Carcom Oy  Ateho

Vaihteiston puslien vaihto (rellun laatikko)

  • 3 Vastauksia
  • 15136 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oskuu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • Jeba
Vaihteiston puslien vaihto (rellun laatikko)
« : 09.02.2011, 00:34:16 »
Aikaa kannattaa varata ensimmäiseen asennukseen 15 - 45min riippuen kuinka paljon olet autoja yleensä rassaillut.
Sitten vaan volle montulle tai etupää ilmaan ja homma käyntiin. Kuvassa vaihteensiirtotanko värjätty punaisella:



Ensiksi vaihdekepin päässä olevan puslan kimppuun.



Edelisessä kuvassa vihreäksi värjätty pultti irti ja akseli pois. Näyttää siis tältä:



Tuosta muoviosat irti ja ja uudet tilalle, myös kumi kannattaa vaihtaa vaikka se vaikuttaisikin ehjältä. HUOM! Kumin sisällä on pultin metallinen holkki, joka asennetaan uusien osien kanssa (ei löydy puslapussista). Sitten vain paketti kasaan runsaasti rasvaa käyttäen. Itse säädin jäykkyyden sopivaksi takapään osalta jo tässä vaiheessa välttääkseni yhtäaikaista säätelyä etupään kanssa.

Sitten etupäähän käsiksi. Puslien sijainti värjätty keltaisella:



Tässä kuvassa on jouduttu raottamaan moottorinsuojalevyä sillä eberin pakoputki vei liikaa tilaa. Tuon suojalevyn irroittaminen helpottaa varmasti vaikka ei mitään ylimääräistä tiellä olisikaan:



Siirtoakselin päässä on muovisuoja joka lähtee irti ruuvimeiselillä kevyesti vääntäen. Näin päästään käsiksi etupään pusliin jotka värjätty seuraavassa kuvassa keltaisiksi. Akseli irtoaa avaamalla kuvassa vihreäksi merkattu pultti. Tässä kannattaa vaihde laittaa vapaalle sillä silloin akselin pää liikkuu myös pystysuunnassa antaen tilaa pultin nostamiseen. Itsellä tuo pultti oli sen verran pitkä että ei olisi muuten noussut:




Näkymä akselin irroittamisen jälkeen:



Puslat irti ja uudet tilalle. Etupäässä ei ole kumia, mutta metalliholkki löytyy muoviosien sisästä aivan kuten takapäästäkin. Uudet osat ovat melko jäykkiä joten voimaa joutuu käyttämään. Rasvaa ei kannata myöskään säästellä. Sitten vain akseli kiinni ja lopullinen kiristys vaihdekeppiä välillä kokeillen. Kun tuntuu hyvältä niin akselin pään muovisuojus ja moottorinsuojalevy paikalleen ja eikun baanalle.

Vaihdekepin kiinnityksessä on myös jonkilaiset puslat. Näkymä on vaihdekepin suojanahan irroittamisen jälkeen tämä:



Puslien oletettu sijainti merkattu kuvaan punaisella. Ongelman ratkaisuun tarvitaan kuitenkin yleensä ainoastaan noiden pohjassa olevien puslien vaihtoa.

Motonetin puslapussin sisällöstä tarvittiin seuraavat -> Punaisella värjätyt takapään osat ja keltaisella värjätyt etupään osat. (Vihreäksi värjätyt ovat mitä ilmeisemmin vaihdekepin puolelle. Korjatkaa jos olen väärässä. Niihin pusliin en siis koskenut, sillä itselläni ne olivat kunnossa.)





Kiitokset tästä kuuluu JTHe, x40finnilt http://www.x40fin.com/index.php?topic=3290.0
« Viimeksi muokattu: 09.02.2011, 00:45:18 kirjoittanut oskuu »
Kantapään kautta

Poissa Ehostaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteiston puslien vaihto (rellun laatikko)
« Vastaus #1 : 14.02.2018, 21:17:16 »
Vaihteistossa myös tämä pusla:

varaosa numero 77 00 872 205 löytyy nimark.fi.

Ilmeisesti puslat kuluu uudestaan käyttökelvottomaksi jos moottorin alapuolen tukikumi kulunu, huomaa siitä että vaihdintanko tärisee/vispaa.

Poissa kake79

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteiston puslien vaihto (rellun laatikko)
« Vastaus #2 : 17.01.2019, 15:29:28 »
Minkälaisia työkaluja tähän hommaan tarvitsee?

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Vaihteiston puslien vaihto (rellun laatikko)
« Vastaus #3 : 17.01.2019, 20:28:53 »
kaksi 11mm lenkkiä / toinen räikkälenkki on passeli. Ekaks takimmainen ja sitten sen etummaisen kimppuun. Yleensä sitä kepin puslaa ei tarvitse vaihtaa. Vaseliinia vaan reilusti sinne pusliin.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

Ateho  Elekma