Futurez  Kulkukoira

6- lovisen automaatin toiminnan testaus

  • 40 Vastauksia
  • 10818 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #30 : 23.09.2018, 13:21:53 »
Automaattivaihteiston ohjaukseen on jatkuvasti lisätty elektroniikkaa. Uudet vaihteistot mm. oppivat kuljettajan ajotavasta ja tekevät vaihteiden vaihtoja automaattisesti keräämänsä tiedon perusteella.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Automaattivaihteisto

Wikipedia ei oikeastaan ole kovin luotettava lähde, sinne kun voi kirjoitella kuka tahansa ja millä tahansa tietotasolla. Siihen en ota kantaa pitääkö tuo kuljettajan ajotapaan sopeutuminen paikkansa vai ei. Mielestäni noin tapahtuu, mutta ei perustu mhinkään faktaan, vaan pelkkään perstuntumaan.

Tässä pieni lainaus tuolta:
Lainaus
O (Overdrive) – ylivaihde alhaisilla nopeuksilla
Pakkovaihteet: (Vaihteisto käyttää vain valittua vaihdetta. Jos vaihteisto on esimerkiksi 4-vaihteinen, pakkovaihteita ovat 3–1, 3-vaihteisessa 2 ja 1.)
3 – kolmas vaihde
2 – toinen vaihde
1 tai L – ykkösvaihde esimerkiksi ylämäkeen ajettaessa
Oikeasti:

- O - Oli jossain automaateissa noin, tuli kytkeä päälle ajettaessa suuremmilla nopeuksilla, ei saanut käyttää alhaisilla nopeuksilla.

- Pakkovaihteet. En nyt väitä etteikö jossain voisi olla autoa jossa noilla numeroiduilla asennoilla voi tosiaan pakottaa vaihteen tietyksi, mutta normaali toiminta on kyllä niinpäin että rajoittaa vain suurimman vaihteen ja pienemmälle menee ihan normaalisti.

1 tai L on juu ykkösvaihde, ja tosiaankin se mainittu pakkovaihde, mutta tuon käyttö ylämäkeen ajettaessa? No ehkä jokin vanha auto jonka jäähdytysjärjestelmässä on vikaa, ja siinä on mekaaninen jäähdyttäjän tuuletin. Pakkoykkösen käyttö on perusteltua lähinnä jyrkässä pitkässä alamäessä, tai jossain hitaassa ajossa jossa haluaa estää laatikon edestakaisin vaihtelun ykkösen ja kakkosen välillä, ylämäessä automatiikka vaihtaa ykköselle kun on sen aika.

Poissa suomipioneeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #31 : 23.09.2018, 19:24:07 »
Ihan näin OT: Noita "pakkovaihteita" tullut Norjan reissuilla käytettyä ahkerasti jarrujen säästämiseksi vuoristossa, saa kunnolla moottorijarrutuksen käyttöön.
Nykyinen.Volvo XC70 2005 D5 AWD aut.---Ex.Volvo S60 2005 2.5T Aut.---Ex.Volvo V70 2009 2,4D Aut. "Wanha Taxi"---Ex.Volvo S60 2000 2.4i Aut.

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #32 : 23.09.2018, 21:19:56 »
Kyllä mukautuu käytön aikana laatikko.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #33 : 23.09.2018, 22:41:53 »
Kyllä mukautuu käytön aikana laatikko.

Tarkoitat että mukautuu kulumiseen vaiko kuljettajan ajotyyliin? Että Pentillä vaihtaa vaihdetta 1600rpm ja Sirkalla 1300rpm kohdalla ::)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #34 : 24.09.2018, 03:31:22 »
Vanhempi 5-vaihteinen.


Poissa terotero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #35 : 24.09.2018, 14:45:44 »
Hyvä että pelaa asiallisesti. Soitin viimeisimmän öljynvaihdon tehneeseen huoltoon ja selvisi että sinne on laitettu manoilin Dextron 6 öljyksi.

Mielestäni hieman outoa, koska manoilin mukaan käypäinen olisi ATF multivehicle, missä on tuo Volvon laatikon luokitus.

Ainakin viskositeetti on paljon pienemmät kuin tuolla Volvon öljyllä. Jotakin 40 astetta ja 25.4 ja 100 astetta ja 5.5.

Volvon öljyllä kai jotakin 40 astetta ja 8 ja 100 astetta ja 30 jotain

Kai nuo pitää vaihdattaa

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3470
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #36 : 24.09.2018, 18:26:33 »
Tarkoitat että mukautuu kulumiseen vaiko kuljettajan ajotyyliin? Että Pentillä vaihtaa vaihdetta 1600rpm ja Sirkalla 1300rpm kohdalla ::)
Minä en noista oppimisista tiedä mutta kummasti radalla ajon jälkeen kierrätti jonkun aikaa huomattavasti pidemmälle ennen vaihtoa Alastarolta palatessa.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #37 : 24.09.2018, 18:47:29 »
Tarkoitat että mukautuu kulumiseen vaiko kuljettajan ajotyyliin? Että Pentillä vaihtaa vaihdetta 1600rpm ja Sirkalla 1300rpm kohdalla ::)

Sekä että, sillä ei ole väliä ajaako sirkka vai pentti.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #38 : 24.09.2018, 20:56:44 »
Sekä että, sillä ei ole väliä ajaako sirkka vai pentti.
Soo soo! Pitää olla tarkkana nykyään kun pitää olla sukupuolineutraali, ettei kukaa pahastu ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #39 : 24.09.2018, 21:46:52 »
Lueskelin VIDAn syövereistä, tosin 8-portaisen automaagin, toimintaperiaatetta ja kyllä siellä aika yksiselitteisesti väitetään laatikon oppivan kuskin toiminnan ja mukautuvan aina kyseiseen ajotilanteeseen. Laatikolla on perusohjelmia about 8 erilaista, joita se vaihtaa lennosta ja osin kuskin kaasujalan perusteella ajotilanteeseen sopivaksi. Esim. ajo kylmänä, ajo normaalilämpöisenä, ajo ylämäessä, vapaakytkin alamäessä, kick-down, perävaunun veto jne. enempää en muista - vai olikohan vielä ainakin agressiivinen ajo. Tämän lisäksi ohjauselektroniikka tallentaa vaihtohetkellä käytetyn hydrauliikkapaineen ja muuttaa sitä kuskin tarpeisiin sopivaksi siten, että vaihtaminen olisi mahdollisimman sujuvaa. Nämä tiedot tallentuvat auton sammuttamisen jälkeen ja ovat käytössä seuraavalla ajokerralla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #40 : 27.09.2018, 11:01:35 »
Lueskelin VIDAn syövereistä, tosin 8-portaisen automaagin, toimintaperiaatetta ja kyllä siellä aika yksiselitteisesti väitetään laatikon oppivan kuskin toiminnan ja mukautuvan aina kyseiseen ajotilanteeseen. Laatikolla on perusohjelmia about 8 erilaista, joita se vaihtaa lennosta ja osin kuskin kaasujalan perusteella ajotilanteeseen sopivaksi. Esim. ajo kylmänä, ajo normaalilämpöisenä, ajo ylämäessä, vapaakytkin alamäessä, kick-down, perävaunun veto jne. enempää en muista - vai olikohan vielä ainakin agressiivinen ajo. Tämän lisäksi ohjauselektroniikka tallentaa vaihtohetkellä käytetyn hydrauliikkapaineen ja muuttaa sitä kuskin tarpeisiin sopivaksi siten, että vaihtaminen olisi mahdollisimman sujuvaa. Nämä tiedot tallentuvat auton sammuttamisen jälkeen ja ovat käytössä seuraavalla ajokerralla.
Samaa lähdettä olen lukenut itse en törmännyt että vanhempiin olisi mitään vastaavaa ominaisuutta kerrottu.
Ajo kylmänä, ajo normaalilämpöisenä, ajo ylämäessä... näihin riittää että noudattaa tiettyjä parametrejä, sinänsä noilla ei ole kuskin kanssa tekemistä.
Aggressiiviseen ajoon kepin Sport asento jolloin kierrokset pysyy korkeampina ja miksei vaihto tapahtuma käy nopeammin(?).
Se että ohjauselektroniikka tallentaa käytettyjä hydraulipaineita eli säätää solenoidien toimintaa eli poistaa ikääntymisen tuomat ongelmat mistä johtuisi huonot vaihdot.
Minä en noista oppimisista tiedä mutta kummasti radalla ajon jälkeen kierrätti jonkun aikaa huomattavasti pidemmälle ennen vaihtoa Alastarolta palatessa.
Tällainen ominaisuus on äärimmäisen ärsyttävä sanoisin jopa surkea. Tämän perusteella oppiminen on kokoajan jälkijunassa.
Luulisi kun kaasun käytössä on tietty % määrä, niin tämän perusteella pystyy vaihdot tekemään, eikä se että viisi minuuttia sitten oltiin radalla?
BMW 8-VAIHTEINEN STEPTRONIC SPORT
mainostetaan että mukautuu kuljettajan ajotyyliin. mitä se tarkoittaa? mainoksen kun lukee niin karkeasti sanottuna kun kuski ajaa dynaamisesti tai rauhallisesti niin vaihdot tehdään näihin tilanteisiin sopiviksi.

Eli jos Pentti ajattelee ettei vaihteisto toimi oikein kun Sirkka on sillä ajanut, ei pidä paikkansa. vaihteistossa on tuolloin vikaa.
Mutta vaihteisto voi mukautua Pentin tai Sirkan ajotapaan.


 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron