Ateho  Elekma

Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??

  • 37 Vastauksia
  • 10644 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eamh87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #15 : 20.09.2018, 21:40:06 »
Nyt huomattiin tosi outo juttu, elikkäs vain vitosvaihteella 80-90 vauhdista kiihdyttämällä ahdot nousee yli 1bar ja auto alkaa sen jälkeen rykimään kunnolla.

Jos kaasua höllää vähänkin ja laittaa takaisin pohjaan ahdot tippuu 0,4-0,45 paikkeille takaisin eikä nouse uudelleen ylemmäs ennenkuin hiljentää vauhtia ja ottaa saman uusiksi. Kaasun kanssa pelatessa on kuulemma mahdoton pitää paineet esim 0,8:ssa vaan ne tipahtaa samantien jos höllää vähänkin kaasua.

Manuaalisella boost controllerilla vakio säädin kokonaan poistettuna auto ns. heräsi ja toimii normaalisti ahtojen käväisessä 1bar:ssa  tippuen 0,8 jossa ne pysyy koko ajan ::)

Edittiä: Ahdot eivät pomppaa kertaakaan ylös vitosella jos vakiosäätimeltä ottaa sähköt pois. Vaikuttais siltä että jokin systeemi autossa joka ohjaa säädintä ei hoida hommaansa oikein  :nohnoh
« Viimeksi muokattu: 20.09.2018, 21:50:30 kirjoittanut Eamh87 »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #16 : 20.09.2018, 21:50:03 »
Ettei siellä olisi hukkaportin säätö liian löysällä, jolloin sähköinen säädin avaa sen liian aikaisin ?...näissä on aika herkkä se hukkaportin kireyden säätö ja alkaa herkästi ahtamaan joko liikaa tai liian vähän. Yksikin kierros säätötangossa riittää että ahtaa liikaa tai vähän.

Poissa Eamh87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #17 : 20.09.2018, 21:52:47 »
Pitää varmaan vielä katsella ja kokeilla tuota vitosvaihteen kikkaa ja säädellä sitä hukkaporttia kun/jos vaan auton omistaja jaksaa paneutua  8) Itse asun 50km päässä niin ei koko aikaa viitsi rampata vuoroin kyläilemään.

Poissa TulvaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #18 : 25.09.2018, 22:16:59 »
Paketti toi Saksasta tyhjäkäynnin säätöventtiilin. Jotain vaikutusta sillä oli tyhjäkäynnin ongelmiin.
Mutta edelleenkään se ei tykkää vaan kaikkia ahtoja antaa. Vikakoodeja ei tule.
Jos akku olisi päättänyt sanoa sopimuksen irti, niin minkälaisia oireita se voi aiheuttaa?
Olen kyllä sitä laitaillut aika säännöllisesti, mutta nyt kiinnitti huomion, että oli aika tyhjänä.
S40 T4 vm. 02/03´
Audi A4 B6 1.8t quattro vm. 03

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #19 : 25.09.2018, 22:24:51 »
Eihän akku vaikuta kuin startatessa, jos risa niin käynnistyy huonosti tai ei ollenkaan. Käydessähän laturi tuottaa virtaa autolle. Jos virrantulo epäilyttää niin mittaisin käydessä latausjännitteen, jonka pitäisi olla 13.5-14v.

Poissa TulvaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #20 : 27.09.2018, 20:38:12 »
Kiitoksia aikaisemmista vastauksista!

Mistä tietää onko katalysaattori mennyt vai vain se sitä tarkkaileva lambda anturi?
Kun ahtopaineen säätöventtiilin ottaa pois pelistä, niin auto kulkee kuin pieni eläin. Vauhtia riittää ja kiihtyyyyy...
Eli tuntuisi ettei putki ainakaan tukossa ole.
Kun käyttää akun irti, niin sen jälkeen se ensin haistelee, ajat, käynnistät uudelleen niin alkaa vähän antaa ahtoja. Mutta kun käynnistät uudelleen 3 ja 4 kerran. Alkaa ahtojen rajoittaminen.
Kiina palikka näyttää taka lambdalle, että kiihdytyksessä mennään 1volttia, ajaessa noin ~0,8volttia, moottorijarrutuksessa 0,1-0,2 volttia.
Tuntuu että se on nyt vaan pahentunut tuollaiseksi.
Etu lambda ei piirrä ehkä ihan nättiä käyrää, mutta siinä kokeilin vanhaa alkuperäistä, niin ei mitään muutosta.
En uskoisi että siinä ainakaan vikaa olisi.

Että voiko se tämä takimmainen lambda anturi aiheuttaa tyhjäkäynnille oireita, saada koneen päättämään että ahtoja rajoitetaan oikein kunnolla?

Keväällä katsastuksessa, jolloin takalambda ei vielä näyttänyt tuollasia lukemia, päästömittaus katsastuksessa näytti seuraavaa:
CO% 0,12
CO2 14,70
HC ppm 39
O2 0,10
Lambda 1,000
S40 T4 vm. 02/03´
Audi A4 B6 1.8t quattro vm. 03

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #21 : 27.09.2018, 21:10:18 »
Takalambda ei mun käsittääkseni säädä mitään, päästöarvot kun menee yli niin vaan hälyttää siitä.
Jos hukkiskellon letku irti kaikki tehot on tallessa niin joku ahtopuolella vuoto tai väärää infoa antava anturi, veltto kello, bypassinkalvo jne jotka ahtoa ohjaavina tekijöinä ohitat tuolla säätimen välistä poisjätöllä.
Säädin ohitettuna ei rajoita ahtopainetta nakutuksenkaan takia, siksi pitää olla varovainen noin testaillessa kun fuelcut 1.5bar kohdalla on ainoa rajoittava tekijä. Voi käydä mäntäpistiäinen huonolla tuurilla vierailulla jos laihalle vetää.

Mitä muute imm näyttää ilmanvirtausta tk/ kierroksilla? Tuon kiinapalikallakin pitäs nähä. Liian vähän jos on tai näyttää virtausta niin pudottaa kyllä tehoa.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2018, 21:31:48 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #22 : 27.09.2018, 21:44:54 »
Taka lambdahan ei tosiaan taida muuta tehdä, kuin mittaa vaan päästöjä katin jälkeen. Näistä muuten menee kiertokangetkin äkkiä solmuun liian kovilla ahtopaineilla, eli ei mielellään yli 1bar ahtoa.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #23 : 27.09.2018, 22:10:58 »
Muita ahtoa rajoittavia on mm
- huonot tulpat tai puolat mutta pitäs puolista antaa koodia missfirestä ja yleensä pätkisi talla pohjassa
- pa- suodin tukossa tai pumppu finaalissa jolloin soppa ei riitä ja voi rykiäkin.
- pa-säädin ei anna tarpeeksi painetta kierroksilla
 Nuo ylläolevat ei minusta ei päde kun letku irti menee kerran puhtaasti loppuun

Imm yleensä antaa vikaisena koodia, jos sulla joku öljytty vv- suodin niin voi karstoittaa imm langan ja väärä mittaustulos jolloin seos pielessä ja alkaa esim nakutuksen takia pudottaa tehoa.
Map anturitkin antaa myös koodia niin sitäkään en epäilisi.

Bypassilta kalvo, ahdin pakopesältä halki, hukkiskellon löysyys, letkuvika ne joista ei koodia tule.
Vvt- pyörä väljä vie yleensä alaväännön mutta menee ahtopyynnin, solenoidi taas antaa koodin.


« Viimeksi muokattu: 27.09.2018, 22:16:48 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa TulvaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #24 : 28.09.2018, 11:02:59 »
Oletteko millä puhdistaneet lambda antureita?
Näky ainakin juuresta olevan semmoisen musta karsta peitossa, hieman musta muutenkin.
Öljyä tää on hieman vienyt... Noin 0,5-1litran 5000km
Jos tää ei ala kohta selviämään, niin menee talveksi talliin ja taidan keväällä laittaa manuaalisen ahtopaineen säätimen ja sitten katsotaan kauanko toimii ja mistä paukahtaa. Mitkä muuten on T4 vakion alkuperäiset ahtopaineet?
Kiitoksia vastauksista ja palaan aiheeseen, jos jotain uutta kysymystä tulee vielä mielenpäälle tai vika löytyy.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2018, 14:54:51 kirjoittanut TulvaT4 »
S40 T4 vm. 02/03´
Audi A4 B6 1.8t quattro vm. 03

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #25 : 28.09.2018, 15:00:49 »
En putsannu kun hajosi  etulambdasta esilämmityspiiri ( vikavalo ja koodi) niin uusittu. Siinä 250tkm alkuperäinen kesti ja karstottunut kulunut koppura oli.
Takalambda ei herjaa niin uusii sitten kun porsii, on noilla km sekin niin kulunut että tärähdys saattaa riittää lambdan sisällä haperojen johtojen katkeamiseen.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa TulvaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #26 : 28.10.2018, 20:21:12 »
Kirjoitellaas vielä tänne kun näitä ajokelejä riittikin pitemmälle. Ja kun jouduin ton käyttiksen lainaa appiukolle, kun sen auto hyytyi tänne...

Imuputkestä löytyi kaksi vuotoa. Testattu laittamalla iso limppapullo, josta pohja leikattu pois, klemmarilla ilmamassa anturiin(teippiä väliin että tiivis). Korkin päähään teipillä auton tupakansytytin rengasilma kompura kiinni.
Vuoti imuilma lämpötila anturi kaulalta, niin ettei saanut painetta aikaiseksi ollenkaan. Siihen klemmari, joka sen tiivisti.
Toinen vuoto oli siitä tcv tulevan sinisen letkun kauluksella imuputkessa. Saniteetti silikoonia, ei vuoda enää.
Turbo suunnalta saattoi ehkä kuulua pieni pihinä tai sitten ei. Lähdettä en löytänyt.

Nämä muutti auton imuääniä aika oleellisesti.

Nämä korjasi ongelmia, niin että nyt jonkin aikaa auto saattaa toimia. Mutta ajoittain edelleen tipauttaa ahdot pois. Käynnistää kerran pari uudestaan ja taas toimii ainakin hetken. Edelleen satunnaisesti saattanut kun kakkosella moottorijarrulla hidastanut vaikka risteykseen melkein täysin ja kun painaa kevyesti kaasua, jää arpomaan. Tavallaan nykii. Lisää kaasua ja lähtee vetämään.

Mutta nyt kiinnitin sitten sellaiseen huomion, että viitosella 80 kun laittaa kaasun pohjaan, ahdot nousee noin 12 psi, eli onko noin 0.8bar. Sekunti tai kaks ja ne on pudonnut 7-8 psi. Sitten saattaa pudota vieläkin alaspäin.
Ahtopaine mittaria ei ole, mutta obd palikalla ja torquella katsottu.
Eikö noiden ahtojen nyt pitäisi pysyä pikkasen kauemmin???
Kolmosella tai nelosella sama homma, niin ei päästä välttämättä kuin tuohon 8 psi. Joka sitten pysyy vähän kauemmin ennen kuin putoaa.

Voisiko se olla nyt sitten se hukkaportti, että se ei pidä?

Kiitos taas vastauksista ennakkoon!
S40 T4 vm. 02/03´
Audi A4 B6 1.8t quattro vm. 03

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #27 : 28.10.2018, 20:28:12 »
Hukkaportti löystynyt tai pakopesä haljennut.

Poissa TulvaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #28 : 28.10.2018, 20:55:33 »
No se tuli kun apteekin hyllyltä.

Sen vielä unohdin, että se on pari kertaa onnistunut sammumaan, kun painaa kytkimen pohjaan. Kierrokset laskee 2-3 tonnin paikkeilta tyhjäkäynnille. Meneekin sammuksiin asti.

Jotenkin luullut että tuo liittyisi siihen, että se on silloin päättänyt olla antamatta niitä ahtoja ollenkaan.

Että liittyisikö tuokin siihen hukkaporttiin tai pakopesä halkinaisuuteen?
S40 T4 vm. 02/03´
Audi A4 B6 1.8t quattro vm. 03

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #29 : 28.10.2018, 21:26:07 »
Enemmän viittaisi johonkin alipainevuotoon jossakin. Joku letku irti tai hapertunut vanhuuttaan ja vuotaa. Tyhjäkäyntiventtiilin letkut kannattaa myös katsoa, onko haljennut tai löysällä.

 

Autoracing  KL-varaosat