RallyBaron  Samppasport

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689283 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #105 : 05.01.2012, 10:23:15 »
ja kiitoksia yhdistämisestä, tais haku-toiminto bugata, kun löysi vain yhden viestin jossa e85 mainittu.
tästsäsyystä päätin uuden tehdä, mutta täällähän on jo pölisty vaik mitä! :)

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #106 : 05.01.2012, 13:14:09 »
Tuon 106 muistelin kans, eli kyllä mopo keulii. Ajatellu mielenkiinnosta kokeilla omaan LH 2.4 vapariin, hieman isommat suuttimet ja potentiometri lämpöanturin tilalle. Siitä vaan kruisailemaan, seosmittari lie olisi hyvä kun näitä pelleilee? Ja p*skat ajoo vaan 8)

E: Landian puolella on pitkät jutut suomeksi aiheesta volvojen kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2012, 13:16:12 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #107 : 05.01.2012, 13:25:13 »
itte taas mietein tota $80 kilkettä:
http://bioadapter.com/index.php?cPath=28

ei tarvis kikkailla suuttimien kanssa, kun pitää suutinta kauemmin auki / useampi suihkaisu ja 5s virrat päällä ennen starttia antaa ylimääräistä startatessa jotta käynnistyy.

olis kivuttomin ratkaisu omalle B200F koneelle.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2125
    • Instagram kuvat
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #108 : 05.01.2012, 14:32:42 »
Tekniikan maailman keskustelupalstalta kopioitu:

Minä olen tehnyt etanolikokeita 2.4 103kW vapaastihengittävällä bensavolvolla. Tässä lyhyt summaus:

Autossa on 70l tankki, ensimmäinen tankkaus 18l ja perään 95e10 tankki täyteen, eli yhteensä E33 seos. Ei mitään havaittavaa eroa bensaan.

Siitä seosta lisäten viisi litraa kerrallaan pelasi homma pääsääntöisesti ok, yli 50% seoksilla alkoi kylmäkäynnistys huononemaan ja joissakin tilanteissa moottorihäiriövalo syttyi, syynä oli LTFT (long-term fuel trim) säädön yläraja. Tämä johtuu siitä, että kaikki lambdasäätöiset koneet osaavat säätää seosta tietyn ikkunan sisällä, mutta kun etanolin määrä suurenee, tulee melkein kaikilla bensalle tarkoitetuilla ruiskuilla jossain kohtaa raja vastaan.

Valosta huolimatta ajossa ei huomannut mitään ennen kuin tankkasin n. E70 seoksen. Silloin myös lämminkäynnistys huononi niin, että (onneksi olin jättänyt tankkiin tilaa), piti tilannetta paikata lisäämällä bensaa.

Käytännössä volvon sekatankkaus toimii huoletta n. 50% seokseen asti, valo ei syty ja kylmäkäynnistys toimii, tosin pakkasella käynnistyy paremmin kun käyttää lohkolämppäriä.

Muutoksen täysin E85 käyttöiseksi voi tehdä esim. seuraavilla tavoilla:

1. Suuremmat ruiskusuuttimet. Helppo patenttivarma keino, mutta ei mahdollista enää pelkällä bensalla ajoa, koska lambdasäätö ei pysty kompensoimaan yleensä tarpeeksi laihalle.

2. Ruiskutuspaineen nosto. Autossa jossa on ruiskutuksen paluuputki, voidaan nykyisen paineensäätimen tilalle (tai kolmitiehanalla valittavaksi) asentaa paineensäädin, jonka säätää n. 1.5 kertaisen paineen alkuperäiseen verrattuna. Lambda hoitaa loput. Halpa (n. 70eur) ja toimii lähes kaikissa moottoreissa, mutta esim. volvossa ei ole paluuputkea vaan paineensäätö tapahtuu pumpulla, jolloin tämä tapa ei käy.

3. Elektroninen ruiskutusaikojen pidentäminen. Netissä on myytävänä alkaen n. 70EUR kittejä, joilla ruiskusuuttimien aukioloaikaa pidennetään. Asennus on yksinkertaista, otetaan ruiskun liittimet irti ja asennetaan boxi väliin yhteensopivilla liittimillä. Volvon kohdalla tämäkin vähän ontuu, suurin osa kiteistä on nelisylinterisille. Perinteistä ruiskua voi tosin ajaa kaksi peräkkäin sytytysjärjestyksessä olevaa sylinteriä aiemmin vuorossa olevan mukaan kytkemällä ruiskusuuttimille menevät johdot rinnakkain. Toimii todistetusti. Eli nelisylinterinen muuttossarja voidaan asentaa viisisylinteriseenkin, jos vain tietää mitä on tekemässä.

Ja huomioikaa, että tämä on vain omasta kokemuksesta kerrottua, ja ohjeet käyvät vain perinteisiin ruiskuihin, ei suorasuihkutukseen, koska paloprosessi on niissä hyvin tarkkaan optimoitu tietyn polttoainemäärän mukaan, ja muuttunut määrä saattaa muuttaa palamisen muotoa liikaa.

Taloudellisesti Suomen polttoainehinnoilla etanolimuutoksesta ei ole mitään hyötyä. Volvo vie sekatankattuna alle 35...50% seoksilla noin litran enemmän satasella pelkkään bensaan verrattuna. Lisäksi lyhyitä ajomatkoja ajettaessa öljynvaihtoväliä täytyy lyhentää, koska etanoli ei höyrysty voiteluaineen seasta yhtä herkästi kuin bensa. Pitempiä pätkiä ajettaessa ei vaikutusta.

Teknisesti erittäin mielenkiintoista, ei todellakaan mitään rakettitiedettä. Etanoli on polttoaineena yllättävän paljon bensiinin kaltainen aine, ja soveltuu hyvin liikennepolttoaineeksi.

Hyvää Joulua kaikille kirjoituksen lukijoille, etanolilla tai ilman!


Poissa lrahkone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #109 : 05.01.2012, 16:09:53 »
Nyt kun tuota E85 ainetta saisi jo Jyväskylästä ja Laukaasta, niin rupesi auton muuttaminen täysin sillä käyväksi kiinnostamaan.
Osaako kukaan sanoa miten hyvin nuo vanhemmat 5 pyttysen volvon alumiinikannet kestää etanolia?
Oma auto on -99 vuosimallia.
C70 "T5"

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #110 : 05.01.2012, 19:06:30 »
Kait ohjelmaa pystyisi muokkaamaan niin että vitonen sietäisi myös viinaa?

Pitäiskö soittaa jollekkin lastuttajalle? Onko edellytykset teknisesti olemassa -ilmeisesti kun jollain boksillakin pystytään huijaamaan..

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #111 : 06.01.2012, 18:03:12 »
eikös kaikki volvot syö tota 95e5:sta eli kestää etanolia oli sitä sitten 5% vai 50% vai 80%.

mitä mä oon lukenut, niin 5cyl vehkeisiin joutuu ostaa kaks 4cyl boksia jollei ole valmiiksi 5cyl poksia olemassa.
poksi pitää suuttimet auki kauemmin jotta polttoainetta tulee se 30% enemmän ja kylmän sään käynnistyksessä pidetään avainta kauemmin on asennossa ennen starttia, niin syöttää vielä enemmän.

ja ilman pokseja voi sekotella oman sekotussuhteensa, moottorin merkkivalo sen kertoo koska on liian etanolirikas seos.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #112 : 06.01.2012, 18:17:12 »
Näin muistelen minäkin. Kai isommilla viinamäärillä oireet tullee aikaisemmin = tankissa olevat mömmöt lähtee vain nopsemmin liikkeelle? Kait ne melko pian sieltä putsaantuu ja ilman viinaliuotusta niitä kerääntyisi kunnes aiheuttaa lopulta ongelmia.

Luulisi että joku "lastuttaja" kopioisi arvot jostain bi-fuelista ja tekisi piraattiohjlemia. Ihme ettei Volvo itse tarjoa ecotuuninkia - vitosten tekniset erot ei vissiin olleet isoja? (Näistäkin saattoi aiemmin jo olla juttua)
« Viimeksi muokattu: 06.01.2012, 18:23:50 kirjoittanut D5GT »

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #113 : 06.01.2012, 18:30:17 »
eikös kaikki volvot syö tota 95e5:sta eli kestää etanolia oli sitä sitten 5% vai 50% vai 80%.

mitä mä oon lukenut, niin 5cyl vehkeisiin joutuu ostaa kaks 4cyl boksia jollei ole valmiiksi 5cyl poksia olemassa.
poksi pitää suuttimet auki kauemmin jotta polttoainetta tulee se 30% enemmän ja kylmän sään käynnistyksessä pidetään avainta kauemmin on asennossa ennen starttia, niin syöttää vielä enemmän.

ja ilman pokseja voi sekotella oman sekotussuhteensa, moottorin merkkivalo sen kertoo koska on liian etanolirikas seos.
niin no tuskin on suutinten tai sylinterien  määrällä väliä, ellei sitten jotain suutinten johtojen ja suutinten väliin laitettavaa purkkia laita .
kai tuon 85 saa toimimaan lämpöanturin väliin tulevalla säätövastuksella tai lisärikastus systeemillä joka siis ohjaa omaa suutintaan.
tuossa kikkailussa olis hyvä olla laajkakaista lampra

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #114 : 07.01.2012, 09:28:46 »
Kyllä sen nelikanavaisen boxin pystyy kytkemään viisipyttyiseenkin. Perinteinen ruiskutus ei ole niin nuukaa, vaikka kaksi pyttyä (peräkkäisessä sytytysjärjestyksessä) kytkisi rinnakkainkin.

Tuota potikan laittamista olen kokeillut (taisin kirjoittakin aiemmin), ja siinä ei ole muuta ongelmaa, kuin flektin ohjaus. Flekti menee ainakin minun autossa tuon anturin ohjaamana. Eli jos tekee rikastamisen lämpömittausta huijaamalla, pitäisi flektille laittaa oma termostaattinsa. Ja tekeekö ruisku jotain muuta mappaukseen jos lämpötilaa huijataan?

Hinnan puolesta hyviä uutisia: tiistaina Vantaan lentoaseman vieressä E85 maksoi 0.999/litra, ja samaa hintaa raportoi yksi saappikuski Kokkolasta.

nvg

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #115 : 07.01.2012, 11:25:08 »
Joo, ei se E85 kovin herkästi nakuta. B30Essä on nyt puristukset 12,3:1, kormun 7.17 nokka ja ennakoita saattaa olla liikaakin, eikä ole nakutusta kuulunu. Paljerako on aika minimissään (0,6 mm), mikä lie sen vaikutus loppuunsa. Pitäs penkissä ajaa ennakoita kohdalleen. Suurin tehohan tällä aineella tulee siis paljon ennen nakutusrajaa.
Vakio B30E koneella ajaessa 4-vaihteisella 100 km/h siistillä ajolla noin 13 litraa. Nyt tällä uudella koneversiolla ja loikkarilla saa ajaa jonkin verran yli rajoitustenkin ja kulutus pysyy samoiten siinä 13 litran tietämillä.


Oho, hinta on siis painunu takasin parin vuoden takaiselle tasolle jos toi euron hinta pitää kutinsa. Tosin jo kerran aikasemminkin näin välillä epäilyttävän halvan hinnan, liekö ollu joku kampanja.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #116 : 07.01.2012, 11:31:20 »
Kyllä sen nelikanavaisen boxin pystyy kytkemään viisipyttyiseenkin. Perinteinen ruiskutus ei ole niin nuukaa, vaikka kaksi pyttyä (peräkkäisessä sytytysjärjestyksessä) kytkisi rinnakkainkin.

Tuota potikan laittamista olen kokeillut (taisin kirjoittakin aiemmin), ja siinä ei ole muuta ongelmaa, kuin flektin ohjaus. Flekti menee ainakin minun autossa tuon anturin ohjaamana. Eli jos tekee rikastamisen lämpömittausta huijaamalla, pitäisi flektille laittaa oma termostaattinsa. Ja tekeekö ruisku jotain muuta mappaukseen jos lämpötilaa huijataan?

Hinnan puolesta hyviä uutisia: tiistaina Vantaan lentoaseman vieressä E85 maksoi 0.999/litra, ja samaa hintaa raportoi yksi saappikuski Kokkolasta.

nvg
tossa pari viikkoa sitten oli valinta myöskin harvinaisen helppo. Tämä siis kuopiossa

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #117 : 07.01.2012, 12:28:57 »
Eilen oli pakko aloittaa testaus ton talviauton kanssa. Auto siis 244 -83, B23A koneella.

Tankkasin seoksella: n. 40% RE85 + n.60% 95E10. Eli aika etanoli pitoinen seos. Ensivaikutelmat: ei mitään muutosta käytökseen, lämmin starttaus sujui normaalisti, auto kävi tyhjää hyvin ja veti n.50km sekalaisessa ajossa ihan normaalisti.

Tänään aamulla, kylmäkäynnistys, ilman esilämmitystä, ulkolämpötila -5c. Lähti ihan hyvin käymään. Täydellä ryypyllä kokeilin suoraan ja parin sekunnin pyörityksellä lähti nätisti käymään ja ryypyn tarve oli aikasta normaali ajoon lähtiessä.

Eli aika hyvältä näyttää. Polttoainelinjoille ja pumpulle tekee varmaan hallaa pidemmän päälle, että voi olla että kokeiluksi jääkin. Vai himottaa kyllä kun täällä PK-seudulla saa jo n.10asemalta etanolia ja se on litrahinnaltaan tasan 60cent halvempaa kuin normaalibensa.. Joten jos 50/50 seoksella ajaisi niin tankillinen tulisi n. 15e halvemmaksi..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #118 : 07.01.2012, 13:23:14 »
Tankkasin muutama päivä takaperin kombinaatioon B230E, 16-tappisen LH2.4 ja n. 230 cc suuttimet vajaan 20 95E10 litran päälle 20 litraa E85. Havaitsin seuraavaa:

- Lämpösenä pelaa hienosti. Vetoja on ehkä ihan rahtusen enemmän kuin oikealla bensalla.
- Termarini vuotaa ihan pikkuisen. Ysivitosella viisari pysyy tasan pohjoisessa, mutta etanolilla viisari roikkuu muutaman asteen. Etanolin imuilmaa jäähdyttävä vaikutus selittänee parempaa vetoa. Turbossa voi olla isokin ero?
- Kylmäkäynnistys n. -1 C ilman esilämmitystä vaati n. viiden sekunnin pyörityksen, aivan kuin sohloa dieseliä starttaisi...
- Ardic pelaa muuten hienosti, mutta seosta pitäisi saada vähän vielä sakeammalle, kuin pumpun säätö antaa myöten. Palaa, mutta hiukan laiskemman oloisesti kuin bensiinillä.

Kylmäkäynnistysonkelma todennäköisesti ratkeaisi starttisuuttimella. Kenelläkään sattuisi lojumaan sellaista nurkissa? Imusarjassa on tulpattu paikka suuttimelle ja kannessa paikka anturille.

Kulutuslukemia tulee, kunhan saan tankin täyteen puhdasta e85. Aikaisemmin 8,5 maantiellä ja 10 kaupungissa.

Aloitin toisaalla, mutta jatketaan täällä... Tampereella maksoi E85 tuon aikaisemmin mainitun 0,999 eur per litra.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #119 : 07.01.2012, 16:00:45 »
Vai himottaa kyllä kun täällä PK-seudulla saa jo n.10asemalta etanolia ja se on litrahinnaltaan tasan 60cent halvempaa kuin normaalibensa.. Joten jos 50/50 seoksella ajaisi niin tankillinen tulisi n. 15e halvemmaksi..

Olennainen kysymys on tietysti kulutus eli nostaako 50/50 seos eli about E40 jo polttoaineenkulutusta niin paljon, että säästö hukkuu siihen?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy