Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: t.makisalo - 20.09.2017, 12:40:02
-
Punnitkaa nyt joku jolla on hyllyssä h-profiilit b230 orkkis mitoilla ja 13mm vahva veivi. ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää painoeron.
Vaikka molemmat ilman pultteja niin ei tarvi kiistellä paljoko pultit painaa kun joku kuitenki alkaa siitä vinkumaan.
-
Huomenna saan mitattua 13mm veivin painon.
B23 M-kanget ja vakiot 96.3mm mahlet 1624gr
B230 H-profiilit ja 96.5mm wisecot 16v upotuksilla 1245gr. Molemmissa kanget kasattuna ja pultit mukana, vakion ja arp-pultin ero ei ole kovin merkittävä.
-
Vakio 13mm veivi 647 gr.
SPM logolla H-veivi 632 gr. Yläsilmä konestettu 1mm isommaksi (24mm)
Veivit punnitettu ilman pultteja.
Vakio pultti 35gr.
ARP pultti 200-6208 (3/8"x 1,75") 29,5 gr.
-
Onko kokemusta 13mm veivien pettämisestä isoilla kierroksilla (~maks 7500) vaparikäytössä? Samaa asiaa pohdin mitä oletettavasti Mäkisalokin.
-
Eli mitä tigro tuossa ystävällisesti kertoi hyvää tietoa, ja juuri niinkuin pyydettiin, niin eroa olis se noin 15gr. Jos pikkusen antaa lamellilaikkaa 13milliselle niin tulee helposti samaan. Taidan tehdä lowbudjet koneen veiveillä mitä löytyy hyllystä.
-
Kyllä varmaan toi 13mm kestää 8000rpm huoletta ku kaikki perusasiat on kunnos. Itte oon laittanu uudet pultit noihin omiin veiveihin yleensä. Enkä mä oo saanu 9mm veiviäkää rikki koskaa vaikka on ollu ihan terhakoitakin koneita.
-
B230FB, oletuksena vahvat kanget (ei tarkastettu), eikä havaittavia mitta-eroja mäntien YKK:n välillä.
Piti vaihtaa nelonen ohituskaistan päässä, menikin kakkonen. Kone otti 11000rpm kierroksia, jakopää sekosi samointein ja yläkerta solmuun.
-
Kiina h-profiilit. Mitattu teho 536hp ja kiekkaraja oli vähän alle 8000tonnia pitkän aikaa. Ei ne ainakaan siitä antautunut. Veivit ollut neljä vuotta ajossa.
-
On minulla ainaki 13mm veivit kestäny sprinttiauton moottorissa.