Elekma  Autoracing

V40 puhaltimen elektronisen säätimen korjaaminen

  • 16 Vastauksia
  • 35821 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Automaatti-ilmastoinnilla varustetuissa pikkuvolvoissa on elektroninen säädin puhallinmoottorille. Uusi maksaa yleensä alle 50€, mutta TI-miehille ja tottakai naisille tällainen ohje omatoimiseen korjaamiseen.


Vian oireita ovat:

Aaltoileva puhallusteho
Puhaltaa vain täydellä teholla
Puhallin ei toimi lainkaan
Puhallin lähtee pyörimään itsekseen
AC-napin vihreä valo vilkkuu

Säätimen päätetransistori, tyypiltään MJ802 menee rikki ja aiheuttaa yllä mainittuja oireita.

Osaa saa esim. Partcolta alle viidellä eurolla.

Säädin löytyy ilmakanavasta apukuskin puolelta. Säätimessä on kiinni alumiininen jäähdytyslevy, joka helpottaa tunnistusta. Uutta piitahnaa on hyvä laittaa transistorin ja jäähdytyselementin väliin. =)
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa jeijei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 puhaltimen elektronisen säätimen korjaaminen
« Vastaus #1 : 06.08.2015, 20:53:52 »
Noni, tämän motikan vaihtaisin, kun löytäisin, mihin vaihtaa.. Ei käy järkeen, missä moinen voi sijaita? Moottorin käytin irti ja olen puoli-iltaa maannut selälläni erittäin epämukavasti apukuskin jalkatilassa, eikä vaan satu silmään.. Kai tämä aut.ilmastoinnillisesta 2001 2.0T:stäkin löytyy?


Oireet sopii tismalleen em. säätimen vikaan ja koska osa on puoli-ilmainen ajattelin kokeilla ensin sen vaihtamista, mutta taitaa jäädä ransistori pöydän kulmalle ja ajellaan ikkunat auki.
Äh ;D

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: V40 puhaltimen elektronisen säätimen korjaaminen
« Vastaus #2 : 06.08.2015, 23:58:43 »
Se on siinä lämmityslaitteessa sivuttaissuunnassa äpäyt hanskalokeron puolivälin kohalla.
Ylempi ruuvi on vähän hankala aukasta.

Poissa jeijei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 puhaltimen elektronisen säätimen korjaaminen
« Vastaus #3 : 07.08.2015, 08:12:19 »
Pitkään tätä vielä illalla mietin ja yks vaihtoehto tulee kyseeseen:
Onko kyseessä tämä osa? http://purku.net/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/i/cimg2252.jpg

Jos on, niin se sijaitsee ilmakanavassa samoilla seuduilla raitisilmasuodattimen kotelon kanssa. Ja siihen pääsee käsiksi helposti: https://lh3.googleusercontent.com/-sa_1fsxRTFI/VcQ3xKhn7CI/AAAAAAAAuUw/5S19hgRVLyw/s800-Ic42/%25255BUNSET%25255D.jpg

Mutta jos se ei ole edellä mainittu, ja jos se todella sijaitsee hanskalokeron takana, ei ole helppo.. lokeron takana on kojelaudan verhoilun osana kiinteä pelti, poppareilla:
https://lh3.googleusercontent.com/-gBo2ZvvFChU/VcQ3LK2RPAI/AAAAAAAAuUc/HWmQ6Z0Ec3w/s800-Ic42/%25255BUNSET%25255D.jpg

Nyt kun keksin taas kokeilla taas uusilla hakusanoilla, löytyi myös samma på ulukomaa: http://www.byggoteknik.se/trasig-flakt-volvo-v40

Jokohan olen jäljillä..?

[Edit: Myöhemmin samana päivänä tapahtunutta: Sehän mokoma hörrää, eikä hiki ole enää kainalossa.]

« Viimeksi muokattu: 07.08.2015, 23:17:30 kirjoittanut jeijei »

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40

Poissa tuheimo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 puhaltimen elektronisen säätimen korjaaminen
« Vastaus #5 : 01.08.2016, 13:04:39 »
Itsellä vika alkoi satunnaisella puhaltimen pätkimisellä, kunnes puhallin pysähtyi kuumana päivänä kokonaan.

Sain korjattua ohjeiden mukaan. Ainut vaikea osuus oli transistorin jalkojen uudelleen kytkeminen johtoihin. Vanhat liitos oli tehty puristamalla ja tietenkään vataavanlaisia ei ollut saatavilla. Sain juotettua johdot kiinni siten että ensin johtoihin paljon tinaa ja sitten tinatut johdot kiinni transistorin jalkoihin ja kolvilla lämpöä, jolloin sain johdot jäämään transistorin jalkoihin kiinni. Paketti kasaan ja jaa taas toimii. Hintaa korjaukselle tuli toimituksineen karvan alle 15 € Partcosta.

-----
Volvo V40 2004 T3

Poissa Tumppi999

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 puhaltimen elektronisen säätimen korjaaminen
« Vastaus #6 : 23.10.2016, 00:12:35 »
Helpoin tapa analysoida vika tuulettimessa..

kytke suoraan virta tuulettimelle.. Eli pistoke irti tuulettimesta ja 12v suoraan sinne..
Jos pyörii niin tuuletin ok!
Mittaa jännite tuulettimeen tulevasta pistokkeesta.. jos ei näy mitään lukemia niin laita mittarin maa johto runkoon ja mittaa plussalla molemmat tuulettimeen menevät johdot.. jos molemmista johdoista tulee lukema 12v niin silloin transistori sökönä, eli vuotaa ja ei anna maata!!!  kaikkiahan me tiedetään et 12v moottori ei pyöri silloin jos molempiin napoihin tulee vaan plussaa.. :)
Kaikki valittaa että se ylempi ruuvi etuvastuksessa on piilossa jo vaikea irrottaa.. minä tein näin: tunnustele ylemmän ruuvin paikkaa ja poraa 10mm reikä siihen levyyn(noin 4cm alaosasta).. ruuvaa etuvastuksen ylempi ruuvi irti ja se on siinä!! Kannattaa soveltaa kun pystyy..  seuraava omistaja kiittää tuosta reiästä!! :)
Ja toinen asia.. kun valitetaan että on tosi hankala asento ruuvata tuuletinta ja etuvastusta irti..
jotkut sanoo että pelkääjän penkki kannattaa ottaa pois että mahtuu sinne.. parempi vinkki:
pelkääjän ovi auki ja kolme eurolavaa siihen viereen päällekkäin.. laita vaikka pehmuste päälle.
hiton mukava asento tehdä töitä, eikä selkä niksahda!!! :)
Jos tarvitset tarkempia neuvoja tuuletimesta niin laita viestiä tumppi999@gmail.com
auttelen mielelläni Volvo mieh.. eikun ihmisiä... :)

Poissa solamii

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 puhaltimen elektronisen säätimen korjaaminen
« Vastaus #7 : 07.12.2016, 18:53:47 »
Kysyisin täs nyt, ennenku lähen ite sörkkimään mitään. Et onko sama korjausmenetelmä tuossa normi ilmastoidussa mallissa, kun tuossa automaatti ilmastoidussa ja malli on s40 vm2002? Niin ja itellä vikana on toi "aaltoileva puhallusteho"

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: V40 puhaltimen elektronisen säätimen korjaaminen
« Vastaus #8 : 22.10.2017, 15:39:13 »
mistäköhän tuommosen vastuksen/transistorin saisi uuden kokonaisen, kaverin auto kyseessä ja ajossa niin ei olisi aikaa kolvailla ja tutkia sen enempää.
raitisilmasuodattimen vieressä näkys olevan ja suodattimen luukusta tunnustelemalla siellä joku jäähdytyssiili on
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: V40 puhaltimen elektronisen säätimen korjaaminen
« Vastaus #9 : 23.10.2017, 10:54:12 »
mistäköhän tuommosen vastuksen/transistorin saisi uuden kokonaisen, kaverin auto kyseessä ja ajossa niin ei olisi aikaa kolvailla ja tutkia sen enempää.
raitisilmasuodattimen vieressä näkys olevan ja suodattimen luukusta tunnustelemalla siellä joku jäähdytyssiili on
Merkkiliikkeestä ainakin.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 puhaltimen elektronisen säätimen korjaaminen
« Vastaus #10 : 29.04.2018, 18:03:29 »
Niille vinkiksi, jotka tunkee CRC:n tai muun vastaavan vaahdon kanaviin tai auto on seisonut kosteassa pitkään ja puhallin ei toimi https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=98528
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Awi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • Volvo S40 T4 vm.2002
Vs: V40 puhaltimen elektronisen säätimen korjaaminen
« Vastaus #11 : 20.06.2018, 14:50:51 »
Terve,

Kuuluuko tuossa säätimen liittimessä olla kolme vai neljä "piikkiä"?


Volvo S40 T4 vm.2002

Poissa Mikey_Rotten

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 215
Vs: V40 puhaltimen elektronisen säätimen korjaaminen
« Vastaus #12 : 21.06.2018, 06:05:16 »
Terve,

Kuuluuko tuossa säätimen liittimessä olla kolme vai neljä "piikkiä"?


Kolme. Eli ihan oikein
S40 -01 1.8     S40 -96 1.8     V40 -97 1.8

Poissa Mikawesa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 puhaltimen elektronisen säätimen korjaaminen
« Vastaus #13 : 06.10.2018, 08:30:28 »
mistäköhän tuommosen vastuksen/transistorin saisi uuden kokonaisen, kaverin auto kyseessä ja ajossa niin ei olisi aikaa kolvailla ja tutkia sen enempää.
raitisilmasuodattimen vieressä näkys olevan ja suodattimen luukusta tunnustelemalla siellä joku jäähdytyssiili on
Motonetistä voi kysellä
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/659/114976/autot/volvo/s40-v40-1996-2004?vuosimalli=2001#Jaahdytys-ja-lammitys-Ilmastointilaitteen-osat

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Vs: V40 puhaltimen elektronisen säätimen korjaaminen
« Vastaus #14 : 19.08.2019, 12:29:43 »
Kysyisin täs nyt, ennenku lähen ite sörkkimään mitään. Et onko sama korjausmenetelmä tuossa normi ilmastoidussa mallissa, kun tuossa automaatti ilmastoidussa ja malli on s40 vm2002? Niin ja itellä vikana on toi "aaltoileva puhallusteho"

Tähän ei ole kukaan vastannut, itsekin kaipaisin tietoa aiheuttaako transistori tätä myös manuaali-ilmastoinnilla varustetussa. Tosin vahva epäilys että omalla kohdalla vika on jossain siinä säädinpaneelissa tai nopeutta säätävässä potikassa, koska koputtelu paneeliin tai potikkaan vaikuttaa puhallusnopeuden pumppaamisen... "Etuvastuspaketti" on myös vaihdettu omaan kuittien perusteella, olikohan 2014. Meneekö näin nopeesti uudestaan?

EDIT: Jaahas tuostahan se löytyikin ohje sen säädinpaneelin fiksaamiseen hieman alempaa. Lähdenpä siitä.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2019, 12:33:33 kirjoittanut eekone »
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy