Ateho  Elekma

V50 häkäpöntön ongelmaa ja vikakoodia öljynlaadusta, vaikka öljyjä vaihdettu

  • 10 Vastauksia
  • 2054 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Scorpius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Tulipahan ostettua viime vuonna 173t ajettu V50 2.0d (vm 2008, automaattiloota). Sen jälkeen olen ajanut autolla 47t km eli ajoa tulee ja paljon; ylivoimainen osa pitkää matka-ajoa. Näiden 47t kilsan aikana "moottorijärjestelmä vaatii huollon" vika on tullut neljä kertaa ja "hiukkassuodatin täynnä" ilmoitus on tullut kaksi kertaa.

lyhyt yhteenveto tapahtumista:
  • n. 2000km auton oston jälkeen tuli ilmoitus häkäpöntöstä, auto "nyki" ajoittain
  • vietiin Volvokorjaamolle ja sanottiin että ilmo tuli koska ei kuulemma suostu polttamaan häkäpönttöä koska auton mielestä öljy on huonolaatuista - vaihdettiin öljyt -> häkäpönttö poltti itsensä ajossa n. 160 lukemiin täydestä
  • n. 5000km jälkeen tästä öljynvaihdosta tuli vika "moottorijärjestelmä vaatii huollon" -> huoltoon, vikakoodi itkee öljyn laadusta -> vaihdettiin taas ne perkelee öljyt
  • n. 2000km jälkeen tästä öljynvaihdosta tuli vika "moottorijärjestelmä vaatii huollon" -> huoltoon, vikakoodi itkee öljyn laadusta -> autoa tutkittiin mitä voitiin ja nostettiin kädet pystyyn -> päätettiin et ajetaan sillä autolla nyt jonkun verran ettei tota öjyä tuhlata sen enempiä
  • .10000 km öljynvaihdon jäljeen vaihdoin uudelleen öljyt
  • ja taas sama juttu, autolla ajettiin taas n. 10t km ennenku vaihdettiin öljyt
  • ja taas sama juttu, autolla ajettiin taas n. 10t km ennenku vaihdettiin öljyt
  • nyt tuli n. viikko sitten ilmoitus että häkäpönttö taas täynnä vaikka ajan matka-ajoa hemmetisti ja pöntön pitäisi olla polttanut itsensä puhtaaksi, kilsoja siis nyt 214t km

Olisiko jollain kokemusta mikä hemmetti mahtaa olla kyseessä? V50:ssä ei ole vaihdettavaa öljynlaatuanturia joten ei kuulemma ole siitä kiinni. Volvokorjaajan mukaan häkäpönttö rupeaa palamaan kun nopeutta on yli 60 ja kierroksia yli 2000. Sitten kuulemma kulutus nousee ja kierroslukumittari "aaltoilee". No ei ole koskaan tehnyt noin, enkä ole koskaan nähnyt sitä "hiukkassuodattimen polton valoa" palamassa, liekö sellaista olekkaan tossa volvossa.  Olen huudattanut auto 100-120 km/h nopeuksilla nelosella (kierrokset n.3000) satoja ja satoja kilsoja että pönttö tyhjenisi mutta ei mitään hajua onko oikesta tyhjentänyt pönttöä. 
« Viimeksi muokattu: 29.05.2019, 11:42:39 kirjoittanut Scorpius »

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Oletko seurannut lisääntyykö öljymäärä öljynvaihdon jälkeen? Öljyä pitäisi vaihdossa laittaa sen verran että mittatikusta jää n. 1/5 vajaaksi ylhäältä, jotta lisääntyminen ei riko moottoria ja sitä on myös helpompi seurata kuin "piri pintaan" tikusta. Jotkut huoltamot eivät tuota tiedä, on omakohtaisia kokemuksia...

Jos anturit on kunnossa, öljynlaadun ja hiukkassuodattimen paine-ero anturi niin joku sen pöntön tukkii ja dieseliä menee öljyn sekaan. Oma mutuilu sanoisi että jossain suuttimessa vikaa? Toinen mahdollinen on että EGR toimii todella huonosti, josta myös pieni nykiminen aiheutuu ajon aikana. Toinen ilmiö oli että pölläytteli mustaa kun maantievauhdista survoi kaasun pohjaan. Tämän pystyy testaamaan kun nyppäsee ERG:n piuhan pois ja käy ajelemassa ja katsoo nykiikö tai pölläytteleekö enään. Vikavalo syttyy tästä mutta ei aiheuta toimenpiteitä. Tää ERG vika löytynee omasta ja ratkaistu sillä että piuha pysynee irti :D

Omastani hajosi myös aikoinaan tuo hiukkassuodattimen paine-eroanturi joka antoi liudan vikakoodeja ja heitti tehot pois. Anturin vaihdolla korjaantu ja nyt on porskuteltu monta vuotta ilman muita ongelmia...

Poissa Scorpius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Sorry myöhäisestä vastauksesta. Tarkistin öljymäärän ja öljyä on selvästi maksimia enemmän, tikun maksimista luokkaa sentti.
Minulla ei kaasuttelu ole koskaan pölläyttänyt mustaa savupilveä. Ja sitä en ymmärrä, miksi en näe mitenkään palaako se pönttö vaiko ei. onko tosiaan niin että V50:ssä ei ole mitään ilmoitusta että pönttö on poltossa?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7581
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Volvot ei ilmoita poltosta. Muuten korjaamoilla ois jono kyselijöitä miksi valo palaa tai on teksti ajotietokoneessa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Scorpius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Onko volvoistilla mitään keinoa päätellä että polttoa edes yritetään tietyllä nopeudella ja/tai kierroksilla?

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Polton aikana hetkellinen kulutus nousee 2-3 litraa ja auto saattaa hieman nypyttää tai reagoida kaasuun hieman empien.

Ettei tässä nyt taas olisi kyse siitä polttosyklin päälle jäämisestä. Ootko mitannut tai seurannut kulutusta?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Scorpius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Polton aikana hetkellinen kulutus nousee 2-3 litraa ja auto saattaa hieman nypyttää tai reagoida kaasuun hieman empien.

Ettei tässä nyt taas olisi kyse siitä polttosyklin päälle jäämisestä. Ootko mitannut tai seurannut kulutusta?

Olen seurannut kulutusta melko tarkkaan viimeiset 30 000km. kulutus on keskimäärin 5.0l, 80% maantietä. mitä tarkoitat polttosyklin päälle jäämisellä? olen joskus saanut auton kuluttamaan normaalia enemmän maantieajossa, mutta se on hyvin harvinaista.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Joskus moottorinohjaus jumittuu polttamaan pönttöä tyhjäksi, vaikkei se täynnä olekaan. Poltto alkaa heti moottorin lämmettyä eikä lopu ollenkaan. Tällöin kulutus nousee ja dieseliä päätyy moottoriöljyihin.

Mutta tuo 5l kuulostaa kyllä ihan normaalilta. Polttosykliin jumiutunut taisi kuluttaa likemmäs 8 litraa satasella.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Scorpius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Joskus moottorinohjaus jumittuu polttamaan pönttöä tyhjäksi, vaikkei se täynnä olekaan. Poltto alkaa heti moottorin lämmettyä eikä lopu ollenkaan. Tällöin kulutus nousee ja dieseliä päätyy moottoriöljyihin.

Mutta tuo 5l kuulostaa kyllä ihan normaalilta. Polttosykliin jumiutunut taisi kuluttaa likemmäs 8 litraa satasella.

OK. mitä siis ehdoitatte toimenpiteiksi ja missä järjestyksessä?
1) antureiden tarkistus?
2) suuttimien tarkistus?
3) EGRn toiminta?

tuo häkäpönttöhän pitää saada tyhjäksi ilmeisesti mahd pian, muuten tunkee kokoajan dieseliä öljyn sekaan ja moottori kärsii? pitääkö öljyt taas vaihtaa?

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
No mä ottaisin aina noissa hiukkassuodatinjutuissa yhteyden esim. nimim. volvotdi:hin ja selvittäisiin missä paikassa tuosta ongelmasta voi päästä pysyvästi eroon. :) Mahdollisia vuotavia suuttimia ei tietenkään saa kuntoon ohjelmoinnilla ja suodattimen teurastuksella, mutta nuo saastelaiteviat kyllä.

Ekaksi sitä öljyä pois koneesta, ettei karkaa käymään moottoriöljyllä. Kyllähän ne öljyt oikeasti pitäisi vaihtaakin, mutta ei se kai ihan heti hajoa. Seuraa hetkellisen kulutuksen mittarista tapahtuuko regenerointia ja kuinka usein?

Muistaakseni jossain 240tkm kohdilla auto poltti suodatinta tyhjäksi melko usein, 2-3 kertaa tankillisella. Vika voi siis olla mielestäni ihan vaan siinä että suodatin on tiensä päässä ja auto tyhjää sitä vähän väliä. Tihentyneen polton myötä dieseliä joutuu öljyn joukkoon enemmän kuin pitäisi ja tämä pilaa öljyn. En kyllä tiennyt tuollaisen öljynlaatuanturin olemassaolosta.  :o
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Yksi mistä sen huomaa parhaiten ajon aikana on kun rullaa kaasu ylhäällä mutta hetkellisessä kulutuksessa pysyy lukemat 0.2-0.5l/100km huiteilla. Toinen mistä tietää on aika vahva palaneen käry ulkopuolella.

Jos keskikulutuksen olet mitannut tankkaamalla tankin täyteen ja laskemalla siitä niin ei pitäisi tuolla kulutuksella olla poltot käynnissä. Jos tuo on taas ajotietokoneen keskikulutus niin se näyttää 0,5-1l liian vähän.... Itselläni on automaatin kanssa keskikulutus nyt kesällä, ilman EGR:ää 6.0l/100km. Polton kyllä huomaa aina tankkausvälillä, se tuo jonkun 0,5 lisää kulutusta jos muuten ajot ja kelit pysyny samana. Tästä voit katsoa minun kulutusseurantaa

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron