RallyBaron  Samppasport

Outo kierroksia mukaileva ujeltava ääni konehuoneesta. *Syy: LATURI RIKKI*

  • 66 Vastauksia
  • 70123 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Noniin, nyt se tapahtui myös meikäläisen Volvolle eli 185 tkm ajettu ja laturi täysin pimeänä. Oireili kerran viime talvena, ujelsi pari päivää mutta ääni hävisi. Eilen Pietarsaaressa ujellus alkoi uudestaan ja mittaristoon syttyi latauksen merkkivalo, punainen varoituskolmio ja teksti "Sähköjärjestelmän vika, huolla heti". No 470 km kotiin ja sain OBD-lukijalla selville että laturi jaksoi juuri sen verran ladata että yli 2000 rpm kierroksilla pystyi pitämään lyhkäisiä päällä joten uskalsin lähteä liikkeelle. Ajettiin kotia kohti ja akku pysyi jokseenkin täytenä kunnes Hämeenlinnan kohdalla sippasi lopullisesti... No kotiin päästiin kun ei ollut enää kuin 3 vartin matka. :) Hassua että vikavalo sammui kun laturi sanoi sopimuksen lopullisesti irti.

Te jotka olette vaihdattaneet T5:een laturin, onkos se nyt sitten tämä malli: http://www.autonvaraosat24.fi/volvo/v50-mw/17824/10450/laturi

Täytyy koittaa ottaa kännykällä kuvia aamulla että saa kerralla oikean. Hyviä vihjeitä ostopaikoista otetaan vastaan, kunnostetut kelpaavat.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Itse itselleni vastaten:  ;D

Sain otettua kännykällä kuva laturin tyyppikilvestä ja tässä sisältö
----------------------------------
FoMoCo    3M5T-10300-SD
   30737529
Denso   104210-4640
12V-150A
----------------------------------

Tuo toisella rivillä oleva on Volvon koodi. Tämä malli sopii ilmeisesti vain 08/2006 asti ja siitä eteenpäin on ainakin erilainen liitin? Tässä omassa on 3-napainen.

Aditalla on tätä hyllyssä...
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Laturi nyt vaihdettu paikallisella pikkupajalla. Oli kuulemma vähän ahtaat paikat vaihtaa enkä ihmettele... Aditalta löytynyt vaihtolaite oli juuri oikea, maksoi 375€ plus 50€ panttimaksu.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

DuudX

  • Vieras
Nostellaan vanhaa ketjua päivityksen merkeissä.

Oma V50.. eli 2.0 FoMoCo moottorilla alkoi pitämään otsikon mukaista ujellusta tossa ennen pääsiäistä. Välillä päästi pöllähdyksen "sähköpalon" hajua, ja ehkä hiukan "hankasi" vastaan jokin.
Mm tämän triidin perusteella osasin odottaa laturivikaa. No, eikun auto huoltoon ja laturihan siellä oli elämänsä ehtoopuolella.
Diagnoosiselosteeseen oli huollossa merkitty, että "latausjännite "piikki" 12.4V" noh, vaihtovat laturin ja ääni katosi ja latausjännitekin taas normaali yli 14V.

Orkkis laturi oli kyseessä ja olihan toi kilometrejäkin nähnyt jo 170k.  :P

EDIT: Niin ja lisätään se tärkein.. eli vaihtotyön hinta ATOY - Kaivoksela:ssa 457€ eli laturi + työ + kilkkeet.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2015, 15:53:09 kirjoittanut DuudX »

Poissa retiisi69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
Noniiin tulipa tämä itsellekin vastaan.... Eli T5 141tkm ajettu, Pihassa auton laitoin käyntiin, laitoin pakin päälle, ja kierrokset oli n. 1000rpm siinä pakitellessa kun kuuntelin että mikä ihme ulisee/sirisee, laitoin vaihteen eteenpäin ja ajoin takaisin parkkiin ja äänikuuluu kierroksilla.. 1000-2000rpm välissä ainakin paikallaan kun kaasutteli.. Avasin pellin ja sellainen palaneen käry tuli, ja laturiin kun koski niin sormet palo... Nyt siis kiinnostaisikin mistä ihmiset noita on ostanut/tilannut.. Näkyi olevan Denson 150A laturi. Uskaltaakohan tuolla miten ajaa, kun tänään teki ensimmäistä kertaa kyseisen tempun..?
V90 D4 -18
142 -70

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Uskaltaakohan tuolla miten ajaa, kun tänään teki ensimmäistä kertaa kyseisen tempun..?

Omasta puolestani varoituksen sana. http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2014/04/29/Auto+syttyi+tuleen+kesken+ajon+Imatralla/2014517303053/16

Vaikka nopeasti koittaa olla paikalla niin ei niistä enää kalua saa.

Poissa retiisi69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
 :o noh, huomenna alkaa hillitön laturin metsästys  :hello:
V90 D4 -18
142 -70

m.volvonen

  • Vieras
Kuinka lämpimänä tuo laturi normaalisti käy? On meinaan 2.0D:stä aina kuulunut lievä ujellus tietyillä kierroksilla ja sopivasti kaasua nostaessa jne., mutta en ole ollenkaan varma mistä se tulee vai kuuluuko jopa asiaan. Laturi on kuuma, mutta kyllä siihen koskea voi ajon jälkeen ilman että nahka lähtee.

