Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: HIGHEND - 30.04.2022, 11:47:08

Otsikko: 240 GL Injection '88
Kirjoitti: HIGHEND - 30.04.2022, 11:47:08
Pieni hetki kulunut siitä kun viimeksi tänne tullut kirjoiteltua. Vuosien varrella kaikenlaista kalustoa tullut kokeiltua, ja todennut että yhden merkin mulkuksi en edelleenkään rupea, vaan joka leiristä löytyy jotain siedettävää.

Nyt kuitenkin pitkästä aikaa tekee mieli vähän laitellakin noita vehkeitä. Ei nyt mitään ekstrimaalista tallielämää oluineen ja parisuhdeongelmineen, vaan edelleen olen enemmän "hifistelymiehiä", enkä puhu (ainakaan pelkästään  :D) hifihommista.

Allekirjoittanutta sylettää suunnattomasti tämä "katti irti ja paaliin, saa hyvän lähtökassan Rahoitus-F11-Bemarille"-meininki, joka viime vuosina on ottanut niskalenkin vanhanliiton harrastustoiminnasta. Nuorisoa kiinnostaa autot aina vain vähemmän, ja vain kaikkein hienoimmat ja asiallisimmat yksilöt aiheuttavat vaivannäön suuntautumista autoon.

No minähän olen aina tehnyt, ja tulen aina tekemään eri tavalla. Järki miehellä pysyy autohommissa mukana voimakkaasti, eli en kuulu siihen toiseenkaan ääripäähän joka rakastuisi liikaa tiettyyn yksilöön ja tunkisi tavanomaiseen laitteeseen tuhottomasti rahaa tai työtunteja. Kalusto kuitenkin pidetään niin hyvässä kunnossa, kuin se kunkin yksilön kohdalla järkevänä pysyy. Eikä se järkevyystaso ole mikään naurettavan pieni.

Tänä vuonna pihaan ilmestynyt vähän puolivahingossa otsikon autot, ensin mainitulla veivannut jo tuhannet mukavat kilometrit, niitä kun pitäisi saada vielä reilu 15000 lisää jotta autosta tulisi mitenkään poikkeuksellinen.

Kyseessä siis ihan tavan Pappa-S80 laiskemmalla vitosdieselillä (Edit: Niin onhan se TDI:kin vitonen, tämä siis Volvon koneella kuten vm voi päätellä) ja automaatilla. Varusteita jokunen, alumiinilistaa/täysnahkaa, nahkaratti, perus auto-ilmastoinnit (toimii), lisälämmitin jne.

Sisustassa näkyi ostettaessa toki jo kilometrit (noottia Volvolle sisustan kestosta verrattuna saksalaisiin, tietäjät tietää) - Ja edellisten omistajien huonotasoinen tupakointi ja korjaustoimenpiteet (Ei, V70 ei ole sama valokatkaisin kuin S80, ja listoja ei tarvitse kiinnittää poraruuveilla)

Jäätävä huoltohistoriahan sieltä sitten löytyi. On tähän kansi vaihdettu jo puolen miljoonan kohdilla. Kaikki merkitty ylös.

Auto kuitenkin uskomattoman vähän huono spekseihin nähden. Vaihteisto alkuperäinen ja toimii virheittä, konepuolikin kunnossa yhtä rapsuttavaa suutinta lukuunottamatta. Korissa pari kolhusta lähtenyttä ruosteenalkua ja tuulilasissa ruma halkeama. Mutta ei uskoisi kilsoja.  8)

(https://i.ibb.co/xCB0v7r/96fd2149-d6e2-477e-9dcb-5114eeb60373-large-r-0.jpg) (https://ibb.co/xCB0v7r)

Harrastin jo hieman laitteen parantelua. Eräältä Volvomieheltä parilla kympillä sportjakkarat sähköllä. Joo, ovat väärän väriset ja ovipahveja ei löytynyt mukaan - sotii pahasti meikäläisen periaatteita vastaan, mutta tässä kohtaa siedän. Vanhat penkitkään eivät olleet karseassa kunnossa, mutta nuo ovat vaan pirun hyvät istua!

(https://i.ibb.co/VN0Tstc/IMG-20220422-WA0009.jpg) (https://ibb.co/VN0Tstc)

Lisäksi toki öljynvaihto, ja lootaan+koneeseen keraamisia litkuja.

Korjattavaa oikeastaan vain 1 suutin, vähän vedotkin epätasaiset mutta johtunevat tuosta. Tärisee aika paljon tyhjäkäynnillä vaikka kone ei ainakaan käsin heilu. Ei huonosti kuitenkaan tuollaiselta yksilöltä. No, tuulilasin voi vaihtaa joskus kun sellaisen jostain alle suomihintojen taas saa.

Tuunasinkin, kun ei muita polttimoita ollut. On todella väliaikainen ratkaisu, ja ei kuulu tapoihin.

(https://i.ibb.co/x15qBwG/IMG-20220423-WA0038.jpg) (https://ibb.co/x15qBwG)

Vielä kerran, ei.
Aika säälittävää näpräämistä, mutta kesä tulee  ;D

Toinen yksilö lie vähän vähemmän paalivalmista tavaraa valtaväestön mielestä, V70 ll 2.4T '00. Mittarissa säälittävät 330tkm, manuaaliaskilla ja varusteina ne paremmat 1/2-nahat (aitoa nahkaa ja kangasosat ruutukuviolla), aidot jalopuut, vakkari, auto-ilmastointi, nahkaratti, DSTC. Jos joku ihmettelee miksi luettelen perusvarusteita, aiemmin omistamani vaparibensayksilön jälkeen mikään V70 ei tunnu karvalakilta. Kyseisessä ajoneuvoyksilössä ei meinaan ollut ajotietokonetta, minkäänlaista ilmastointia, luistonestoa, kaukokeskuslukkoa, edellämainituista varusteista puhumattakaan.

Tämä yksilö saapui vasta kyliltä vikalistalla. En ole koskaan ajanut autolla missä olisi yhtä ahdistavasti välyksiä alustassa. Muuten onkin sitten ihan kurantin oloinen.

(https://i.ibb.co/Mh2nq22/IMG-20220429-WA0023.jpg) (https://ibb.co/Mh2nq22)

(Otsikon ekasta autosta päivitellään tähän joskus kun etenee, kolmossivulta alkaa tämän tarina)
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: Mustalaatikko - 30.04.2022, 13:52:31
Kiva nähdä tommoinen enemmän ajettukin, jos vielä alkuperäinen voimalinja jopa. Toi aiempi v70 sit on kyllä huonoimmin varusteltu yksilö mitä muistan kuulleeni, ei tainnut edes vakionopeudensäädintä olla :o. Väljät alatukivarret jo saa ajon aika jännäksi huonojen iskareiden kanssa.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 30.04.2022, 18:19:43
Kiva nähdä tommoinen enemmän ajettukin, jos vielä alkuperäinen voimalinja jopa. Toi aiempi v70 sit on kyllä huonoimmin varusteltu yksilö mitä muistan kuulleeni, ei tainnut edes vakionopeudensäädintä olla :o. Väljät alatukivarret jo saa ajon aika jännäksi huonojen iskareiden kanssa.

Ei siinä ollut mitään. Laitetaan nyt pari kuvaa tästä varustelun juhlasta  :D  :idiot2:

Nahkaratin sentään myöhemmin tilasin RRR:stä. Menin vaihtamaan tuon Accordiin aika huonolla diilillä omaan makuun, kun ajattelin että asiallinen käyttis pitkäksi aikaa. Mutta ei sitä alustaa ja sisustaa kauaa sietänyt.


(https://i.ibb.co/1qKyZcm/IMG20220120214351.jpg) (https://ibb.co/1qKyZcm)

(https://i.ibb.co/HYPrrLh/IMG20220120214407.jpg) (https://ibb.co/HYPrrLh)

Itsellä ei järin kunnollista arsenaalia alusta- ym. touhuihin tällä hetkellä, mutta warkka nappasi farkun lainaan ja katseli jo pikaisesti mitä tuohon tarttee ensitöiksi laitella ennenkuin kehtaa jälkinäyttöoperaatioon edes mennä  ;D Iskarin yläpäät ovat rikki, ei väljät. Aika riskillä on papukka painellut menemään, ja vielä kehdannut leimalla näyttää  ;D Aikalailla joka paikkaan pitänee jotain uutta kalikkaa näyttää alustaan. No, sentään tekniikka tuntuu olevan jollain tasolla kunnossa.

Lisäksi jarruista hylky, poljin painunut lattiaan. Suhisee, en tiedä suhiseeko tehostimesta vai ahtomittariasennuksesta. Mutta hyvin tuo on pysähtynyt. Noita vissiin kannattaa ennemmin korjata tiivistesarjalla, kuin ostaa käytettyä tehostinta baltiasta? Uutta ei kiinnosta mokoman tiivistevuodon takia ostaa puolella auton hinnasta  ::)
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: Mustalaatikko - 30.04.2022, 19:05:53
On niihin jotkut onnistuneet tiivisteen vaihtamaan, haku foorumilla löytää. Toi romulokero radion vasemmalla puolella on mun mielestä lisävaruste ;) Mut kyllä autossa pitää olla cruise ja ilmastointi jos sillä paljon ajaa.

 Etuiskarien vaihdossa mulla riitti bilteman jousipuristimet
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/alustatyokalut/jousenpuristimet/jousenpuristin-2-kpl-2000038106
 (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/alustatyokalut/jousenpuristimet/jousenpuristin-2-kpl-2000038106) ja pari pitkää murtorautaa/vipua ja bilteman sähköinen mutterimopo oli tärkeät tiukimpien pulttien avaamiseen. Bilteman sakaramutterityökalu oli myös mut jotkut laittaa vasaralla senkin, taisin myös katkaista t50 torxkärjen tota kiristäessä. Pihalla pukkien päällä tuli etupää tehtyä ja takajouset Vianorilla kun en lähtenyt siihen kahden tunkin showhun kuormajousien kanssa.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: Kojontti - 30.04.2022, 21:18:07
Ne etuiskarin yläpäät on sitten sellaiset että XC90 luettelosta katsottava jos tarvikkeena ostaa. S60/V70/S80 ns. vakiomallin tarvike on tyhjä arpa.

S60 alla Autodocin Starkit kesti kaks viikkoa, Motonetin silloiset muka parempilaatuiset tarvikkeet kaks kuukautta...
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 01.05.2022, 07:07:24
On niihin jotkut onnistuneet tiivisteen vaihtamaan, haku foorumilla löytää. Toi romulokero radion vasemmalla puolella on mun mielestä lisävaruste ;) Mut kyllä autossa pitää olla cruise ja ilmastointi jos sillä paljon ajaa.


Lie tuo avoin malli ilman kumimattoa se lamamalli, ja vetolärpäkkeellä sitten premium, vai liekö sitä vain S80:ssä? Umpinaista en ole koskaan nähnyt.

Tämä otsikon auto siis eri kuin tuo, siinä pari varustettakin jopa.

Puuttui muuten superkarviksesta myös sumarit, listat oli kumilakattua muovia ja penkit kauheinta feikkiplyysiä. Jotain muutakin oudon surkeaa varustelua siinä oli. Osa noista on pakko olla vakiona ja joku on ne tingannut pois, ajotietokoneen näyttö ja infot kuitenkin löytyivät, muttei rullaa  ;D
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 01.05.2022, 07:09:48
Ne etuiskarin yläpäät on sitten sellaiset että XC90 luettelosta katsottava jos tarvikkeena ostaa. S60/V70/S80 ns. vakiomallin tarvike on tyhjä arpa.

S60 alla Autodocin Starkit kesti kaks viikkoa, Motonetin silloiset muka parempilaatuiset tarvikkeet kaks kuukautta...

Meinaakko että ysikymppisen omat on suoraan käyvät mutta järeämmät? iPartsista tilaan aina osat koska muu on idiotismia, ja sieltä saa ihan ok merkkejäkin. Mihinkään Starkeihin en koske yleensä. Jonkun anturin vasta otin Starkina kun ei muuta saanut. Harmitti jo etukäteen.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: Mustalaatikko - 01.05.2022, 09:36:08
Mä laitoin ne xc90-kumit (Motonetista), ne käy suoraan ja on tukevat.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: Kojontti - 01.05.2022, 14:20:48
Meinaakko että ysikymppisen omat on suoraan käyvät mutta järeämmät?

Kyllä.

Starkit tuli kun Autodocilla ei muka ollut muuta varastossa vaikka Febinä tilattiin. Sittemmin tilaukset on tehty Aeromotorsilta OE varaosanumerolla.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: Mustalaatikko - 01.05.2022, 14:32:21
Oliko ne käsituntumalla ne Starkit ihan erilaiset kuin XC90-febit? Mä en tiedä mitä mulla oli ennenstään, mahdollisesti 19v vanhat orkkiskumit jopa, mut ne oli ajettu 200-350tkm, vielä ehjät ja vaikutti käteen ihan samalta kuin XC90-kumit.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: remes - 01.05.2022, 16:45:48
Oliko ne käsituntumalla ne Starkit ihan erilaiset kuin XC90-febit? Mä en tiedä mitä mulla oli ennenstään, mahdollisesti 19v vanhat orkkiskumit jopa, mut ne oli ajettu 200-350tkm, vielä ehjät ja vaikutti käteen ihan samalta kuin XC90-kumit.
Eikös ne päivitetty jossain vaiheessa, eli siniseltäkin sai vain yhtä (xc90) mallia, vai muistanko väärin?
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 01.05.2022, 17:51:52

Autodocilla 

Aeromotorsilta

Se iParts on oikeasti sit halvin ja paras.  :D
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: Mustalaatikko - 01.05.2022, 22:23:02
Eikös ne päivitetty jossain vaiheessa, eli siniseltäkin sai vain yhtä (xc90) mallia, vai muistanko väärin?

Joo päivitettiin mut en tiedä minä vuonna, mun yläkumit oli joko 2003 alun orkkikset tai uusittu päivitettyihin samalla vuosikymmenellä.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 03.05.2022, 09:10:55
Tilattu osia seiskakymppiin, konkurssi tuli:

BRISK Tulpat 5kpl 2,95€ = 14,75€
JAPANPARTS Öljynsuodatin = 2,17€
MFILTER Ilmansuodatin = 4,86€
MAXGEAR Takavakaajan puslat 2kpl 2,22€ = 4,44€
A.B.S. Koiranluut 2kpl 5,21€ = 10,42€
LPR   Takajarruletku = 4,04€
KYB    Iskarin laakerit (XC90) 2kpl 12,45€ = 24,90€

Maxgear nyt näyttää ikävältä tuolla välissä mutta iotech-foorumin sinnepäin-lista hyvistä ja huonoista osavalmistajista (joka usein pitää aika hyvin paikkaansa, tuotekehitystä tarvikeosien geimeissä ei juuri tapahdu suuntaan sun toiseen) väitti tuon merkin puslia jopa paremmaksi kuin muut kalliimmat merkit joita oli saatavilla, tilataan sitten vaikka uretaaniset jos ei nuo kestä. Eipä omassa käytössä tule raiskattua noita ajoneuvoja, vaan lähinnä ajeltua fiksusti voimansiirtoa turhaan rasittamatta.

Suodattimissa en koskaan ole uskonut brändilisän tuomiin etuihin, ja öljynvaihtoväliä itse pidän aika matalana, etenkin bensaturboissa.
iPartsista ym. Tilattaessa usein tilailen vähän tulevaisuuden varalle samoilla posteilla pikkusälää, kuten suodattimia, tulppia ja polttimoita, sekä työkaluja ja lisäaineita/pesuaineita ym. litkuja. Jos vaikka öljynsuodattimet tuolla 2€ ja mätäsessä 12,90€, ja sama hintaero tulpille ja polttimoille, niin kyllähän siinä vuodessa jo menisi paljon rahaa hukkaan. Veroja maksetaan riittävästi jo polttoaineesta tähän harrastukseen  :D :D

Moni hoksaa tilata palikat Viron pojalta, mutta pikkusälä sitten haetaan tarpeen vaatiessa Mätänetistä ym. Huomannut että kun pitää ajatuksen mukana näissä hommissa, säästää muutaman euron sieltä ja muutaman täältä, ja vuodessa summa voi olla jo satasia.

Kannattaishan nämä toisaalta näillä osahinnoilla ennemmin pistää paaliin?  :idiot2: :idiot2:

En ole muuten kertaakaan joutunut vaihtamaan jo vaihtamaani osaa uudelleen huonon laadun takia. Joku laakeri ehkä joskus kun erehdyin tilaamaan halvimman. Eli hyvin selviää kun ei ihan sitä halvinta, tuntematonta merkkiä ota kuin korkeintaan jossain yksinkertaisissa hilluttimissa. Ei ole tullut sinisellä käytyä  ;)

Vähän tuosta kaverista tuntuu olevan huipputeho hukassa, mutta lie vähän #tukkeessa

"D5" tarttis yhden, ehkä kaksi suutinta, baltian pojalta saa parilla kympillä + yhtä kallis rahti, mutta jos joku täältä haluaa moisia myydä epäriistolla niin samahan tuo mistä ostan. Nyt takapenkitkin saatu vaihdettua sporttimalleihin, penkkiin tuleva liitin olikin erilainen, mutta oranssi ja musta johto molemmissa - voinee liittää toisiinsa ohittaen liittimen? En tiedä mikä toiminto siellä on, tunnistaakohan penkin kippauksen? Kun ei mitään bägejä ja lämmityksiä kummassakaan penkkisarjassa ole. Etupenkeissä on liittimet kohdillaan, vanhoissa jakkaroissa oli ns. Kasettityylillä kiinni ja uusissa erilliset liittimet, mutta vastaavat paikat sieltä löytyi kun penkin päässä olevalta boksilta vaihtoi päikseen yhdet liittimet vanhoista penkeistä. Sekin oli vyömuistuttimen johto, jotka ei edelleenkään toimi kun johdot katkaistu sporttipenkkejä irroittaessa. Airbag-herjaa kumminkin antaa inforuudulla, koitettu nollata mutta tulee heti takaisin. Toivon että ei oo mitään tuhoa tullut millekään paukuille tjs. Säilytyksessä?

DTC PDM-003E
SRS 00-D1
DTC AUM-41FF (Tää oli joku vahvistimen koodi)

Onhan tällainen budjettiharrastaminen vähän toista kuin monella täällä omiensa kanssa, mutta josko molemmista leireistä saisi hyviä vinkkejä puolin toisin. Kaikki harrastaminen on oikein.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: Mustalaatikko - 03.05.2022, 09:22:38
Mites toimituskulut? Palaako SRS-valo? Puuttuuko srs-vikakoodista joku osa kun google ei tunne sitä
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 03.05.2022, 09:25:05
Mites toimituskulut? Palaako SRS-valo? Puuttuuko srs-vikakoodista joku osa kun google ei tunne sitä

7,90e 25kg
Ei
Ei, tunsi mulla kyllä? Edit: Tuli yksi kirjain liikaa  :nohnoh

Saattoi ehkä olla joku muukin koodi vielä mitä en ottanut fiksuna ylös.

Pakko antaa iPartsille kiitosta myös palautuksista ja virheiden korjauksista. Kerran oli 1 purkki liian vähän peräöljyä. Sovittiin että laittavat seuraavaan tilaukseen. No laittoivat 2 purkkia kaupan päälle  :D Kaverin Corolla Versoon tilattiin startti, ja oli väärä. Ei iPartsin syy, vaan Motonet tarjosi väärää ja sen mukaan tilattiin (iParts kumminkin antaa vähän joka moottorivaihtoehtoon osia vaikka kilvellä katsoo, eli kannattaa varmistaa). Lähetettiin Smartpostilla avattu startti hätäisesti pyyhittyine sormenjälkineen takaisin, eikä mitään napinaa ja rahat tuli takaisin tilille.

Ikkunoiden perhosia ja yksi koneen kannake unohtui tilata.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 05.05.2022, 17:10:56
Turhia kuvia 800t ajetusta tavallisesta S80:stä:

(https://i.ibb.co/SxX2x0g/20220505-132558.jpg) (https://ibb.co/SxX2x0g)


(https://i.ibb.co/vjsvkqr/20220505-132453.jpg) (https://ibb.co/vjsvkqr)


(https://i.ibb.co/bb0Tjk3/20220505-132457.jpg) (https://ibb.co/bb0Tjk3)

Kuva korin virheestä, jottei menisi liian uskomattomaksi:

(https://i.ibb.co/dg3CzRv/20220505-132604.jpg) (https://ibb.co/dg3CzRv)

Onhan noissa penkeissäkin reilusti maalivikaa. Tuntuu että tuon värisistä maalit varisee pois helposti ja on muutenkin ohuempi kerros kuin esim. Mustissa jakkaroissa. Piti vaan muitakin kuvia laittaa kuin ostokuva ja pikaräpsy parkkihallissa, koska kuvat on kivoja - oli yksilö mikä tahansa.

Tupakkia on vedelty pilaria tökkien ja ovipahveja kolhittu urakalla - Kaikki todennäköisesti edellisen, suht lyhytaikaisen omistajan tekosia. Kuten myös poriksilla kiinni olevat ovien listat, joista oikein kehui kun oli keksinyt näppärän keinon saada ne paikalleen.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: Mustalaatikko - 05.05.2022, 19:32:44
Harvalla silti on noin paljon ajettu auto! Itsellä jossain 365tkm kohdalla piti eka ruostepilkku putsata etulokarista v70:stä vaikka olen pitänyt sitä aika helläkätisesti.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: laatikkovika - 05.05.2022, 21:11:51
Poraruuvi on päivän sana!

Tosin on kai listateippikin keksitty jos helpolla haluaa nätin.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 06.05.2022, 11:56:43
Poraruuvi on päivän sana!

Tosin on kai listateippikin keksitty jos helpolla haluaa nätin.

Eiköhän lista jossain kohtaa vaihdu, jos vain jossain purkuromussa tulee alumiinisia raidallisia vastaan. Tai vaikka koko satsi jotain muita  8)

Tästä tulee varmaan pysyvä vara-auto, joka viettää suurimman osan ajasta seisarissa, kun "paremmat" kalustot taas kunnossa. S211 seisoo odottamassa kannen kierteiden korjausta ja C1-pakuun ei löydy lisenssiä vielä.

Kasikymppiin tilattu 1 käytetty takuuton sumu RRR:stä. Toivotaan parasta. Muistaakseni jossain toisessakin suuttimessa pientä napinaa havaittavissa, mutta josko tuo nyt ensihätään. Muistaako kukaan pohjaprikan kokoa, jos ei hyllyssä ole missään muualla kuin sinisellä suoraan? Kalvainsatsi ja maalaisjärki onneksi löytyy jo ennestään.

Seuraavaksi luvassa varmaan kuvasaastetta kun heitän kesävanteet alle, auton mukana tuli hyvä satsi perus 15" tarvikkeilla, mutta varastossa makaa 508 Pösön 17" orkkisvanteet about samalla jaolla, ja taidan pyöräyttää niille kumit ja heittää ennemmin ne alle.  8)
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 08.05.2022, 06:16:56
Finnittömät laatat ilman reikiä lätkäisty kasikymppiseen, pitäähän edustusauton näyttää hyvältä. Etukilpi alkoi olla noille metreille jo aika karussa kunnossa.

Sitten paskempaa uutista, warkka ajellut seiskakymppisellä jokusen päivän ja vaihdellut alustan kalikkaa joita allekirjoittaneen vähän hankala touhuta omalla aika alkeellisella arsenaalilla. Tulppien vaihdon jälkeen vetojakin kuulemma alkoi olla normaalimmin ja ajelu maistui paremmalta.

Mutta, kuulemma heitti kaverinsa pihaan täyden stopin, lupaa hetken ja sammuu. Ajonestoa jo veikkaili, mutta en ole koskaan nähnyt Volvoa joka olisi heittänyt ajoneston päälle? Jos näin on, kuulostaa aika veemäiseltä jutulta  :D :D
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: laatikkovika - 08.05.2022, 10:00:24
No nyt se sitten näyttää vanhemmalta autolta kun ei kilvissä ole finniä.
Näin yks katsuri perusteli mulle kun menin tilaileen kilpiä.

Jumankauta mulla 2001 auto niin kilvetkö sen vielä vanhentaa? ELK

Pistäkää sen topin tehneen akunkenkä kunnolla kiinni tai sitten immun töpsä irti kokeileen.
Sillon siellä on kyllä vikavalo jos imm sökö.

Voihan b pumppukin kyrvähtää tai sen rele.
Bensaakin pitäs tankissa olla...
Jos ajonesto olis vialla niin ei se lupaa.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: Mustalaatikko - 08.05.2022, 10:02:31
Kampiakselin asentotunnistin vielä yksi arvaus. Mut kannattaa tutkia lisää puuttuuko kipinä vai bensa, lukea koodit ennen osien tilaamista
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 08.05.2022, 10:44:06
Kampiakselin asentotunnistin vielä yksi arvaus. Mut kannattaa tutkia lisää puuttuuko kipinä vai bensa, lukea koodit ennen osien tilaamista

Toki. Ei ole ehtinyt vielä yhtään perehtyä, parempi kysyä ensin niin vähenee turha kiroilu  ;D ELK Mätänettimallin testerikin löytyy kyliltä. Viikonloppuna vaan asiantuntijat kännissä.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 08.05.2022, 13:31:44
Laitoin nyt sit kumminkin nuo auton mukana tulleet 16" alut alle, kun olivat uusilla renkailla ja putsaamisen jälkeen ihan välttävän näköisetkin.


(https://i.ibb.co/hM7zd5Y/IMG-20220508-WA0022.jpg) (https://ibb.co/hM7zd5Y)
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: V70 2.5 - 08.05.2022, 20:25:45
Finnittömät laatat ilman reikiä lätkäisty kasikymppiseen, pitäähän edustusauton näyttää hyvältä. Etukilpi alkoi olla noille metreille jo aika karussa kunnossa.

Sitten paskempaa uutista, warkka ajellut seiskakymppisellä jokusen päivän ja vaihdellut alustan kalikkaa joita allekirjoittaneen vähän hankala touhuta omalla aika alkeellisella arsenaalilla. Tulppien vaihdon jälkeen vetojakin kuulemma alkoi olla normaalimmin ja ajelu maistui paremmalta.

Mutta, kuulemma heitti kaverinsa pihaan täyden stopin, lupaa hetken ja sammuu. Ajonestoa jo veikkaili, mutta en ole koskaan nähnyt Volvoa joka olisi heittänyt ajoneston päälle? Jos näin on, kuulostaa aika veemäiseltä jutulta  :D :D

Yhden S60 samanlaisen käynnistys vian volvokin totesi johtuvan ajonestosta, ja meinasivat jonkun sikakalliin ohjausyksikön vaihtaa. Kävin Vidalla ihmettelemässä, niin etulambda oli rikki. Antoi kyllä arvoa, mutta väärää.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: Mustalaatikko - 08.05.2022, 21:06:23
Muistelen että ajonesto näissä estää startin, mut ei voi pysäyttää autoa käynnistä. Korjatkaa jos on vanhaa tietoa.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 08.05.2022, 22:18:19
Käytiin katsomassa seiskakymppistä siellä, minne oli jäänyt. Aivot, työkalut ja sellaiset jäi kotiin, vikakoodi hälyttimen sireenistä tjs. Kylmänä käynnistyi normaalisti ja kävi muutaman sekunnin, sen jälkeen käynnistyi sekunniksi, sitten puoleksi sekunniksi, kunnes ei enää lainkaan.

Kokeiltua: Toisella avaimella toimiminen, bensapumpun releen koputtelu, bensapumpun kannen koputtelu (pumppu surisee normaalisti), ovien lukitseminen ja avaaminen, rattiakselin epämiehekäs naputtelu nyrkillä, auton siirtäminen alamäkeen (Range 90km) - Bensa kyllä haisee  :idiot2:

Vähän kristallipalloilua testeristä huolimatta.

Akun tyhjennettyä antoi ajonestoherjaa inforuudulla, muttei aiemmin, ja silloin ei hetkeen startannutkaan, eli oli kai vain akusta johtuvaa, ja ei starttaisi jos olisi ajonestovika.

Vikakoodit muistista:


(https://i.ibb.co/ncWGshY/20220508-175043.jpg) (https://ibb.co/ncWGshY) (https://i.ibb.co/SsdcfDg/20220508-175052.jpg) (https://ibb.co/SsdcfDg) (https://i.ibb.co/t2C8W4G/20220508-175101.jpg) (https://ibb.co/t2C8W4G) (https://i.ibb.co/vB5CnhH/20220508-175104.jpg) (https://ibb.co/vB5CnhH) (https://i.ibb.co/hXLkRnC/20220508-175111.jpg) (https://ibb.co/hXLkRnC) (https://i.ibb.co/wJ4V5tF/20220508-175118.jpg) (https://ibb.co/wJ4V5tF) (https://i.ibb.co/3NVVV36/20220508-175123.jpg) (https://ibb.co/3NVVV36) (https://i.ibb.co/Thmw6P3/20220508-175125.jpg) (https://ibb.co/Thmw6P3) (https://i.ibb.co/n0XHqqy/20220508-175145.jpg) (https://ibb.co/n0XHqqy)

Vikakoodit nollauksen ja käynnistysyrityksen jälkeen:


(https://i.ibb.co/XbD6DK4/20220508-175239.jpg) (https://ibb.co/XbD6DK4)

(https://i.ibb.co/Xy5Vz5p/20220508-175245.jpg) (https://ibb.co/Xy5Vz5p)

(https://i.ibb.co/W0gL9TW/20220508-175252.jpg) (https://ibb.co/W0gL9TW)

Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: B-Man - 09.05.2022, 17:10:04
DTC ECM-644A (https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-644A)
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: V70 2.5 - 09.05.2022, 17:12:37
Koita ottaa etulambda liitin irti, lähteekö sitten käyntiin?
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: Kojontti - 10.05.2022, 22:03:59
Oliko ne käsituntumalla ne Starkit ihan erilaiset kuin XC90-febit? Mä en tiedä mitä mulla oli ennenstään, mahdollisesti 19v vanhat orkkiskumit jopa, mut ne oli ajettu 200-350tkm, vielä ehjät ja vaikutti käteen ihan samalta kuin XC90-kumit.

Ei niissä käsissä huomannut eroa, paitsi rikkinäisenä. Keskiholkki käytännössä sileäkylkinen putkenpätkä...
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 11.05.2022, 12:25:22
Auto pihassa, koitettiin startilla nytkyttämällä kääntää toisin päin jotta olisi päästy hinaamaan kotipihaan, niin päätti sitten lähteä käyntiin ja alkaa toimimaan (Foorumi bugasi >)
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 11.05.2022, 12:26:36
Pidempää viestiä yritin monta kertaa laittaa, mutta näkyviin tuli vain tuon verran. Laitetaan kuvana sit  :D


(https://i.ibb.co/r2BKTGF/Screenshot-20220511-122657-Chrome.jpg) (https://ibb.co/r2BKTGF)
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 15.05.2022, 02:57:18
Eipä ole V70 kiukutellut enää. Tänään melko rajun huuhtelun jälkeen öljyt ja suodatin, sekä Liqui Molyn Ceratec ja Oil Additive molemmat koneeseen. Huoltohistoria on vuosilta 2010-2017 melko kattava tulostetuilla A4:silla, näytti olevan kaasuläppä ja kaikki muutkin kalliit jutut tehtynä, mutta sen jälkeen kylän pappa vedellyt vähän hälläväliä-meiningillä jokusen vuoden. Korissa on aika paljon pintanaarmua, ja vaatii varmaan käsien kipeyttämistä kiilloituksen parissa kunhan tekniikka/katsastusasiat kondiksessa. Joskus tuota on jälleenmaalattu aika lailla, liekö jonkun kylkinirhaisun joskus kokenut.

Iskarin yläpäiden ym. Vaihdon jälkeen jo siedettävä käyttää, mutta keula "tärähtää" töyssyissä todella ilkeästi. Kolinoita tjs. Ei kuulu, ratti vain heilahtaa.  :nohnoh Voiko yläkannake aiheuttaa pelkästään tuon?

Josko sitä S80:neen jaksaisi suuttimen vaihdella huomenna?


(https://i.ibb.co/pyB5fLV/IMG-20220514-WA0034.jpg) (https://ibb.co/pyB5fLV)

Mittarivalogate päätöksessä, nyt on hyviä, lyhyitä polttimoita. Sävy nyt aika Ford, mutta olkoon.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: Mustalaatikko - 15.05.2022, 10:15:44
Hmm olikos niin että iskarit oli vielä uusimatta? Toi mittariston sävy on jees, mitkä polttimot nuo on
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 15.05.2022, 18:22:14
Hmm olikos niin että iskarit oli vielä uusimatta? Toi mittariston sävy on jees, mitkä polttimot nuo on

Aliexpressistä matalakantaisia.
Iskareista ei leimasetuli valittanut  :idiot2:

S80 suuttimen vaihdoin tänään ihan onnistuneesti. Rapisee ehkä 20% vähemmän kuin vanha  ;D Mistähän sitä seuraavaksi tilaisi budjettisuuttimen.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.05.2022, 10:04:48
Leimalla menee kyllä läpi iskarit jotka ei yhtään enää palauta, jos eivät ole pahan näköiset vuodosta. Kerran olen leimalla saanut takaiskarista 0%, sen kyllä tunsi terävinä töyssyinä takapenkillä
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 17.05.2022, 22:35:55
V70 leimattu tänään. Öljyvuodosta jäi huomautus, muttei tuo ainakaan maahan mitään vuoda. Pesin konehuonetta aika rankasti päältä aiemmin  :idiot2: Huohotinputki halki ja öljykorkin tiiviste falskaa, oisko vaan siitä.

Tuon vois myydä, kun ei sillä juuri käyttöä ole ollut näillä polttoainehinnoilla.
En tiedä, mitä tuollaisesta saa, mutta onhan siinä ihan kivaa huoltohistoriaa, ja kaikki oleelliset jutut ihan ajan tasalla. Ja onhan se manuaali.  ::) Eipä nyt sinällään kiirettä, kivahan sillä on välillä kurvailla. Mutta ehkä vähän vaihtelevampaa kalustoa voisi olla kuin pihat täynnä pallokylkiä  :2funny: :2funny:

Voisihan sitä käytännössä Matkailu-Dodgeakin täällä esitellä, onhan siinä sentään Volvon M46... Mutta saattaisi tulla sanomista.  :nohnoh Sitä tullut aika paljon puuhasteltua tänä vuonna, viime aikoina enimmäkseen aiemmin mainitun kaverin toimesta, kun itellä ei metallin jne. työstöön ole kunnollisia vehkeitä.

warkka nappasi vähän mediaseksikkäitä räpsyjä mokomasta:

(https://i.ibb.co/HdKvFHZ/IMG-20220517-WA0028.jpg) (https://ibb.co/HdKvFHZ) (https://i.ibb.co/4dn1f39/IMG-20220517-WA0027.jpg) (https://ibb.co/4dn1f39) (https://i.ibb.co/HBJBmcT/IMG-20220517-WA0026.jpg) (https://ibb.co/HBJBmcT) (https://i.ibb.co/YLj91Zg/IMG-20220517-WA0029.jpg) (https://ibb.co/YLj91Zg) (https://i.ibb.co/qntV5KW/IMG-20220517-WA0031.jpg) (https://ibb.co/qntV5KW) (https://i.ibb.co/7SvVNps/IMG-20220517-WA0033.jpg) (https://ibb.co/7SvVNps) (https://i.ibb.co/8BPbkQ8/IMG-20220517-WA0030.jpg) (https://ibb.co/8BPbkQ8) (https://i.ibb.co/BgGJ32H/IMG-20220517-WA0025.jpg) (https://ibb.co/BgGJ32H)

Voishan noita pintajälkiä ainakin tuosta kiilloittaa pois, mutta alkaa olla jo vähän liikaa hommaa jonossa, ja tuo peleistäni se tarpeettomin.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 21.05.2022, 00:59:39
Joku innokas V70:stä tulossa huomenna hakemaan, raha ei juuri kaupassa vaihdu mutta itsekin ymmärrän tilanteen kun joku laite himottaa ja opiskelijabudjetti ei anna myöten, niin on sitten joustettu sen verran että vaihdossa tulee kaikenlaista S40:stä ja pleikkaria  :o Lähinnä pientä korvaavaa budjettia tämänpäiväiselle yllätyshankinnalle mahdollisesti  8)

Itseä tosiaan aina ahdistaa tilanteet, joissa joku ok-kuntoinen museoikäinen auto on paali/rikkomisuhan alla hylättynä jossain. Täällä foorumilla oli hetken tarjolla harmaa 240 GL perintöhistorialla, seissyt jokusen vuoden parkkipaikalla ilman akkua, eikä sen jälkeen koskettu. Kaikki 240:set tullut katsottua läpi jo tovin, kun jonkunlainen lankkukuume iskenyt vuosien tauon jälkeen - eikä seikka että warkka sai legendansa taas tien päälle 10 vuoden tauolta, helpota olotilaa  :D

Nettiautoon oli linkki ja hintatoiveena touhutonni. Vähän lohduttoman näköinen kapine oli jo chattiauton kuvissa, niin en sitten enempää asiaan perehtynyt.

Myöhemminhän tuohon oli lisätty kuva rikotusta sivuikkunasta, ja pyyntö että tarjotakin saa. Ilmoitus oli kuitenkin hävinnyt Nettiautosta jo tuolloin, niin ajattelin että ehti mennä. Kysyin kuitenkin yksityisviestillä, mikä auton tilanne on. No yhtä huonohan se edelleen oli. Harmittelin hetken heikosta budjetista ja trailerin ja muiden järkevyyksien puutteesta, mutta ilmeisesti pääasiana oli myyjällekin saada auto pois pihasta ennenkuin sen joku vie ilmaiseksi tai hajottaa.  :-[

Tarjoukseni siis kelpasi, ja emäntä vähän yllättyi lääkäristä tullessaan, kun kerroin päivän muuttuneen ohjelman: Siirtolaput konttorilta, kaveri Keravalta toiseksi kuskiksi, auto mistä ei mitään muuta tietoa kuin että on joskus ajettu toimivana parkkiin, joko hinaamalla tai ajamalla kotiin. Edit: Niin, siis Pyhtään kotiin, eli 120km päähän... Tarjottiin mahdollisuutta käydä katsomassa etukäteen, mutta ajattelin että toteutetaan myyjien suurin toive, että auto lähtee pois ohikulkijoiden armoilta ja sillä selvä, tavalla tai toisella  ::)

Aloitettiin homma toteamalla, että jos etukäteen asennoidutaan kaiken menevän päin peetä, ei ota lähelläkään niin paljoa päähän myöhemmin! Päivä saikin oletetun startin, kun ajelimme ohjeiden avustamana kolmelle katsastusasemalle, ennenkuin löysimme sellaisen mistä oikeasti saa siirtolupia  :2funny:

Emäntä asuu Espoossa jossa ollaan silloin tällöin, ja kaikki arsenaali tietenkin omassa valtakunnassa Pyhtäällä. Ei muuta kuin Keravan Motonetistä uutta tupakinsytkärikompuraa, joka kotona olisi ollut ennestään, bräkistä, jotain rättejä homeen pyyhintään ym.

Kaveri mukaan Keravalta. Hällä onneksi oli lainata tunkkia, kaapeleita, akkua ja bensakannua, ettei nyt ihan kaikkea tarvinnut ostaa tuplakappaletta  :D

Ei muutakuin takaisin Helsinkiä kohti. Paikan päällä odotti sitä mitä odotinkin, seissyt 240 GL '86. Edit: '88  8)

 Pelkkiä positiivisia yllätyksiä, kaikissa renkaissa oli jotain ilmaa eikä yhdessäkään halkeamia tms. Lasejakaan ei onneksi ollut rikottu kuin yksi, eikä esim. Tuulilasia oltu rikottu eikä katolla tanssittu  S* Ei ollut huipputason Sony Xplod-stereotkaan kelvanneet varkaille.

(https://i.ibb.co/8xz9tYR/IMG-20220520-WA0034.jpg) (https://ibb.co/8xz9tYR)


(https://i.ibb.co/5RzCGr2/IMG-20220520-WA0042.jpg) (https://ibb.co/5RzCGr2)

Juoksin melkein heti konehuoneeseen, totesin koneessa olevan kirkkaat öljyt maksimirajassa (!), jäähäriä ja kaikki näytti muutenkin olevan ihan fiksun näköistä. Jakopään kopan tarra oli niin likainen ettei siitä nähnyt mikä voimanpesä onkaan kyseessä, mutta B200E:ksi nopealla silmäyksellä onnessani totesin!

Lisäsin öljyä pari desiä jotta yläkerta saa välitöntä voitelua, ja syöksyin virta-avaimelle. No jos ei sentään vielä mitään. Starttia koputtelemaan. Johan se sieltä heräsi. Se startti siis - Kipuna vielä hukassa.

Koputtelin ja putsasin bräkiksellä ne tasan 2 asiaa, jotka voivat vaikuttaa Volvo 240-ajoneuvon kipinän puutteeseen - Puolan, jakajan kannen ja pyörijän (No, periaatteessa 3 osaa  :nohnoh) - Loikkasin takaisin autoon ja jysäytin vehkeen tulille.

Muut paikalla olijat näyttivät yllättyneeltä, minä en.

Aikanaan tuli jo todettua, että Volvojen jarrut eivät juuri ole moksiskaan seisomisesta, jos ovat olleet aiemmin kunnossa. Eipä tämäkään vaatinut kuin polkaisun liikkeelle, perinteisen "klank"-äänen saattelemana. Käsijarrua stressasin, kun oli jätetty 3 vuodeksi päälle, mutta hyvin aukesi.

Kotio kohti ajellessa moottoritietä olin hämmentynyt siitä, että auto oli ajolleen käytännössä virheetön. Ei nykimisiä, pätkimisiä, vapinaa, ylimääräisiä ääniä. Puolimatkassa huoltamolla jo hievuttelin eteen taakse kytkimellä ja kokeilin jarruja ja käsijarrua ja totesin että jaahas  :D
En usko että tarvitsee edes leimalle herkistellä.

Ajeltiin mukavasti Pyhtäälle odotellen S80:stä yleensä paljon kauempaa. Ai että on mekaaninen ruisku pirteä.

Ai niin, yksi hauska juttu. Myyjä kehui että sähköinen ylivaihdekin oli toiminut taannoin hyvin. Ihmettelin motarilla kun ajelin keppi oikealla edessä, että perhana kolomosellako tässä ajan. Eipä löytynyt nelosta mitenkään  :D :D Kävin kaavion nopeasti läpi, ja totesin että ihan kovalla vitosella tässä ajellaan. Mistä lie M46 nuppi ilmaantunut, ja vielä hämmentävämpi tuo edellisen omistajan muistikuva ylivaihteesta  :idiot2:


(https://i.ibb.co/mS9phcJ/Screenshot-20220521-004639-Gallery.jpg) (https://ibb.co/mS9phcJ)

(https://i.ibb.co/gJy8DbT/Screenshot-20220521-004710-Gallery.jpg) (https://ibb.co/gJy8DbT)



(https://i.ibb.co/0cnbkbb/Screenshot-20220521-004417-Gallery.jpg) (https://ibb.co/0cnbkbb)

(https://i.ibb.co/G368Yxd/Screenshot-20220521-004519-Gallery.jpg) (https://ibb.co/G368Yxd)

(https://i.ibb.co/7zyFZVx/Screenshot-20220521-004503-Gallery.jpg) (https://ibb.co/7zyFZVx)

(https://i.ibb.co/Swfzjnq/Screenshot-20220521-004402-Gallery.jpg) (https://ibb.co/Swfzjnq)

Pakollinen pääsin kotiin-kuva:

(https://i.ibb.co/Vt5tqGv/20220520-195327.jpg) (https://ibb.co/Vt5tqGv)

Kotipihassa täällä jo turhankin usein mainittu henkilö vilkaisi nopeasti laitetta, ja tuli samaan lopputulokseen kuin minäkin - Hiposteltavaa löytyy, mutta huonompaa olisi odottanut. Yhden paikan saa ainakin hitsata ja eihän tuo mikään ruosteeton ole, mutta ihan järkevä myös kopaltaan.

Nyt ois 240  S* S* Taisikin 7 vuotta vierähtää ilman. Tätä ajattelin oikeasti alkaa laittelemaan mieleiseksi. Todennäköisesti kuitenkin ns. Käyttökunnossa, eli liian hyvää ei viitsi tehdä, koska sitten en raaski ajella  :D

Ainainen Edit: Joku vois vaikka lähettää mulle repsikan sivulasin  :P
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, V70 ll 2.4T Man '00
Kirjoitti: ceravyn - 21.05.2022, 10:42:49
Ai vitsit sehän vissiin saatiin ihan kivuttomasti perille :)

Hieno juttu että päätyi vielä foorumilaiselle talteen ja ehkä jopa ajoon. Tuohan tuli miulle silleen onnettomasti tosiaan perintönä, ja ukilta tuli perittyä samalla kolme muuta tuotakin karummassa kunnossa olevaa autoa joista oon jo onneksi päässyt eroon. :D Ei niitten kanssa oikeen ollut voimia tehdä sitten yhtään mitään, eikä tilaa missä säilyttää saati huoltaa. Hetken pohdin että olisin tänne kotikulmille tuon ajellut ja tosiaan varaosiksi itselleni hyödyntänyt, mutta eipä miulla täällä 200km päässäkään ole mitään ylimääräistä ruutua missä pitää ja omassa tallissakin on jo niin paljon rojua että... :buck2: jäi sitten lojumaan hesaan ja sitten tulikin pandemiat ja muuta kivaa.

Tässä papereita plärätessäni löysin muuten 2019 huhtikuulta kuitin Virolaiselta korjaamolta (ukki asui eläkeikänsä sillä puolen lahtea) tuolla rek.nrolla ilmeisesti kytkinremontista, "siduriketas ja sidurisurveplaat" on Googlen vironkielellä kytkinlevy ja -asetelma. Töineen kaikkineen ollut 300e eli halvalla sait. ;)

Vuotta aikaisemmin on samalta korjaamolta toinen kuitti missä merkitty vaan töiden hinta, ei varaosia lainkaan. Suullisten tietojen perusteella tää asettuis siihen tienoille kun ukki kertoi että hitsattiin pohjaa ym. mutta varma en ole. Tätä enempää tietoja miulla ei valitettavasti ole tuon auton historiasta.

Nyt jäi itteäki häirittee kyllä että mistä ihmeestä se ylivaihdemuistikuva on jääny. Olin vielä noihin myynti-ilmoihinki laittanu M46 puhtaasti kuvien ja sen yhden muistikuvan perusteella. :idiot2: :idiot2: :idiot2: näitä on kyllä ollut (ja on edelleen) miulla useampia kovalla vitosella ja sähköisellä mutta on kyllä sitkee muistikuva että just tuossa yksilössä olisin vielä hakiessani ukin pihalta tuon vartavasten testannut ja ilahtunut positiivisesti että "jaa tääkin toimii" :idiot2: :D :D
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, V70 ll 2.4T Man '00
Kirjoitti: HIGHEND - 21.05.2022, 13:10:17
Jäi itteäki häirittee kyllä että mistä ihmeestä se ylivaihdemuistikuva on jääny. Olin vielä noihin myynti-ilmoihinki laittanu M46 puhtaasti kuvien ja sen yhden muistikuvan perusteella. :idiot2: :idiot2: :idiot2: näitä on kyllä ollut (ja on edelleen) miulla useampia kovalla vitosella ja sähköisellä mutta on kyllä sitkee muistikuva että just tuossa yksilössä olisin vielä hakiessani ukin pihalta tuon vartavasten testannut ja ilahtunut positiivisesti että "jaa tääkin toimii" :idiot2: :D :D

Tuohan oli siis pelkästään positiivinen yllätys  :D

Mitään huoltokirjaahan tuossa ei ole, mutta hyvä jotain tietää. Kytkin ottaa kyllä tosi ylhäältä, ei ekana käynyt mielessä että se olisi iskemätön  :idiot2:
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, V70 ll 2.4T Man '00
Kirjoitti: laatikkovika - 21.05.2022, 15:07:32
Oliko vilakka ajella ilman sivulasia vai muovititko sen?

Nuo mädätyslistat ovissa on kyllä tuon aikakauden saavutus.
Varmaan uutena hienot mutta vanhempana jos vielä ovat paikoillaan niin vähä hirvittää kattoo sinne alle. :P

Mullakin ollut yksi b200e, olihan se kova peli. Meni ihan tasoihin diisselivehkeen kanssa, tehotkin aikas samat.
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, V70 ll 2.4T Man '00
Kirjoitti: HIGHEND - 21.05.2022, 16:17:47
Oliko vilakka ajella ilman sivulasia vai muovititko sen?

Nuo mädätyslistat ovissa on kyllä tuon aikakauden saavutus.
Varmaan uutena hienot mutta vanhempana jos vielä ovat paikoillaan niin vähä hirvittää kattoo sinne alle. :P

Mullakin ollut yksi b200e, olihan se kova peli. Meni ihan tasoihin diisselivehkeen kanssa, tehotkin aikas samat.

Kesähän tuolla jo on, ja varuiksi ajelin muutenkin lämppäri kuumalla, kun aika korkealla huiteli lämmöt kun moottoritiellä 130km/h kurvailin tyytyväisenä pehmeästi ja pirteästi rullaavalla kuninkaalla.

D24 vaparina ollut ihme kyllä mulle mieluisin tekniikka 240:seen. Olenkin outo sisäisesti vanha herra, ja myös todella ahdistunut suurista polttoainemenoista. Tuo vain oli ihan riittävän tehokas arkiajoon, ja vinokoneet vakiona ei tunnetusti aina ole teho-kulutussuhteeltaan niitä varmimpia. Harkinnassa jopa että tuonne jonkun dieselin tunkisi, ollut aina haaveissa tehdä joko Volvosta tai amerikantuotteesta pihi arkikäyttis, ja tällaiset konstruktiot nykyään kai helpottuneet? Vaatiiko käytännössä yhtään mitään tositteitakaan muutoskatsastus, jos esim. joku purkuauto myös omistuksessa?

Mädätyslistojen allahan on parissa ovessa lahoa, toistaiseksi saavat olla koskemattomana paikallaan. Kuskin etusiivestähän on jo varsin tyylikkäästi reikä korjattu  :2funny: Takakaaren pokkauksissa perus mädät. Mutta katsastukseen nopeasti vilkaistuna ja koputeltuna vain repsikan puolen palkin pääty, se peruspaikka.

Jos jossain olisi joku purkuraato josta saisi kivaan hintaan jotain kalikkaa, saa hihkaista. Mitään kiireellisiä juttuja nuo kori/sisustajutut ei ole, eli budjetti vähän sen mukainen. Jos olisi vain 1 harrastepeli, siihen voisi tunkea rahaa harmittomammin. Mutta itse tykkään ajaa/omistaa/harrastaa useampaa laitetta kerrallaan, ja sen takia pakko hillitä rahan/ajankäyttöä hieman.
Otsikko: Vs: S80 2.4D Aut. '03 Sisäänajossa 784tkm, V70 ll 2.4T Man. '00
Kirjoitti: HIGHEND - 22.05.2022, 00:58:47
Joku innokas V70:stä tulossa huomenna hakemaan, raha ei juuri kaupassa vaihdu mutta itsekin ymmärrän tilanteen kun joku laite himottaa ja opiskelijabudjetti ei anna myöten, niin on sitten joustettu sen verran että vaihdossa tulee kaikenlaista S40:stä ja pleikkaria  :o Lähinnä pientä korvaavaa budjettia tämänpäiväiselle yllätyshankinnalle mahdollisesti  8)

Sinne meni innokkaalle, ja pääsin taas ihmettelemään kummallista varustelua  :nohnoh


(https://i.ibb.co/Xsn1bF7/20220521-231223.jpg) (https://ibb.co/Xsn1bF7)

(https://i.ibb.co/tMQw3kp/20220521-231237.jpg) (https://ibb.co/tMQw3kp)

(https://i.ibb.co/kgV42HP/20220521-231215.jpg) (https://ibb.co/kgV42HP)

Tuolle tuskin tulee huoltoja kummempaa tehtyä, eli ei taaskaan oikein foorumiosion idea täyty  :D Mutta kurotaan tämä asia kiinni myöhemmin 240:sen kanssa.

Tuntuu kyllä hyvältä Ph3 x40 ohjaustuntuma kun tuoreimmat muistikuvat tässä asiassa karseasta Ph1:stä. 1.8 vapari automaattina, siinä on taas suomipoika ollut vauhdissa  :'( Varusteina upea keinonahkavinyyli-halpiskangassisusta, vakkari ja automaatti-ilmastointi. Ei mitään turhia nahkaratteja ja alumiinilistoja  :D Tuohon aikaan (9/02) olisi ehkä saanut jo Classiciakin, tai jotain muuta fiksua varustepakettia...

(https://i.ibb.co/HPjKSwN/IMG-20220520-WA0011.jpg) (https://ibb.co/HPjKSwN)

Nuo jalopuut ovat teippiä, mutta sen verran nätisti ja laadukkaalla teipillä laitettu, että olkoot. Jotain iloa tuohon ankeuteen.

Tuolla voisi ajella enimmät ajot ja jättää S80:sen hetkeksi odottelemaan suutinta, vanteiden sovittimia ja tuulilasia, alkaa nuo säröt ja muutenkin kuppainen lasi häiritsemään aurinkoisilla keleillä. Riippuen paljonko hörppii, aika paljon saa kenkiä että tuolla kokoonpanolla pysyy liikenteen perässä  :D Vähän halvalla meni V70, mutta ei ollut sinällään tarvetta sille ja meni köyhälle nuorelle miehelle, pidämme yhtä  :2funny:
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: EmppuS - 22.05.2022, 23:10:19
Täytyy tännekkin tulla kommentoimaan, topicin V70:n nykyisen omistajan kanssa tehtiin tänään muutamia pikkujuttuja jo autoon, kuten pesu sisältä ja ulkoa, moottorin ylätuen vaihto, sisävalojen päivittelyä ledeiksi, paremmat kaiuttimet, sisustan muoveja kuntoon yms. Kaikenlaista pientä tuli värkkäiltyä.
Kyllä meinaa parani kuulemma auto pelkällä tukikumin vaihdolla, samoin pakosarjan pörinät rauhoittuivat.

Tuo S40 on kyllä niin Suomi-auto kun vaan ikinä olla ja voi, vissiin budjetti meni siihen automaattilootan ruksimiseen varusteluetteloon ;D
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: warkka - 23.05.2022, 00:26:48
Kah mjaa tuttuja juttuja.. :))
Mää täälä foorumilla niin aktiivinen oo sillai(joku kyrpääntyminen someen vaihe päällänsä enempi vähempi) mut njoo omia ja näit tuttujen "ritsoja" tuloo edellee ropailtuu vaikkei niistä meteliä julkisesti ehkä omasta takaa jaksa/huvita piellä kummemmi V:> :D
Edit. Ehkä se pöntöstä pelkä m46 takia tänne juhtelu mänis jo yli :idiot2: :D
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: HIGHEND - 23.05.2022, 04:13:15
Täytyy tännekkin tulla kommentoimaan, topicin V70:n nykyisen omistajan kanssa tehtiin tänään muutamia pikkujuttuja jo autoon, kuten pesu sisältä ja ulkoa, moottorin ylätuen vaihto, sisävalojen päivittelyä ledeiksi, paremmat kaiuttimet, sisustan muoveja kuntoon yms. Kaikenlaista pientä tuli värkkäiltyä.
Kyllä meinaa parani kuulemma auto pelkällä tukikumin vaihdolla, samoin pakosarjan pörinät rauhoittuivat.

Tuo S40 on kyllä niin Suomi-auto kun vaan ikinä olla ja voi, vissiin budjetti meni siihen automaattilootan ruksimiseen varusteluetteloon ;D

Mjoo, se häiritsi kun ei keritty sitä tukikumia vaihtamaan, onpahan sekin nyt sitten mintissä. Parit patentit oli pappa sisälle tehny ja jotain näkymättömissä olevaa kalikkaa oli irti, mutten niihin sen enempää perehtynyt  ::)

Älkää niitä orkkiskajareita heivatko mäelle, ei ne huonot ole. Monesti ajatellaan että Mätiksen halvimmat kajarit hakkaisi automaattisesti vakiot. Ei se aina niin mene, etenkään bassontoiston suhteen  :2funny: Toki vähän tasokkaampaa asennellessa saa sitten jo päivitystä äänenlaatuun.

Ei tosiaan jokaista vehjettä pysty viimeisen päälle laittamaan tai pitämään pidempään, vaikka haluaisi. Ns. Käyttöautojakin vähän joka tarpeelle. Hyvä että meni tuokin ns. Ykkösautoksi  ELK

Tulpat muuten puuttuu siitä huoltolistasta mitä raapustin, tilatut osat näkyy toki täälläkin. Unohdin mainita että ne paksissa pyörivät takatukivarsien puslat jäi vielä uusimatta kun tuli väärät, eli ne ei käy. Mutta eipä ne vanhat ihan riekaleina ole, eli ei kiirettä niillä.

Vähän vielä kiillotuskonetta, ja toki jos joku halpa maalari tiedossa, niin kuskin takakulmaa voisi fiksata ja maalata, kun muuten siisti laitos.
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: HIGHEND - 23.05.2022, 04:15:32

Edit. Ehkä se pöntöstä pelkä m46 takia tänne juhtelu mänis jo yli :idiot2: :D

 :2funny: :2funny:

No joo. Pitänee asennella vinokone sinne. Tai jumalten D24  :idiot2:

No ei, pysytään Volvoissa täällä ja sivutaan muita aiheita korkeintaan yksittäisten kuvien verran. Ei nyt toisaalta jaksa monelle foorumille kerrallaan kirjoitella. Volvo tuntuu olevan tällä hetkellä taloudessa suosiossa, vaikka tosiaan kaikkia merkkejä fiilistelen. Paitsi aasialaisia  ;D ;D

Kovasti puhutaan että foorumit ovat kuolemassa, mutta hienostihan tämä kavereiden ja naamatuttujen kanssa pystyssä pysyy.

S40:llä tänään vajaa 500km reissu. Hyvin pelaa ja pieniruokaiseltakin vaikuttaa. Äiskälle autonhaku meinasi mennä väkivaltaiseksi, kun meni aika pahasti hermot erääseen Hämeenlinnalaiseen autokauppiaaseen. Kaksi asiaa ehdin autosta katsomaan, ja jo ne olivat jotain muuta kuin mitä äitee oli erikseen puhelimessa kysynyt. Jankkasi sitten vain siitä, kuinka en parempaa tule löytämään ja kuinka ylitarkka ostaja olen. Huikeaa asiakaspalvelua!
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: EmppuS - 23.05.2022, 08:55:44
Älkää niitä orkkiskajareita heivatko mäelle, ei ne huonot ole. Monesti ajatellaan että Mätiksen halvimmat kajarit hakkaisi automaattisesti vakiot. Ei se aina niin mene, etenkään bassontoiston suhteen  :2funny: Toki vähän tasokkaampaa asennellessa saa sitten jo päivitystä äänenlaatuun.

DLS erillissarja tuli vakioiden tilalle. Ilmeisesti kaiuttimia oli pappa koittanut korjata rautalangalla (irronneet magneetit) ja samaista rautalankaa kaveri löysi yllättävistä paikoista ympäri autoa.

Viikonloppuna todennäköisesti tullaan tekemään autolle lisää pikkujuttuja. Sisusta kyllä vaatii kunnostusta vähän sieltä sun täältä, mutta kuulemma uusi keskikonsoli on ainakin tulossa haljenneen tilalle.
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: TJA - 23.05.2022, 13:02:32
Hyvähän se on näitä 200-sarjalaisia pelastella  :)

Seuraillaan siis.
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: HIGHEND - 23.05.2022, 13:14:36
DLS erillissarja tuli vakioiden tilalle. Ilmeisesti kaiuttimia oli pappa koittanut korjata rautalangalla (irronneet magneetit) ja samaista rautalankaa kaveri löysi yllättävistä paikoista ympäri autoa.

Viikonloppuna todennäköisesti tullaan tekemään autolle lisää pikkujuttuja. Sisusta kyllä vaatii kunnostusta vähän sieltä sun täältä, mutta kuulemma uusi keskikonsoli on ainakin tulossa haljenneen tilalle.

Mielenkiintosta, ei ne kajarit kyllä rätissy yhtään  :D Astetta parempaa rautalankaa siis. En mitään muita patentteja huomannut kuin sen kuskin oven vetimen, ja sekään ei päälle näkynyt. Hyvähän ne on vaihtaa kun ei jostain yksityisen purkuromusta maksa mitään  :idiot2:

Muistakaa tosiaan se RRR.lt, ei kannata suomipurkaamoilta mitään kalikkaa tilailla. Volvoja toki ihan joka kylälläkin purussa, ja harva mitään keskikonsoleita ostelee, joka näkynee hinnassa :P
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: EmppuS - 23.05.2022, 14:57:07
Halvalla tuli keskikonsoli, ei millään purkamon ryöstöhinnalla. Ihmettelen yhä miten ne kajarit kuitenkin toimivat normaalissa kuuntelussa, kun katsoi niiden kuntoa ;D Luultavasti kunnostetaan ne kunnolla, ja laitetaan vielä käyttöön.
Yllytin kaveria vielä faceliftin kojelaudan puuosien asennukseen, tosin ei olla varmoja onko fl ilmastoinnin paneelissa eri liittimet kuin vanhemmissa. Radiossa vissiin oli eri, jos originaalia soitinta käyttää.
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: laatikkovika - 23.05.2022, 15:17:40
Äiskälle autonhaku meinasi mennä väkivaltaiseksi, kun meni aika pahasti hermot erääseen Hämeenlinnalaiseen autokauppiaaseen. Kaksi asiaa ehdin autosta katsomaan, ja jo ne olivat jotain muuta kuin mitä äitee oli erikseen puhelimessa kysynyt. Jankkasi sitten vain siitä, kuinka en parempaa tule löytämään ja kuinka ylitarkka ostaja olen. Huikeaa asiakaspalvelua!
Saahan tuon liikkeen nimenkin mainita, ei siitä käräjille joudu. Sehän on vaan mielipide.

Joo, jumalmoottori ja m46 olis jotakin. :D
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: HIGHEND - 23.05.2022, 16:04:48
Halvalla tuli keskikonsoli, ei millään purkamon ryöstöhinnalla. Ihmettelen yhä miten ne kajarit kuitenkin toimivat normaalissa kuuntelussa, kun katsoi niiden kuntoa ;D Luultavasti kunnostetaan ne kunnolla, ja laitetaan vielä käyttöön.
Yllytin kaveria vielä faceliftin kojelaudan puuosien asennukseen, tosin ei olla varmoja onko fl ilmastoinnin paneelissa eri liittimet kuin vanhemmissa. Radiossa vissiin oli eri, jos originaalia soitinta käyttää.

Kato nyt ainakin ettei tälleen asennella poppiksia  :D Paksin liitännätkään ei nyt ihan kaikkien paloturvallisuusohjeiden mukaisia ollu  :2funny: :2funny:

Ilmastointi taitaa olla eri liittimillä uudemmassa.


(https://i.ibb.co/JvTvqY6/20220523-160249.jpg) (https://ibb.co/JvTvqY6)
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: EmppuS - 23.05.2022, 16:11:51
Kato nyt ainakin ettei tälleen asennella poppiksia  :D Paksin liitännätkään ei nyt ihan kaikkien paloturvallisuusohjeiden mukaisia ollu  :2funny: :2funny:

Ilmastointi taitaa olla eri liittimillä uudemmassa.


(https://i.ibb.co/JvTvqY6/20220523-160249.jpg) (https://ibb.co/JvTvqY6)
Varmasti löytyy jotain muitakin yllätyksiä, oli ollut jossain vaiheessa jollain nuorella pojalla ensiautona. Häneltä oli jäänyt aika paljon omia tavaroita autoon myös myydessä, samoin myös henk.koht papereita ???
Hattuhyllykajareiden johdot olivat ainakin karseat, mutta niihin ei uskallettu edes koskea. Antennin liitoskin oli jotain järkyttävää.
Subbarihan ei tuossa edes toiminut kun kaverille auto tuli, ja lattian alle oli vedetty kolmet (kyllä, kolmet) RCA-kaapelit joista yhdetkään eivät edes olleet vahvarissa kiinni...
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: HIGHEND - 23.05.2022, 16:13:05
kolmet (kyllä, kolmet) RCA-kaapelit joista yhdetkään eivät edes olleet vahvarissa kiinni...

On aika yleistä, että esitetään että osataan ihan itse.  :idiot2:
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: EmppuS - 23.05.2022, 16:19:04
On aika yleistä, että esitetään että osataan ihan itse.  :idiot2:
Näinpä. Subbarin virtajohtokin meni moottoritilassa aiemmin aivan miten sattuu, sen kulkureittiä piti vähän parannella. Silti tökerosti konehuoneessa, mutta sentään ei ole ihan niin lähellä pakosarjaa kuin aiemmin.

Sisustassa suurin osa asioista oli sikamassalla kiinni, kun kiinnikkeitä oli rikottu urakalla. :nohnoh Kun tuota ajokkia ei kauheasti läpi olla käyty niin varmasti löytyy lisääkin outouksia.
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: EmppuS - 23.05.2022, 18:23:26
Jaaritellaanpas tänne lisää veeseitenkympin kuulumisia. Valokytkimen taustavalojen vikaa etsiessä löytyi tälläinen hieno viritys:

(https://i.ibb.co/nnpMZHc/IMG-20220523-175846.jpg) (https://ibb.co/nnpMZHc)

Sen jälkeen siirryimme katsomaan radion tilannetta. Mankan takaa löytyi tälläistä:
(https://i.ibb.co/cJvNZ42/IMG-20220523-180401.jpg) (https://ibb.co/cJvNZ42)
+12v piuha oli mitä oli, se tuli korjailtua. Sen jälkeen laitettiin mulla varastossa ollut Continentalin bt-soitin kiinni, kun sellainen sattui olemaan:

(https://i.ibb.co/3stRrZ6/IMG-20220523-181714.jpg) (https://ibb.co/3stRrZ6)

Niin ja tähän loppuun vielä kuva kaiuttimen rautalankavirityksestä:

(https://i.ibb.co/6rq3z9X/IMG-20220523-181123.jpg) (https://ibb.co/6rq3z9X)

Ehkä täytyy lopettaa tämän topicin varastaminen ja tehdä autolle ihan oma projektipäiväkirja :P
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: HIGHEND - 25.05.2022, 15:08:27
Jaaritellaanpas tänne lisää veeseitenkympin kuulumisia. Valokytkimen taustavalojen vikaa etsiessä löytyi tälläinen hieno viritys:

(https://i.ibb.co/nnpMZHc/IMG-20220523-175846.jpg) (https://ibb.co/nnpMZHc)

Sen jälkeen siirryimme katsomaan radion tilannetta. Mankan takaa löytyi tälläistä:
(https://i.ibb.co/cJvNZ42/IMG-20220523-180401.jpg) (https://ibb.co/cJvNZ42)
+12v piuha oli mitä oli, se tuli korjailtua. Sen jälkeen laitettiin mulla varastossa ollut Continentalin bt-soitin kiinni, kun sellainen sattui olemaan:

(https://i.ibb.co/3stRrZ6/IMG-20220523-181714.jpg) (https://ibb.co/3stRrZ6)

Niin ja tähän loppuun vielä kuva kaiuttimen rautalankavirityksestä:

(https://i.ibb.co/6rq3z9X/IMG-20220523-181123.jpg) (https://ibb.co/6rq3z9X)


Toi kaiutin on kyllä kovimpia korjauksia mitä olen koskaan nähnyt  ;D Eipä sitä tuollaisia osannut odottaa kun oli papalla ollut ja hyvällä pidolla laajoine huoltomuistioineen ennen sitä, mutta monesti toki papat ovat niitä pahimpia säästäjiä  :D

Hienoin tarvikemankka mitä on, tuo Continental. Toki taitaa olla mallia kiinalainen laatumankan hinnalla, mutta hieno silti. En tiedä onko kunnon säädöt?
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: HIGHEND - 27.05.2022, 20:40:36
Pesupäivä. Ai sitä mullan määrää koloissa ja kouruissa  :buck2:


(https://i.ibb.co/K9wVrCd/20220527-185614.jpg) (https://ibb.co/K9wVrCd)

(https://i.ibb.co/3R5QmxM/20220527-185241.jpg) (https://ibb.co/3R5QmxM)

(https://i.ibb.co/qNd4SxT/20220527-185228.jpg) (https://ibb.co/qNd4SxT)


(https://i.ibb.co/b1bDwNb/IMG-20220527-WA0021.jpg) (https://ibb.co/b1bDwNb)

(https://i.ibb.co/R6thd1r/IMG-20220527-WA0023.jpg) (https://ibb.co/R6thd1r)

(https://i.ibb.co/ZmyRdsZ/IMG-20220527-WA0019.jpg) (https://ibb.co/ZmyRdsZ)

Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm, S40 1.8 Aut '03
Kirjoitti: HIGHEND - 03.06.2022, 13:31:06
Jakopäätä alettiin tekemään tylsyyttä tappaaksemme, mutta jos noita pölyjä ei lasketa, hihna vaikutti käytännössä ajamattomalta. Pyöriköön nyt siellä vielä tovin. On se perhana kun ei tuosta vaan löydy korjattavaa. Öljyt ja ilmansuodinkin näytti tuoreilta, ihan hyvällä omallatunnolla tuon ajeli kylmiltään 130km päähän kotiin alunperin juuri näiden takia. Toki öljytkin vaihtuu lähiaikoina, kunhan nyt ensin saa paikallisen mestarin juotettua tarpeeksi huppeliin jotta kiinnostaa räkiä ne parit paikat (Kyllä, löysin toisen reijän  ;D)

Puolaa saanut pari kertaa koputella niin se meni vaihtoon, ja laturiin sentään tuli joku mystinen ongelma, jumitti paikallaan mutta pyöri herkästi irrallaan. Voi olla vaan kumeista kiinni?

(https://i.ibb.co/b5Z3cDm/20220601-203436.jpg) (https://ibb.co/b5Z3cDm)

Ikkunakin paikallaan, kiitoksia D`Artagnan:ille. Tosimiehillä on käytännössä joka autossa useammat eri turvamerkinnät laseissa  :2funny:
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm
Kirjoitti: HIGHEND - 13.06.2022, 18:34:48
Alotellaas perinteisesti.


(https://i.ibb.co/BNhrZnV/20220613-183237.jpg) (https://ibb.co/BNhrZnV)

(https://i.ibb.co/g6GBCMy/20220613-164507.jpg) (https://ibb.co/g6GBCMy)




(https://i.ibb.co/DKq2nfb/IMG-20220613-WA0005.jpg) (https://ibb.co/DKq2nfb)

(https://i.ibb.co/kyntvtT/IMG-20220613-WA0007.jpg) (https://ibb.co/kyntvtT)

Mietinkin, että onkohan nyt tarpeeksi projektia projektipäiväkirjoihin. No ainahan sitä  :D En tiedä joutuuko ihan ihte hitsuuttelemaan, kun tekijöitä ei ole näkynyt ja polte tien päälle olisi aika kova.

Putsasin vannepesulla, sienellä ja teräsharjalla suurimmat mömmöt pois aluksi, ettei tartte kakan päälle hitsata.
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm
Kirjoitti: HIGHEND - 13.06.2022, 23:12:52
Vuokranantaja halusi auttaa kärsivää, ja seuraava vaihe koittikin heti perään. Paikat sinänsä ikäviä, että jos haluaisi tehdä vimpan päälle ruostetta vastaan, saisi molempiin kulmiin käytettyä päiväkaupalla aikaa. No, työnnetään niin pirusti tervaa, rust stopia ja muuta joka rakoon, ettei lähtisi heti mätimään uudelleen.

Mädätyslistat riuhtasin veks.


(https://i.ibb.co/Wt0hjcL/20220613-223620.jpg) (https://ibb.co/Wt0hjcL)

(https://i.ibb.co/6XP7KY2/20220613-223611.jpg) (https://ibb.co/6XP7KY2)



(https://i.ibb.co/cQdBtZH/IMG-20220613-WA0010.jpg) (https://ibb.co/cQdBtZH)
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm
Kirjoitti: HIGHEND - 14.06.2022, 22:05:39
Ja jatkuu.

Ei näissä olosuhteissa ole mahdollisuutta / hitsaajalla kiinnostusta 100% ruosteenpoistoon, mutta Rust Stop ja muut mömmöt varmaan vähän estävät mätimistä.


(https://i.ibb.co/9wPh8bC/20220614-211624.jpg) (https://ibb.co/9wPh8bC) (https://i.ibb.co/CHTFDRt/20220614-211615.jpg) (https://ibb.co/CHTFDRt) (https://i.ibb.co/YtCzDVQ/20220614-211601.jpg) (https://ibb.co/YtCzDVQ) (https://i.ibb.co/6W9v36G/20220614-204002.jpg) (https://ibb.co/6W9v36G) (https://i.ibb.co/pr2zm4Z/20220614-153415.jpg) (https://ibb.co/pr2zm4Z) (https://i.ibb.co/CQ3c9jx/20220614-200418.jpg) (https://ibb.co/CQ3c9jx) (https://i.ibb.co/yVWdgVp/20220614-211637.jpg) (https://ibb.co/yVWdgVp) (https://i.ibb.co/M8y56kJ/20220614-200443.jpg) (https://ibb.co/M8y56kJ)
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm
Kirjoitti: HIGHEND - 15.06.2022, 20:43:13
Kuvasaastetta tältä päivältä. Alkais olla valmis, pientä hifisteltävää vielä.


(https://i.ibb.co/wyX6Lv9/20220615-203101.jpg) (https://ibb.co/wyX6Lv9)

(https://i.ibb.co/Fz3ypjk/20220615-203054.jpg) (https://ibb.co/Fz3ypjk)

(https://i.ibb.co/9Tfyrj5/20220615-203032.jpg) (https://ibb.co/9Tfyrj5)

(https://i.ibb.co/thdmMJk/20220615-203019.jpg) (https://ibb.co/thdmMJk)


(https://i.ibb.co/y54ZtNv/IMG-20220615-WA0082.jpg) (https://ibb.co/y54ZtNv)

(https://i.ibb.co/xzfVG5c/IMG-20220615-WA0093.jpg) (https://ibb.co/xzfVG5c)

(https://i.ibb.co/Z8NKyf2/IMG-20220615-WA0087.jpg) (https://ibb.co/Z8NKyf2)

Ei tästä hommasta kyllä jälkipolville kerrottavaa jää. Lattian paikka ei vielä kuvausvaiheessa :2funny:
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm
Kirjoitti: Mustalaatikko - 15.06.2022, 21:35:56
Kiitos kun jaksoit kertoa tarkasti, näitä on aina kiinnostava katsoa
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm
Kirjoitti: HIGHEND - 19.06.2022, 00:23:50
Jos jollakin olisi sopuhintaan myydä hyviä etusiipiä, voisin ostaa.
Myös tuo repsikan takaovi on edelleen mätä, mutta hankala osa kai lähetettäväksi? Joku kivempi ratti ajan henkeen myös hakusessa.

Ja niin, jos joku ihmetteli paikkamaalauksia kaarissa huonoilla pohjilla, niin lähinnä testi ensalkuun kuinka Rust Stop pitää ruostumista kurissa. Tehdään kyllä tasokkaammin tulevaisuudessa, kun nuo asiallisemmat koriosat saatu hommattua.

Umpion linssejä nyt saa uutenakin, mutta eipä nuo mutterit koskaan tunnu irti lähtevän. Lie taas sorkkarautahommia  :idiot2:

Päivän pakollisena kuvasaasteena kirkkaat vilkut - Eli styling-arkku on virallisesti avattu.

(https://i.ibb.co/DKrZ5Sr/20220617-223724.jpg) (https://ibb.co/DKrZ5Sr)
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm
Kirjoitti: HIGHEND - 07.08.2022, 23:08:29
Yllättävän haastavaa löytää ehjiä osia läheltä ja edullisesti, aikanaan oli vähän eri tilanne  ;) Pitänee kohta hitsata takaoveen joku leimapaikka jotta pääsisi ajelemaan. Takavalojakaan tunnu mistään saavan kohtuuhinnalla, ainakaan kirkkaita.
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm
Kirjoitti: HIGHEND - 07.09.2022, 09:46:18
(https://img.aijaa.com/t/00902/15086633.t.jpg) (https://aijaa.com/1Kt2Kp)

Tämäkin etenee, hitaasti mutta varmasti. Asialliset takavalot ja takaovi löydetty ja laitettu paikalleen. Olisihan tuon voinut maalatakin, mutta katsotaan sitten syssymmällä. Vaatii kuitenkin mielellään ne etusiivetkin ja muutakin korityötä että oikeasti hyvän saisi, maalataan keväällä vaikka sitten yli. Voisi kokeilla vaikka telamaalausta venemaalilla, jotkut saaneet aika simppelisti aika kivan näköistä pintaa, jota voi käsittelyillä sitten vielä parannella. Tämä ei kuitenkaan pohjasta tai muutenkaan mikään helmi ole, joten ihan käyttöarvo- ja kunnostus edellä mennään tällä kertaa. Voi toki olla että maalataan ihan kunnollakin, riippuu tiloista ja mahdollisuuksista.

Enää pakkivalojohdon korjaus ja paikalleen laitto (vehkeestä kuulemma) ja etuvalojen vaihto jos jaksaa, periaatteessa alkaa olla jo siinä kunnossa, että kehtaa edes näytille viedä konttorille?
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm
Kirjoitti: jar-ii - 07.09.2022, 10:20:17
Kyllä tuon kuntoinen kannattaa (edes yrittää) maalata ihan oikealla värikoodilla ruiskulla  :)

Harmittaa vaan sitten myöhemmin, jos muuttaa mielensä niin todella työläs tehdä pohjat uusiksi.
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm
Kirjoitti: HIGHEND - 09.09.2022, 16:41:16
Kyllä tuon kuntoinen kannattaa (edes yrittää) maalata ihan oikealla värikoodilla ruiskulla  :)

Harmittaa vaan sitten myöhemmin, jos muuttaa mielensä niin todella työläs tehdä pohjat uusiksi.

Kuvat saattaa hämätä, kyllä tässä aika paljon on kehnohkoja hitsipaikkoja, ja pohjasta massat ja suojaukset korkanneet aika lailla kauttaaltaan, eikä minulla ole jaksamista ainakaan lähiaikoina käydä esim. Koko pohjaa läpi. Yleensä olen kaiken maailman räpellyksiä vastaan, mutta nähnyt viime aikoina että telallakin saa ihan kohtalaista jälkeä aikaiseksi, kun haluaa tehdä sitä hyvää jälkeä. Todennäköisesti en kuitenkaan ala tuollaiseen hommaan  ;D

Auto otettu liikennekäyttöön, ja käytiin eilen vähän ajelemassa. Bensapumppu kannattanee vaihtaa pikimmiten, vähän nykimisiä ja pitkää starttia, tosin tilanne helpotti kun oli tovin ajellut.

(https://img.aijaa.com/t/00903/15087343.t.jpg) (https://aijaa.com/AFlMUN)

Onhan se ovi jo vähemmän väärän värinen  :D
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm
Kirjoitti: HIGHEND - 13.09.2022, 20:03:33
Leimalla näytetty. Yksi mätä kohta oli jäänyt huomaamatta, ja jarruletkun tuenta kuskin puolella edessä vioittunut. Siinä se. Josko vielä "kesän" viimeisiin ruisinkeihin ehtisi?
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 786tkm
Kirjoitti: HIGHEND - 15.09.2022, 15:27:16
(https://img.aijaa.com/t/00039/15088756.t.jpg) (https://aijaa.com/edXaoE)

Leimaa 9/23 saakka.

Edit. Eipäs kun 12.10.2023 saakka, miksiköhän? Menee ilmeisesti korjausajan mukaan.

Onhan tuossa edelleen kehnot umpiot, ja saa tovin ollakin, kun on muitakin rahanmenoja luvassa  ;D Tulisipa vielä nättejä päiviä, niin ehtii ehostella koria talveksi.
Otsikko: Vs: 240 GL Injection '86, S80 2.4D Aut '03 Sisäänajossa 790tkm
Kirjoitti: HIGHEND - 13.10.2022, 04:19:28
Sisäinen pussihousuni itkee, kun tylsyyksissään tulee warkka:n kanssa kehiteltyä kaikenlaista budjettiratkaisua... 8) Ei napannut pidemmän päälle ajella katkenneilla vakiopenkeillä ja tuollaiset vähän patinoituneet S80:sen nahat olivat lojuneet Sprinterin paksissa ylimääräisenä jo alkukesästä.

(https://img.aijaa.com/m/00083/15095060.jpg) (https://aijaa.com/AbHhvG)

Aluksi näytti ettei kohtuullisella vaivalla noita saa lankkuun kustomoitua, mutta kahdella alkuperäisellä 240:nen apukuskin penkin kiskolla ja pienellä purkamisella ja 8 reijän poraamisella homma kävi yllättävänkin kivuttomasti.

(https://img.aijaa.com/m/00138/15095065.jpg) (https://aijaa.com/UZ9lVo)

S80:sen penkeistä siis kiskoista liukuvat osat pois, ja pulteilla 240:sen repsikan penkin kiskojen sivuraudat kiinni kiskopalkkeihin, ja orkkiskiskot sitten niihin kiinni.

(https://img.aijaa.com/m/00750/15095064.jpg) (https://aijaa.com/wvZJzA)

Lopputuloksena ihan asiallinen, penkit ovat hieman liian korkealla eli vähän maasturimainen ajotunnelma, ja penkki ainakin itsellä takaa niin tontissa kuin saa ja edestä lähes, mutta ihan mukavan ajoasennon tuossa saa, eivätkä näytä mitenkään hölmöltä omaan silmään. 850:nen penkit sopisivat tyyliin paremmin, mutta näillä mennään. Pienemmällä ratilla ja tottumuksella noiden kanssa pääsee varmaan vielä paremmin sinuiksi.

(https://img.aijaa.com/m/00160/15095061.jpg) (https://aijaa.com/RFkO9n)

(https://img.aijaa.com/m/00173/15095062.jpg) (https://aijaa.com/u2GmMf)

(https://img.aijaa.com/m/00971/15095063.jpg) (https://aijaa.com/Ny4lW9)

Niin, tässä kohtaa hyvä korjata otsikkoon auton vuosimalli oikeaksi, ja asentaa myös rundikello.