Elekma  Autoracing

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689283 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #255 : 14.02.2012, 20:16:04 »
Siis ~ 40%:ia  :pomo:
ööö 40% ???. Siis tarkoitin että kunhan kulutuslisä puhtaalla E85:lla ajaessa on alle 70% niin se kannattaa. Jos polttoaineiden fysikaaliset ominaisuudet määrää tuon niin se pitäisi olla vähän reilu 30%.  Sillä kun laskee niin omalla ajolla polttoaine kulut pienenis 80€ kuussa :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #256 : 14.02.2012, 20:29:52 »
Jos suuttimet / softa / tms ei riitä ajamaan pelkällä viinalla, niin sitten sekoituksella? Tarjolla kuitenkin mahdollisuus säästää hieman polttoainekuluissa ja korkeamman oktaaniluvun tuomat hyödyt ahdetuissa koneissa?
Onko joku nyt jo laskenut, mitä sekoituksella ajaminen säästää?
Ja ahdetussa koneessa hyöty on toki selvä, jos kone on säädetty viinalle tai tuolle sekoitukselle. Muutenhan se menee hukkaan. Etenkin näin talvella lienee se ja sama antaako sekoitus jotain lisätehoa.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #257 : 14.02.2012, 20:31:48 »
Ite en säästöjä lähteny hakemaan vaan täysin puhdas kokeilun halu.   8)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

EVO8

  • Vieras
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #258 : 14.02.2012, 20:32:11 »
Taisi olla Hämeenlinnassa viimeksi pari viikkoa sitten ST1:n käteisalennuskortilla RE85 0.89 l.


Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #259 : 14.02.2012, 20:37:53 »
ööö 40% ???. Siis tarkoitin että kunhan kulutuslisä puhtaalla E85:lla ajaessa on alle 70% niin se kannattaa. Jos polttoaineiden fysikaaliset ominaisuudet määrää tuon niin se pitäisi olla vähän reilu 30%.  Sillä kun laskee niin omalla ajolla polttoaine kulut pienenis 80€ kuussa :)
Meikän moka  :facepalm: Summasummaarum, aika paljon saa kulutus nousta näillä hinnoilla  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #260 : 14.02.2012, 20:51:49 »
Onko joku nyt jo laskenut, mitä sekoituksella ajaminen säästää?

Litrahintojen ero on tällä hetkellä niin iso, että jonkinmoinen säästö lienee mahdollinen. Itse en ole vielä kokeillut (kun ei Seinäjoelta saa) enkä siis laskenutkaan. Tuskin kovin dramaattista etua saa kuitenkaan. Hatusta vetäen suuruusluokka lienee muutamia euroja per tankillinen.

Lainaus
Ja ahdetussa koneessa hyöty on toki selvä, jos kone on säädetty viinalle tai tuolle sekoitukselle. Muutenhan se menee hukkaan. Etenkin näin talvella lienee se ja sama antaako sekoitus jotain lisätehoa.

Sinä taatusti tunnet nykyautojen moottorinohjaukset paremmin, joten esitän kommenttini kysymyksen muodossa: eikö kuitenkin ilman erityisiä säätöjäkin moottorinohjaus säädä sytytystä "nakuanturia vasten" jolloin korkeampi oktaaniluku tuo jonkun verran hyötyä joka tapauksessa?

Parhaan hyödyn tästä saa tietenkin kesällä ja viinalle säädetyllä moottorinohjauksella.

Mutta kokeilunhalu on minullakin se tärkein syy tähän.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #261 : 14.02.2012, 20:53:56 »
Mikä ihmisillä on ideana, kun ajetaan noilla sekoituksilla?
Kulutus kasvaa ja kuroo hinta-eron kiinni. Lähtee huonommin käyntiin jne.

Uteliaisuus -toisaalta viina on puhtaampi polttoaine.

Bensa on tällähetkellä yli 60% kalliimpaa kuin Re85. Kulutuksen pitäisi maksimissaan nousta 30%, eli matemaattisesti ei kovin huono yhtälö.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #262 : 14.02.2012, 21:01:35 »
Hatusta vetäen suuruusluokka lienee muutamia euroja per tankillinen.
Tehdään pieni lasku.

Ajetaan 570km, bensalla kulutus 8l/100km ja viinalla 30% lisää eli 10.4l/100km. 98E=1.65e/l ja E85=1.00e/l

Bensalla kustannukset 75.2e
Viinalla kustannukset 59.3e

Raaka-aineilla kustannukset tankillisessa karkeasti 15euroa/tankki  8)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #263 : 14.02.2012, 21:09:07 »
ja hups kohta on volvot vallanneet viina pistoolit 8)

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #264 : 15.02.2012, 08:31:58 »

Sinä taatusti tunnet nykyautojen moottorinohjaukset paremmin, joten esitän kommenttini kysymyksen muodossa: eikö kuitenkin ilman erityisiä säätöjäkin moottorinohjaus säädä sytytystä "nakuanturia vasten" jolloin korkeampi oktaaniluku tuo jonkun verran hyötyä joka tapauksessa?

No jotain hyötyä tuosta saa, mutta se vaatii aina ajoa melko paljonkin riippuen autosta.
Ja jos ei seuraava tankki ole taas juuri samassa suhteessa kuin edellinen, menee oppiminen taas uusiksi. Joten vähän sellaista soutamista ja huopaamista tuo on tehojen kannalta.

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #265 : 15.02.2012, 10:44:40 »
Ei sitä etanolia ole pakko tankata, jos se tuntuu hankalalta  ;)

Minä olen tehnyt sitä enemmän teknisestä mielenkiinnosta, mutta tällä hetkellä siinä saa jo vähän taloudellistakin hyötyä.

Enkä minä ole kokenut tuota sekatankkausta hirveän ongelmalliseksi, tankkaan auton yleensä kun jäljellä on n. 10...15 litraa, mittaria vilkaisemalla tietaa suunnilleen paljonko mahtuu, ja laskee sitten päässä minkälaisen seoksen haluaa. Ei siinä pikku heitot haittaa, sitä varten autossa on lambda.

Ei tullut nyt kovimpien (-30 ja kylmempi) aikana ajettua E85 pumpun ohi, että olisi päässyt kokeilemaan tuleeko jotain erityistä ongelmaa kylmissä lämpötiloissa.

nvg

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #266 : 15.02.2012, 11:46:57 »
Ei sitä etanolia ole pakko tankata, jos se tuntuu hankalalta  ;)

Minä olen tehnyt sitä enemmän teknisestä mielenkiinnosta, mutta tällä hetkellä siinä saa jo vähän taloudellistakin hyötyä.

Enkä minä ole kokenut tuota sekatankkausta hirveän ongelmalliseksi, tankkaan auton yleensä kun jäljellä on n. 10...15 litraa, mittaria vilkaisemalla tietaa suunnilleen paljonko mahtuu, ja laskee sitten päässä minkälaisen seoksen haluaa. Ei siinä pikku heitot haittaa, sitä varten autossa on lambda.

Ei tullut nyt kovimpien (-30 ja kylmempi) aikana ajettua E85 pumpun ohi, että olisi päässyt kokeilemaan tuleeko jotain erityistä ongelmaa kylmissä lämpötiloissa.

nvg
Ei ole ei.
Mutta ei se ECU hetkessä totu siihen tankissa olevaan seokseen, noin tehon kannalta.
Verrattavissa kun vaihdetaan oktaania esim. 95->98.


Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #267 : 15.02.2012, 17:50:18 »
Jos ecu ei totu hetkessä -pitääkö se totuttaa lisäämällä hiljalleen Re85/95E seossuhdetta? Ettei valot syty.

Kauan tietokoneen oppimisessa kuluu aikaa/kilometrejä?

Poissa jyrkiboy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #268 : 21.02.2012, 22:59:28 »
Tiedoksenne että E85 on erittäin syövyttävää ainetta jos sitä laitetaan sekoituksena tankkiin. Joko bensalla tai E85, kaikki sekoitukset ovat huonoja yhdistelmiä. Tämä opittu Saab puolelta joihin on tehty paljon etanooli muutoksia.

Oma Saapas odottaa uusia suuttimia jotta saan samat tehot kun ennenkin 460 vaihtuu 875. Suuttimia vaihtaessa on tärkeää huomata että suihkutus kuvia vastaa alkuperäistä, Väärä kuvio aiheuttaa heikkoa kylmäkäynnistystä ja puuttuvia hevosia.
Olen Jyrki ja ajan V70 R awd. Autoa piristetty tarralla.

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #269 : 22.02.2012, 09:14:03 »
Hei jyrkiboy,

kerrotko lisää tai laitatko linkkejä tuosta syövyttävyydestä?

Sekä 95E10 että E85 ovat kuitenkin molemmat seoksia, talvella E85 on ainakin länsinaapurissamme itse asiassa E75, eli 25% siitä on bensaa. Jos tuo syövyttävyys pitää paikkaansa, haluaisin kuulla perusteet, ettei tule turhaan pilattua autojaan.

Omallani olen ajellut nyt hieman yli vuoden seoksilla, ja ekan parin tankin aikana lähti paljon saostumia irti ja päätyivät pa-suodattimeen.

nvg

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron