Miten menetellän automaatin kanssa penkityksessä?
Eikö se pitäis saada vaihde lukittua?
Kiinnostais oman penkitys...
Lainaus tuolta Motorbit Oy sivuilta http://www.motorbit.fi/Kuvaus tehomittaus tapahtumasta
Tehomittaus aloitetaan antamalla ajoneuvon tiedot dynamometrin hallintaohjelmaan. Seuraavaksi valitaan haluttu testin aloitusnopeus, eli aloitusnopeus valitaan sen mukaan miltä kierrosluvulta tehomittaus halutaan aloittaa, nyky dieseleissä tyypillisesti noin 1500rpm, eli aavistus ennen maksimivääntöaulueen alkua, joka tässä tapauksessa vastaa 4. vaihteella noin 55km/h. Mittausta tehdessä vaihde ei saa vaihtua, koska välityssuhteen on pysyttävä samana mittauksen ajan. Dyno-operaattori pitää huolen siitä että kursorin lähestyessä testin aloitusnopeutta (55km/h) vaihteena on mittauksessa käytettävä 4.vaihde.
Kaasu on oltava pohjassa jo aavistus ennen "jarrutuksen" (55km/h) alkua jotta koko alavääntö saadaan mitattua. Dynamometri vastustaa vetoa niin että moottoriin saadaan riittävä kuormitus.
Kun kierrosluku alkaa lähestyä maksimi rpm lukua (tai kun tehokäyrä on jo selvästi laskeva) valmistaudutaan nostamaan kaasu ja painamaan kytkin pohjaan (automaateissa vaihde N-asentoon). Kiihdytyksen loppuessa dynamometrin elektroniikka tunnistaa että nopeus ei enää kasva, eli dyno-operaattori on päättänyt lopettaa kiihdytyksen ja näin ollen se siirtyy mittamaan hävittyä tehoa (dispatched power). Kytkimen ollessa pohjassa ja auton rullatessa nopeutta alas takaisin aloitusnopeuteen (tässä tapauksessa 55km/h) dynamometrin ohjain (controller) laskee dynamometrin vääntösensorilta saamansa tiedon perusteella kuinka paljon auton "makaaminen" rullilla ja sen rullaaminen vastustaa rullapareja verrattuna siihen kuin rullat pyörisivät vastaavalla nopeudella "vapaina" (ilman autoa). Näin saadaan tieto jonka perusteella voidaan laskea riittävän tarkasti minkä suuruinen on tehohäviö voimansiirtoon. Lopuksi dynamometrin ohjelmisto laskee DIN70020 standardin mukaisen lasketun moottoritehon käyttäen tietonaan mitattua tehohäviötä ja vallitsevaa ilmanpainetta sekä - lämpötilaa. Lopputuloksena saadaa tehomittausraportti, jossa selkeästi omina kuvaajinaan moottoriteho, vääntö ja tehohäviö. Halutessa teho voidaan ilmoittaa myös mitattuna vetopyörätehona, mutta käytämme itse ainoastaan moottoritehoa kuten autovalmistajat yleisesti tekevät.
Automaattivaihteisissa ajoneuvoissa tehomittaus tehdään jokseenkin samalla tavalla. Joissakin malleissa aloitusnopeutta joudutaan hieman korottamaan tai kaasun käyttöä matalalla kierrosluvulla rajoittamaan ettei vaihteisto vaihda pienempää vaihdetta (ns. kickdown). Tämä on syy miksi joissakin automaattivaihteisissa mitatut teho- ja vääntökäyrät eivät ole matalalla kierrosluvulla yhtä sulavia ja todenmukaisia kuin vastaavissa manuaalivaihteisissa. Tämä pätee myös VAG:n DSG, Multironic ja S-tronic vaihteisiin. Tehomuutoksen todentamisen kannalta tulokset ovat kuitenkin usein varsin välttäviä.