Poissa retiisi69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
Itse tänään omani purkasin pois. Kun ajelin tallille ilman mitään sähkövermeitä päällä, niin kiihdytyksissä kuului ihan selkeä tasainen kierrosten mukaan nouseva todellakorkea "vinkuna". Ja nyt kun laturia pyöritteli käsissä niin selvää rohinaa pitää kun pyörittää. Itsellä oli tuon ensimmäisen käräyttämisen jälkeen sellainen että hetken kärsi kättä pitää päällä ennenkun alko polttamaan. mutta sillon kun piti melkosta rallatusta ja kärysi, niin sormi paloi kun kokeilin kuin kuumana se oli..  :pomo:
V90 D4 -18
142 -70

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
"Huolla sähköjärjestelmä heti" ja paukkupakkaset :)
Konetilasta kuului sekunnin pituinen laahaava ääni joka päättyi napsahdukseen, toistui tasaisesti. Syynä laturin vapaapyörän antautuminen. Hihna kulkee normaalisti mutta laturin akseli ei pyöri, no eihän se silloin lataa. Onneksi ei ollut sähkövika vaan mekaaninen, ja helppo korjata. Uusi hihnapyörä laturille varaosaliikkeestä 69e.

Alkuperäinen laturi oli Denso, nyt Lucas LRA02815. Hihnapyörä näyttää olevan samalla varaosanumerolla molemmille latureille.
INA 535018110 ja Lucasin varaosanumerolla LOPA0138.
C30 2.0D R-design

Poissa s.h

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Nyt taisi hajota minunkin autosta laturi. Pitää ulinaa juuri tässä ketjussa kuvaillulla tavalla kierrosten mukaan. Ja laturi oli tulikuuma ja haisi vähän kun avasin konepellin eilen. Missäs tuo nyt kannattaisi vaihtaa? Adita visiin ihan ok paikka? Biliassa maksaa varmasti ties kuinka paljon niin viitsisi sinne viedä. Eli jos pääkaupunkiseudulta löytyisi jotain edullisia paikkoja niin saa ehdottaa. Autolla ei varmaankaan kannata nyt sitten juuri ajella? Vielä en ole ehtinyt mittaamaan että paljonko akun varaus ja lataako ollenkaan. Ei kyllä mitään vikavalojakaan ole onneksi sytytellyt vielä. Auto siis S40 2.4 06 mallia.
Kilometerjä laturi kesti 194tkm.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2016, 12:42:20 kirjoittanut s.h »

Poissa urghan2

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
No niin ja sama vika täälläkin. Volvo V50 vm 2008, 1.8 bensa, 260tkm.

Ujellusta konehuoneesta ja sähköpalon hajua. Välillä kun laittoi vauhdissa kytkimen pohjaan niin kierrokset laskivat niin alas että auto sammui. Siitä sitten kytkin ylös ja kone takaisin käyntiin. Jonkin aikaa meni näin kunnes eräänä päivänä ruudulla viesti "häiriö sähköjärjestelmässä - huolla heti" ja latauksen punainen vikavalo palaa. Viestiketjun oireiden perusteella menin laturikauppaan.

Akku yön lataukseen, otti vastaan 4A. Akun iästä ei tarkkaa tietoa, ei ainakaan minun aikanani ole vaihdettu. Mittarit näyttivät normaalit lukemat kun auto sammuksissa. Tänään vaihdettiin laturi. Vika poistui kyllä, ujellus hävisi. Auto tuntuu toimivan normaalisti. Sama viesti tulee kuitenkin ruudulle uudelleen kun ajoa takana 2-3 minuuttia / otettu vähän lisää nopeutta -> "häiriö sähköjärjestelmässä - huolla heti".

Onko muilla vaatinut laturin vaihdon jälkeen vikakoodien nollauksen? Ei sytytä vikavaloja suoraan käynnistyksessä vaan vasta hetken ajon jälkeen. Mitähän tuolle seuraavaksi tekisi?

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
En tiedä vikakoodien nollauksesta - ehkä huolto teki sen laturin vaihdon yhteydessä omaan autooni.

Tarkista nyt ihan ensin latausjännite ennen ja jälkeen vikavalon syttymisen. Voihan olla että vaihtolaturissakin on joku vika.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa urghan2

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vikakoodit on nyt sitten luettu. Antoi koodin 1246, generaattorikuorma, toimintahäiriö.

Tyhjäkäynnin latausjännite 14.12 V, kun nostaa kierroksia 3000-3500 niin jännite 14.22 V. Boschin testeri ei huomaa vikaa latauksessa. Latausjännitteen jakson pituus ok. Jännite testattu sekä ennen että jälkeen vikavalon syttymisen. Ei vikoja testerin mukaan.

Mietin mikä muu voisi olla kyseessä. Auto käyntiin, jätetään siitä suoraan tyhjäkäynnille, ei anneta kaasua. Sähköjärjestelmä - huolla heti viesti tulee ruudulle TASAN 2 MINUUTIN kohdalla. Toistin kokeen monta kertaa, aina sama lopputulos, eli TASAN 2 MINUUTTIA niin laturin merkkivalo ja punainen kolmio + varoitusviesti tulevat ruudulle. Kierrosten lukumäärällä ei siis mitään merkitystä vian kannalta. Auto tuntuu toimivan normaalisti. Mitähän tuossa 2 minuutin kohdalla tapahtuu?




Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Luulen että 2 minuuttia on vakio odotusaika vialle joka ei vaadi välitöntä puuttumista. Tämä on vain arvaus...

Ja toinen arvaus: Latausjännite on hieman alakantissa, siksi tulee vikakoodi generaattorikuormasta. Pitäisi nousta yli 14,4 V. Minun autossa latausjännite on ajaessa n. 14,5 V. Jännite tosin riippuu myös lämpötilasta ja tippuu alemmas lämpötilan noustessa.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

 

Samppasport  Futurez