Kulkukoira  Proturbo

Outo kierroksia mukaileva ujeltava ääni konehuoneesta. *Syy: LATURI RIKKI*

  • 66 Vastauksia
  • 70130 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Moro,

Auttakaas vähän. Auto on Volvo s40 T5 2005 140tkm ajettu (moottorilla 96tkm).

Moottoritilasta on ruvennut kuulumaan outo ujeltava ääni, jota on vaikea kuvailla, mutta kuulostaa enemmän pölyimurilta kun remmiahtimelta.
Ääni kuuluu kaasutellessa vapaalla ja veto päällä. Ääni on niin kova, että se kuuluu hyttiin asti kun ilmastointi, musat tms.

Autolla työmatkaa tahkova vaimoke kertoi, että ääni on kuulunut nyt pari päivää, mutta ei noin kovaa. Samalla moottoritilasta on ruvennut tulemaan outo haju, jota en nyt osaa kuvailla, mutta fiilis oli aluksi, että jossain vuotaa jotain.
Mitään vuotoja ei kuitenkaan ainakaan yläkautta kurkkiessa löytynyt ja mitään ei ole valunut auton alle tallissa tms.
Jotain perushuohotuksia on letkujen tyvessä tms.

Ääni kuuluu käynnistyksen yhteydessä, koska kierrokset käy hetken korkealla ja omat fiilikset oli 10km ajolenkillä, että ääni ei muutu moottorin lämmetessä mihinkään.

Ääni kuuluu alakierroksilla 1000-2200rmp ja katoaa sitten muuhun meteliin.

Mielestäni ääni kuuluu imusarjasta, mutta kun painoin korvaa jakohihnan koppaa vasten niin toisaalta se kuulu sieltäkin ;D
Ääni ei mielestäni kuuluu turbosta tai laturista, vaikka ne tässä oli ekana mielessä itsellä.
Jakohihna on vaihdettu 15tkm sitten, mutta ei hajuakaan onko vesipumppua vaihdettu samalla, tuskin se kuitenkaan ääntelisi?

Voisiko raati antaa arvauksia tai vinkkejä, mitä kannattaisi tarkastaa.

Öljyloukusta luin, mutta en ole varma onko se tän ikäluokan autojen vikoja ja samalla googletellessa tuli vastaan vuotavat suuttimen tiivisteet tms.
Tyhjäkäynnillä ääni ei mielestäni kuulu merkittävästi ja jos nostaa öljytikkua niin ääni ei muutu, joten öljyloukku on lienee poislaskettu laskuista?

Jäljelle on jäänyt omien pohdintojen jälkeen huomiseksi tarkastettavaksi:

- öljynsuodattimen kotelo (vaihdoin juuri vajaa 1000km öljyt ja suodattimen), en tiedä voisiko kone äännellä noin jos se kotelo on löysällä?

-Samalla puran hiukan ilmanputsaria tms. tielä, jos vaikka jotain näkyvää löytyisi.

Vaikka autoja on matkanvarrella ollut toistakymmentä niin omalle kohdalle ei ole osunut laturin tai moniurahihnanvaihtoa. Miten voisin paikallistaa vikaa sinne?

Hiukkasen ahdistaa, mutta luotan teihin :D

Kiitos jo etukäteen :)
« Viimeksi muokattu: 03.02.2013, 10:17:44 kirjoittanut Arto Soikkeli »
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Etsin väärillä hakusanoilla, mutta tästä lienee kuitenkin kyse :(

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=309.0


Vinkkejä vaihtoon otetaan vastaan
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Tänään purin kaiken suodatinjalan tieltä ja huomasin, että ainakin tuo herkästi hajoava huohotinletku on uusittu kumiseen jossain välissä.
Koneessa ei ole painetta, eli tuskin sieltä suodatinjalastakaan on mitään rikki. Tänään ääntä ei enää kuulunut aluksi ollenkaan ja kun moottorin käytti lämpimäksi ja laittoi jäähtyneenä uudestaan käyntiin niin ääni palasi hiljasena. Päädyin siihen, että tuo on sittenkin laturin tai apulaitehihnan meteli.

Auto on taas ajossa ja katotaan nyt tullaanko joku päivä hinurikyydillä kotiin :)

Akkuja näistä on ilmeisesti mennyt paljon, mutta ei kai auta kun odottaa ja katsoa.
Volvo V70 mk3 2.5T

s73

  • Vieras
Mistä ostit öljynsuodattimen?

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Volvolta ostin suodattimen ja maksoi vain propun tiivisteen kanssa 19.90€  :2funny:


Vika selvisi, heitin muijaa duunin äsken ja eka sytty abs-valo ja hetken päästä testattiin kaikki kojetaulun vikavalot. 200m myöhemmin zippasi koko paska kehän varteen jo tutuksi tulleen hajun saattelemana. Laturi hajosi.....tai ainakin akku on tyhjä ja moniurahihna paikallaan. No interhinaus vei kotiin auton ja latailtiin kuskin kanssa hiukan akkua. Käytiin lähti ja toimii, eli laturi hajosi ilman mitään isompia savupilviä, varoitusvaloja tai ääniä.

Miten toi ei ilmota jos akku ei lataa? Vissiin ei osaa ilmoittaa latauksen puutteesta jos hihna on paikallaan ja akku "rullailee" näin maalikon silmissä normisti?

No hyvä näin, vika on kotipihalla korjattavissa. Auto on pihassa, kiitos inter-hinauksen jonka palvelu oli parasta. Kohta purkamaan laturia pois, että saa sen heitettyä huomenna vaihdossa uuteen. Tulipahan käytettyä ekan kerran vakuutukseen kuuluvaa ilmaista hinaustakin :)
Volvo V70 mk3 2.5T

s73

  • Vieras
Joskus takapotkusta loppui hiilet, virrat päällä sen huomasi ainoastaan palamattomasta latauksen merkkivalosta.

Poissa lutikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Joskus takapotkusta loppui hiilet, virrat päällä sen huomasi ainoastaan palamattomasta latauksen merkkivalosta.

Täh? Palamaton latauksen merkkivalo = sammuksissa? = huomioarvo nolla?

s73

  • Vieras
Täh? Palamaton latauksen merkkivalo = sammuksissa? = huomioarvo nolla?
jep, vika näkyi ainoastaan sytkävirta päällä=lamppu ei saanut maita, ei palanut.

Poissa lutikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
jep, vika näkyi ainoastaan sytkävirta päällä=lamppu ei saanut maita, ei palanut.

Jep, mutta mitäs assija tänne kuuluu? Täällä kaik vikuuvalot toimi testattaessa...

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Purin laturin eilen ja ei mennyt aikaa kun 3h ihmettelyiden kera :D Mitään en latureista tajua, mutta päällisin puolin ehjältä toi näyttää. Mikä lie hajonnut kun piti ääntä ja haisi. Hihnan kanssa pyöri nätisti tyhjäkäynnillä ilman mitään ääntä, vaikkakaan ei ollut ladannut aikaisemmin kertomani äänen alkamisen jälkeen.

Malli oli 99% varmuudella mielestäni Denso 160a.

Soittokierros eri liikkeisiin paljasti sopivaksi malliksi Denso 150a ja 160a ei taida olla olemassakaan. Kukaan ei osannut sanoa käykö muiden valmistajien laturit suoraan liittimiin ja kiinnityksiin, mutta en aijo enää kokeilla onneani parin satasen säästön tähden.

Denson laturi 150a: Bilia 779€ (vaihtolaite mukaan)
Denson laturi 150a: Kaha 700€ miinus alennukset tutun kautta n.600€ (vaihtolaite mukaan)
Denson laturi 150a: Motonet: ei ole kun boschia 150a, ei tietoa käykö .
Denson laturi 150a: Naapurissa sijaitseva adita tilasi minulle kunnostetun laturin huomiseksi 380€

Tuohon päälle laturinhihna menee samalla vaihtoon ja voisi sanoa, että aina ei pysty perustelemaan itselleen näitä autoilun kuluja :D Ajattelin laturin löytyvän motonetistä tyyliin 200-300€ mutta toisin kävi.

Samassa tilanteessa tulevaisuudessa olevat voivat arvostaa näitä ohjeita:

Laturinvaihtoon tarvittiin: 10mm hylsy ja lenkkiavain, T25 (sisälokari ja kaasuläppäkotelo) ja t50 (kiristäjä) torx päät. 

Purkaa piti: ilmanotto, ilmanputsarinboxi (siirto n.5cm), kaasuläppäkotelo ja öljytikunjalka, ahtoputken maffin juuresta löystäminen ja kaasuläppäkotelolle tulevan ahtoputken siirto. Tila on ahdas ja vaikka et polttaisi niin varaa asennukseen paljon tupakkaa...niin tein minäkin  ;) ;D

Itse laturi on kolmella (10mm) pinnapultille kiinni, joista muutaman näkee ja yksi on hihnapyörän vieressä laturin alla edestäpäin katsottuna vasemmalla.

Homma sinäänsä ei ole vaikea, vaikkakin mielestäni paskin homma mitä olen volvojen kanssa ropannut, mutta vain ahtauden takia. Säästö kuitenkin lämmittää mieltä ja Bilian hintaan verrattaen säästö on huomattava. Itsetehtynä: 390€ (hihnan kanssa) vs. bilia reilu 1000€ ja parin viikon jonot.

Vielä jos joku osaisi sanoa, että pystyykö ctek 3200xc lataamaan täysin tyhjää akkua? Jostain syystä akku ei lataudu tolla värkillä yhtään, vaikka luin jopa käyttöohjeet. Kokeiltu akku autossa kiinni ja auton navat kiinni, laitteen pinnit kiinni  + ja -herjaa väärää kytkentää :-\
Akku autonnavat irti ja ctek pun=pun ja musta = musta herjaa väärää kytkentää. Pun= pun ja musta rungossa näyttää et lataisi, mutta virtaa ei akkuun kerry.
Hinausauton pro-värkillä virtaa kuitenkin akkuun meni ja varaus kesti sen 12h ennen kun loppui kokonaan ja sain kaverilta ton laturin lainaan, että epäilen kuitenkin akun toimivan tyhjäksi menosta huolimatta.

Ei ymmärrä, auttakaa.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2013, 10:47:47 kirjoittanut Arto Soikkeli »
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa vmoi73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Omassa 2008-mallin 2.0D:ä oli täsmälleen samat oireet kun autolla oli ajettu 80tkm.
Laturi ujelsi ja haisi palaneelle. Mittasin latauksen ja laturi kuitenkin latasi normaalisti.
Autossa oli Premium Selected-takuuta jäljellä ja laturi vaihdettiin uuteen Auto-Serviassa
kun kävin autoa siellä näyttämässä. Kertoivat, että tämä on V50/S40-mallissa tyypillinen vika, ilmeisesti valmistajalta on päässyt erä viallisia latureita liikkeelle.
Laturi olisi maksanut siellä n.500€ ja vaihtoon meni 50min aikaa.

Mikäli Ctek ei ala ladata, veikkaisin että akku on oikosulussa.

« Viimeksi muokattu: 04.02.2013, 17:06:11 kirjoittanut vmoi73 »

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Sain lataamaan :) Veikkaan et 2.0d on hiukka enempi tilaa vaihtaa, vaikka toki joku tekisi ton vaihdon mullekkin alle 3h  ;D Mulla menee jo 50min kun nostan auton pikkutunkilla niin et saan hallitunkin alle  ;D Pitää toivoo et tää seuraava laturi kestäis nyt ainakin saman verran.
Eikö 2.0d ole boschin 150a laturi? Toi mun alkuperäinen oli tosiaan 150a denso. Olisikohan noi liittimet tms käyneet tohon boschiin? Motonetistä olisi saanut semmosen parilla sadalla.
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa soherrys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Morjes, mulla meni myös laturi nyt viikonloppuna v50 1,6D 2005 mallista. Pe iltana laitoin auton käyntiin ja samantien tuli hetkeksi hyttiin palaneen hajua. Samalla alkoi kuulua konehuoneesta outo ääni kun kierroksia oli noin 1100rpm.Ajelin kotia ja auto toimi normaalisti, sitä ääntä lukuunottamatta.

La aamuna lähin noin 25km päähän ja ajon aikana tuli ilmoitus,että akunjännite matala(lisälämmitin ei käytössä) En reagoinut tuohon mitenkään koska kerran aikaisemmin tehnyt tuon saman.

Vaihtelin kaverin tallissa volvoon öljyt ja suodattimet sekä muuten tarkistelin autoa katsastusta varten. Huollot kun oli tehty, auto pihalle lämpenemään ja samalla tallin siivous.

Lähtöä kun olin tekemässä niin alkoi ajotietokone ilmottaa vikoja ihan pirusti...mm.airbag huolla heti/jarruvika/ohjaustehostin vaatii huollon jne......

Auto takaisin talliin ja apuvirralla käyntiin. Yleismittarilla tarkistus lataako akkua samalla kun on käynnissä ja ei ladannut.

Varaosamaailmasta löytyi tänään hyllystä vissiinkin denso 120a laturi 190€ ja vanhan ottivat.

Nyt toimii auto.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2013, 22:05:07 kirjoittanut soherrys »
S60 D5 2001, Mb Sprinter 318cdi V6 2007
V50 2.0D 2005
V70 2.4T 2000,V50 1.6D 2005
S60 2.4i 2001, S80 2.4i 2001

Poissa a.link

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Laturi hajosi täälläkin. 200tkm mittarissa, auto -05 2.0D.
Ujellusta kuului viikon pari.
Torstaina syttyi akun merkkivalo ja sähköhäiriö teksti. Ajoin 15km kotiin, mittasin latausjännitteen joka oli vain 12V. Laitoin akun lataukseen yön ajaksi. Seuraavana aamuna töihin 40km sama varoitusvalo taulussa. Ajoin parkit päällä ja puhallin minimillä, ilman stereoita yms. virrankuluttajia. Töissä latasin akun 8h ja iltapäivällä pääsin melkein kotiin. Ensiksi syttyi ABS valo, sitten katosi ohjaustehostin, ajoin parkkiin ja auto kävi vielä. Sammutin, jonka jälkeen ei enää mitään virtaa missään, akussakin enää 1V jäljellä joten aika vähiin saa virta mennä että meno loppuu. :)
Laturi (Bosch 150A) vaihdettiin AD-huollossa ja hintaa operaatiolle tuli 345e.

 

Elekma  Autoracing