Samppasport  Futurez

Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia

  • 35 Vastauksia
  • 22652 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jannu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« : 24.01.2012, 00:31:12 »
Olis kiva kuulla muiltakin lastutuksen/ohjelmoinnin jälkeisiä penkitystuloksia.

Itselläni siis 2008 V70 T6 AWD, johon ei oikein millään meinannut löytyä lisäpuhtia suomenmaasta. Lähimpänä oli BSR:n modi, mutta olisi pitänyt lähteä Vaxjöön Etelä-Ruotsiin asti laitattaan. Homma siis tyssäs siihen. Slamit.net kuitenki soittamalla tarjosi Heicon lastua, joka asennettiin Uudenmaan autohuollossa. Pikkasen aiemmin autoon survottiin myös Heicon vaimentimet sikäli mikäli sillä mitään merkitystä on.

Denson boksi kyseessä. En kyllä tiedä onko tätä uudempaa koppaa edes Boschin boksilla.

Noh, tänään penkitys takana ja täytyy sanoa, että tulokset olivat "vallan kivat", kun ajattelee vakio 210kW/400Nm tilannetta..



« Viimeksi muokattu: 24.01.2012, 00:49:58 kirjoittanut Jannu »

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« Vastaus #1 : 24.01.2012, 08:44:19 »
Olis kiva kuulla muiltakin lastutuksen/ohjelmoinnin jälkeisiä penkitystuloksia.

Itselläni siis 2008 V70 T6 AWD, johon ei oikein millään meinannut löytyä lisäpuhtia suomenmaasta. Lähimpänä oli BSR:n modi, mutta olisi pitänyt lähteä Vaxjöön Etelä-Ruotsiin asti laitattaan. Homma siis tyssäs siihen. Slamit.net kuitenki soittamalla tarjosi Heicon lastua, joka asennettiin Uudenmaan autohuollossa. Pikkasen aiemmin autoon survottiin myös Heicon vaimentimet sikäli mikäli sillä mitään merkitystä on.

Denson boksi kyseessä. En kyllä tiedä onko tätä uudempaa koppaa edes Boschin boksilla.

Noh, tänään penkitys takana ja täytyy sanoa, että tulokset olivat "vallan kivat", kun ajattelee vakio 210kW/400Nm tilannetta..

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Penkitettiinko auto myös ennen lastutusta?
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Jannu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« Vastaus #2 : 24.01.2012, 11:59:50 »
Ei valitettavasti, mutta persdyno antoi kyllä tunutuman huomattavasta muutoksesta palikan laiton jälkeen.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« Vastaus #3 : 24.01.2012, 12:05:28 »
Ei valitettavasti, mutta persdyno antoi kyllä tunutuman huomattavasta muutoksesta palikan laiton jälkeen.
Hyvä, että auto liikkuu  :3/4 jättää sen: ;) Mutta paras ois jos sais aina vertailukohdaksi penkkituloksen ennen lastutusta/ohjelmointia. Penkeissä on kuitenkin jonkun verran eroa.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Jannu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« Vastaus #4 : 24.01.2012, 13:11:56 »
No, tuosssa tulee pian asiaa samaan liikkeeseen korisarjan laiton yhteydessä, joten vois kait sitä ottaa uusintavedon ilman lastua/lastun kanssa. Tuon kai saa aika helposti disabloitua. Noh, näkee sitten.

Niin, ja jos joku etsii nelivedolle penkkiä Oulun seudulla niin Dynotest Center Kiimingin yrityspuistossa oli paikka jossa homma onnistui. 100€ tuosta veloittivat.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2012, 13:26:33 kirjoittanut Jannu »

Poissa M1k4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« Vastaus #5 : 24.02.2012, 22:20:21 »
Tässäpä viimesin: http://kuvablogi.com/nayta/3447379/  sininen käppyrä on ahdot (n.1,65 bar piikkkinä).
« Viimeksi muokattu: 06.03.2012, 23:32:10 kirjoittanut M1k4 »

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« Vastaus #6 : 24.02.2012, 22:25:22 »
Tässäpä viimesin: http://kuvablogi.com/nayta/3436582/
Kivasti näyttää olevan vääntöä :)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa M1k4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« Vastaus #7 : 24.02.2012, 22:27:42 »
voi olla et tomaatille liikaakin, mut aika näyttää;)

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« Vastaus #8 : 08.03.2012, 15:05:57 »
Miten menetellän automaatin kanssa penkityksessä?
Eikö se pitäis saada vaihde lukittua?
Kiinnostais oman penkitys...

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3082
Vs: Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« Vastaus #9 : 21.03.2012, 23:21:07 »
Miten menetellän automaatin kanssa penkityksessä?
Eikö se pitäis saada vaihde lukittua?
Kiinnostais oman penkitys...

Mä voin muistaa tän nyt väärinkin mutta olis joku muistikuva että esim. viisivaihteisella automaatilla vedettäisiin pakko nelosella se kuorma.

