosulkuun, juoruaa ainakin minulle suoraan siitä, että akun sisäinen rakenne on tehty päin sitä itseään.

Näitäkin tullut tänäpäivänä nähtyä, kun dieseliä ilmatessa (startatessa) on akku sanonut vain "naps" ja koko laitos pimentynyt kerrasta. Ne nyt eivät tosin ole olleet "merkkiakkuja", mutta miten tommonen voi olla edes mahdollista, ettei tuote (akku) kestä omaa maksimiaan. :2funny:

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #392 : 05.10.2019, 20:04:59 »
AGM akuissa on juuri tuo kierrätys ja haihtuminen äärimmäisen pientä. Jos sinne itse lisää vettä kierrätys ei toimi liian pienen tilavuuden vuoksi ja akku sylkee niistä ventiileistä höyryt pihalle perinteisen flooded akun tapaan.

Pientä, muttei olematonta. Ja se mikä pääsee ulos on happea ja vetyä. Jos on vajausta, akkuvedellä korjaantuu.

Kymmeneen vuoteen ei oo mun akkuun tehty syväpurkausta. Kun startti kuuloistaa huonolta, heti huoltolataus päälle. Useampi peräkkäinen lämmitys polttoainelämmittimellä ilman riittävää ajoa on akun itsemurha. Järjen käyttö on sallittua tässäkin.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #393 : 05.10.2019, 20:16:19 »
Itse kun käytän ardicia ja jaksan ylläpitolatailla viikottain, niin varta kesti 6 vuotta, sit ostin uuden samanlaisen varuiksi kun käynnistys ennen suuttimen uusimista oli pitkää. Tuntuu tuo vanhakin pitävän yhä ainakin 12.7v jännitteen tallissa seisoessaan. Mut olen kyllä varonut etten syväpurkaa koskaan. Jos eläisi huolettomasti olisi agm varmasti parempi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #394 : 06.10.2019, 11:56:13 »
Epäilisin tässä olevan se "jutun juju". Se, että perus 12V lyijyakusta menee kenno/kennoja oikosulkuun, juoruaa ainakin minulle suoraan siitä, että akun sisäinen rakenne on tehty päin sitä itseään.

Näitäkin tullut tänäpäivänä nähtyä, kun dieseliä ilmatessa (startatessa) on akku sanonut vain "naps" ja koko laitos pimentynyt kerrasta. Ne nyt eivät tosin ole olleet "merkkiakkuja", mutta miten tommonen voi olla edes mahdollista, ettei tuote (akku) kestä omaa maksimiaan. :2funny:

Niitä motonetin koiranpaska akkuja on varmaan vieläkin takuuhyllyt täynnä kun osa mykistyi ekassa startissa, välillä ne hajos yhtäkkiä ajossa kun napa suli akun sisältä poikki.
Silti niistä pyydetään kovaa hintaa kun sisäänosto hinta on ihan "pennejä".

Akuissa ei veden häviäminen ole myöskään ongelma, ne kennothan kerää sitä sulfaatti kuraa itteensä. Jotkut akut saa toimimaan kun niitä vähän tiputtelee (ei korkealta). Samoin jotkut Ctekit lataa sitä akkua niin että irrottaisi sitä moskaa levyistä.

Vois äkkiseltään uskoa, että uusissa autoissa noi virtapiikit jne voisi jopa auttaa sulfaattia vastaan. Noh, en tiedä täysin aamukahvi mietintää.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #395 : 06.10.2019, 11:59:15 »
Akuissa ei veden häviäminen ole myöskään ongelma, ne kennothan kerää sitä sulfaatti kuraa itteensä. Jotkut akut saa toimimaan kun niitä vähän tiputtelee (ei korkealta). Samoin jotkut Ctekit lataa sitä akkua niin että irrottaisi sitä moskaa levyistä.

Vois äkkiseltään uskoa, että uusissa autoissa noi virtapiikit jne voisi jopa auttaa sulfaattia vastaan. Noh, en tiedä täysin aamukahvi mietintää.  :D
Juuri se pikainen maksimikuorma (oikosulku apukaapeleilla) voi auttaa "karistelemaan" niitä levyjä puhtaammaksi.

Ainakin naapurin -91 Corollan 15v vanha akku elpyi riittävän hyväksi edm. menetelmällä joskus 8-9 vuotta sitten. ;D Lataus täyteen ja muutaman kerran kipinää kaapeleilla, sitten nestetaso ja autoon kiinni. Meni hyvin vielä melkein vuoden, kunnes kone levisi ja auto lähti paaliin.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #396 : 06.10.2019, 12:07:38 »
Eikä muuten ole häävejä nuo Volvonkaan orggis flooded. Aiemmassa Volvossa oli kymmenisen vuotta vanha sellainen jonka heitin varastoon kun ei kestänyt webastokäyttöä enää. Akku oli isohko (85Ah?) ja näytti pitävän varausta mitenkuten niin se toimitti apuakun virkaa sitten. Pari kertaa sillä tulikin avitettua autoja käyntiin. No tähän nykyiseen sitten vaihdoin akun ja ajattelin että nythän mä saan vielä paremman apuakun kun ei ole kuin 3.5v vanha tämä. Heitin sen aiemman apuakun kaatikselle. Sitten koitti päivä että piti auttaa pitkään seisonut auto käyntiin niin eipä onnistunutkaan. Yritin ladata mutta ei kelvannut virta eikä auttanut elvytystoimintokaan. Akulla oli ikää nelisen vuotta. Kaatikselle sitten sekin..
« Viimeksi muokattu: 06.10.2019, 12:10:13 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kunnarireijo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #397 : 07.10.2019, 13:54:04 »
Mitä mieltä olette, kannattaako auton akut itse hommata ja mistä? Vai sitten viedä vain vaihdettavaksi? Olen hieman käsi näiden asioiden kanssa niin mietin vain kuinka helppoa vaihtaminen on? Ja mitä tuo akun mittaus meinaa esimerkiksi tällä vianorin sivulla. https://vianor.fi/autohuollot/auton-akut/

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #398 : 07.10.2019, 14:00:38 »
Riippuu tosin paljon autosta, vanhoissa missä on vain yksi akku ja vähän tietokoneita on helppo yleensä vaihtaa itse.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #399 : 07.10.2019, 14:20:59 »
Mitä mieltä olette, kannattaako auton akut itse hommata ja mistä? Vai sitten viedä vain vaihdettavaksi? Olen hieman käsi näiden asioiden kanssa niin mietin vain kuinka helppoa vaihtaminen on? Ja mitä tuo akun mittaus meinaa esimerkiksi tällä vianorin sivulla. https://vianor.fi/autohuollot/auton-akut/
Jos tiedostat olevasi "käsi" näissä asioissa, niin suosittelisin etsimään paikallisen akkuliikkeen/luotettavan korjaamon, jonne veisin auton akun vaihtoon. Vaikka on hommana periaatteessa liki yhtä yksinkertainne, kuin patterin vaihto vaikkapa television kaukosäätimeen, niin onhan siinä silti riskinsä.

Luotettavalla korjaamolla tarkoitan semmoista, jolla on hyvä maine ja näyttää myös dokumenttia sinulle pyydettäessä, että missä kunnossa vanha akku on/oli.

Tucci

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #400 : 07.10.2019, 17:06:52 »
Täällä paikallinen autosähköliike tarkastaa akun ilmaiseksi,
luulisi niitä muuallakin olevan.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #401 : 07.10.2019, 18:21:24 »
Jos tiedostat olevasi "käsi" näissä asioissa, niin suosittelisin etsimään paikallisen akkuliikkeen/luotettavan korjaamon, jonne veisin auton akun vaihtoon. Vaikka on hommana periaatteessa liki yhtä yksinkertainne, kuin patterin vaihto vaikkapa television kaukosäätimeen, niin onhan siinä silti riskinsä.

Luotettavalla korjaamolla tarkoitan semmoista, jolla on hyvä maine ja näyttää myös dokumenttia sinulle pyydettäessä, että missä kunnossa vanha akku on/oli.

Komppaan tätä. Tuhti akku myös painaakin jo jonkin verran ja joissain Volvoissa joutuu nostamaan aika korkealle (esim. XC60). Ei mennyt ihan vasemmalla kädellä paiskaten. Ei ainakaan minulla ::)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #402 : 07.10.2019, 18:26:15 »
Komppaan tätä. Tuhti akku myös painaakin jo jonkin verran ja joissain Volvoissa joutuu nostamaan aika korkealle (esim. XC60). Ei mennyt ihan vasemmalla kädellä paiskaten. Ei ainakaan minulla ::)
Joskus noita sai työkseen vaihtaa ja kyllä se ihan perus pikkukinnerissäkin pakkasella harmaita hiuksia aiheuttaa. Akku painaa, ei voi nostaa "lähellä", vaan pitää kurkotella, miljoona muovipaneelia vieressä, jotka kaikki pakkasen vuoksi hauraita ku ***kele. Usein akkua sai vielä käännellä ja muilutella, jotta upposi jonkin kinnerin koteloon.

Suosittelen vahvasti sitä "ammattilaista". Jyväskylässä taitaa kans paikallinen akkuliike ilmaiseksi mitata akun kunnon ja pienestä lisämaksusta mitataan laturi.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #403 : 07.10.2019, 20:17:36 »
Jos autossa on lisälämmitin (esim. Webasto), niin kannattaa asentaa kiinteä laturi autoon. Firman XC60 jäi hotellin pihaan muutama vuosi sitten. Akun kapasiteetti riitti auton lämmitämiseen, mutta ei enää käynnistämiseen. Kiva ominaisuus tuossa autossa oli virta-avain, joka tuli sähköllä ulos kolostaan. Arvakkaapa tuleeko se ulos, jos akku on ihan tyhjä?

Kyllä, ei tule.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #404 : 07.10.2019, 22:24:05 »
Jos autossa on lisälämmitin (esim. Webasto), niin kannattaa asentaa kiinteä laturi autoon. Firman XC60 jäi hotellin pihaan muutama vuosi sitten. Akun kapasiteetti riitti auton lämmitämiseen, mutta ei enää käynnistämiseen. Kiva ominaisuus tuossa autossa oli virta-avain, joka tuli sähköllä ulos kolostaan. Arvakkaapa tuleeko se ulos, jos akku on ihan tyhjä?

Kyllä, ei tule.

7v ajellut webastollisilla Volvoilla ilman mitään ylläpitolatauksia. Webastoa käytetään oikeasti paljon eli tänäänkin pöhissyt arviolta puolitoistatuntia. Talvella tietysti enemmän.

Avain onneen on suurin mahdollinen AGM akku. Sellainen piti laittaa nykyiseenkin Volvoon heti eka syksynä kun auto herjasi akun varauksesta. Hölmöä pistää stöpseli seinään ja kuitenkin lämmittää naftalla ::)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

RallyBaron  Samppasport