Proturbo  Autodiagnoosi

B18+dellorto dhla 40 säädöt.

  • 22 Vastauksia
  • 1576 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LuukasR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
« Vastaus #15 : 17.04.2024, 15:29:18 »
Onks toi suuttimien poraus kuinka tarkka cnc prosessi vai onnistuuko ite porakoneella varovasti suoraa porailen 8) mietin vaan kun 4 suutinta pitäisi saada porailtua samanlaisiksi. Ajattelin että jos ei onnaa tuo porailu, niin melkein voisi tilata suoraan 65 kokoset, tuntuu turhalta tilaa 62 jos muutos äsken 58->60 oli noin pienehkö.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
« Vastaus #16 : 18.04.2024, 07:04:01 »
Tänään laitettu 60 tyhjäkäynti suuttimet ja toimivuus parani. Paikallaan saa vielä buuaamaan yrittämällä, kylmänä vieläkin vaikea saada tyhjäkäynnin yläpuolelle, mutta käynnistyi helpommin.
Kiihytyspumpun suuttimet putsailin ja kattelin että 1 pytyn suutin ruuttaa vähän tiputellen eikä heti niinkään suoraa suihkua. Putsailun jälkeen 1 suihku parani mutta moottorin toiminnassa en huomannut eroa.
Ajaminen edelleen kauheaa pienillä kierroksilla ei toimi ollenkaan ja herättely ylhäälle on erittäin hankalaa…vähän paree ku 58 suuttimilla :P
Alla vielä uusi käyntivideo noiden 60 suuttimien kansa. Tahalleen nopeasti läpsin kaasua että buuaus tulee esiin.

https://youtube.com/shorts/ucJKN1zmCKQ?si=8r6I6ZneJxn9IzB2

Ps. Bena pintoja en tolla sun taktiikalla vielä kerenny mittaamaan, mutta säädetty käsissä siihen 15mm noi 8,5 g kohot

Kylä saa melkei suorilta laittaa ne 65 tksuuttimet. Kylä ne poraankin pystyy mutta ite en ainakaan joskus löytäny järkevään hintaan kun teriä puolen millin välein.

Jos varovasti nostaa kierroksia niin millä kierroksilla ilmenee ongelmia?

Kun noi 11. seosputket on laihan puoleiset niin jos tksuutin on pienen puoleinen niin käy sillain että tyhjäkäyntipiiristä loppuu tavara ennenkun pääpiiri tulee mukaan.

Ja ite en ainakaan saanu 11. putkilla omaani toimiin ilman että olis kyykähtäny sekunniks kun löi lapun lattiaan.


Tää nyt ei tähän asiaan varsinaisesti liity mutta kannattaa laittaa kaasarien ja imusarjan väliin ns.Misabbi levyt ja kiinnitys kumituttiprikkojen ja nyloccien kans niin kaasarir ei värise kun se aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa.

Ja tekis yhtenäisen levyn torvien alle joka yhdistää molemmat kaasarit niin synkka pysyy kohdallansa. Itellä on vielä tuosta levystä tukirauta moottorin korvan pultin alle ja kumityyny viä välissä.

Niin ja itellä oli samanlailla synkkavipua jatkettu aluks mutta vahvistin sitä viä alapuolelta kun tollain se on aika pletku,tai omani ainakin anto myöten silmin nähden.

Niin ja itellä ainakin ajomukavuus parani 100x kun muutin kaasun vivusta vaijerimalliseks. Vivulla oli semmonen jäykkä kohta jonka jälkeen poljin keveni ja oli kylä melkosta kengurumenoo kun kaasu oli lähinnä mallia päällä tai pois.  :D


Poissa LuukasR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
« Vastaus #17 : 18.04.2024, 13:33:06 »
Kylä saa melkei suorilta laittaa ne 65 tksuuttimet. Kylä ne poraankin pystyy mutta ite en ainakaan joskus löytäny järkevään hintaan kun teriä puolen millin välein.

Jos varovasti nostaa kierroksia niin millä kierroksilla ilmenee ongelmia?

Kun noi 11. seosputket on laihan puoleiset niin jos tksuutin on pienen puoleinen niin käy sillain että tyhjäkäyntipiiristä loppuu tavara ennenkun pääpiiri tulee mukaan.

Ja ite en ainakaan saanu 11. putkilla omaani toimiin ilman että olis kyykähtäny sekunniks kun löi lapun lattiaan.


Tää nyt ei tähän asiaan varsinaisesti liity mutta kannattaa laittaa kaasarien ja imusarjan väliin ns.Misabbi levyt ja kiinnitys kumituttiprikkojen ja nyloccien kans niin kaasarir ei värise kun se aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa.

Ja tekis yhtenäisen levyn torvien alle joka yhdistää molemmat kaasarit niin synkka pysyy kohdallansa. Itellä on vielä tuosta levystä tukirauta moottorin korvan pultin alle ja kumityyny viä välissä.

Niin ja itellä oli samanlailla synkkavipua jatkettu aluks mutta vahvistin sitä viä alapuolelta kun tollain se on aika pletku,tai omani ainakin anto myöten silmin nähden.

Niin ja itellä ainakin ajomukavuus parani 100x kun muutin kaasun vivusta vaijerimalliseks. Vivulla oli semmonen jäykkä kohta jonka jälkeen poljin keveni ja oli kylä melkosta kengurumenoo kun kaasu oli lähinnä mallia päällä tai pois.  :D
Joo, tilailin teräsarjan jossa teriä 0,05mm välein 8)
Ja meikäläisellä on nuo 10 putket ei 11, jotka ilmoitin alunperin. Ilmeisesti putket menee noissa emulsion vehkeissä 8,10,11 joista 8 on rikkain.
Tarkotus joo olis tehä täs lähipäivinä tuki kaasareiden välille. Ja itselläkin ehkä hitusen sellanen fiilis että toi synkkä vipu on antamut vähän periksi tosta kaasun painelusta :) pitänee sitäkin vähän vahvistella.
Pitänee päivitellä lisää kun saan porailtua 65 nuo suuttimet. Siitähän se säätely sitten alkaa kun saa auton jokseenkin ajokuntoiseksi.
Ajojalka jo vipattaa nii vimmatusti niin pitää toivoa ettei kestä koko kesää noiden kanssa paini :D

Poissa LuukasR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
« Vastaus #18 : 29.04.2024, 01:04:54 »
Nonih taas on tällä viikkoo vähän väsäilty auton kanssa. Porailin nuo tyhjäkäyntisuuttimet noin 62-63 ja booailu parani taasen hiukan. Sytkän ennakonkin säädin ja auton käynti parani myös siinä.

Tuli huomattua että kaasari vähän märät kiihytyspumpun päästä eli kaasarin pohjasta:idiot2: onkohan tämä normaalia?! Sinne vaihdettu kuitenkin tiivisteet ja kalvot. Ja siellä on kyitenkin pieni väli sen tangon ja sen pään välillä joka on sielä kaasarin sisällä.

Hommasin myös ilmansuodattimet ja niidenkaan laitolla en muutosta huomannut torviin verrattuna.

Autolla kävin pienen lenkin ajamassa ja aikamoista nykimistä on, pystyy jo kuitenkin pintakaasulla ajamaan varmaan 30-40kmh. Kiihdyttäminen tai oikeastaan vähänkin kaasun paino aiheuttaa nykimistä ja poksumista kaasareissa, saa houkuteltua ylös mutta tuntuu ettei sieläkään hyvin toimi.

Synkkailua oon hoidellu yhdellä ihan perus alipaine mittarilla. Ja olen pitänyt testaillessani aina kaikkia (testaus) ruuveja auki jotta on helpompaa katsastella jokaisen pytyn imu. Tuli huomattua että 1 sylinterissä imu on vähän vähäisempää :-\ mistähän tämä voi johtua?? Eli eroa kurkkujen välillä.
Muissa 3 kurkuissa about sama.

Netissä sanottiin että noissa H malleissa löytyy tuollaiset imuilman säätö ruuvit jotka ovat jossakin tehtaan vaha sineteissä (niitä joskus joku availlut). Niiden pyörittely ei lisännyt imua tai vähentänyt sitä :idiot2: ja onko niin että periaatteessa kaasarit synkataan niin että nämä ruuvit kiinni ja synkataan ns huonoiten imevät sylinterit synkkaan tolla välissä olevalla synkka ruuvilla ja jos sitten on niitä enemmän imeviä sylintereitä niin niiden kohdalla ruuveja avataan niin kauan kun vastaavat huonoiten imeviä ??? vai olenko ymmärtänyt ruuvin pyörityksen väärin päi??

Sitä alkaa jo itsekkin epäilemään että onko se sittenkään noista tyhjiksistä kiinni, koska tuntuu että sitä booausta ilmenisi myös vähän siellä 3000-3500 kierroksen hujakoilla (autossa ei kierrosmittaria eli korva arvio) mutta tuntunee että pahin ongelma on autolle ns vähänkin nopeamman kaasun painaminen. Tässä vielä video yllä kerrotun säätö hetken tuloksesta:
https://youtube.com/shorts/MZEYgonx9wI?si=u6G_Wm_1u4hW8Swu

Alla vielä dhla H 40 specsit jotka tällä hetkellä autossa ovat:
Kurkut-32mm
Pääsuutin-150
Ilma-210
Emulsio-10 loppune
Kiihytys-35
Tyhjäkäynti-62-63 tämä koska mitta antoi terille vaihtelevaa milli määrää, mutta samassa koossa pitäisivät olla.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
« Vastaus #19 : 29.04.2024, 08:33:21 »
Nonih taas on tällä viikkoo vähän väsäilty auton kanssa. Porailin nuo tyhjäkäyntisuuttimet noin 62-63 ja booailu parani taasen hiukan. Sytkän ennakonkin säädin ja auton käynti parani myös siinä.

Tuli huomattua että kaasari vähän märät kiihytyspumpun päästä eli kaasarin pohjasta:idiot2: onkohan tämä normaalia?! Sinne vaihdettu kuitenkin tiivisteet ja kalvot. Ja siellä on kyitenkin pieni väli sen tangon ja sen pään välillä joka on sielä kaasarin sisällä.

Hommasin myös ilmansuodattimet ja niidenkaan laitolla en muutosta huomannut torviin verrattuna.

Autolla kävin pienen lenkin ajamassa ja aikamoista nykimistä on, pystyy jo kuitenkin pintakaasulla ajamaan varmaan 30-40kmh. Kiihdyttäminen tai oikeastaan vähänkin kaasun paino aiheuttaa nykimistä ja poksumista kaasareissa, saa houkuteltua ylös mutta tuntuu ettei sieläkään hyvin toimi.

Synkkailua oon hoidellu yhdellä ihan perus alipaine mittarilla. Ja olen pitänyt testaillessani aina kaikkia (testaus) ruuveja auki jotta on helpompaa katsastella jokaisen pytyn imu. Tuli huomattua että 1 sylinterissä imu on vähän vähäisempää :-\ mistähän tämä voi johtua?? Eli eroa kurkkujen välillä.
Muissa 3 kurkuissa about sama.

Netissä sanottiin että noissa H malleissa löytyy tuollaiset imuilman säätö ruuvit jotka ovat jossakin tehtaan vaha sineteissä (niitä joskus joku availlut). Niiden pyörittely ei lisännyt imua tai vähentänyt sitä :idiot2: ja onko niin että periaatteessa kaasarit synkataan niin että nämä ruuvit kiinni ja synkataan ns huonoiten imevät sylinterit synkkaan tolla välissä olevalla synkka ruuvilla ja jos sitten on niitä enemmän imeviä sylintereitä niin niiden kohdalla ruuveja avataan niin kauan kun vastaavat huonoiten imeviä ??? vai olenko ymmärtänyt ruuvin pyörityksen väärin päi??

Sitä alkaa jo itsekkin epäilemään että onko se sittenkään noista tyhjiksistä kiinni, koska tuntuu että sitä booausta ilmenisi myös vähän siellä 3000-3500 kierroksen hujakoilla (autossa ei kierrosmittaria eli korva arvio) mutta tuntunee että pahin ongelma on autolle ns vähänkin nopeamman kaasun painaminen. Tässä vielä video yllä kerrotun säätö hetken tuloksesta:
https://youtube.com/shorts/MZEYgonx9wI?si=u6G_Wm_1u4hW8Swu

Alla vielä dhla H 40 specsit jotka tällä hetkellä autossa ovat:
Kurkut-32mm
Pääsuutin-150
Ilma-210
Emulsio-10 loppune
Kiihytys-35
Tyhjäkäynti-62-63 tämä koska mitta antoi terille vaihtelevaa milli määrää, mutta samassa koossa pitäisivät olla.

Ei kyllä normaalia ole että kaasari kastuu ulkopuolelta,aikaslailla epäterveellistä kun pakosarja hohkaa alapuolella.
Noita kiihdytyspumpun kalvoja oli erilaisia,se tapin pituus johon käyttövipu vastaa kalvossa niin oli erimittainen eri malleissa.
Niin ja ite käyttäny Membranin kiihdytyspumpun kalvoja kun hinnat alkaen korjaus-sarjassa oli jotkut pilipalit.

Laita sähköpostilla engelskaks selostus tänne support(ät)dellorto.co.uk
ja tosta peltilipareesta tiedot mikä on ruuvin alla niin niin saat räjäytyskuvat missä on jokasen osan varaosanumero mikä on tehtaalta lähteisä ollu.

Itse lähtisin lähestyyn asiaa näin:
-Ensin bensavuodon selvitys/korjaus.
-Tukkisin noi alipaine lähdöt imusarjasta testimielessä imuvuotojen pois sulkemiseks.
-Kattosin bensanpinnat seosputken lävestä mitaten koska jos bensan pinnat liian alhaalla niin pääpiiri tulee niin myöhään mukaan että tyhjäkäynti piiristä loppuu aine ennen kun pääpiiri jaksaa tulla mukaan.
-Kaikki ne idle air balance ruuvit kiinni.
-Kattosin synkan vaikka juur sillain kun oot kattonutkin ja kuuntelisin viä letkun pätkällä kurkuista että kuulostaa samalta kaikki.
-Kattosin viä läppien asemoinnin suhteessa progressio reikiin ihan just in case ja kun vääntää kaasua hiukan niin katsoisin että läppien asento pysyy synkassa progressio reikiin nähden niin näkee siinä että josko toi synkkavipu antaa myöten.
Säätäsin tyhjäkäynti ruuvit siten että vääntää yksitellen kiinni niin paljon että sylinteri lakkaa käymästä ja siitä auki niin paljon että käy parhaiten.
-kun yllä mainittu tehty joka sylinteriin niin tyhjäkäyntinopeuden säätö uusiks.

Jos imuvuotoja ei ole ja tyhjäkäyntiruuvit pysyy jotensakkin järkevissä kierroksia auki määrässä niin pitäisi pystyä ajamaan pintakaasulla satavarmasti tuolla yli 60 tyhjis-suuttimella ja jos tk-ruuveja joutuu avaan tolkuttomasti niin isompaa tk-suutinta vaan.

Niin ja laittasin ne misabbi-levyt ja kumituttiprikat sekä nylocci mutterit.  ;)





Poissa LuukasR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
« Vastaus #20 : tänään kello 14:17:08 »
Ei kyllä normaalia ole että kaasari kastuu ulkopuolelta,aikaslailla epäterveellistä kun pakosarja hohkaa alapuolella.
Noita kiihdytyspumpun kalvoja oli erilaisia,se tapin pituus johon käyttövipu vastaa kalvossa niin oli erimittainen eri malleissa.
Niin ja ite käyttäny Membranin kiihdytyspumpun kalvoja kun hinnat alkaen korjaus-sarjassa oli jotkut pilipalit.

Laita sähköpostilla engelskaks selostus tänne support(ät)dellorto.co.uk
ja tosta peltilipareesta tiedot mikä on ruuvin alla niin niin saat räjäytyskuvat missä on jokasen osan varaosanumero mikä on tehtaalta lähteisä ollu.

Itse lähtisin lähestyyn asiaa näin:
-Ensin bensavuodon selvitys/korjaus.
-Tukkisin noi alipaine lähdöt imusarjasta testimielessä imuvuotojen pois sulkemiseks.
-Kattosin bensanpinnat seosputken lävestä mitaten koska jos bensan pinnat liian alhaalla niin pääpiiri tulee niin myöhään mukaan että tyhjäkäynti piiristä loppuu aine ennen kun pääpiiri jaksaa tulla mukaan.
-Kaikki ne idle air balance ruuvit kiinni.
-Kattosin synkan vaikka juur sillain kun oot kattonutkin ja kuuntelisin viä letkun pätkällä kurkuista että kuulostaa samalta kaikki.
-Kattosin viä läppien asemoinnin suhteessa progressio reikiin ihan just in case ja kun vääntää kaasua hiukan niin katsoisin että läppien asento pysyy synkassa progressio reikiin nähden niin näkee siinä että josko toi synkkavipu antaa myöten.
Säätäsin tyhjäkäynti ruuvit siten että vääntää yksitellen kiinni niin paljon että sylinteri lakkaa käymästä ja siitä auki niin paljon että käy parhaiten.
-kun yllä mainittu tehty joka sylinteriin niin tyhjäkäyntinopeuden säätö uusiks.

Jos imuvuotoja ei ole ja tyhjäkäyntiruuvit pysyy jotensakkin järkevissä kierroksia auki määrässä niin pitäisi pystyä ajamaan pintakaasulla satavarmasti tuolla yli 60 tyhjis-suuttimella ja jos tk-ruuveja joutuu avaan tolkuttomasti niin isompaa tk-suutinta vaan.

Niin ja laittasin ne misabbi-levyt ja kumituttiprikat sekä nylocci mutterit.  ;)

Hei, mitataanko tuo bpinta 27mm tuosta tornin huipulta pintaan silloisn kun kaasarit suorassa eli kädessä vai kiinni autossa ja näin ollen pienessä kulmassa?? Tuli huomattua että omat b pinnat kädessä 30mm ja autossa 28-29mm eli liian matalalla vaikka säädetty koho tuohon 15mm.

Poissa LuukasR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
« Vastaus #21 : tänään kello 14:58:53 »
Tuli säädettyä 14milliin tuo kohon ja kannen väli ja ei vaikutusta :o mikä ihme siinä on, että tuo bensanpinta ei nouse silti. Tuo 15 mm on pienin mitä dellorto antaa kohon väliksi minkään painoiselle koholle.
En ymmärrä… tämä voisi juuri viitata siihen että bensaloppuu tuolta pääsuutin kanavasta josta tyhjäkäynti suutinkin vissiin imee. Mutta vastustaa, eli löytyykö ketään kotkan läheisyydeltä joka on näitä kaasareita ruuvaillut enemmänkin?

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: B18+dellorto dhla 40 säädöt.
« Vastaus #22 : tänään kello 16:43:27 »
Hei, mitataanko tuo bpinta 27mm tuosta tornin huipulta pintaan silloisn kun kaasarit suorassa eli kädessä vai kiinni autossa ja näin ollen pienessä kulmassa?? Tuli huomattua että omat b pinnat kädessä 30mm ja autossa 28-29mm eli liian matalalla vaikka säädetty koho tuohon 15mm.

Tuo 27mm ohje on vähän erikoinen mielestäni kun se oli 27mm mitattuna ilman kohokammion kantta ja tietty kohoa ja kun niitä on eri painoisia niin nostaa pintaa erilailla eri painoiset kohot.

Kato käydessä kurkkuun että tekeekö lätäkköjä kurkun pohjille,eli tiputteleeko hajottimesta,kun muistaakseni tuolla 27mm mitalla ainakin itellä tulvi jo hajottimesta ja sen takia ei enään kohon säätö nosta pintaa kun tulvii hajottimesta jo yli.
Mulla on mitattuna kuvan mukaan jonka aiemmin laitoin niin joku 31.5mm vähän yli ja kohon etäisyys kanteen joku 18.5mm.
Ja tuo 31.5mm ei oo ihan tornin päältä vaan siitä kohokammion kannessa olevasta kolosta joku on muistaakseni jonkun pari mm paksu.

Niin ja kaasarit autossa paikoillaa mittailtuna  siis. Itellä on kaasarit Misabin imusarjalla 7 asteen kulmassa ja myös vinossa auton pituus suunnassa niin ite jouduin tiputtaan bensan pinnat aika alas että lakkas tekemästä lätäköitä/tiputtelemasta.

Mutta jos sulla ei tiputtele kurkkuihin ja molemmissa kaasareissa bensan pinnat samat niin en usko että niistä on kiinni kyllä.

E:Niin ja siis nää on vaan omia havaintoja mitä tullu tehtyä kun kolmisen vuotta ajellu liki päivittäin noitten dellortojen kans kesät talvet eikä mitään asiantuntija-lausuntoja  ;D  :)

E2: Niin ja tuli mieleeni että ne misabbi-levyt estää lämmönjohtumista ja bensan höyrystymistä myös sitä kautta,itselläkin jos pitempään käy paikallansa tai on jonkun tupakin mitan sammuksissa ja siitä kun lähtee niin saa ajaa jonkun matkaa että ajoviima jäähdyttää kaasarit kun yskii ja käy laihalla aluksi.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 18:19:22 kirjoittanut Miksa89 »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo