Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: peter - 18.08.2011, 15:48:34

Otsikko: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: peter - 18.08.2011, 15:48:34
Jatkan tästä "ikuisuusaiheesta"..Onko joku keksinyt, miksi ainakin 2000-luvun Volvoilla (mallista riippumatta)on taipumus puoltaa oikealle? Ymmärrän että siihen voi olla monta syytä, mutta jotain ihmeellistä siinä on kun ongelma on niin yleinen. Olen omistanut 2 Volvoa (V70 ja V40) ja molemmissa on ollut tuo "ominaisuus", nyt olen käynyt koeajamassa muutamia V40-malleja joista 2/3 on kammennut oikealle kun ratista päästää irti.

Vertailun vuoksi: en ole koskaan ajanut esim. Fordia, Hondaa, Nissania, Toyotaa tai Mazdaa, joka kampeaisi mihinkään suuntaan, oli ne sitten uusia tai vanhoja. Eli joku alustarakenteen suunnittelufilosofia tässä on pakko olla ?
Toki kiinnostaa myös se, että onko pk-seudulla esim. joku erikoistunut paja, joka tuntee Volvon alustan sielunelämän ja osaa säätää kulmat niin että auto kulkee suoraan ? Tehtaan vakioarvot ei ainakaan minun kokemuksen mukaan poista välttämättä ongelmaa. Harmittaa se, että muuten merkki miellyttäisi, mutta ajaisin kuitenkin mielellään autolla jota ei tarvitse pidellä tiellä...
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Taavi.H - 18.08.2011, 15:53:38
Olisikohan selityksenä se, että Volvossa on usein keskimääräistä kansanautoa hieman leveämpi raideväli ja kenties hieman leveämmät renkaat. Yhdistetään tämä uraisiin teihin ja tuloksena voi olla se, että "Volvo kampeaa oikealle/vasemmalle".

Omat Volvot menee kyllä suoraan, sekä nuo 90-luvun tuotokset että toi 2000-luvun auto.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Huikkoster - 18.08.2011, 15:55:34
Kyllä kaikki volvot joita itse olen ajanut ja on ollu kunnossa, on menny ihan suoraan. Eli 200/700/900 sarjalaiset. Mutta myös 850 ja V40 menivät ihan suoraan ilman puoltamista. Se on melkeinpä ensimmäinen asia johon olen kiinnittänyt huomiota kun tykkään ajaa kevyellä ottella ratista.

Renkaat ja rengaspaineet on yksi joka vaikuttaa paljon. Talvirenkailla oma lankku vetää koko ajan metsään päin ja kesärenkaissa taas heti huomaa kun paineet on vajaat.

Ja Taavi sanoikin syventävästi tuon isojen renkaiden vaikutuksen.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Puusilmä - 18.08.2011, 15:55:52
Ja tiehän on myös yleensä vähän kallellaan oikealle ajosuuntaan nähden.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Teutori - 19.08.2011, 20:36:32
Ja tiehän on myös yleensä vähän kallellaan oikealle ajosuuntaan nähden.
Tässä tuli suurin syy  8) ja siihen vielä kaikki edellämainitut ( rengasprofiili, rengaspaineet ym. )
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Puusilmä - 19.08.2011, 20:54:43
Tässä tuli suurin syy  8) ja siihen vielä kaikki edellämainitut ( rengasprofiili, rengaspaineet ym. )

