Samppasport  Futurez

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 196696 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Sepeteus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #420 : 19.02.2020, 14:03:58 »
Mikä olisi hyvä akku V60 D3 2017 vuosimallin autoon? Mielellään mahdollisimman iso Ah lukema ja AGM. Ei ole mitään latureita erikseen ja webasto käytössä. Mistä tiedän mikä akku tuohon sopii? Ulkomitat ilmeisesti lähinnä rajoittaa?

Nykyinenkin akku vielä ihan hyvä, tai ei siis mitään merkkejä ongelmista, mutta varmaan olisi hyvä tietää etukäteen minkä ostaa jos pitää kiireellä ostaa. Kuitenkin webasto käytössä pari kertaa/vrk.

Oliskohan V60 akkukotelo samankokoinen/sama kuin XC60 kotelo? Ainakin samassa paikassa ja näyttäis hyvin samalle. XC60 koteloon saa mahtumaan esim. Exide EK950 AGM (95Ah). Varta 95Ah AGM on samanmittainen. Pari vuotta partsäilty tuollaisen Exiden voimin ilman mitään latailuja. Webastoa käytetään useita kertoja vuorokaudessa. Kotelon vakiokansi ei mahdu kiinni mutta kansia löytyy Volvolta korkeampina. Itse ostin sen korkeamman kannen mutta ei kai se kannen raollaan olokaan mitään haittaa.

Mittaile sitä koteloa niin saat varmuuden mikä mahtuu. Tuo ek950 on P353xL175xK190. Aikamoinen mötikkä :) Mutta hemmetin tyytyväinen olen

Liekö tähän tullut vahvistusta? Itsekin harkitsen akun vaihtoa vm. 2014 V60 D4:ään (MY2015). Tuleeko ulkomittojen lisäksi huomioitavaksi kaapeleiden pituuden riittävyys?
« Viimeksi muokattu: 19.02.2020, 14:06:20 kirjoittanut Sepeteus »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #421 : 19.02.2020, 14:12:47 »
Kauas herroilla on agm:t kestäneet? Volvosta aina n. 5 vuoden kohdalla vaihdan vartan perusakun uuteen varmuuden vuoksi ja siirrän vanhan Hiaceen.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #422 : 19.02.2020, 17:41:29 »
Kauas herroilla on agm:t kestäneet? Volvosta aina n. 5 vuoden kohdalla vaihdan vartan perusakun uuteen varmuuden vuoksi ja siirrän vanhan Hiaceen.
Kokemusta on kahdesta autosta ja AGM:stä. 4-5 vuoden kohdalla alkaavat herjata alhaista akun varausta. Tullut itselle mielikuva, että AGM ei kestä yhtään sen kauemmin kuin tavallinen märkä akku. AGM latautuu kenties vähän nopeammin, mutta tämäkin saattaa olla markkinamiesten luomaa harhaa.

Ei nuo akut tosin vielä käyttökelvottomia ole tuossa kohtaa, mutta eivät pelitä enää akkuvahdilla varustetussa autossa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #423 : 19.02.2020, 22:46:25 »
Mulla ehti aiemmassa olla parisen vuotta kunnes auto vaihtui ja nykyisessä ollut saman verran ja toimii hyvin. Eikö näiden elinikä ole lyhyempi kuin perinteisten flooded akkujen mutta kun lopahtavat niin lopahtavat sitten kunnolla? Perinteiset akut on joskus minulla kestäneet niin kauan etten kehtaa tähän kirjoittaakaan. Siis bensavehkeissä.

En tiedä miten paljon paremmin latautuu mutta fakta on että näitä ei ainakaan minun ole tarvinut latailla ulkoisesti. Jos tuo edes kolme vuotta kestää niin ostan samanmoisen tilalle. On niin vaivaton.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2020, 22:49:50 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #424 : 20.02.2020, 07:06:19 »
Kauas herroilla on agm:t kestäneet? Volvosta aina n. 5 vuoden kohdalla vaihdan vartan perusakun uuteen varmuuden vuoksi ja siirrän vanhan Hiaceen.

Mun ensimmäinen AGM oli Volvossa paikoillaan helmikuussa 2009, kun auto muutti meille ja siirtyi "eläkkeelle" pariviikkoa takaperin. Eli kyllä se Volvo-agm kestää ainakin 11 vuotta huollettuna.  ;)

Akku meni talven aikana senverran heikon kuuloiseksi, eikä parantunut huoltolatauksella kuin nimeksi, että päätin laittaa uuden. Toimi kyllä edelleen ja auton sai aina käyntiin, mutta tammikuun aikana en tohtinu enää käyttää polttoainelämppäriä.
Teen vielä kokeita paremmalla aikaa, onko akku elvytettävissä vielä kertaalleen.
Nyt odottelee ladattuna kylmässä varastossa.  Mittaan jännitteen muutaman viikon jälkeen ja jos se on pysynyt edes 12.5V seudussa, teen vesilisäyksen, latauksen ja katsotaan sitten taas miten siitä olisi vielä akuksi :D
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa Vacheron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #425 : 20.02.2020, 07:59:23 »
Kokemusta on kahdesta autosta ja AGM:stä. 4-5 vuoden kohdalla alkaavat herjata alhaista akun varausta. Tullut itselle mielikuva, että AGM ei kestä yhtään sen kauemmin kuin tavallinen märkä akku. AGM latautuu kenties vähän nopeammin, mutta tämäkin saattaa olla markkinamiesten luomaa harhaa.

Ei nuo akut tosin vielä käyttökelvottomia ole tuossa kohtaa, mutta eivät pelitä enää akkuvahdilla varustetussa autossa.
Se jos akku alkaa kovemmalla pakkasilla herjaamaan alhaisesta varauksesta, ei tarkoita että akussa olisi jotain vikaa tai väsymistä. Sen varaus on vaan laskenut tietyn ajan alle ja silloin pitäisi ajaa pidempään tai mahdollisesti ladata akku älylaturilla.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #426 : 20.02.2020, 08:10:45 »
Mun ensimmäinen AGM oli Volvossa paikoillaan helmikuussa 2009, kun auto muutti meille ja siirtyi "eläkkeelle" pariviikkoa takaperin. Eli kyllä se Volvo-agm kestää ainakin 11 vuotta huollettuna.  ;)

Akku meni talven aikana senverran heikon kuuloiseksi, eikä parantunut huoltolatauksella kuin nimeksi, että päätin laittaa uuden. Toimi kyllä edelleen ja auton sai aina käyntiin, mutta tammikuun aikana en tohtinu enää käyttää polttoainelämppäriä.
Teen vielä kokeita paremmalla aikaa, onko akku elvytettävissä vielä kertaalleen.
Nyt odottelee ladattuna kylmässä varastossa.  Mittaan jännitteen muutaman viikon jälkeen ja jos se on pysynyt edes 12.5V seudussa, teen vesilisäyksen, latauksen ja katsotaan sitten taas miten siitä olisi vielä akuksi :D

Oletko varma että akku on AGM? Nimittäin minäkin luulin aiemman Volvon akusta että se olisi (jopa akkuliike sanoi näin kun sitä testasi). No sitten kun se lopahti niin huomasin että tarrassa lukeekin flooded..

Edit: nyt vasta huomasin että mainitset veden lisäyksen. AGM akkuihin ei voi lisätä vettä
« Viimeksi muokattu: 20.02.2020, 08:13:40 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #427 : 20.02.2020, 08:19:03 »
Se jos akku alkaa kovemmalla pakkasilla herjaamaan alhaisesta varauksesta, ei tarkoita että akussa olisi jotain vikaa tai väsymistä. Sen varaus on vaan laskenut tietyn ajan alle ja silloin pitäisi ajaa pidempään tai mahdollisesti ladata akku älylaturilla.
Joo talvella tietysti näin. Itsellä herjat ovat tulleet heinäkuussa, kun ajoa on ollut vähemmän. Alhaisen varauksen herja ei tosiaan tarkoita, että akku olisi sökö. Auto käynnistyy vielä hienosti, mutta lämppäri ei pysy päällä. Heinäkuiset ongelmat saattavat tosin olla myös ohjelmistobugeja. Joku laite syö akun tyhjäksi.

Uusi AGM maksaa n. 170 euroa, niin minä en ainakaan jaksa taistella huonon akun kanssa kovin pitkään.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #428 : 20.02.2020, 08:30:44 »
Kauas herroilla on agm:t kestäneet? Volvosta aina n. 5 vuoden kohdalla vaihdan vartan perusakun uuteen varmuuden vuoksi ja siirrän vanhan Hiaceen.

Minun auto (s60 D4) otettu käyttöön 11/2013 ja siinä on orkkis agm edelleen paikallaan. Pari kertaa tänä talvena herjannu jännitteestä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #429 : 20.02.2020, 08:35:00 »
Minun auto (s60 D4) otettu käyttöön 11/2013 ja siinä on orkkis agm edelleen paikallaan. Pari kertaa tänä talvena herjannu jännitteestä.

Lukeeko akun kilvessä AGM? Jos kyseesä 5sylinterinen D4 niin lähestulkoon satavarmasti ei ole AGM. Mulla 2014 D5 ja orggis oli flooded. Ei ole ollut vuosikymmenen alussa normikamaa AGM:t
« Viimeksi muokattu: 20.02.2020, 08:40:06 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #430 : 20.02.2020, 09:13:13 »
Lukeeko akun kilvessä AGM? Jos kyseesä 5sylinterinen D4 niin lähestulkoon satavarmasti ei ole AGM. Mulla 2014 D5 ja orggis oli flooded. Ei ole ollut vuosikymmenen alussa normikamaa AGM:t

On 5 sylinterinen ja liitteenä kuva vielä akusta. Eli on agm. Akun navassa viikko ja vuosi leima.


Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #431 : 20.02.2020, 09:20:38 »
Mun ensimmäinen AGM oli Volvossa paikoillaan helmikuussa 2009, kun auto muutti meille ja siirtyi "eläkkeelle" pariviikkoa takaperin. Eli kyllä se Volvo-agm kestää ainakin 11 vuotta huollettuna.  ;)

Meillä on 11. vuosi/380tkm menossa Bosch AGM akulla, kulkee tuossa frouvan pitkäkatossa. Akku ollut ehkä kolme kertaa pois autosta remonttien vuoksi, muuten ei ole tehty yhtään mitään.
Auto liikkuu käytännössä joka päivä kunnollisia matkoja, alkuaikoina oli Ardic käytössä ehkä kahtena talvena mutta se hiljeni sittemmin eikä ole tullut korjattua. Seisoskelu ja pätkäajohan nämäkin tappaa.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #432 : 20.02.2020, 09:51:57 »
Oletko varma että akku on AGM? Nimittäin minäkin luulin aiemman Volvon akusta että se olisi (jopa akkuliike sanoi näin kun sitä testasi). No sitten kun se lopahti niin huomasin että tarrassa lukeekin flooded..

Edit: nyt vasta huomasin että mainitset veden lisäyksen. AGM akkuihin ei voi lisätä vettä

No olen varma että on AGM.
Ja tuosta veden lisäyksestä väännettiin kättä jo aiemmin tässä ketjussa :D
Onhan tuo yleinen harhaluulo, että AGM ei haihduta ja siihen ei voi lisätä vettä - olen todistanut sen luulon vääräksi. ;)
Ja lisättäköön se havainto - Volvo AGM-akussa meni kontista tuuletusputki lattian läpi ulos. Miksihän sellainen laitetaan, jos akku on oikeasti suljettu ;D
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #433 : 20.02.2020, 13:32:16 »
Lukeeko akun kilvessä AGM? Jos kyseesä 5sylinterinen D4 niin lähestulkoon satavarmasti ei ole AGM. Mulla 2014 D5 ja orggis oli flooded. Ei ole ollut vuosikymmenen alussa normikamaa AGM:t
Manuaaleissa on ollut kauemmin S&S toiminto ja sitä myötä AGM. Automaageihin tuli molemmat monta vuotta myöhemmin.

Lisälämmitin nuo akut tappaa. Ilman aktiivista lämmittimen käyttöä akku toimii liki auton eliniän, jopa 10-15 vuotta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #434 : 20.02.2020, 13:54:00 »
Manuaaleissa on ollut kauemmin S&S toiminto ja sitä myötä AGM. Automaageihin tuli molemmat monta vuotta myöhemmin.

Lisälämmitin nuo akut tappaa. Ilman aktiivista lämmittimen käyttöä akku toimii liki auton eliniän, jopa 10-15 vuotta.

Meillä automaatti ja s&s on. Auto ollu käytännössä aina lämpöisessä tallissa nii ei ole tarvinnu webastolla lämmitellä. Se siinä ehken eniten vaikuttaa. Ja kilsatkin maltilliset 130tkm

 

Elekma  Autoracing