Elekma  Autoracing

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1400 Vastauksia
  • 442266 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
pari hyvää esimerkki nimeltämainitsematta rakennusliikkeitä .

Uudisrakennus oli rakennettu vuosi sitten ja oli kyseessä vuosikorjaustyöt. asukkaat valitti että roiskekatto tummuu ja kosteutta esintyy. Syy oli ontelolaatoissa vettä, porattiin reikiä ja saatiin ontelosta ( huom.yhdestä huonestosta) 5 ämpärillistä vettä talteen. Rivitalo oli rakennettu talvella hirveällä kiireellä, seinissä halkeamia, vuosi korjaukset kesti 2kk /5 miestä töissä kokoajan. Kallistako?

Remonttikohde josta tehtiin päiväkoti. Julkisivu maalaus pakotettiin rakennusliikkeen toimesta aloittamaan Marraskuussa ( rakennusliikkeeseen kohdistuvalla sakkouhalla kuulemma)  ilman kosteus ja lämpötila oli +0 , eli plussan puolella kummiskin , Kieltäydyin työstä ja he ottivat toisen yrityksen tekemään.  No, rakennus maalattiin ja  ja tilaaja totesi seuraavana kesänä maalin hilseilyä, olivat kyllästetyn puun päälle vetäneet lateksia (Woodex) ... nehän lähti levynä irti. räystäsaluset homeessa jne jne ... Tilaaja tilasi meidät tekemään loppujen lopuksi homman uusiksi .... Kallistako ? 


Onneksi tällä "perseilyllä" on työllistävä vaikutus , tosin en voi käsittää tätä ollenkaan.

Minäkään en Lemminkäisen venkoilua ymmärrä, julkisuus tuo ilmaista mainosta. :)

http://www.hs.fi/kotimaa/Rakentaja+ei+piitannut+J%C3%A4tk%C3%A4saaren+hitas-talon+kosteusongelmista/a1305592361564?cmp=nl-140812
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Ja tämä ei todellakaan ole ainoa Rakennusliike. Kyllä Suomalainen uudisrakentaminen on ihan perseestä suoraan sanottuna. Raha ratkaisee ja laadusta ei makseta , kunhan aikataulussa ollaan ja mielellään aikaistetussa aikataulussa. Onneksi Älysin ajoissa lopettaa uudisrakennuksilla hermoilun.  :idiot2:
Sama meno on monessa muussakin asiassa kun rakentamisessa. Pääasia, että saa halvalla ja nopeasti. Sitten manataan kun kun tulee sutta ja sekundaa ja pitää jälkikäteen kalliisti paikkailla.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Duunikaveri sai kämpän Arabianrannan loft-asunnoista. Aikamoista meininkiä ollut rakennusvaiheessa. Nämä kämpäthän myytiin puolivalmiina, josta sitten ostaja suoritti lopputyöt. Rakennusliikkeelle se oli huono juttu kun kaikkia virheitä ei voitu piilottaa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Duunikaveri sai kämpän Arabianrannan loft-asunnoista. Aikamoista meininkiä ollut rakennusvaiheessa. Nämä kämpäthän myytiin puolivalmiina, josta sitten ostaja suoritti lopputyöt. Rakennusliikkeelle se oli huono juttu kun kaikkia virheitä ei voitu piilottaa.

Viikissä Eviran uudessa talosa oli alkanut sähköhäiriöitä tulemaan joissain huoneissa. Seinän sisästä löytyi MMJ:tä mitä oli jatkettu käytännössä teippiliitoksilla jatkoroikasta leikatulla johdonpätkällä... :D

Oli vissiin kela loppunut kriittisessä vaiheessa ja "ammattilaisen" ammattiylpeys ollut huipussaan...
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Taisi siitä mökin katosta ihan kolmiorimakaton näköinen suunnilleen tulla, vaikka vähän harjotuskappae olikin kun ei ole tuollasia tullut aikasemmin tehtyä. :P

http://www.elisanet.fi/mtn/images/2012/katto/7.JPG
http://www.elisanet.fi/mtn/images/2012/katto/9.JPG

Piipun ylösnostot puttuu vielä ja vistin kattoon täytyy laittaa uudet huovat. Sitten voi sanoa että valmista tällä erää. :P Piipun niisto jää myöhemmäksi, ei riitä aika tuohon. Sateet hieman viivästytti.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

kepa09

  • Vieras
Hienoa että rakennatte, tällä hetkellä olen töissä rakennus firmassa jossa tehdään katto renontteja ja uudis korjauksija,älkää antako periksi kaverit,jaksakaa. :)

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
olen ollut uudisrakennuksilla ja vanhanremonteissa koko pikku ikäni, ja voin kertoa että 30-40-50 luvulla  rakennetut talot on parhaimmin toteutettuja kuin nämät nykyiset 60, 70 , 80 ,90 ja 2000 luvun talot, niin kerrostalot kuin omakotitalotkin kattorakenteista puhumattakaan.  Nykypäivän rakentamisessa raha ja tulos ratkaisee enemmän kuin kunnollinen kuivatus ja laatu.  Ennenvanhaan kaikki tehtiin  ajatuksella , kuten rintamamiestalot. onhan toki niissäkin ollut rakenne virheitä ,mutta ne on tehty melkein järkijään remonteissa ne virheet, kuten muovin asennus ja sokkeli ilmaaukkojen tukkiminen. Monta vanhaa taloa on saatu pilalle nyky menetelmin.  Kannattas uutta rakentaessa ottaa vanhat perinteet käyttöön ja unohtaa aikataulut kokonaan. kaiki työ vie oman aikansa ja sitä ei saa nopeuttaa.

pari hyvää esimerkki nimeltämainitsematta rakennusliikkeitä .


Uudisrakennus oli rakennettu vuosi sitten ja oli kyseessä vuosikorjaustyöt. asukkaat valitti että roiskekatto tummuu ja kosteutta esintyy. Syy oli ontelolaatoissa vettä, porattiin reikiä ja saatiin ontelosta ( huom.yhdestä huonestosta) 5 ämpärillistä vettä talteen. Rivitalo oli rakennettu talvella hirveällä kiireellä, seinissä halkeamia, vuosi korjaukset kesti 2kk /5 miestä töissä kokoajan. Kallistako?

Remonttikohde josta tehtiin päiväkoti. Julkisivu maalaus pakotettiin rakennusliikkeen toimesta aloittamaan Marraskuussa ( rakennusliikkeeseen kohdistuvalla sakkouhalla kuulemma)  ilman kosteus ja lämpötila oli +0 , eli plussan puolella kummiskin , Kieltäydyin työstä ja he ottivat toisen yrityksen tekemään.  No, rakennus maalattiin ja  ja tilaaja totesi seuraavana kesänä maalin hilseilyä, olivat kyllästetyn puun päälle vetäneet lateksia (Woodex) ... nehän lähti levynä irti. räystäsaluset homeessa jne jne ... Tilaaja tilasi meidät tekemään loppujen lopuksi homman uusiksi .... Kallistako ? 


Onneksi tällä "perseilyllä" on työllistävä vaikutus , tosin en voi käsittää tätä ollenkaan.

Se on sitä tämän päivän meininkiä ja voiittojen maksimointia. Kiire on muttei niin kiire etteikö kahesti ehi tehä. Uudispuolella pomot höyryää että ei oo tarkkaa , korjataan vuositakuuremontissa jos asiakas huomaa. Ite olen kans tehny samansuuntasia havaintoja "rakentamisen vuosikymmenistä". Mustinta aikaa suomen rakennushistoriassa -60, -70 luvut ja -80 luvun alku. Mielummin pyörin remppahommissa.
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

kepa09

  • Vieras
Se on sitä tämän päivän meininkiä ja voiittojen maksimointia. Kiire on muttei niin kiire etteikö kahesti ehi tehä. Uudispuolella pomot höyryää että ei oo tarkkaa , korjataan vuositakuuremontissa jos asiakas huomaa. Ite olen kans tehny samansuuntasia havaintoja "rakentamisen vuosikymmenistä". Mustinta aikaa suomen rakennushistoriassa -60, -70 luvut ja -80 luvun alku. Mielummin pyörin remppahommissa.
Koskas 50 luvulla on käytetty muovia.

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Ei se muovi päällimmäisenä ollu mielessä ku kirjotin 60, 70 ja 80 luvun alun taloista. Mietin vaan pääasiassa esim. matalia perustuksia, pahimmillaan taloon laskeudutaan sisälle ja tasakatoja ja lähes tasaisia "loivia harjakattoja. Ja tasakatoilla pohjoisissa olosuhteissa toimimattomia kattokaivoja. Kyseisen aikakauden taloja löytyy jopa 100 mm eristevahvuudella. Perusasiat maakosteudesta oli ilmeisesti unohdettu isolta osin tuolla ajalla, jopa kiven/betonin eristäminen puurakenteista oli hukassa vaikka jo satoja vuosia sitten oli tiedossa että kiviperustuksen ja alimman hirren väliin pitää laittaa vähintään tuohi. Ja kun perustuksiin päästiin niin valesokkelien aikakausi sijoittuu em. aikakaudelle, riittää kengitettävää vielä pitkäksi aikaa noiden talojen ulkoseinissä. Ja osassa noista taloista kantavien väliseinienkin alajuoksut ovat valun alapuolella, huono paikka varsinkin kun muistaa että lattiat maanpinnan tasalla ja perustuksilla ei yleensä mitään kuivatusjärjestelmää.

Kyseinen aikakausi oli varmasti monille "iteoppineille" timpureille muovin kulta-aikaa. Paljon 50 luvun ja vanhempiaki taloja pilattiin. Nytki olen tekemässä remonttia rintamamiestaloon jossa -80 luvulla laitettu muovit väliseiniinki kahta puolen, eikä ole ensimmäinen vastaava tapaus.

Mutta sitä kai tämä rakentaminen on ollu ja tulee olemaan että aina seuraava sukupolvi nauraa edellisen sukupolven virheille. Ja kauhistelee rakentamisessa käytettyjä myrkkyjä, materiaaleja ja työtapoja. Ja jokainen sukupolvi on omasta mielestään oikiassa. Asiantuntijoiltakin kun kysyy samaa asiaa niin tahtoo tulla eri vastaukset, se minkä yks viisas sanoo ainoaksi oikeaksi niin seuraava sanoo että niin ei ainakaan saa tehdä. Liekköhän niin että aiheeseen liittyvistä "faktoistakin" osa vain pelkkiä mielipiteitä. Ihan niinku nämä minunki jutut täällä, pelkkää yhen miehen mielipidettä ilman tutkimustuloksia.

Edit. En esittänyt muuten edellisessä viestissä mielipidettä -50 luvusta ja muovista. Muuta ympäripyöreää höpinää kyllä  ;D
« Viimeksi muokattu: 18.08.2012, 04:02:05 kirjoittanut volvo nro 5 »
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

kepa09

  • Vieras
En viitsinyt aloittaa uutta aihetta kun tälläinenkin on olemassa. Kysymyksessä vanha kesämökki ja olen harkinnut sen kunnostamista, alkaa olemaan jo siinä kunnossa että pistää miettimään lyönkö rahojani hukkaan sen kunnostamisessa. Kuitenkin pitäisi uudistaa keittiötä ja muutakin, on sellainen ajatus päässä että jos itse purkaisi tuon vanhan pois ja hommaisi kokonaan uuden hirsi rakennuksen siihen paikalle? Onko kellään kokemuksia hyvästä toimittajasta? sais olla noin 80 neliön mokki. Niin oon aatellut että jos talveksi sais vielä katon päälle ja tekisin itse tai jonkun kaverin kanssa.

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
En viitsinyt aloittaa uutta aihetta kun tälläinenkin on olemassa. Kysymyksessä vanha kesämökki ja olen harkinnut sen kunnostamista, alkaa olemaan jo siinä kunnossa että pistää miettimään lyönkö rahojani hukkaan sen kunnostamisessa. Kuitenkin pitäisi uudistaa keittiötä ja muutakin, on sellainen ajatus päässä että jos itse purkaisi tuon vanhan pois ja hommaisi kokonaan uuden hirsi rakennuksen siihen paikalle? Onko kellään kokemuksia hyvästä toimittajasta? sais olla noin 80 neliön mokki. Niin oon aatellut että jos talveksi sais vielä katon päälle ja tekisin itse tai jonkun kaverin kanssa.

Tuleepa vain mieleen homman laillisuus...tai siis mahdollinen laittomuus.

Nuo vanhat mökit on monesti tosi lähellä rantaa jne. Esim. yhellä tutulla palo viime keväänä rantasauna hyvin läheltä vesirajaa. Ois samoille perustuksille tehny uuden samankokosen saunamökin tilalle, muttei lupia heltiä. Vanhaa voi korjata, mutta noin iso korjaus menee jo uudisrakentamiseksi kaikkine vaatimuksineen...

Tämä siis noin yleisen tason kommenttina...

kepa09

  • Vieras
No luvat on kunnossa, ranta tai meri on noin 50 metrin päässä mökistä. Olen vaan ajatellut kun löytäisi sellaisen toimittajan joka tekisi hirret ja itse pystyttäisi.

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Nettimarkkina.com:ssa on pistäny silmään, että yksi kehikoiden tekijä kaupaa jatkuvasti kakkoslaadun kehikoita mielestäni aivan kilpailukykyiseen hintaan.  Itekki niitä pitänu silmällä, josko Qsamoon löytäs joskus eräkämpän kehikon sopivaan hintaan...

Nercs

  • Vieras
Kepa tartu luuriin ja tuossa on hirsihuvila joko on raivattu ja perustuksia valmiitaa valamaan.
http://www.l1.fi/

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
No luvat on kunnossa, ranta tai meri on noin 50 metrin päässä mökistä. Olen vaan ajatellut kun löytäisi sellaisen toimittajan joka tekisi hirret ja itse pystyttäisi.

En sen enempää ole hirsihommiin tutustunut, mutta meillä on alivuokralaisena töissä Maanhongan (maanhonka) edustaja. Sieltä ainakin sais hirsimökkiin tarpeet.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

Carcom Oy  Ateho