Proturbo  Autodiagnoosi

Ilmoitus: ohjaustehostin + pa-lämmitin tarvitsee huollon

  • 11 Vastauksia
  • 675 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eetuolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Eli alkoipa mukavasti arki loman jälkeen, pakkasta 20 päälle ja Volvo D2 2014 alkoi oireilla juuri kun autoa eniten tarvitsi.
Eli ilmestyi epämukava ilmoitus ihan ensin kun yritti laittaa lämmitystä päälle:
-PA-käyttöinen lämmitin tarvitsee huollon (on siis Ebersbächer D5WS, ja Volvossa uudesta lähtien ollut)
-Ja miltei heti perään ilmoitus Ohjaustehostin tarvitsee huollon (ja ohjaustehostin lakkasi toimimasta), kunnes hetken ajon jälkeen alkoi toimia

Ajattelin että voiko käynnistysakku (onko 70 Ah pääakku)oireilla  ja aiheuttaisi sen ettei Eberi lähde toimimaan ja ohjaustehostin lakkaa toimimasta, oli kyllä akussa puhtia startata ihan hyvin eikä herjannut akun vähäisestä varauksesta yms. Sen huomasin että aluksi ei edes tuohon sensukseen/pikkunäyttöön tullut edes radio päälle vaan pysyi hetken pimeänä.
Ajoin lähimmälle huoltoasemalle (Neste Uki) jossa ystävällinen kaveri nollasi vikakoodit (mutta ei onnistunut Eberistä), ja kertoi vikakoodeja olleen iso liuta ja käski nyt ajella ja katsoa uusiutuisiko ohjaustehostajan vika. Toki tuo pa-lämmitin täytyy saada toimintaan kun näyttää kylmät kelit jatkuvan pitkälle

Kysymyksiä tietäjille: Mietityttää mikä sillä pikkuakulla (2. akulla 9 Ah) on merkitys, ja voiko sen johdosta oireilla noin?
Vai voiko ongelmat johtua tuosta varsinaisesta käynnistysakusta (pääakusta)?

Lienee tuon pikkuakun vaihtokin hieman työläs, kun sijainnee tuolla jossain kuljettajan puolen ajovalon alla/sisälokasuojan kätköissä.
 
« Viimeksi muokattu: 07.01.2024, 11:31:29 kirjoittanut eetuolli »

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2229
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmoitus: ohjaustehostin + pa-lämmitin tarvitsee huollon
« Vastaus #1 : 07.01.2024, 20:08:31 »
Alijännite se on yleinen mikä aiheuttaa monenlaisia oireita ja ilmoituksia, akkua lataukseen ensimmäiseksi.

Poissa eetuolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmoitus: ohjaustehostin + pa-lämmitin tarvitsee huollon
« Vastaus #2 : 08.01.2024, 14:17:14 »
Akku (käynnistysakku) ladattu "Defan Smart Charger 5A älylaturilla", ja täyteen tuli jo noin 5-6 tunnin latauksella.
Aamulla normi startin jälkeen sitten kiukutteli (vain) tuosta lämmittimen huoltotarpeesta "PA-käyttöinen lämmitin tarvitsee huollon", eli PA-lämmitin poissa pelistä :/ Voi pahus kun juuri nyt olisi se lämmittimen tarve ihan ehdoton...

No, onneksi ohjaustehostin edes toimi normaalisti ainakin töihin tullessa.

Vaikuttaisi että pää/käynnistysakku toimi ainakin juuri nyt latauksen jälkeen normaalisti ainakin hetken, mutta mites se pikku apuakku vaikuttaa auton toimintoihin...

« Viimeksi muokattu: 08.01.2024, 14:20:15 kirjoittanut eetuolli »

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: Ilmoitus: ohjaustehostin + pa-lämmitin tarvitsee huollon
« Vastaus #3 : 08.01.2024, 19:28:39 »
Akku (käynnistysakku) ladattu "Defan Smart Charger 5A älylaturilla", ja täyteen tuli jo noin 5-6 tunnin latauksella.
Aamulla normi startin jälkeen sitten kiukutteli (vain) tuosta lämmittimen huoltotarpeesta "PA-käyttöinen lämmitin tarvitsee huollon", eli PA-lämmitin poissa pelistä :/ Voi pahus kun juuri nyt olisi se lämmittimen tarve ihan ehdoton...

No, onneksi ohjaustehostin edes toimi normaalisti ainakin töihin tullessa.

Vaikuttaisi että pää/käynnistysakku toimi ainakin juuri nyt latauksen jälkeen normaalisti ainakin hetken, mutta mites se pikku apuakku vaikuttaa auton toimintoihin...

Eihän akkulaturin miinuspiuha ollut kiinni suoraan akun miinusnavassa, jos oli niin se ainakin sotkee PA-lämmittimen toiminnan ja tuottaa mm. em. virheviestin (ainakin meillä tuotti). Eli laturin miinus suoraan runkoon. Jos tämä oli laturin aiheuttama, niin BMS / akkuvahti pitää nollata.

Kerrohan tännekin, miten asia ratkesi / mikä oli perimmäinen ongelman syy.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2024, 19:30:21 kirjoittanut McCloud »

Poissa eetuolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmoitus: ohjaustehostin + pa-lämmitin tarvitsee huollon
« Vastaus #4 : 08.01.2024, 20:52:08 »
Kiitti muuten hyvästä vinkistä :) Täytyypä kokeilla nollata varmuudeksi tuo BMS/akkuvahdin liitin hetkeksi pois virrat päälle kytkettynä.
Samalla voisi tarkistaa ihan varmuuden vuoksi tuon EBERIN sulakkeen 20A (sulakekotelo akun vieressä ja sulake no:17 - 20A)
On tuollainen normi-lattasulakkeesta poikkeava "jcase -sulake 20A sininen", kun käyttöohjeen kuvassa näytti neliömäiseltä sulakerasiakuvassa.

Akkulaturi oli tosiaan kytkettynä: (punainen) akun plus-napaan ja maajohdin auton runkoon (maadoituspisteeseen mikä löytyi akun läheltä iskaritolpan paikkeilta).

Laitan kyllä lisää tietoa kunhan hommaan löytyy se ratkaisu sitten joskus (toivottavasti).
Huonolla tuurilla jos työesteet haittaavat, niin ei ratkea aivan lähipäivinä.

PS. Tuli kokeiltua tuota nollausta, eli BMS/akkuvahdin liitin oli hetkeksi poissa virrat päälle kytkettynä. Ei ollut tällä vaikutusta PA-lämmittimen vikaan. Ohjaustehostimen vikaa/huoltokehotetta ei ole ilmennyt enää ja Start/Stop toimi kuten ennenkin kun risteykseen pysähdyin työmatkan ohessa kun ilmat lämpeni (ilman lämpötilan asteita näytti +3 astetta).

VIKASELVITYSTEN JÄLKEEN: Eli auto oli tutkittavana korjaamolla, ja tuomio oli ohjainlaite viallinen (vioittunut), mikä lienee kuulemma yksi melko yleisistä vioista näissä Eberbächereissä. Yhtenä vaihtoehtona koko lämmittimen uusinta (on ihan Volvon ns. originaali-eberi, jossa ajastukset auton mittariston kautta tai Volvo Carsin kautta).
Katsoin jo hieman alustavasti eeberi.com sivuilta jotta ohjainlaitteita löytyy varaosana, mutta vaatinee varmaankin sitten käynnin Volvon merkkihuollossa softaamisen vuoksi,
(lieneekö tuo oikeanlainen sitten tuohon Volvon omaan Eberbächer D5WS pa-lisälämmittimeen:  6 22 5201 04 00 11 Ohjainlaite D5WS 1 x 350 €).

Mutta asia on vielä vaiheessa/vireillä, eli auton myyntiliikkeen kanssa sovitellaan aluksi noita kustannusasioita pa-lämmittimen ym. osalta.
Melko kalsea auto ollut talvikäytössä, kun kummatkaan penkinlämmittimetkään eivät ole toimineet/lämmenneet, ja joista korjaamo nekin tutkiessaan totesi molempien penkkien "vastusmattojen" olevan myös vialliset. Erikoista kyllä, kun nuo penkinlämmittimien namiskat näyttävät taas sitten toimivan, mutta kylmäksi jäävät istuimet valitusta tehoalueesta riippumatta.
Lienee aiemmat kuljettaja ja etupenkin matkustaja olleet runsaspainoisia kun on molemmat penkinlämmittimet menneet. :)

Hieman meni kyllä hetkeksi luotto Volvoon moisten ongelmien johdosta, mutta elämä on.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2024, 00:42:56 kirjoittanut eetuolli »

Poissa eetuolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmoitus: ohjaustehostin + pa-lämmitin tarvitsee huollon
« Vastaus #5 : 07.02.2024, 00:22:26 »
No niin, onpas outoa kun tänään (vahingossa) laitoin viiksestä "lisälämmittimen autom. ohjauksen päälle" kun auto oli käynnissä,
niin Ebersbächer D5WS alkoi pöhisemään ja lämmittämään autoa auton ollessa käynnissä. Eli lämmitti kabiinin nopeasti ja moottorinkin.
En edes tohtinut kokeilla ajastuksella tai Volvo Carsin kautta Eberin käynnistystä töistä lähtiessäni eli  ilman että oli auto käynnissä,
kun tuo Eberi toimii ainakin nyt auton käydessä ja ajossa nyt.

KYSYMYS: Voisiko olla sittenkin olla viallinen tuo Ebersbächer D5WS:n vesipumppu ja olikohan se erillinen tuossa D5WS Hydronic Volvon OEM-mallissa?
Lämmitin toimii siis ainakin moitteetta auton käydessä ja ajossa kun Lisälämmitin on "autom. päällä" asennossa?

« Viimeksi muokattu: 07.02.2024, 07:43:36 kirjoittanut eetuolli »

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: Ilmoitus: ohjaustehostin + pa-lämmitin tarvitsee huollon
« Vastaus #6 : 07.02.2024, 09:16:24 »
Tuo on yleensä merkki siitä ettei lämmittimen vesipumppu toimi kunnolla/ollenkaan.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa eetuolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmoitus: ohjaustehostin + pa-lämmitin tarvitsee huollon
« Vastaus #7 : 07.02.2024, 14:17:44 »
Tosiaan, kun tuo "kiertovesipumppu" kuulosti myös hieman oudosti ääntelevän.
Täytyypä selvitellä lisää asiaa (kun saa tuon aiemman vikaselvittäjän/Eber-huoltajan kiinni puhelimella).
« Viimeksi muokattu: 07.02.2024, 18:33:06 kirjoittanut eetuolli »

Poissa Klabikone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmoitus: ohjaustehostin + pa-lämmitin tarvitsee huollon
« Vastaus #8 : 20.02.2024, 21:30:32 »
Eli alkoipa mukavasti arki loman jälkeen, pakkasta 20 päälle ja Volvo D2 2014 alkoi oireilla juuri kun autoa eniten tarvitsi.
Eli ilmestyi epämukava ilmoitus ihan ensin kun yritti laittaa lämmitystä päälle:
-PA-käyttöinen lämmitin tarvitsee huollon (on siis Ebersbächer D5WS, ja Volvossa uudesta lähtien ollut)
-Ja miltei heti perään ilmoitus Ohjaustehostin tarvitsee huollon (ja ohjaustehostin lakkasi toimimasta), kunnes hetken ajon jälkeen alkoi toimia

Ajattelin että voiko käynnistysakku (onko 70 Ah pääakku)oireilla  ja aiheuttaisi sen ettei Eberi lähde toimimaan ja ohjaustehostin lakkaa toimimasta, oli kyllä akussa puhtia startata ihan hyvin eikä herjannut akun vähäisestä varauksesta yms. Sen huomasin että aluksi ei edes tuohon sensukseen/pikkunäyttöön tullut edes radio päälle vaan pysyi hetken pimeänä.
Ajoin lähimmälle huoltoasemalle (Neste Uki) jossa ystävällinen kaveri nollasi vikakoodit (mutta ei onnistunut Eberistä), ja kertoi vikakoodeja olleen iso liuta ja käski nyt ajella ja katsoa uusiutuisiko ohjaustehostajan vika. Toki tuo pa-lämmitin täytyy saada toimintaan kun näyttää kylmät kelit jatkuvan pitkälle

Kysymyksiä tietäjille: Mietityttää mikä sillä pikkuakulla (2. akulla 9 Ah) on merkitys, ja voiko sen johdosta oireilla noin?
Vai voiko ongelmat johtua tuosta varsinaisesta käynnistysakusta (pääakusta)?

Lienee tuon pikkuakun vaihtokin hieman työläs, kun sijainnee tuolla jossain kuljettajan puolen ajovalon alla/sisälokasuojan kätköissä.

Onko tämmönen "pikkuakku" jos on tehdasasennuksena eberi ?  Mistä tän pikkuakun löytää tarkalleen

Poissa Harasoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmoitus: ohjaustehostin + pa-lämmitin tarvitsee huollon
« Vastaus #9 : 21.02.2024, 13:13:07 »
Pikkuakku on Start&Stoppia varten. Ei oo Eberin kanssa mitään tekoa. V40:ssä se pikkuakku on kuskin puolen etupyörän edessä umpion alla. Näkyy umpion reiästä.

Poissa eetuolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmoitus: ohjaustehostin + pa-lämmitin tarvitsee huollon
« Vastaus #10 : 21.02.2024, 15:48:06 »
Pikkuakku on Start&Stoppia varten. Ei oo Eberin kanssa mitään tekoa. V40:ssä se pikkuakku on kuskin puolen etupyörän edessä umpion alla. Näkyy umpion reiästä.
Iso Kiitos! Erittäin hyvää tietoa...
Tosiaan menee alustavasti viikonloppuna huoltoon (jos on oikea osa saapunut korjaamolle, kun tilaushommiksi meni), ja jossa laitellaan uusi vesipumppu tuon lämmittimen yhteyteen (Eberin oma ja erillinen).
Josko alkaisi toimimaan muutenkin kuin moottorin käydessä :)
« Viimeksi muokattu: 21.02.2024, 15:49:59 kirjoittanut eetuolli »

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: Ilmoitus: ohjaustehostin + pa-lämmitin tarvitsee huollon
« Vastaus #11 : 24.03.2024, 12:40:33 »
Kaiken kaikkiaan tämän lisälämmittimen kanssa on saanut eriasteisesti tapella koko tuon auton pitoiän ajan - on ollut palopesän vaihtoa yms. kallista remonttia ja tutkittu kattavasti asiaa ja lopputulema on se, että tällä Eberin lisälämmittimellä on joku pakkasraja eli noin -15 asteessa sen toiminta alkaa pätkiä (ensi häviää ajastettu käynnitys, sitten manuaalikäynnistys) ja sitten loppupeleissä menee koko laite lukkoon ja vaatii ICARsoftilla vapautuksen (ja tietysti kelien lauhtumisen) taas toimiaakseen.

Lauhemmilla keleillä toimii taas hienosti eli jos tätä autoa (V40 D2) tosissaan kovemmilla pakkasilla aikoo käyttää, niin suosittelen perinteistä 230V lohko"letku"lämmitintä + sisätilanlämmitintä + akkulaturia.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2024, 12:46:36 kirjoittanut McCloud »

 

Proturbo  Autodiagnoosi