Kulkukoira  Proturbo

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 543516 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa vesa u

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1380 : 22.02.2022, 16:37:06 »
Minulla on työnalla B18 moottorin peruskorjaus ja pientä katuviritystä. Kannen palotiloja ja kanavia hiottu ja kiillotettu. Venttiilien ohjurit on juuri vaihdettavana ja kannesta jyrsitään pois 2mm. Kansi alkujaan vakio B18A. Pakoventtiileille tulee seetirenkaat. Puristussuhde tulisi laskutoimitusten jälkeen 9,8:1. Kaasarit 2-kpl vakiot SU. Nokka-akselin ajattelin vaihtaa mallia D. Lohko pitää vielä porata uusille 0.040 männille. Sanokaa viisaat mitä mieltä olette.

« Viimeksi muokattu: 24.02.2022, 20:25:17 kirjoittanut vesa u »

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1381 : 26.02.2022, 15:41:54 »
Hyvä tulee. Venttiilit näyttäs olevan aika syvällä kannessa? Jousien asennuspituus kannattaa tarkistaa, pitäs olla 39mm.

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1382 : 01.03.2022, 11:40:29 »
Hyvä tulee. Venttiilit näyttäs olevan aika syvällä kannessa? Jousien asennuspituus kannattaa tarkistaa, pitäs olla 39mm.

39,5mm +-0,1mm jos ollaan oikein tarkkoja. Tämä siis D ja K nokka-akseleille.
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1383 : 12.03.2022, 18:15:05 »
Tuli semmoinen mieleeni että kun joskus lueskelin varmaankin Sävarturbon foorumilta että nokan nostosta saattaa hukkua jopa milli jos keinuvipu-geometria on metsässä. Tai siis lähinnä muistaakseni jos tönäri on lyhyt ja säätöruuvi liki pohjassa.

Tästä innostuneena mittasin piruuttani oman härvelin noston venttiililtä tönärillä.
Nokka siis R ja nostoa pitäs olla 11.6mm 0-välyksellä. Mittaukseni tulos on 10.8mm työntömitalla mitattuna.




Tuossa näkyy keinujen asento ja säätöruuvin asento,eli liki pohjassa,tai varmaan jo liiankin syvällä.

Kansi 83mm paksu + 1mm tiiviste.
Venajouset Scatin VW singlet ja lautaset vinokoneen vakiot.
Tönärit on KG-spesiaalit 200mm pitkinä.
Vakio keinuvipu-pukki vakio paikallaan.

Ajattelin että mielenkiinnosta huomena koitan vakio tönäreillä jos säätö riittää,ja jos ei riitä niin laitan koroketta pukin alle ja mittaan noston uudestaan.

Olisko "optimi" tilanne se että pukki olisi millin tai kaksi madallettu verrattuna nykyiseen niin venttiili kiinni keinu olisi enemmän nokka ylhäällä? Tuohan myös parantaisi tilannetta noilla vähän liian lyhyillä tönäreillä kun säätö olisi enemmän auki.

Olisi helppo jyrsiä pukkeja matalammaksi jos siitä olis jotain hyötyä,kun eikös pukin korotus huononna keinujen asentoa entisestään?

Ei varmaan mitään maata merelle vievää pähkäilyä mutta hyvää ajankulua ja jos joku vaikka vielä hyötyisi vastaavasta tiedosta.  :)

« Viimeksi muokattu: 12.03.2022, 18:17:45 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1384 : 12.03.2022, 20:21:53 »

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1385 : 22.03.2022, 19:06:32 »
Onkos kokemuksia AGAP:in nokista?

Laitoin kyselyä TG motorssille kanssa,mutta sieltä ei vielä ole vastattu.

Agapilta tuli vastaus liki heti kun sähköpostia laittelin.  :)

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1386 : 22.03.2022, 20:11:35 »
Molemmista on kokemusta  , pari AGAPia on ollut , ja tällä hetkellä on TG:n nokka käytössä ! Molemmat toimii mutta on niissä muutama juttu jotka kannattaa ottaa huomioon tilatessa ? Kuinka rajua konetta suunnittelet ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1387 : 22.03.2022, 20:53:26 »
Molemmista on kokemusta  , pari AGAPia on ollut , ja tällä hetkellä on TG:n nokka käytössä ! Molemmat toimii mutta on niissä muutama juttu jotka kannattaa ottaa huomioon tilatessa ? Kuinka rajua konetta suunnittelet ?

Okei!

Ajattelin tässä tän vuoden aikana keräillä osia ja jos ens talvena sais uuden myllyn pellin alle.  :)

Kaasareiks ostin jo 48 Fajssit.

Alakertakin on jo 8 pulttinen,mutta vähän auki viä mitä siihen keksii kampi/kanki/mäntä-osastolle. Tai on parikin vaihtoehtoo,mutta poraus tulee oleen 92mm jokatapauksessa.
Mutta siis vaparia tehdään ja kohtuullisen kipakka olis hakusessa. Ja kerrankin sillain että hankkii kunnon osat kerrasta.  :idiot2:

Reine meinas että 272-13.3 olis passeli kun sille kerroin visioitani.  :)

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1388 : 30.03.2022, 11:01:47 »
Okei!

Ajattelin tässä tän vuoden aikana keräillä osia ja jos ens talvena sais uuden myllyn pellin alle.  :)

Kaasareiks ostin jo 48 Fajssit.

Alakertakin on jo 8 pulttinen,mutta vähän auki viä mitä siihen keksii kampi/kanki/mäntä-osastolle. Tai on parikin vaihtoehtoo,mutta poraus tulee oleen 92mm jokatapauksessa.
Mutta siis vaparia tehdään ja kohtuullisen kipakka olis hakusessa. Ja kerrankin sillain että hankkii kunnon osat kerrasta.  :idiot2:

Reine meinas että 272-13.3 olis passeli kun sille kerroin visioitani.  :)

Nokka on tilattu ja maksettu. Agapin 272 13.3 LSA 105 tulon päällä.  8)

Männät tilailin kans. 92mm/pk 35mm.
Ja kanget kans tulossa mutta niistä lisää sitten kun saa ne soviteltua käypäsiks.  ;D

Onko viimekäden tietoa mistä sais vielä nostajia jotka olis ok tavaraa? Kun eikös osa ollu painoltaan luokkaa 100gr ja orkkis jotain 65gr?

Reilu vuosi sitten CVI:n nostajat oli ainakin AE paketeissa ja paino juurikin jotain 65gr luokkaa. Keventelen ne kuitenkin jokatapauksessa reijittämällä.


Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1389 : 07.04.2022, 16:48:52 »
Nokka on tilattu ja maksettu. Agapin 272 13.3 LSA 105 tulon päällä.  8)

Männät tilailin kans. 92mm/pk 35mm.
Ja kanget kans tulossa mutta niistä lisää sitten kun saa ne soviteltua käypäsiks.  ;D

Onko viimekäden tietoa mistä sais vielä nostajia jotka olis ok tavaraa? Kun eikös osa ollu painoltaan luokkaa 100gr ja orkkis jotain 65gr?

Reilu vuosi sitten CVI:n nostajat oli ainakin AE paketeissa ja paino juurikin jotain 65gr luokkaa. Keventelen ne kuitenkin jokatapauksessa reijittämällä.

Nostaja asia hoidossa. Keventelen ne vielä reijittämällä.

Mitäs tolle keinuvipu-pukille keksis että tulis parempi?

Kun ei taida sellaset KG-trimningin tyyliset jalat vielä tehdä autuaaksi kun ei niissä tukipintaa kantta vasten ole juuri enempää kuin vakio jaloissa?

Vai voiko kannesta vetästä ne korokkeet matalaks sillain että tulis tukipinta isommaks? Öljyreikä tosin taitaa mennä aika vituralleen jos ihan sileeks asti vetäsee?
Ja piisaakohan ainevahvuudetkaan?

On kyllä yks pilalla oleva kansi mihin voi apinoida ensin mutta ajattelin kysyä kun ei pyörää tarvi uudestaan keksiä.  :)

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1390 : 16.04.2022, 17:11:35 »
Mulla on toi sama AGAPin nokka. Keinuvipuakselille holkit keinuakselin jousien tilalle. Pukkien kiinnitykseen kovat M10(?) pultit. Nostajina mulla on Howard camsin työkaluteräksestä koneistetut Chevyn pikkulohkon nostajat. Painavat mutta en keksinyt parempiakaan silloin kun asia oli ajankohtainen. Sen verran vähän ajettu että kestosta en osaa sanoa mitään. Nokka toimii katuajossa hienosti. Toki vlimaa saisi olla enemmän. 170hp/216Nm ja vääntökäyrä tasainen. Vakio isku ja muistaakseni ensimmäinen ylikoko.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1391 : 18.04.2022, 19:05:51 »
Mulla on toi sama AGAPin nokka. Keinuvipuakselille holkit keinuakselin jousien tilalle. Pukkien kiinnitykseen kovat M10(?) pultit. Nostajina mulla on Howard camsin työkaluteräksestä koneistetut Chevyn pikkulohkon nostajat. Painavat mutta en keksinyt parempiakaan silloin kun asia oli ajankohtainen. Sen verran vähän ajettu että kestosta en osaa sanoa mitään. Nokka toimii katuajossa hienosti. Toki vlimaa saisi olla enemmän. 170hp/216Nm ja vääntökäyrä tasainen. Vakio isku ja muistaakseni ensimmäinen ylikoko.

Hienoa ja kiitos hyvästä vastauksesta.  8)

Onkos noita holkkeja pruukattu tehdä messingistä vai tarviiko olla oikei jotai laakeripronssi tyyppistä?
Alumiini tuskin käy?  ;D

Itelle on volvon orkkis nostajat tulossa Skandixilta. Tönäreinä on KG:n speciaalit 200mm pitkinä.


Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1392 : 19.05.2022, 22:34:43 »
Hienoa ja kiitos hyvästä vastauksesta.  8)

Onkos noita holkkeja pruukattu tehdä messingistä vai tarviiko olla oikei jotai laakeripronssi tyyppistä?
Alumiini tuskin käy?  ;D

Itelle on volvon orkkis nostajat tulossa Skandixilta. Tönäreinä on KG:n speciaalit 200mm pitkinä.
Kyllä noita keinun holkkeja olen nähnyt alumiini,messinki ja valurautaisia ja kaikki toimineet. TG motorilla löytyy sellainen kehtotyyppinen pukki-ei kokemusta mutta kehui jutellessamme sitä. Kyllä TG ennemmin tai myöhemmin yleensä on mailiin vastaillut. Soittamalla on moni asia selvinnyt nopeammin. Kielimuurin kanssa pärjännyt kun molemmat menee rallienglannilla,kouluruotsilla kerran yritin muttei mitään saumaa sitä eteläruotsin murretta vastaan...
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1393 : 20.05.2022, 16:42:21 »
Kyllä noita keinun holkkeja olen nähnyt alumiini,messinki ja valurautaisia ja kaikki toimineet. TG motorilla löytyy sellainen kehtotyyppinen pukki-ei kokemusta mutta kehui jutellessamme sitä. Kyllä TG ennemmin tai myöhemmin yleensä on mailiin vastaillut. Soittamalla on moni asia selvinnyt nopeammin. Kielimuurin kanssa pärjännyt kun molemmat menee rallienglannilla,kouluruotsilla kerran yritin muttei mitään saumaa sitä eteläruotsin murretta vastaan...

Selvä pitääpä kattoo kummasta värkkää holkit.  :) Paljos niihin kannattaa/tarvii välystä jättää pituuden puolesta?


Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1394 : 20.05.2022, 20:45:38 »
Reilusti eli useampi kymppi,rikkoo nokan jos nihkeä,ai mistäkö tiedän... Toinen mitä kannattaa tehdä on ajaa keinujen sivut suoriksi kun vakiopalikat jousilla syö vain keinun alareunaa. Siksi voi olla reilu välys kun ei noihin tule mitään pitkittäissuuntaan olevaa voimaa.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron