Ateho  Elekma

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 543520 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1230 : 18.08.2020, 21:13:58 »
Eikös tuo vipusuhde ole 1,45. En kyllä ainakaan itse osaa sanoa että mikä nokka, noista nostoista päättelemällä.

Itsekin vaan mietin että mitä nokkaa miettisi tuohon hajonneen tilalle. R+nostimet saisi nordicar:lta pakettina 200e ::) Mutta KG5 sekä se 2C4-hionta myös mielessä, joku noista kolmesta. Itse kyllä ollut ihan tyytyväinen tuohon R-nenään aina, vai onko se sitä etten vaan tiedä paremmasta :idiot2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Rommy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1231 : 18.08.2020, 21:57:44 »
Eiköhän siinä kertoimet ole jo mukana , jos on venttiililtä ? Ja nokalta jos olisi mitta niin n 15.5 venalta ja siinä ja siinä että saisi paikoilleen  :nohnoh
Juu ei ole tuota nostoa  nokalta.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1232 : 18.08.2020, 21:58:55 »
Noi nokkien tekijät ilmoittelee vähän miten sattuu , mutta 1.48-1,51 suhteita ainakin käyttävät ? Täytyy mittailla tuosta uudesta , jahka sen joskus saan  :-\
Varmaan toi KG 5 tai sitten AGAP 280/284 tai TG 992 . Enemiltä löytyy myös hyvää tavaraa !
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1233 : 19.08.2020, 00:15:40 »
Kysymys muuten nokkiin ja nostimiin liittyen ?

Kun minulla tuo kone on nyt auki, ja nokka-akseli siis on (se kovempi) R, nenät on toki meneet semmoiseksi mattaiseksi (vähän kuin joku harjattu rosteri), mutta ovat muuten ihan tosi hyvässä kunnossa, ei nostoista kuluneet eikä mitään muutakaan vikaa kun tuo että (voitelun pettämisen myötä?) nokka oli takonut nostajat montulle, niin pahasti että nostajat piti ottaa alakautta pois.

Mutta mikä minua tuossa ihmetyttää, on se, että jokainen nenä on hionnaltaan "vino", niinkun pituussuunnassa akseliin verrattuna, jokainen nenä on kallellaan. Ei voi olla kulunut tuollaiseksi, koska pari nostajaa oli kuitenkin kunnossa, mutta niissäkin oli kalteva nenä.

Onko tuossa joku hiontajuttu nyt ? Että vakionostimet meni kasaan, jostain olen muistaakseni lukenut että jotkut nokkahiojat tekee tarkoituksella tuolleen, ja hiovat siksi aina nokat sekä myös nostimet(=pyörintäliike?), pakettina tai ei ollenkaan.

SBC-nostimet ja vanha nokka takasin ?
« Viimeksi muokattu: 19.08.2020, 00:37:06 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1234 : 19.08.2020, 10:19:29 »
Kysymys muuten nokkiin ja nostimiin liittyen ?

Kun minulla tuo kone on nyt auki, ja nokka-akseli siis on (se kovempi) R, nenät on toki meneet semmoiseksi mattaiseksi (vähän kuin joku harjattu rosteri), mutta ovat muuten ihan tosi hyvässä kunnossa, ei nostoista kuluneet eikä mitään muutakaan vikaa kun tuo että (voitelun pettämisen myötä?) nokka oli takonut nostajat montulle, niin pahasti että nostajat piti ottaa alakautta pois.

Mutta mikä minua tuossa ihmetyttää, on se, että jokainen nenä on hionnaltaan "vino", niinkun pituussuunnassa akseliin verrattuna, jokainen nenä on kallellaan. Ei voi olla kulunut tuollaiseksi, koska pari nostajaa oli kuitenkin kunnossa, mutta niissäkin oli kalteva nenä.

Onko tuossa joku hiontajuttu nyt ? Että vakionostimet meni kasaan, jostain olen muistaakseni lukenut että jotkut nokkahiojat tekee tarkoituksella tuolleen, ja hiovat siksi aina nokat sekä myös nostimet(=pyörintäliike?), pakettina tai ei ollenkaan.

SBC-nostimet ja vanha nokka takasin ?

Vaikka en (tästäkään) asiasta mitään tiedä , väitän että koko setti on romurautaa  :'( Ei kyllä minun käsityksen mukaan mitään kaltevaa nenää pitäisi olla ? Ja vaikka joku ajatus olisi tuossa ollutkin , niin ei ainakaan näytä toimivan ? Orkkislaatuiset nostajat toimii , tietty voi keventää parilla reiällä jos haluaa ! Pistä kuva tuosta "tappikoneen vinonokasta"
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1235 : 19.08.2020, 11:32:40 »

Mutta mikä minua tuossa ihmetyttää, on se, että jokainen nenä on hionnaltaan "vino", niinkun pituussuunnassa akseliin verrattuna, jokainen nenä on kallellaan. Ei voi olla kulunut tuollaiseksi, koska pari nostajaa oli kuitenkin kunnossa, mutta niissäkin oli kalteva nenä.

Onko tuossa joku hiontajuttu nyt ? Että vakionostimet meni kasaan, jostain olen muistaakseni lukenut että jotkut nokkahiojat tekee tarkoituksella tuolleen, ja hiovat siksi aina nokat sekä myös nostimet(=pyörintäliike?), pakettina tai ei ollenkaan.

SBC-nostimet ja vanha nokka takasin ?

Kyllä sen pitäisi kallellaan olla, muuten nostaja ei tosiaan pyöri. Etkös koonnut koneen viimeksi "uudella" nokalla ja vanhoilla nostajilla. Olisiko siinä syy nostajien kulumiseen?
« Viimeksi muokattu: 19.08.2020, 11:43:00 kirjoittanut Korte »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1236 : 19.08.2020, 11:57:56 »
Nostajat oli vanhat mutta sillon kävin jokaisen läpi ja yksikään ei ollut kulunut. Kuten aina aiemminkin olen vaihtanut nokan mutten nostimia (vastoin suosituksia), jos on ollut viallisia niin ne on vaihdettu ainoastaan. Hyvin on niiden osalta toiminut aina. Mutta nyt kävi ekaa kertaa näin.

Jännä tosiaan että nokassa ei näy minkäänlaista mekaanista vauriota, muuta kun ne lobet on mennyt (pinnat kosmeettisesti) erinäköiseksi, pinnat on silti sileät ja muodoissaan sekä nostot oikein :idiot2:  Vaihdoin öljyt helmikuussa koneeseen, sitä ennen kaikki oli ok. Tuossa öljynvaihdon yhteydessä sisään meni teboil gold kuten joka talvi olen ajanut ongelmitta. Ainut poikkeama oli tällä kertaa etten tunkenut sitä red linen zddp -mömmöä sekaan. Ja sen jälkeen alkoi jos jonkinlaista ongelmaa. Kun sillon kasasin koneen ja käytin varmuuden vuoksi tuota sinkkiä mukana, ajattelin ettei se sitä enää tarvitse. Tiedä sitten mikä on lopullinen syyllinen, mutta sen vaihdon jälkeen alkoi kaikenmoista ongelmaa tulemaan.

Eikä ole kyllä itselläkään ennen tullut vastaan tuollaista nokkaa, jossa selvästi koneistusjälki on kallellaan. Harmi kun en kuollaksenikaan muista oliko ne tuollaiset jo sillon kun kasasin ekan kerran sen kiinni :(  Mutta silti toimi ihan hienosti niin pitkään kun käytin sitä lisäsinkkiä :-\

Ajamisen lopetin aika nopeasti kuitenkin kun alkoi nuo kolinat kuulua.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2020, 11:59:56 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1237 : 19.08.2020, 14:02:44 »
Mittasin piruuttaan kormun 818sta tuota nokan vinoutta. Se on niinkin paljon kuin n. 0.06mm nokan leveydellä. Tosin käytetty nokka kyseessä.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1238 : 19.08.2020, 15:13:37 »
Minäkään en Hyvösen tapaan mistään mitään tiedä, mutta eikö nokan kuulu olla suora ja nostimen pyöriminen saadaan aikaan sillä, että nokka ei ole ihan keskellä nostinta?

Kuopalle kulunut nostin sitten taas kuluttaa nokankin vinoksi.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1239 : 19.08.2020, 16:11:51 »
Minäkään en Hyvösen tapaan mistään mitään tiedä, mutta eikö nokan kuulu olla suora ja nostimen pyöriminen saadaan aikaan sillä, että nokka ei ole ihan keskellä nostinta?

Kuopalle kulunut nostin sitten taas kuluttaa nokankin vinoksi.

https://help.summitracing.com/app/answers/detail/a_id/4695/~/what-is-the-difference-between-a-flat-tappet-and-a-roller-camshaft%3F

Jos nokka ja nostin on suora, eikö silloin nokan pitäisi ottaa nostimeen kiinni vain nostimen säteen verran että pyörimistä tapahtuisi? Ei ole nyt käsillä niin tyhjää tappikoneen lohkoa että pääsis tarkistamaan miten nostaja asettuu nokkaan nähden..
« Viimeksi muokattu: 19.08.2020, 16:15:53 kirjoittanut Korte »

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1240 : 19.08.2020, 16:12:38 »
https://help.summitracing.com/app/answers/detail/a_id/4695/~/what-is-the-difference-between-a-flat-tappet-and-a-roller-camshaft%3F

Jos nokka ja nostin on suora, eikö silloin nokan pitäisi ottaa nostimeen kiinni vain nostimen säteen verran että pyörimistä tapahtuisi?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1241 : 19.08.2020, 16:24:36 »
Voi kai olla, että on olemassa erilaisia systeemeitä? Kuten sanottua, niin en mä varmaksi mitään tiedä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1242 : 19.08.2020, 16:34:12 »
Nyt kun täällä onkin vauhti päällä, niin kävin tuota nokkaa tutkimassa samalla kun paikanpäällä piipahdin. Tutkin nyt ihan oikeasti tarkasti ja ajan kanssa ajatuksella, niin kyllä se on vissiin paskaksi kulunut vaan. Se kalteva pinta ei ole lineaarinen, vaan toisesta laidasta ns. eksponentiaalisesti kaarella, lievä ilmiö, mutta silmämääräisesti havaittavaissa kun tuijottaa. Ja nostimet oli kunnon montulla, niin eikai tässä enempää tarvitse selventää lopputulosta.

Voiko tuo sinkin puute tehdä tuon, koska sillon helmikuun öljyvaihdossa öljypropussakaan(mag) ei ollut lähestulkoon mitään. Nyt kun laskin öljyt niin piti voimalla se golfpallon kokoinen afro vetää reijästä läpi... Olisi kiva tietää syy tälle äkilliselle täystuholle :idiot2: Öljypumppukin toki oli mitä oli, ja se luoti jumitti myös, mutta syy vai seurausta siitä öljyssä olevasta mössöstä ?

Ja nyt kun täällä on tietäjiä kuulolla niin kuka osaisi selittää miten kampuran etummainen runkolaakerikaula voi olla kulunut uralle niin että uraa on vain puoli kierrosta kaulalla, vastapuolella on 100% sileä pinta. Ura tuntuu sormella, ei ole syvä, mutta kaiketi tuo pilalla on.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2020, 16:36:21 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1243 : 19.08.2020, 18:21:06 »
Öljynlisäaineita en oo käyttäny ja vehkeet on pysyny nipussa. Jos purkissa lukee moottoriöljy niin "sisään vaan" mentaliteetilla oon edennyt. Koneet ollu hieman miedompia ja kevyemmällä käytöllä.

Uudessa b18 nostajassa ei oo suora pohja eikä nokankaan pidä olla, ideana tosiaan että nostaja pyörisi kulumisen vähentämiseksi ja kuulemma venttiilikoneiston meluun vaikuttaa myös mutta ei ehkä tässä koneessa.

B18 nokkien ja nostajien laatu on ollut aika vaihtelevaa jo aikojen alusta eikä laahurinokat ole muissakaan moottoreissa kovin pitkäikäisiä virityskäytössä. Aika usein ollut puretuissa koneissa nostajat huonot.

Joka reissulla kun huudattaa venttiilien sekoamiseen asti niin varmasti leviää nostajat nopeasti, ei noi kovin tukevia rakenteeltaan ole.
Pienemmillä venttiilivälyksillä saa hieman jatkoaikaa.

Mikä on muuten 6.25mm nostolla oleva nokka? Nopeesti tönärillä mittasin. C?



Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1244 : 19.08.2020, 18:32:54 »
Nyt kun täällä onkin vauhti päällä, niin kävin tuota nokkaa tutkimassa samalla kun paikanpäällä piipahdin. Tutkin nyt ihan oikeasti tarkasti ja ajan kanssa ajatuksella, niin kyllä se on vissiin paskaksi kulunut vaan. Se kalteva pinta ei ole lineaarinen, vaan toisesta laidasta ns. eksponentiaalisesti kaarella, lievä ilmiö, mutta silmämääräisesti havaittavaissa kun tuijottaa. Ja nostimet oli kunnon montulla, niin eikai tässä enempää tarvitse selventää lopputulosta.

Voiko tuo sinkin puute tehdä tuon, koska sillon helmikuun öljyvaihdossa öljypropussakaan(mag) ei ollut lähestulkoon mitään. Nyt kun laskin öljyt niin piti voimalla se golfpallon kokoinen afro vetää reijästä läpi... Olisi kiva tietää syy tälle äkilliselle täystuholle :idiot2: Öljypumppukin toki oli mitä oli, ja se luoti jumitti myös, mutta syy vai seurausta siitä öljyssä olevasta mössöstä ?



Onko sinulla öljynpainemittari ? Tuo "möhjö" on varmaan nostajista , koska pään karkaisu on kulunut veks niin irtoaa varmaan aika helposti mujua niistä ? Se sinkki on hyvä lisä , mutta ei sen puute tuota varmaankaan ole aiheuttanut ?

Ja edelleen nokka on suora kuin myös nostajan pää  ;)
« Viimeksi muokattu: 19.08.2020, 18:36:16 kirjoittanut hyvoneju »
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

 

RallyBaron  Samppasport