RallyBaron  Samppasport

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 543561 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1410 : 23.02.2023, 12:30:33 »
Osanumero.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1411 : 23.02.2023, 15:12:02 »
Osanumero.

Eiks se osanumero oo niisä keskimmäisisä tasoissa, ja toi on lyöty numero kerrallaannkun orkkis meistaus on siistissä rivissä.

E:Niin toi on siis ykkösen imukanavan kohdilla.

Olikos Timos motorssin kansissa jotain numerosarjoja meistetty? Kaveri muisteli että olis mutta onks jollain varmaa tietoo?

R-sportti kansien meistaukset kyl tiän mut onks jotkut muut tekijät meistaillu tunnisteita kansiin?

E: Pari kuvaa kannesta.


46/37 venat mutta tarvii pakosille kehitel jotain kun ovat jonkunverran uponneet kanteen. Varmaankin 38 pakoset ja koneistamo saa tehdä seetiryöt siten että kaikki pakoset on samalla syvyydellä vaikka olisivatkin siten että lautasen ulkoreuna on palotilan tasalla melkein?








« Viimeksi muokattu: 25.02.2023, 08:52:01 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1412 : 25.02.2023, 15:26:06 »

Niinpä.

Mulla on yhessä vm. -74 kannessa orggis 44mm imuvenat uponneet n. 2mm. 38mm rst pakovenat kestäneet normi tasolla 70 tkm eli yllättävän pitkään ilman kovia seetejä ja ei aina edes muistettu tankata lisäainetta. On aikanaan tehty suoraan 35 venan tilalle. Jotkut virivenajouset ollu.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1413 : 25.02.2023, 20:59:44 »

Niinpä.

Mulla on yhessä vm. -74 kannessa orggis 44mm imuvenat uponneet n. 2mm. 38mm rst pakovenat kestäneet normi tasolla 70 tkm eli yllättävän pitkään ilman kovia seetejä ja ei aina edes muistettu tankata lisäainetta. On aikanaan tehty suoraan 35 venan tilalle. Jotkut virivenajouset ollu.

Okei! Taidan tehdä sillain et tällää uudet 38mm pakoset noitten 37mm tilalle nin voi sit joskus viä elvyttää siitäkin laittamalla seetirenkaat pakopuolelle.





Tosa viä vähän paremmat kuvat kun vähän soodapuhaltelin isompia shaisseja.
Omaan korvaan näyttää ainakin siltä että kannattaa vaihdattaa ohjurit ja pakoset uusiin kun sen verran siististi tehdyn näkönen kansi. Myllärin tekemä kuulemma.   :)

Ohjureita löytyy onneks hyllystä pariin kanteen ja uusia 46/38 venojakin.

Ens viikolla pitäs tuleman toinen uusi keinuvipuakseli kun yks tuli jo tällä viikolla mutta hyvä olla varallekkin.  ;D Ja pääsee apinoimaan DIY-akselipukkeja uuteen akseliin ja isonteleen kiinnitysläpöset.

Kampurakin kotiutu epäkeskohionnasta nyt viikolla.  :)

Huomena mittailen noitten Iskyn tuplajousien seetipaineita. Tilailin tänään Scatin "siniraitaset" silti ihan just in case kun näky olevan taas saatavilla. Tai ei niisä enää sinistä raitaa oo mut HD Singlet siis. ;D

E:Niin ja tarvis alustavasti mittailla tosta palotiloja että mitä luokkaa puristus-suhteeks tulis.









« Viimeksi muokattu: 25.02.2023, 21:02:26 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1414 : 12.03.2023, 20:13:10 »
Purin 6-pulttisen B20 ja kiertokangenlaakereina oli tämmöset:



En tuolla S1173LC numerolla löytäny netistä yhtäänmitään niin onks toi joku vanha numero ja tilalle käy ihan 27mm levee 0.10" alikoko laakeri?

E: Juu kaula on 53.85 eli siis 0.10" alikoko on oikea ja 27mm levee liuska.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2023, 18:51:25 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1415 : 16.03.2023, 16:10:28 »
Kahlasin topikin läpi ja jonkin verrain aiheesta jo viisastuinkin.
Tappikone on meikäläiselle kuitenkin vähän vieras tapaus, mutta nyt sellainen löytyy eräästä maastoautosta, joten aiheeseen täytyy viimeistään nyt perehtyä.
Ei käy eikä kulje, seissyt ainakin 10v., joten kunto sen mukainen. Pyörii muttei käynnisty, 4. sylinteristä puristukset kokonaan kateissa ja siitä ykköstä kohti paranee. Kannen nostin pois, ja kaikki näyttää kyllä kunnostuskelpoiselta.
B20A, täysin vakio 6-pulttinen pikkuventtiilikannella ja Strombergilla. Vuosimalli 1970

Autolla ei uskalla 80km/h kovempaa ajaakaan, joten kovin reippaasti kiertävää moottoria ei tarvita. Perävälitys on 5,125, joten liikkeelle lähtee varmasti pienemmilläkin tehoilla. Jos ei lähde, laittaa vielä maastovälityksen päälle niin varmasti lähtee.

Samalla kun kunnostaa, yleensä tekee mieli vähän virittää. Tässä tapauksessa kyllä niin vähän, ettei sitä ehkä uskalla edes virittämiseksi sanoa.
Meikäläiselle riittäisi B20B -version tapaiset tehot, eli ~120hp.

Koneistamokeikkaa kuitenkin pukkaa. Alakerta menee todennäköisesti hoonaamalla, rengastamalla ja laakeroimalla.
Samalla koneistaisi lohkon dekkitason mäntien tasalle. Onko mielipiteitä? Tarvetta/haittaa/hyötyä?

Kansi pysynee melko vakiona, koska tehotavoite on sen verran pieni. Venttiilityöt kuitenkin tehdään, joten onko ajatusta suurentaa venttiileitä "samalla" 42mm -> 44mm? Sama myös seetirenkaiden osalta, asentaako vai ajellako lisäaineella?
Kannen höyläys ja palotilojen kevyt muotoilu varmaan tulee myös kyseeseen.

Vakio kärkijakajan jo innostuksissani kunnostin, mutta se vaihtunee 123:n jakajaan kaikista mahdollisista syistä.

Vakio kaksireikäinen valupakosarjakin varmaan riittää hyvällä putkistolla tähän hommaan.

B20B:ssä tietysti on kaasuttimia tuplaten, mutta pääseekö tuolla yhdellä lähellekään? Vai onko tässä kohtaa juuri se pullonkaula?
Tuplia tai ruiskua en halua, mutta 2 x HS6 tai DGV on vaihtoehto, jos Strömberg joutaa kättelyssä verkonpainoksi.




 
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1416 : 16.03.2023, 16:51:15 »
Itse tekisin seuraavat temput: hoonaus/poraus tarpeen mukaan, kanteen pakoseetit ja lasku pari kolme milliä, joku vähän äreämpi nokka vaikka K ja 2 kurkkunen pysty kaasari sekä 123sytty. Kyllä vetää ja pelaa hienosti  S*

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1417 : 19.03.2023, 09:51:39 »
Tuli lyötyä vanha 6-pulttinen lihoiks joka autossa ollu sen 15v mitä auto mulla ollut.

1.5v sitten vaihdoin kannen ja katselin silloin jo että sylintereissä pystysuuntasia skraadeja mutta nyt 1.5v kiusaamisen jälkeen tuplilla ja R-nokalla oli vähän viä enemmän.



Joka sylinteristä oli ylin männänrengas keskeltä poikki.




Uudeks alakerraks tulee taas 6-pulttinen 0.03" ylikoossa jossa jonkunverran rappua pytyissä ja tälläset Kolbenschmidin männät. Lienee vähän painavat mutta saa välttää taas väliaikasesti.
Ne on nuo vasemmanpuoleiset missä pitkä helma,verrokkina 8-bolt B20 mäntä.






Uudet renkaat ja laakerit tietty. Ja hoonilla pyöräyttää.
Ja lohkosta otin sen verran pois että männät tulee dekin tasalle.

Aiempi kansi oli 44/40 venoilla mutta nyt tulee vakiovenanen missä seetirenkaat pakopuolella ja pakokanavista vähän ohjurin patteja muotoilin ja venamaljat siistin ja vähän isontelin.




Tarvii viä mittailla palotilat ja vetästä kannesta viä hipu pois että saa sen liki 11 ruttua jos tarvii kun nyt vaan oikasin sen ja sen paksuus on nyt n.84.7mm muistaakseni. Kansi on siis uudenmallin kaasarikoneen kansi josta jo joskus vedetty se pari milliä pois. Palotilan terävät reunat viä pyöristämättä ja viä siistimättä.

Ja vakiovenajouset saa jäädä nyt R-nokan kaveriks kun aiemmassa oli Scatin jouset mutta niillä ei saa järkeviä seetipaineita noin pienellä nostolla.

-Kaasareina jatkaa 40DHLA:t 36mm kurkuilla.
-Pakosarja on VCS:n kivikautinen mutta sentään erillisillä 2/3 putkilla.
-Nokka R.
-Alumiinijakopää
-Kärjetön sytty ja muokkailtu jakaja.
-5.5kg vauhtipyörä.

Uskosin että tulee toimeen noillakin männillä ja ei muutenkaan tarkotus kierrättää yli 6500rpm?






« Viimeksi muokattu: 19.03.2023, 09:59:21 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1418 : 19.03.2023, 18:36:22 »

"Kampurakin kotiutu epäkeskohionnasta nyt viikolla."  :)

Uteliaan kysymys: lisää iskunpituutta ja paljonko tuli?
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1419 : 19.03.2023, 18:58:47 »
"Kampurakin kotiutu epäkeskohionnasta nyt viikolla."  :)

Uteliaan kysymys: lisää iskunpituutta ja paljonko tuli?

Juu isku piteni 80 -> 85mm.
Kiertokangen kaulat hiottiin B2xx veiveille.
Eli ei mitään radikaalia mutta saapa edes 2260 kuutioita 92mm porauksella.

Tosin se on vasta seuraavaan evoluutioon joka mennee varmaan ens vuodelle kun pitäs perheenlisäystä tulla ens kuussa niin paskaroida toi väliaikanen budjetti pikkuviri iskuun siks aikaa.   :)
 

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1420 : 23.03.2023, 18:37:49 »
Onkos joku tehny analyysiä että paljonko välystä männäntapissa ja kiertokangen yläpään helassa kuuluis olla?

Mittailin parit setit 6-pulttisen kankia niin yhdessä oli mielestäni järkevä 0.03mm ja loput oli kangen pituus suunnassa sen 0.06mm ja pahin 0.07mm.

Ja kahdessa kangessa oli hela sen verran höllässä että lähti sormin irti kun ihmettelin erikoisessa asennossa olevia öljyreikiä.  ;D

Ajattelin että kai noista viä käypäset saa kun tilailin Janicolilta B18/B20/B30 käypäset helat ja kiikutan kanget koneistamolle.

Mikähän sen tekee että noista parista oli hela löysässä?
Silmät oli kuitenkin 0.01mm sisään samankokoset ja satkun sisään pyöreet. Kanget oli siis yksi eri setistä ja toinen eri setistä.

Paino eroo oli 20g mut setit keskenään 5g sisään.

E:Niin ja kalibroidulla mikrolla sekä reikäkellolla mitattu siis.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2023, 19:36:20 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1421 : 25.03.2023, 21:48:25 »
Kansi pysynee melko vakiona, koska tehotavoite on sen verran pieni. Venttiilityöt kuitenkin tehdään, joten onko ajatusta suurentaa venttiileitä "samalla" 42mm -> 44mm? Sama myös seetirenkaiden osalta, asentaako vai ajellako lisäaineella? Kannen höyläys ja palotilojen kevyt muotoilu varmaan tulee myös kyseeseen.
Tuplia tai ruiskua en halua, mutta 2 x HS6 tai DGV on vaihtoehto, jos Strömberg joutaa kättelyssä verkonpainoksi.

Jos sulla on maastoauto niin joku traktori c nokka vois olla hyvä? K ei mun mielestä mikään erityisen alavääntöinen ole.

Mä tein kaksi samanlaista konetta, toisessa oli 42mm ja toisessa 44 imuvenat. En huomannut mitään eroa kulkemisessa. Pakovena vaikuttaa enemmän, vakio 35mm on paljon mukavampi ajaa, tukkosempi 5000 kierroksesta ylöspäin. 38 pakovenalla huonompi alavääntö ja kovempi pörinä. 44/38 venoilla tosin sai pienen bensankulutuksen mikä johtuu ilmeisesti paremmasta ilmanvaihdosta. Jos pitopeli ja ajat paljon niin laita rst pakovenat ja kovat seetit, ei tarvi murehtia. Halvinta on vaihtaa aina "uusi" ehyempi vakiokansi ja tiivisteet kun vanhassa pakovenat liikaa uponnu. :D Vakiopalotila ja 0.8mm paljerako niin tulee nätti käynti ja hyvät alaväännöt. Imuvenan ympäriltä voi avartaa palotilaa, muualta ihan turhaa.

Weber DGV parhaimmillaan jonkun 1,6 taunuksen pellin alla, sopii lähinnä B18A viritykseen. Loppuu soppa 4500-> kierroksella vaikka mitä tekisit, nakutus simulaattori. Misab pystyimusarja on ihan perseestä, iso ovaali reikä ja avointa tilaa. Ite jouduin poraan ensiökaasuläppään reiän että sai käymään tyhjää kunnolla b20 k nokalla. 15mm paksulla bakeliitti lämmöneristeellä sai lisää alavääntöä! Tämä kaasaripaketti aiheutti ihmeellisen resonanssin moottoriin jonka seurauksena useampi ilmansuodattimenpohjalevy meni halki 1000km ajon jälkeen, koko auto rämisi 2000 kierroksella ja moottorijarrutuksissa varsinkin. Kaasarin kiinnityspultit löystyivät tärinästä.
Ainoa asia josta tykkäsin oli että lähti laakista tulille ja sammui avaimesta ilman jälkikäyntiä.

Su:t ovat mustaa magiaa, tykkään.
Strömppä on kuulemma hyvä jos laittaa kaveriksi r nokan.


kahdessa kangessa oli hela sen verran höllässä että lähti sormin irti kun ihmettelin erikoisessa asennossa olevia öljyreikiä.  ;D Ajattelin että kai noista viä käypäset saa kun tilailin Janicolilta B18/B20/B30 käypäset helat ja kiikutan kanget koneistamolle.
Mulla on tollaset ja koneistamolla sanottiin ettei tule kuntoon. Ehdottivat että koneistetaan isommalle tapille ja jätetään laakeriholkki pois. Nykyautoissa ei aina edes käytetä holkkia ja hyvin toimii.


Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1422 : 26.03.2023, 09:05:29 »
Jos sulla on maastoauto niin joku traktori c nokka vois olla hyvä? K ei mun mielestä mikään erityisen alavääntöinen ole.

.

Mulla on tollaset ja koneistamolla sanottiin ettei tule kuntoon. Ehdottivat että koneistetaan isommalle tapille ja jätetään laakeriholkki pois. Nykyautoissa ei aina edes käytetä holkkia ja hyvin toimii.

Mikäs niisä oli sit vikana ettei uudella holkilla kuntoon tulisi jos/kun silmät pyöreät?
Eilen huomasin että ainakin tuo löysässä ollut holkki onkin ikäänkuin halki sillai että sai sormin avattua käärön  ;D

Ei auta tässä uusi isompi tappi nyt ja ilman muuta kannattaa hommata uudet 400e männät isommalla tapilla sen takia että 5e maksavan kiertokangen holkitus on koneistamolle tekemätön paikka.  :2funny:

« Viimeksi muokattu: 26.03.2023, 09:08:39 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1423 : 26.03.2023, 12:34:32 »
Ehkä niillä on enemmän kokemusta aiheesta? Kuulemma voi lähteä uudestaan pyörimään se hela. Hommasin toiset ehjät kanget ja laitoin sellaisenaan paikalleen. Oli halvempi ratkaisu.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2023, 12:37:22 kirjoittanut Automasentaja »

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1424 : 26.03.2023, 13:50:46 »
Ehkä niillä on enemmän kokemusta aiheesta? Kuulemma voi lähteä uudestaan pyörimään se hela. Hommasin toiset ehjät kanget ja laitoin sellaisenaan paikalleen. Oli halvempi ratkaisu.

Juu totta,huomena käväsen koneistamolla kankien kanssa niin eiköhä sielä selviä.

Tuskin holkki kovin paljoo pyörinyt on noissa omissa kun kahdesta eri koneen kangista molemmissa joissa holkki oli väärässä asennossa niin yläsilmät oli 0.01mm sisään samankokoset ja pyöreet eikä ollu jälkiä ainakaan että holkki olis pyörimällä syöny silmää.
Kun jos holkki olis syöny silmää pyörimällä niin melkosta tuuria olis että olis molempien yläsilmä 0.01mm sisään samankokoseks kulunu.  ???

Saakeli kun en muista minkä kokonen yläsilmä oli tarkalleen ja ei oo nyt kello käsillä. Onkoha noi kaikki yläsilmän holkit semmoset että ei oo yhtenäinen holkki vaan on ikäänkuin soiro käännetty pyöreeks ja päät vastakkain,eli halkaistu siis ikäänkuin?

Ajattelin kans että jos ei koneistamol onnistu jostain syystä niin luultavasti katon josko yhdistelis noista kahdesta setistä parhaat ja kattois vaan painot suunnilleen samaks.
Melko kallista toi holkkien vaihtokin kun hinnaks kerto 30e laaki.

Ja käytetyt kanget kun ostais niin ei kans tiä onko yläpäät misä kunnossa. Ei noisakaa kun parissa tuntunu kun juur semmonen välys että nippanappa tunsi kun keikutti mäntää ja silti oli holkki soikeeks kulunu. Jos olis jättäny mittaamatta ja iskeny kiinni vaan niin voi olla että ei olis huomannu mitään poikkeavaa ja elämä olis jatkunu mielekkäänä  :D


 

Proturbo  Autodiagnoosi