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« Vastaus #10 : 22.03.2012, 06:26:25 »
Mä voin muistaa tän nyt väärinkin mutta olis joku muistikuva että esim. viisivaihteisella automaatilla vedettäisiin pakko nelosella se kuorma.
Neloselle ja W ?
Vai miten sen saa pakotettua ?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« Vastaus #11 : 22.03.2012, 07:59:18 »
Neloselle ja W ?
Vai miten sen saa pakotettua ?
Jos on geartronic laatikko niin 5-vaihteisessa laatikossa manuaalipuolella, se vaihde pysyy silmässä minkä käyttäjä on valinnu vaikka kuinka painaa kaasua.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« Vastaus #12 : 23.03.2012, 07:14:55 »
Ei ole geartronic. Normi tomaatti...

Poissa Funkey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« Vastaus #13 : 23.03.2012, 17:09:28 »
Miten menetellän automaatin kanssa penkityksessä?
Eikö se pitäis saada vaihde lukittua?
Kiinnostais oman penkitys...

Lainaus tuolta Motorbit Oy sivuilta  http://www.motorbit.fi/

Kuvaus tehomittaus tapahtumasta

Tehomittaus aloitetaan antamalla ajoneuvon tiedot dynamometrin hallintaohjelmaan. Seuraavaksi valitaan haluttu testin aloitusnopeus, eli aloitusnopeus valitaan sen mukaan miltä kierrosluvulta tehomittaus halutaan aloittaa, nyky dieseleissä tyypillisesti noin 1500rpm, eli aavistus ennen maksimivääntöaulueen alkua, joka tässä tapauksessa vastaa 4. vaihteella noin 55km/h. Mittausta tehdessä vaihde ei saa vaihtua, koska välityssuhteen on pysyttävä samana mittauksen ajan. Dyno-operaattori pitää huolen siitä että kursorin lähestyessä testin aloitusnopeutta (55km/h) vaihteena on mittauksessa käytettävä 4.vaihde.

Kaasu on oltava pohjassa jo aavistus ennen "jarrutuksen" (55km/h) alkua jotta koko alavääntö saadaan mitattua. Dynamometri vastustaa vetoa niin että moottoriin saadaan riittävä kuormitus. Kun kierrosluku alkaa lähestyä maksimi rpm lukua (tai kun tehokäyrä on jo selvästi laskeva) valmistaudutaan nostamaan kaasu ja painamaan kytkin pohjaan (automaateissa vaihde N-asentoon). Kiihdytyksen loppuessa dynamometrin elektroniikka tunnistaa että nopeus ei enää kasva, eli dyno-operaattori on päättänyt lopettaa kiihdytyksen ja näin ollen se siirtyy mittamaan hävittyä tehoa (dispatched power). Kytkimen ollessa pohjassa ja auton rullatessa nopeutta alas takaisin aloitusnopeuteen (tässä tapauksessa 55km/h) dynamometrin ohjain (controller) laskee dynamometrin vääntösensorilta saamansa tiedon perusteella kuinka paljon auton "makaaminen" rullilla ja sen rullaaminen vastustaa rullapareja verrattuna siihen kuin rullat pyörisivät vastaavalla nopeudella "vapaina" (ilman autoa). Näin saadaan tieto jonka perusteella voidaan laskea riittävän tarkasti minkä suuruinen on tehohäviö voimansiirtoon. Lopuksi dynamometrin ohjelmisto laskee DIN70020 standardin mukaisen lasketun moottoritehon käyttäen tietonaan mitattua tehohäviötä ja vallitsevaa ilmanpainetta sekä - lämpötilaa. Lopputuloksena saadaa tehomittausraportti, jossa selkeästi omina kuvaajinaan moottoriteho, vääntö ja tehohäviö. Halutessa teho voidaan ilmoittaa myös mitattuna vetopyörätehona, mutta käytämme itse ainoastaan moottoritehoa kuten autovalmistajat yleisesti tekevät.

Automaattivaihteisissa ajoneuvoissa tehomittaus tehdään jokseenkin samalla tavalla. Joissakin malleissa aloitusnopeutta joudutaan hieman korottamaan tai kaasun käyttöä matalalla kierrosluvulla rajoittamaan ettei vaihteisto vaihda pienempää vaihdetta (ns. kickdown). Tämä on syy miksi joissakin automaattivaihteisissa mitatut teho- ja vääntökäyrät eivät ole matalalla kierrosluvulla yhtä sulavia ja todenmukaisia kuin vastaavissa manuaalivaihteisissa. Tämä pätee myös VAG:n DSG, Multironic ja S-tronic vaihteisiin. Tehomuutoksen todentamisen kannalta tulokset ovat kuitenkin usein varsin välttäviä.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2012, 20:51:18 kirjoittanut Funkey »


Ex: -- S60 2.4D Classic 2009 -- , --V50 1.6 DRIVe S/S Classic 2012 -- , -- S60 2.5T Geartronic -04 -- , -- Peugeot 406 3.0 Wagon -02 -- , -- Citroen Xantia 2.0i -97 -- , -- Mazda 323F -90 --

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Lastutuksen jälkeisiä penkitystuloksia
« Vastaus #14 : 23.03.2012, 17:28:34 »
Kiitos  :pomo:

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo