Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Corolla 2005

  • 12 Vastauksia
  • 3384 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Corolla 2005
« : 12.02.2020, 01:03:26 »
Ajattelin kysäistä täältä, kun autoalan tietäjiä löytyy joka lähtöön:

Tyttären Corolla 1,6 Sport /vvt-i (ketjukone) / 145tkm ja meillä nyt "hoidossa".
Vaihdatin joitain aikoja sitten talveksi öljyt & suotimen ja tsuumailin muutenkin yleiskuntoa.
Sattui silmään masiinan melkoisen pitkä moniurahihna, joka pyörittelee kaikkia vempeleitä.
Lienee remmi alkuperäinen, pientä pykimää havaittavissa sisäpinnalla, tuskin vielä vakavaa..
Arvelin sen olevan kalliskin hankinta, mutta mm. Motonetissa useampikin vaihtoehto ja hintataso n. 20€

Onkohan kukaan tietäjä sotkeutunut moisen hihnan vaihtoon osaten siten kertoa/opastaa/linkata, minkälainen projekti mahtaa olla ?
Kysyn, kun remmi kulkee melkoisen monen mutkan/pyörän (5-6 kpl ?) kautta ja olis varmaan aiheellista saada oikealle/sopivalle
kireydellekin jo kenties hiukan kuluneet hihnapyörät huomioiden.

Tuolla joskus vaan aiemminkin on ko. autosta keskusteltu, mutta kaikkia kokemuksia/kommentteja/vinkkejä olisi ko. tyypin autosta mukava kuulla,
kun olen vaan jotenkin tykästynyt moiseen simppeliin peruskulkuneuvoon, jossa on kaikki, mitä peruskulkemiseen tarvii paitsi jakopään remmi  ;)
Onpa vaan ollut niin helppo ja harmiton auto käytettäväksi - näihin nykyrempuloihin verrattuna..



Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5093
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Corolla 2005
« Vastaus #1 : 12.02.2020, 07:17:20 »
Tuossa löytyy videoiden muodossa apulaitehihnan vaihdosta:
https://www.youtube.com/watch?v=hYij9VDtwAM
https://www.youtube.com/watch?v=eX27hH39mQM
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Corolla 2005
« Vastaus #2 : 12.02.2020, 11:53:42 »
Laita oem tai joku vähä laadukkaampi tarvike (gates, contitech(?).

Iha muutaman kerran nähny max 1-2v vanhan halvemman hihnan ja näyttäny siltä et kohta menee poikki (pykiny pahasti).
Alkuperäinen hihna kestää oletettavasti auton loppuun asti.

Pieni pykiminenkään ei oo mitää meinannu.
Voi kestää silti useamman vuoden / kymppitonnin ilman ongelmia.

Vaihtotyö vaatii vähä sorminäppäryyttä, mut työkseen noita laittava saa yleensä alle 10 minuutissa uuden hihnan vaihdettua.
Parhaimmillaan 2 minuutissa kun auto on nenän edessä pelti ylhäällä. :P

Eli aika helppo työ.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa allwinner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Corolla 2005
« Vastaus #3 : 12.02.2020, 18:22:24 »
Hydraulinen kiristin avaimella vaan väännät löysälle ja hihna irti on muuten aika tiukka vääntää

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Corolla 2005
« Vastaus #4 : 01.03.2020, 13:03:20 »
Vähän viiveellä, mutta tosiaan suosittelen myös originaalia hihnaa. Ei ne punaisella tiskilläkään tolkuttomia maksa, vaikka toki tarvike on selkeästi vielä halvempi. Kaveri laittelee Toyotia ammatikseen, eikä suostu muuta laittamaan kuin orkkiksia. Ihan perinteisissä laatutarvikemerkeissäkin on sitä, että venyvät pian käytössä enemmän.  Ei välttämättä muuta todellista haittaa kuin lähinnä ylimääräinen ääni, mutta vähimmällä pääsee, kun ottaa kerralla sen sopivan...

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Corolla 2005
« Vastaus #5 : 01.03.2020, 14:38:48 »
Joo, vähän viiveellä myös isot kiitokset hyvistä neuvoista ja kommenteista !

Kyllä sen alkuperäisen tai ainakin vastaavan remmin siihen laitan, ei tuossa kyllä nyt kannata alkaa "säästää" etenkin,
kun auto tuntuu olevan todella hyvässä tikissä ikäisekseen.
Tuossa juuri heitin about 100km lenkin mutkatietä ja onhan kyllä, kun mikroautolla tyyräisi menemään,
kun tuohon V70:een vertaa  :)

Pari kysymystä tosin olisi, kun en ole vielä kovin tarkasti perehtynyt ko. masiinan sielunelämään:

Onkohan jokin näkemys tai faktaa, mikä tuon remmin suositeltu vaihtoväli mahtaa olla tällä Suomen oloissa ?
Kuten kerroin, pientä pykimää (= hihnan urituksen pitopinnoissa sisäpinnalla pikku halkeamaa) näyttäisi olevan,
mutta kuten joku tuolla taisi mainitakin, ettei vaihto ole varmaan vielä ihan akuutti juttu..

Nuo linkit pikaisesti vilkaisin, mutta jäi hiukan epäselväksi, onko tuossa kiristyssysteemissä mitään lukitusta tms. ?
Tarkoitan, että ilmeisesti jousi & öljynpaine huolehtii hihnan tiukkuudesta ja koneen seistessä vain jousi
laittaa hanttiin ?
Koneen käydessä sitten öljynpaine antaa jotain lisäapua tiukkaukseen ?

Onkos tuollaisen Tojon kytkimestä mitään kommentoitavaa ?
Mitähän kestää ajella ja onko paketin vaihto hankalakin operaatio ?
Toimii ja piää ihan ok, ei siis sinänsä mitään ongelmaa.
Kysyn vaan, kun on ollut aina niin kovin herkän ja hennon tuntuinen, kun on tuolla omalla V70-manuaalilla tottunut ajelemaan ?


Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Corolla 2005
« Vastaus #6 : 01.03.2020, 14:55:52 »
Se on huolto-ohjelmassa vain "tarkastus" aina, ja vaihdetaan kun näyttää asentajan mielestä siltä että kannattaa vaihtaa. Tai vaikka vesipumpun, laturin.. vaihdon yhteydessä jos näyttää silloin pykineeltä hihna.
Eli yleensä reilummin jo pykinyt.

Sillä alkuperäisellä hihnalla kun ajaa niin uskomattoman pitkään.

Se kiristin on vaan jousitoiminen.. mikäli oikein muistan.
Eipä sitäkään ole ollut kertaakaan tarvetta vaihtaa, vaikka muutamassa ollutkin jo väsynyt jousi.
Mut kerta ei hihna luista kuormittaessakaan niin antaa olla.

Ei ole mitään lukitusta. Olikohan 17 tai 19mm pitkällä avaimella millä sen löysäs vaan ja hihna pois toisella kädellä.

Jännästi kyllä tuoreemmissa missä kiristys mekaaninen (esim. valvematic moottorit), vaativat huomattavan paljon tiukemmalle hihnan kiristyksen, muuten luistaa.

Alkuperäinen kytkin saattaa kestää auton koko käyttöajan.
Riippuu tosi paljon käyttäjästä ja käytöstä. Joillakin kestää alle 100tkm, joillakin yli 300tkm.

Vaihtotyö vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä jos ei ole nosturia käytettävissä.
Joutuu vähän laatikkoa kääntelemään irroitus/asennushetkellä, ja takimmainen korvake on vähän hankala irroittaa nosturillakin.

En ainakaa ite vaihtais, ellei vaihteiden kanssa tule ongelmia.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Corolla 2005
« Vastaus #7 : 27.03.2020, 15:59:21 »
Ok, kiitos kovasti neuvoista & opastuksesta.
Katsotaan, aiheuttaako mitään toimenpiteitä toistaiseksi.

Yksi kysymys tuli vielä esiin, josko joku osaisi vastata heittämällä:
-mahtaako ko. vvt-i kone tarvita yleensäkään mitään venttiilikoneiston huoltoa/säätöä tms.

Taitaa vaan ko. toimenpide olla vanhempien masiinoiden tarpeita, ei kai näissä nykykoneissa enää.. ?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Corolla 2005
« Vastaus #8 : 29.03.2020, 15:00:18 »
En tiedä onko yhteenkään tarvinnut välyksiä käydä säätämään.. noissa on kiinteät paininkupit ilman erillisiä paloja, eli kuppeja löytyy eri paksuisia.

Varsinkin noin vähän ajetussa tod.näköisesti täysin ohjearvojen sisällä välykset.

Aika huolettomia ovat, kun perushuoltoja vaan tekee.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Corolla 2005
« Vastaus #9 : 14.10.2020, 17:12:25 »
Jos olisi Corolla-tietäjiä tai rassaajia huudeilla, olisi taas kysymys:

Repsikanpuoleinen pesuvesisuutin osittain tukossa eikä ole auennut operoinneilla konehuoneen puolelta eikä myöskään ulkoteitse.
Johtanee siis suuttimen irroittamiseen konepellistä.
Kun sitä tutkin ja koitin työnnellä nakkiani sinne peltien väliin tunnustellen kiinnitystapaa totesin, että jaappanin pojalla on sirommat ottimet,
kun on saanut sen sinne raplattua tai joku näppärä tekniikka - todennäköisesti molemmat.
Olis kiva tietää, miten sen saa sieltä mielellään ehjänä pois ja takaisinkin, jos sen olen saanut rassattua auki ?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Corolla 2005
« Vastaus #10 : 14.10.2020, 20:57:18 »
En muista enään, kumpaan suuntaan piti tuota suutinta työntää, mut siellä on semmoinen kynsi siinä suuttimessa joka lukitsee sen paikoilleen.
On mallia kiinni, eli vaatinee vähän kärsivällisyyttä.
Todennäköisesti keulaan päin piti työntää, jos yhtää oikein muistan - sen verra pitkä aika jo siitä, ku peräti yhden kerran tuollaisen joutunu vaihtamaan.

Ohuella nuppineulalla tai teräsharjan piikillä on tullu noita tökittyä auki ja paineilmalla saanu kans avustettua roskaa pihalle (useimmiten syy siihen, miks menee tukkoon).. irroittamatta suutinta.
Se kun on muovia, ja suorastaan tarpeettoman tiukkaan kiinnitetty niin voi hajota herkästi irroitettaessa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa SepiS60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Corolla 2005
« Vastaus #11 : 16.11.2020, 08:20:28 »
Ok, kiitos kovasti neuvoista & opastuksesta.
Katsotaan, aiheuttaako mitään toimenpiteitä toistaiseksi.

Yksi kysymys tuli vielä esiin, josko joku osaisi vastata heittämällä:
-mahtaako ko. vvt-i kone tarvita yleensäkään mitään venttiilikoneiston huoltoa/säätöä tms.

Taitaa vaan ko. toimenpide olla vanhempien masiinoiden tarpeita, ei kai näissä nykykoneissa enää.. ?

Eipä siellä ole mitään mistä säätää, nokat pois ja paininkuppien säätölevyillä on säätö. Justiin huolsin yhden vvt-i koneen jossa oli 310tkm takana ei mitään moitittavaa käynti-äänessä.
Volvo V40 D2 Business -18

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Corolla 2005
« Vastaus #12 : 16.11.2020, 16:47:49 »
Eipä siellä ole mitään mistä säätää, nokat pois ja paininkuppien säätölevyillä on säätö. Justiin huolsin yhden vvt-i koneen jossa oli 310tkm takana ei mitään moitittavaa käynti-äänessä.

Jos on hirveästi intoa niin kannattaa ne mittaa, nykyään tuppaa noi japskit alkamaan kantaa helpommin kun tulemaan välystä. Ilmeisesti seetit uppoo kanteen vähän ajan saatossa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Elekma  Autoracing