Futurez  Kulkukoira

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689280 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #615 : 12.06.2012, 22:47:52 »
Tänään alkoi lankun etanolitestit. 50/50 suhteella 95E10 ja RE85, K-jet hiukan rikkaalla ja sytkäennakkoa hieman enemmän, koneena B23E. MuTu:lla toimii paremmin, kuin pelkällä bensalla. Katsotaan miten kulutus lähtee muuttumaan, ja mitä ongelmia, jos mitään ilmaantuu...
kestää ajaa kyllä 100% e85 seoksella, kun laittaa vaan vaikka pakokaasu testerissä sopat kohdalleen  ;)
voi toki lyödä ihan tuntumalta, mutta tuleepahan taloudellinen  8)

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #616 : 13.06.2012, 00:59:46 »
Muutin 960 Volvon käymään RE85:sella, suuttimet otin turbo porschesta (korkea ohm) ja esivastuspaketin ohitus tehtiin sitten vasta ensimmäisen kotiin hinauksen jälkeen >:( Moottorina tuossa on B204FT ja sekkarilla mitattuna 10-15% puuttuu tehoista. Kaipaa lisää ennakkoa jotta viinalla pääsisi samoihin tehoihin.

Mitattu kulutus 4tkm matkalla, josta 90% on ollut motoria on 13-13,5 l/100 km, eli +30% kuten pitäisikin mennä.  Tähän menessä on hajonnut vain ruiskupumppu, oli "vammainen" jo ennen polttoaineen vaihtoa ja kypsyi sitten lopullisesti kun sen kuormitus kasvoi... oireili jo bensallakin siten että tehoilla kiihtyi nykien.

Pöydällä odottaa skyline suuttimet, ajattelin muuttaa vielä yhden B6304 koneen käymään viinalla. Sääli kun tuon 965 tankki on vain niin onnettoman pieni, löytyisikö siihen jostakin lisätankkia?


Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #617 : 14.06.2012, 18:21:28 »
Tankillinen meni taas pitkästä aikaa  8) Kulutus vain 14.3  :pomo:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #618 : 19.06.2012, 09:58:55 »
Pakokaasu testissä kävin perjantaina  ::) Tyhjällä katilla Ei menny läpi, eikä jääny paljosta kiinni  ::) Oli kyllä viime vuonna leimalla bensalla jo siinä rajoilla ja kovalla katilla että meni läpi,

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa T-Mu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #619 : 29.06.2012, 19:03:04 »
Nyt takana reilu sata kilometriä kaupungissa 50/50 -coctaililla, ja tänään 250km maantieajoa 80/20 -suhteella. Kulutus putosi tuolla maantieajolla litran verran 98:lla ajetuista entisistä lukemista. Säätelin tosin seokset k-jetistä kohdilleen ennen matkaa... Mä tykkään tästä etanolista  ;D

Poissa Shadow_Fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #620 : 08.07.2012, 17:51:18 »
Saako tuota E85:sta laittaa tuommoiseen V70 vm.98?

Ei ole mitään kittejä asennettu. Kulutus volvossa hurja, niin aateltiin, et voisko toi etanoli vähän pesaista tuota konetta, et oisko ny siitä jotain hyötyy.

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #621 : 08.07.2012, 18:26:45 »
Saako tuota E85:sta laittaa tuommoiseen V70 vm.98?

Ei ole mitään kittejä asennettu. Kulutus volvossa hurja, niin aateltiin, et voisko toi etanoli vähän pesaista tuota konetta, et oisko ny siitä jotain hyötyy.

Kyllä oon ainakin ite ajellu omalla kasipätkällä 50/50 seoksella ilman mitään muutoksia. Nyt tosin ajoittaisia sammumisongelmia ollut, niin ajettu varmuuden vuoksi bensalla. Syy tais olla bensapumpun rele, ei sen kummempaa. Kulutus ei maantieajossa paljon eroa kuin normibensalla. Kaupunki ajossa huomaa kyllä.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #622 : 08.07.2012, 21:14:41 »
Nyt päästii edellinen tankillinen 12.5L/100km kulutuksella seka-ajossa :D alas päin on päästy nätillä ajolla.... Vieläkin on varaa siistiä ajotapaa kaupungissa  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #623 : 08.07.2012, 22:45:24 »
Nyt päästii edellinen tankillinen 12.5L/100km kulutuksella seka-ajossa :D alas päin on päästy nätillä ajolla.... Vieläkin on varaa siistiä ajotapaa kaupungissa  ::)

Ihan näin mielelenkiinnosta, mitä oli sama kulutus 98:lla? Niin, ja oliko auto 245:n?

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #624 : 09.07.2012, 09:26:51 »
Ihan näin mielelenkiinnosta, mitä oli sama kulutus 98:lla? Niin, ja oliko auto 245:n?
8-10 pyöri kulutus... Auto on tuo allekirjotuksen 245

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #625 : 11.07.2012, 16:23:45 »
Pitipä sitten ihan tämän ketjun vuoksi rekisteröityä palstalle, ajattelin tähän raportoida omia kokemuksiani Re85:n käytöstä.

Ajatus Re85:n tankkauksesta on muhinut jossain aivolohkon perällä jo pitkään, syystä että olen varsin yrpiintynyt polttoaineen hintaan. Ajan vanhalla lankulla käyttöajoa, pääasiassa reipaskulkuista maantieajoa n. 100 km siivuja suuntaansa, jonkinverran kaupunkiajoa. Nyt kun ST1:llä saatavuus on parantunut ja käytännössä kuljen Turun Länsikeskuksen tai Raision Re85 pumpun vierestä viikottain, niin ei muuta kuin tuumasta toimeen.

Lähtökohtana projektille on muutaman satasen arvoinen, hyvin palvellut 740 farkku, jossa on B200F-ruiskumoottori. Kone on palvellut teknisesti hyvin, kilometrejä on arvattavasti kertynyt n. 370 000 ja käsittääkseni moottorinohjausjärjestelmäkin on osiltaan suunnilleen alkuperäinen, lambda-anturi on uusittu Boschin alkuperäosaan vuosi sitten kesällä 2011. Kulutus autolla on pyörinyt 95E10:llä n. 10 litran tuntumassa kesäkeleillä, joskus maantielenkeillä päästy jopa kasilla alkaviin lukuihin ja vastaavasti talvella sitten pompsahtaa...

Nyt autossa on jo valmiiksi "ominaisuutena" hieman laiskahko käyntiinlähtö, johtuen uusimistarpeessa olevasta akusta ja sytytystulpatkin kai kaipaisivat vaihtoa. Lisäksi varapyörätilassa on jo vuoden odottanut vaihtamistaan uusi polttoainesuodatin, omistajan laiskuudesta johtuen sekin vaan on jäänyt vaihtamatta.

Kunnes sitten eilen aloin heräteoston seurauksena sekakäyttäjäksi, pumpulla sen kummemmin miettimättä tankkasin 10 eurolla 10,1 litraa E85 (0,989 €/l) ja 20 eurolla 95E10 11,9 litraa (1,689), yhteensä 22 litraa n. E45 bensaa (46% E85 ja 54% 95E10). Tarkoituksena olikin jättää tankkiin tilaa, jos vaikka jokin meneekin pieleen tai seos on liian "laihaa" vinokoneelle.

Hintaa mixille tuli 1,364 €/litra, n. 24 % halvempaa kuin 95E10. Tämä on syytä pitää mielessä, kun sitten vertailee toteutuneita kulutuslukemia entiseen, kovin paljon yli litraa ei saisi kulutus nousta, jotta homma pysyisi taloudellisesti mielekkäänä.

Ensimmäisiä havaintoja:
litkulla on nyt ajettu parikymmentä kilometria kaupungissa ja käyty tekemässä lyhyt pyrähdys motarilla.
-lämpimänä auto lähti pumpulta käymään aivan normaalisti
-minkäänlaisia käyntihäiriöitä ei havaittu
-tyhjäkäynti OK, ei muutosta
-vetää hyvin, myös alarekisteristä, parhaimillaan välillä 2000-3000 rpm
-käy pehmeämmin, sivistyneemmin, vinokoneelle tyyppillinen traktorimainen karkea soudi on vähän pyöristynyt
-auton seisottua parkissa kylmäksi ensimmäinen varsinainen ero vanhaan (kuten vähän odotettukain oli), starttaaminen otti sekunnin pari enemmän aikaa ja kone lähti käymään hieman yskähdellen, muutama sekunti tätä ja käynti tasaantui normaaliksi. Siitä eteenpäin kulku täysin normaalia.
-moottoritiellä ja Naantalin ohitustiellä muutama ripeä ohitus ja täyskaasukiihdytys vitosella ylämäkeen, kone kiertää iloisesti 5000 rpm asti ja pidemmälle ei yritettykään, ylämäkeen tuntui hieman laiskemmalta, kun kierroksia taulussa 4000 rpm. Mutta nämähän ovat siis täysin persdynohavaintoja, missä psykolgiset vaikutukset on usein suurempia kuin todellisuus

Yhteenvetona tähän mennessä, että ihan käyttökelpoisena kulkupelinä tuo säilyi ominaisuuksiltaan ainakin tähän asti, nyt seuraavaksi tankkaamaan säiliö täyteen suunnilleen samalla suhteella ja sitten tankillisen jälkeen arvioidaan uudelleen kulutusta ja jos saisi vaikka ostettua uuden akun jolla startti rallattaisi iloisemmin ja vaikka ne tulpatkin vaihdettua. Syksyllä pitänee tilanne sitten arvoida uudestaan, lähinnä tuon käynnistyvyyden osalta.

Oma lähestymistapa tähän juttuun oli täysin tuulipukumainen, tavisautoilijan kokeilunhalu, en ottanut edes mitään akunkenkiä irti ECUn nollaamiseksi (en tiedä olisiko se edes tossa vinokoneessa vaikuttanut mihinkään) tai tehnyt muitakaan valmisteluja, soppaa vaan tankkiin ja menoksi. Helpolla ja halvalla.

Jossain pääkopan uumenissa kuitenkin pyörii ajatuksia, että josko tuohon kannattaisi lorauttaa hieman jotain polttoaineen lisäainetta joukkoon tai vaikka pari desiä dieseliä, mutta turhaa taitaa sekin olla.

Samaten vois ehkä kulkea silmät auki, jos jostain sattuisi eteen hypähtämään isommat suuttimet edullisesti. Kauheasti ei tuon hintaiseen autoon kuitenkaan viitsi alkaa investoimaan, tuo kylmäkäynnistysongelma nyt on akuutein.

Tietty tuon 85 euroakin voisi ukrainalaisen Bio Adapter konversioboxista (http://bioadapter.com/index.php?cPath=28) maksaa, jos sen voi kuvitella maksavansa joskus itsensä takaisin... Vaikuttaa sopivan plug-and-play-tyyppiseltä ratkaisulta tällaiselle poropeukalolle.

Mutta eikö ole kuulkaa hienoa olla vanhalla lintalla kehityksen eturintamassa...  ;) :D :D  O0
« Viimeksi muokattu: 11.07.2012, 16:31:51 kirjoittanut Arkku »
- Volvo 740 B200F -91

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #626 : 11.07.2012, 16:49:49 »
960 3,0 -96  oon ajanu koko kesän 100% re85, tuhansia km. Suuttimet vaihdoin S80 vaparikutosesta kun ne saattaa olla vähän isommat kuin 960 vakio. Kylmänä ei lähde heti käyntiin, mutta muuten toimii hyvin. Kulutus ollu 14-20l/100km, mutta perävälitys, renkaat ja vaihdelaatikko on kokenut muutoksia bensa ajoista niin vertailu hankalaa.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #627 : 11.07.2012, 18:18:26 »
aiheeseen liittyen löyty youtubesta hyvä video. Ei kuulosta ihan terveeltä ekat sekunnit kun uusi Volvo käynnistetään kylmänä ja on E85 tankissa.
http://www.youtube.com/watch?v=Bo1WugWA5NM
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #628 : 11.07.2012, 18:25:31 »
aiheeseen liittyen löyty youtubesta hyvä video. Ei kuulosta ihan terveeltä ekat sekunnit kun uusi Volvo käynnistetään kylmänä ja on E85 tankissa.
http://www.youtube.com/watch?v=Bo1WugWA5NM
siinä on jotain diisselimäistä  :D

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #629 : 12.07.2012, 10:16:32 »
Nyt auto tankattu piripintaan seoksella 15 litraa E85  (n. 40%), 23 litraa 95E10 (n. 60%), trippimittari nollattu ja kulutuksen seuranta aloitettu.

Hintaa 38 litran sekoitukselle tuli yhteensä 14,82 + 38,27 = 53,09 eli  1,397 €/litra.

Jos tästä sähellyksestä ei mitään muuta hyötyä olisikaan, niin ainahan voi lohduttautua sillä, että puhdistuupahan polttoainejärjestelmä.
- Volvo 740 B200F -91

 

Futurez  Kulkukoira