Kulkukoira  Proturbo

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426537 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #810 : 23.04.2017, 17:52:20 »
Mutta fefe taitaa käydä paljon ylempänä vrt 012, selittäisi muutamia asioita muutenkin  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Twofortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #811 : 02.07.2017, 21:22:46 »
Onko uudellamaalla ketään kuka voisi räätälöidä lastun omalle autolle ? Voin vuokrata tarvittaessa penkkiajan jne.

Poissa Niilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #812 : 07.07.2017, 21:36:25 »
Ei oo tainnu ottaa omaan silmään koskaan ohjetta, kuinka kuormatietoa skaalataan polttoaineenkorjauskartassa. Mitä pitää säätää ja mitenkä?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #813 : 10.07.2017, 16:29:20 »
Tämä kertonee olennaisen kuorman skaalaamisesta....



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #814 : 10.07.2017, 21:54:06 »
Käytännössä myös air mass meter limit arvoa skalaareissa tarttee säätää, jotta kartassa ei noustaisi ylimmälle riville niin nopeasti. Tuo numeerinen kuormatieto, mikä kartan reunalla näkyy, tuntuisi liittyvän enempi kiihytysrikastuksiin, sytkälle lähtevään kuormatietoon ja muihin kuormituksen muutoksesta riippuviin toimintoihin. Sensijaan jos kartta "loppuu kesken" eli ylimmälle riville mennään liian aikaisin, tuo air mass meter limit tuo samalla ilmavirtaamalla luettavaa solua kartalla alaspäin. Sitä arvoa nostetaan kun halutaan että kartta riittää pitemmälle. Hyvä tapa korjata tuo kunnolla olisi testata vakioarvoilla joku kuorma, millä juuri pääset esim riville 120, lisätä skaalausta vaikka sinne noin 140-150 väliin ja sitten korjata air mas meter limitillä siten, että sama kuormitustilanne löytyy yhä noin riviltä 120, jolloinka kiihdytysrikastukset jne asiat toimii paljon järkevämmin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #815 : 11.07.2017, 00:55:27 »
Boschin setä kertoi hauskan jutun siitä että suunnittelivat helposti säädettävää commonrail dieselruiskuohjainta kehittyviin maihin. Lopputulos oli ihan samanlainen kuin normiboschilainen, hillittömän kompeksi systeemi, joku 5000 parametriä. Kattoo näitä LH koodailuja niin hyvin on kestänyt perinteet.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ledinauha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #816 : 11.07.2017, 18:11:14 »


Tälläinen tuli eräänä iltana pikaisesti väsättyä. Kuvan arvot on ihan liibalaabaa, niihin ei kannata puuttua...
Koodikin tullee jakoon joskus mikäli sen siihen kuntoon saa että kehtaa esitellä julkisesti.

Nokkelimmat varmaan kuvasta päättelivät ohjelman tarkoituksen. Eli syötetään LH:n kartta sekä haluttu lambda-tavoitekartta, yhdistetään läppäri purkkiin ja ohjelma laskeskelee uuden kartan automaagisesti.

Ihan noin simppeliä toiminta ei kuitenkaan ole, vaatii purkin avauksen ja muutaman piuhan juottamisen prossun sarjaporttilinjoihin, käyttää siis LH:n omaa sarjaporttiprotokollaa. Sarjaporttilähtö pitää tietenkin saada kiinni tietokoneeseen, eli vaatii FTDI/RS232/USB jne adapteria väliin. Mulla lisäksi laajakaistan analoginen 0-5V signaali kytketty LH:n omaan A/D-muuntimeen, jota tietokone sitten lukee sarjaportin kautta. Tämä ei tietenkään ole pakollista, mutta säästää läppärin usb-paikkoja kun ei tarvitse laajakaistalle omaa porttia.

Kuorma- ja kierroslukutieto saadaan sarjaportin kautta ja tulikin sitten lisättyä vielä TunerPro:n kaltainen "tracing" -ominaisuus, jonka kautta näkee kätevästi missä solussa milloinkin pyöritään...


Vielä pitäisi keksiä miten tunnistaa oikea ajankohta säädölle. Esim. moottorijarrulla kone vetää melkoisen laihalle -> ohjelma rikastaa solua turhaan. Yksi vaihtoehto olisi tietty sallia vain rikkaammalle säätö. Tai vain mikäli kuorma/rpm -tieto olisi suurempi kuin edellisellä kerralla, eli kiihdytystilanteessa?

Käsin säätöä tämä ei tietenkään korvaa, mutta on siitä hieman apua "sinne päin" säätämiseen. Esim. ahdoille siirtymisen säätö helpottui huomattavasti.

Poissa |Jamppa|

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #817 : 12.07.2017, 22:09:08 »
Lh:n säädössä tullut seuraavanlaisia ongelmia: settinä 668cc dekat, -012fefe, isompi ahdin + ulkoinen hukkis, 3"putki, walbro 255, isompi välijäähy jne. Tyhjäkäyntiä ei tunnu mitenkään saavan oikealle alueelle, vakion #4 kun laittaa ~1100 niin silti afr pyörii jossain 13 nurkilla. Immun toimintaa kun tarkkailee niin seilaa siinä kolmos rivillä. Vakion #3 muuttamisella ei tunnu olevan vaikutusta. Käytössä 937 bini ja tarvittavat muutokset -012 immun käyttöön tehty.  :idiot2:

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #818 : 13.07.2017, 11:17:01 »
Laita lambda open loop tilaan

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #819 : 13.07.2017, 14:13:22 »
Lh:n säädössä tullut seuraavanlaisia ongelmia: settinä 668cc dekat, -012fefe, isompi ahdin + ulkoinen hukkis, 3"putki, walbro 255, isompi välijäähy jne. Tyhjäkäyntiä ei tunnu mitenkään saavan oikealle alueelle, vakion #4 kun laittaa ~1100 niin silti afr pyörii jossain 13 nurkilla. Immun toimintaa kun tarkkailee niin seilaa siinä kolmos rivillä. Vakion #3 muuttamisella ei tunnu olevan vaikutusta. Käytössä 937 bini ja tarvittavat muutokset -012 immun käyttöön tehty.  :idiot2:

4#1650 paikkeille muistaakseni ni alkaa olla jo lähempänä oikeaa sulla nyt joku muu hankaa tuossa hommassa ja muista lämpösellä koneella että kylmä rikastus ei enää ole päällä boksin nollauski kannattaa tehä välillä
« Viimeksi muokattu: 13.07.2017, 14:14:55 kirjoittanut Jara_ »
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa |Jamppa|

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #820 : 13.07.2017, 18:53:23 »
Laita lambda open loop tilaan
Flag 3867 pois käytöstä.

4#1650 paikkeille muistaakseni ni alkaa olla jo lähempänä oikeaa sulla nyt joku muu hankaa tuossa hommassa ja muista lämpösellä koneella että kylmä rikastus ei enää ole päällä boksin nollauski kannattaa tehä välillä
Kuumalla koneella säädetty ja boksiakin nollailtu.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #821 : 13.07.2017, 21:10:18 »
Lh:n säädössä tullut seuraavanlaisia ongelmia: settinä 668cc dekat, -012fefe, isompi ahdin + ulkoinen hukkis, 3"putki, walbro 255, isompi välijäähy jne. Tyhjäkäyntiä ei tunnu mitenkään saavan oikealle alueelle, vakion #4 kun laittaa ~1100 niin silti afr pyörii jossain 13 nurkilla. Immun toimintaa kun tarkkailee niin seilaa siinä kolmos rivillä. Vakion #3 muuttamisella ei tunnu olevan vaikutusta. Käytössä 937 bini ja tarvittavat muutokset -012 immun käyttöön tehty.  :idiot2:
Immun sijotus tosi lähellä ahdinta, tai sitten joku bypassi/dumppi, joka vuotaa tyhjäkäynnillä? Tavattu semmonen yksilö eräänä kertana, jossa jäi puoliksi ulos puhaltava dumppi vuotamaan välillä, aiheutti jänniä tyhjäkäyntiseoksia kun joskus oli ahtovuoto ja joskus ei.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa |Jamppa|

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #822 : 13.07.2017, 22:31:04 »
Immun sijotus tosi lähellä ahdinta, tai sitten joku bypassi/dumppi, joka vuotaa tyhjäkäynnillä? Tavattu semmonen yksilö eräänä kertana, jossa jäi puoliksi ulos puhaltava dumppi vuotamaan välillä, aiheutti jänniä tyhjäkäyntiseoksia kun joskus oli ahtovuoto ja joskus ei.
Imm painepuolella ja bypassi ennen välijäähdytintä. Mikä voi aiheuttaa sen, että 5-10 sek käynnistyksestä afr pysyy siinä 14-15 ja sen jälkeen lähtee vauhdilla laskemaan?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #823 : 13.07.2017, 22:40:43 »
Imm painepuolella ja bypassi ennen välijäähdytintä. Mikä voi aiheuttaa sen, että 5-10 sek käynnistyksestä afr pysyy siinä 14-15 ja sen jälkeen lähtee vauhdilla laskemaan?

Tuon ajan (10s) dominoi käynnistys sopitukset ja vasta sen jälkeen suutinvakio #4 alkaa dominoida.

Laita se vakio johonkin 1648 nurkkaan ja katso miten käytös muuttuu.

Jos vakio #4 on 1100 niin sinulla pitäisi olla 1300cc sumut. Muista, että vakio #4 on logaritminen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa |Jamppa|

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #824 : 13.07.2017, 23:07:57 »
Tuon ajan (10s) dominoi käynnistys sopitukset ja vasta sen jälkeen suutinvakio #4 alkaa dominoida.

Laita se vakio johonkin 1648 nurkkaan ja katso miten käytös muuttuu.

Jos vakio #4 on 1100 niin sinulla pitäisi olla 1300cc sumut. Muista, että vakio #4 on logaritminen.
Tuotakin kokeiltu ja käy niin paksulla, ettei asteikko riitä..

 

Elekma  Autoracing