Ja tuosta omasta V70:stä loppui vetely aikoinaan (edellisillä renkailla), kun ostin eteen uudet renkaat. Nokian hakka H:t oli edelliset ja samanlaiset tulivat tilalle. Vanhoissa oli pintaa 3mm ja uusissa suunnilleen se 8mm. Takarenkaissa oli 6mm pintaa silloin.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Make - 19.08.2011, 21:04:19
S80 menee suoraan tien kallistuksesta riippumatta. Riippunee suuresta ohjauksen tehostus asteesta. S60:n vaati hiemaan ratista pitämistä muttei sekään varsinaisesti vänkää oikealle.
Melko iso vaikutus miten kulmat säädetty.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Ribbe - 19.08.2011, 21:24:30
S60:n vaati hiemaan ratista pitämistä muttei sekään varsinaisesti vänkää oikealle.
Melko iso vaikutus miten kulmat säädetty.
Itellä muuttui S60 herkemmäksi kallistuksille kun vanteiden ET muuttui 48:sta 39:siin. Renkaan leveys pysyi samana.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: hevonen - 19.08.2011, 21:30:07
Ja tiehän on myös yleensä vähän kallellaan oikealle ajosuuntaan nähden.
Just näin. Koittakaas ajaa vasenta puolta(mieluummin silloin kun ei ole vastaantulijoita). Vieläkö kampeaa oikealle?
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: -jadi- - 19.08.2011, 22:01:59
Just näin. Koittakaas ajaa vasenta puolta(mieluummin silloin kun ei ole vastaantulijoita). Vieläkö kampeaa oikealle?
Joo, eräs ex-V70 Volvoistani (rek. 12/02) meni ensin sinne vasemmalle puolittain ja sieltä sitten olisi hyökännyt oikealle metsään, jollei tässä vaiheessa olisi tarttunut rattiin ja oikaissut. Siihen vaihettiin takuuna puslia, joustintukien yläpäitä ja säädettiin kulmia yms. Itse vaihtelin renkaiden paikkoja aina välillä ristiin ja rastiin. Hermot meinasi mennä moisen käärmeen kanssa.
Jossain vaiheessa ilmeisesti kaikkien vaihtojen, osat ja renkaiden paikat, summana tai vahingossa auto alkoikin mennä suoraan. Sen muistan,että viimeisenä vaihdettiin taas kerran kumien paikat, eturenkaat päikseen.
Ja kaikki alkoi keväällä -03, puoli vuotta vanhalla kärryllä ja loppui vielä ennen talven tuloa. En todellakaan tiedä, oliko vika alunperin renkaissa (Michelin) vai oliko muuallakin jotain häikkää, mutta kuntoon tuli siltä osin. 
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Putrus - 19.08.2011, 22:11:11
Kyllä minunkin V70 -02 meni aivan suoraan, vaikka ratista päästi irti. Autoon tehtiin minun omistusaikana nelipyöräsuuntaus sinisellä, ja pari vuotta sen jälkeen etupyörien aurauskulmien säätö Volvoihin erikoistuneessa pikkuliikkeessä, ja kummankin säädön jälkeen mennyt kuin juna :) Etupyörien säätö tehtiin siis siksi, koska vaihdettiin etuhelat. Auto meni kyllä talvirenkailla (205/55 16) hieman tarkemmin kuin kesärenkailla (195/65 15). Älkää kysykö miksi rengaskoot olivat noin päin ;D
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Make - 20.08.2011, 09:21:44
Itellä muuttui S60 herkemmäksi kallistuksille kun vanteiden ET muuttui 48:sta 39:siin. Renkaan leveys pysyi samana.
Tuo on ihan luonnollista kun raideväli kasvaa.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Kulmamies - 20.08.2011, 09:36:03
Ja tiehän on myös yleensä vähän kallellaan oikealle ajosuuntaan nähden.

Tästä johtuva puoltaminen olisi korjattavissa oikeanlaisella olkapoikkeamalla, mutta siinä taisi olla joku juttu, ettei niin juurikaan ole tehty. Eli jos kuvitellaan linja alapallonivelestä tolpan yläpään laakerointipisteeseen, niin pyörännavan paikka suhteessa tähän linjaan on olkapoikkeama. Tai jos se on juuri siinä keskellä, niin poikeamaa ei ole. Sopivasti pois linjalta oleva pyörännapa korjaa itsestään tien kallistuksen aiheuttaman puoltamisen, mutta aiheuttiko se sitten jotain epävakautta tjms. kun sitä ei käytetä.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: 252R - 20.08.2011, 16:16:14
eikös jonku vuosimallin mersussa ollu juurikin tuo olkapoikkeama käytössä? muistaaksen jossain 95-00 väykyssä tms.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: T-T - 20.08.2011, 17:24:27
Ei puolla ainakaan omalla Volvolla. Ei puoltanu Nissanilla, eikä puoltanu 440:llä.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: rommitommi - 20.08.2011, 17:44:46
Itsellä nyt 220tkm takana S60:llä ja eipä toi ole koskaan tainnut mennä suoraan. Kaikkea on vaihdettu, mutta mitään kunnollista vaikutusta ei ole ollut millään. Taitaa se teiden kallistus olla suurin syy tohon, mutta on toi Volvo melkosen uraherkkäkin verrattuna vaikkapa kaverin Passattiin, millä on tullut vähän enempikin ajeltua :P

Edit: Faijan XC60:llä ajanut joskus, ja se tuntuu menevän suoraan. Ilmeisesti Fordilta piti vähän hakea oppia ;)
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Stonehenge - 20.08.2011, 19:50:17
Mielenkiintoista... Juuri kuukausi takaperin multa ruvettiin kyseleen puoltaako oma v70. Oli yllätys kun kysyjä kehui että monet hänen omistamistaan volvoista puoltaa oikealle ja muutkin ovat kärsineet samasta. Omani ei puolla mihinkään ja yhdessä pikaisesti funtsittiin johtuuko kenties eri koneiden ja voimansiirron painopisteistä  :idiot2: Sama koppamalli kummallakin, hänellä bensa ja mulla diesel...
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: jogiin - 21.08.2011, 22:33:11
940 turbo kartano tahto puoltaa oikealle... Kulmien säätö ei auttanu  ::) Eturenkaiden vaihto keskenään autto... Sen jälkee mentiin vasemmalle  ::)
240 kartano menee suoraan... vaikka toista rengasta syökin ???
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: V70XC99 - 22.08.2011, 00:34:50
Samanlaista lievää oikeelle puoltoo esiintyy välillä ykköskoppasessa V70 -99 mullakin.
Sekä pienehköä hakua urissa.

Vertailun vuoksi vanha Satku Audini -92 on vielä pahempi, tosin vain urissa.
Täällä päin taajama-alueen alettua alkaa myös kohtalaiset urat tiessä ja vanha Audi meinaa tulla hulluksi niiden kanssa.
Alkuun luulin että, etupäässä on jotain vikaa kun auto yrittää kammeta minne sattuu, mutta kun ajoi jossain pätkällä
missä oli uusi asfaltti tai maantiellä (lähitienoilla suht hyvässä pinnassa vielä) ko. ilmiötä ei esiintynyt.
Kokeilujen jälkeen tulin tulokseen, että ei autossa mitään vikaa ole, ko. Audi sopii vaan vielä
Volvoakin huonommin niihin uriin.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Jule - 22.08.2011, 07:06:40
Kyllä mäkin olen tuon oikealle kampeamisen huomannut uudemmissa volvoissa. Ei kaikki sitä tee, mutta yllättävän usein kuitenkin.

Enkä mä tarkoita tien kallisutmasta johtuvaa vetoa, tie on yhtä kallellaan kaikille autoille.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: mankinen - 22.08.2011, 07:23:32
Omakin V70 puoltaa oikealle... Mutta taitaa olla enimmäkseen tien kunnosta johtuvaa kuin autosta itsestään. Uudella asfaltilla ei puolla ollenkaan (alla 4000km ajetut Kumhot, 225/45/17).
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: mulugren - 11.09.2012, 21:43:13
Vanha thread tää mutta vastaan silti. omassa tietä jo nähneessä v70 nimenomaan pannut merkille et menee oikeen hyvin suoraan. Uraton pinta niin menee ratista pitelemättä suoraan. Pyöräkulmia on tunailtu aiemman omistajan toimesta useampaan kertaan (viimeksi vuosi sitten) ja siks olin vähän skeptinen mut huoli oli aiheeton. Pyöräkokokin muuttui 17" -> 16" mutta suoraan se edelleen menee. Ei hajua oliko vanteissa sattumalta samat off-set:t vai mitäneolikaan.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Masked Jackal - 11.09.2012, 21:54:23
Heh, jos tämmöinen topic ois Suomi24.fi niin pitäisin sitä provokaationa.
Omistani en (käsi raamatulla) ole ikinä huomannut puoltamisia vaikka renkainakin on pyörinyt välillä aivan järkyttäviäkin tapauksia. Mutta jos nyt lähden kirjoitukset luettuani kokeileen niin varmasti luulotauti vie autoni ojaan :)
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Mustalaatikko - 11.09.2012, 22:07:24
oma huomio on myös ollut että nykyinen V70 vm 2003 menee herkemmin tien kaltevuuden mukaan oikealle, kun vanha 850 kulki tuossa tilanteessa suoraan kuin juna. Molemmissa autoissa pyörien suuntaus tarkistettu. Ei noita huonoiksi ajaa kyllä silti voi sanoa mielestäni.

ja pelkkiä 15-tuumaisia vanteita täällä.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Juhani_80 - 11.09.2012, 22:22:22
Mullaki puoltaa oikeelle (740 -89) vaikka olen säätänyt auraus kulmat siit , saatta olla joku fiba käyny siin suuntaukses mut renkaat kuluu tasasesti :) . Täytyy tarkistaa kulmat uudestaa ...
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: järviin - 11.09.2012, 22:30:55
Kaikesta pitää valittaa.
Eikös se nyt kuitenkin ole parempi, että puoltaa oikealle, kuin että vasemmalle tai keskelle?
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Mustalaatikko - 11.09.2012, 23:00:17
Kaikesta pitää valittaa.
Eikös se nyt kuitenkin ole parempi, että puoltaa oikealle, kuin että vasemmalle tai keskelle?

on ehdottomasti! Luulin että tämä oli vähän niinkuin gallup, mutta ehkä tänne ei olisikaan saanut kirjoittaa..
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Raid - 13.09.2012, 23:20:28
on ehdottomasti! Luulin että tämä oli vähän niinkuin gallup, mutta ehkä tänne ei olisikaan saanut kirjoittaa..
Toislle ei ole muija antanu viikkoon , senhän näkeehän heti vastauksestakin..
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: _diaz - 14.09.2012, 10:18:13
Lisäystä tohon olkapoikkeamaan. Mikäli haluaa kumota sen tien kaltevuuden aiheuttaman oikealle puoltamisen, niin noissa etu- ja nelivedoissa on etuiskarin alapulteissa pikkasen varaa, jolla sen saa kumottua.

Eli pyörä irti, iskarin alapultit (2kpl) löysälle ja oikealla työnnetään iskaria lähemmäs moottoria ja vasemmalla vedetään iskaria pois päin moottorista. Pultit kiinni samalla kun työnnät, sitten renkaat kiinni ja ei enään puolla maan tiellä. Ko kikka luultavasti tehty kaikkiin niihin etuvetoihin, jotka ei puolla maantiellä.  :)

Jos ei jaksa tota tehdä, niin sitten laitetaan 0,1-0,2 bar enemmän rengaspainetta oikealle.

Kaikki ei välttämättä tiedä, niin autoa katsotaan kuljettajan paikalta. Eli yleensä kuljettajan puoli on vasen.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Jule - 14.09.2012, 12:20:14
Kaikki ei välttämättä tiedä, niin autoa katsotaan kuljettajan paikalta. Eli yleensä kuljettajan puoli on vasen.

Nokan suunta määrittelee oikean ja vasemman, niin ihmisellä kuin autollakin :)
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: modsman - 06.06.2019, 20:34:13
Lisäystä tohon olkapoikkeamaan. Mikäli haluaa kumota sen tien kaltevuuden aiheuttaman oikealle puoltamisen, niin noissa etu- ja nelivedoissa on etuiskarin alapulteissa pikkasen varaa, jolla sen saa kumottua.

Eli pyörä irti, iskarin alapultit (2kpl) löysälle ja oikealla työnnetään iskaria lähemmäs moottoria ja vasemmalla vedetään iskaria pois päin moottorista. Pultit kiinni samalla kun työnnät, sitten renkaat kiinni ja ei enään puolla maan tiellä. Ko kikka luultavasti tehty kaikkiin niihin etuvetoihin, jotka ei puolla maantiellä.  :)

Jos ei jaksa tota tehdä, niin sitten laitetaan 0,1-0,2 bar enemmän rengaspainetta oikealle.

Kaikki ei välttämättä tiedä, niin autoa katsotaan kuljettajan paikalta. Eli yleensä kuljettajan puoli on vasen.

Mulla on lähes kaikki vollet paitsi V70 t5 mk2 puoltanut oikealle leveillä renkailla.  Kokeilen kikkaa uudempaan kulkineeseen. Olis mukava ajaa suoraan ja rennoilla käsillä.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Pompputiikeri - 22.10.2019, 13:50:14
Aamenen vanha threadi, mutta hyvä että tällainen kokeilun arvoinen kikka löytyi eli pikkasen painetta enempi oikealle. Muuten on hieno auto ajaa mutta onhan tuo raivostuttavaa pitää ratista vastaan koko ajan. Olen testannut ajaa vastaantulijoiden kaistalle ja sitten vedetäänkin vasemmalle eli kulmat luultavasti kunnossa. Renkaat ei ole parhaassa terässään ja ovat muutenkin eurokitkat joten siinäkin varmaan osasyyllistä tähän.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: mulugren - 22.10.2019, 17:56:40
Hyvin suoraan menee XC60. Renkaat on kesällä 255 ja talvella 235 mutta yhtä suoraan se menee kesät ja talvet. En allekirjoita väitettä että olisi tyyppivika tuo teitin onkelma. Kokemusta vain kahdesta Volvosta mut silti
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Jule - 22.10.2019, 20:11:18
Hyvin suoraan menee XC60. Renkaat on kesällä 255 ja talvella 235 mutta yhtä suoraan se menee kesät ja talvet. En allekirjoita väitettä että olisi tyyppivika tuo teitin onkelma. Kokemusta vain kahdesta Volvosta mut silti

Tuo on siis sen edelliskoppaisen ominaisuus, XC60 on uudempi.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: mulugren - 23.10.2019, 14:23:30
Tuo on siis sen edelliskoppaisen ominaisuus, XC60 on uudempi.

Kun minulla oli aiemmin myös mk2 V70. Hyvin suoraan kulki sekin
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Juho_ - 23.10.2019, 22:23:41
Mitä teillä on ollut aurauskulmat etu/taka-akselilla kun on puoltanut, ja paljonko ollut caster per puoli (ei virallisesti säädettävissä)?
960 säädin kulmat (etu+taka-akselilta), niin meni suoraan eikä puoltanu mihinkään suuntaan.

Yhden V70 Mk3 kans säädin ja sekin meni kyllä tosi tasaisesti.
Yllätyin positiivisesti miten hyvä oli ajaa, kun ollut vahvasti siinä uskossa että "kaikki" uudemmat volvot on vähän tunnottomia.. ford tyylisiä kippoja ajoltaan.
 Aiemmin koeajanu lähinnä vaan näitä "foorteja", kun niissä tuppaa etualatukivarsien takimmaisia puslia menemään -> pyöräkulmien säätö -> koeajo. :D

Toki rengastus on ollut muistaakseni kaikissa 16".
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: nall3 - 24.10.2019, 08:24:36
Meneehän v50:ssä kanssa noita alatukivarren taaempia puslia säännöllisin väliajoin. Foortejahan nuo on osittain.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Vee60hyb - 24.10.2019, 15:40:25
Käytimpä omani( V60 d6) piruuttain tsekkauksessa kun puoltaa ihan kivasti oikealle, edessä vas. -0,06°. oik. -0,00°,

takana vas. 0,16°, oik. 0,07°. camber takana vähäsen pielessä vas -1,39°, oik. -2,21°
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: Juho_ - 24.10.2019, 17:06:57
Meneehän v50:ssä kanssa noita alatukivarren taaempia puslia säännöllisin väliajoin. Foortejahan nuo on osittain.
Juuri niitä tarkoitin.
Ja S/V40 mk2.

@Vee60 - aurausta etee ja taakse, ja ~täsmälleen saman verran vastakkaisen puolen kanssa.

En osaa hahmottaa asteina noita ku se ohjelma mitä ite käyttäny näyttää aurauksen milleinä.
Camber ja caster toki asteina.

Mut jos aurausta ei oo yhtään tai jopa vähän harituksen puolella ni on huomattavasti herkempi vetelemää.
Tai jos on ojan puolelle aurausta.

Toki peugeotit, citikat ja oliko rellut semmosia et niissä onkin sit huomattavasti haritusta etuakselilla.  :D

Ite oon säätäny vähä enemmän aurausta jos asiakkaan mielestä ei "kulje suoraan" et vetelee herkästi.
Otsikko: Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
Kirjoitti: remes - 24.10.2019, 18:56:09
Mulla on ollut myös hieman kyseistä ongelmaa koko ajan V60:n omistuksen ajan (2/17 alkaen).
Sen verran taustaa että on ollut alkuperäinen R-Design alusta, sama H&R jousilla ja nykyään BC-Racing coileilla. Etupään alatukivarsien puslat uusittu Powerflex puslilla, parin vuoden sisään kahdet uudet SKF:n iskareiden yläpäät, takana Hardracen säädettävät cambertangot, Debilin mukaan alatukivarsien etuhelat uuden veroiset.
Käytin katsastusasemalla "teknisessä tarkastuksessa" jossa ainoa alkava väljä löydettiin vasurin sisemmästä raidetangosta. Tilalle uusi Volvo original ja taas kulmien säätö. Silti vetää oikealle, kesäpyörillä (235/35-19) tietysti enemmän ja nyt talvisilla (225/45-18 kitkat) siedettävä mutta käytännössä saa jatkuvasti painaa snadisti vasuriin vastaan. Omasta mielestä tuossa Cössillä tehdään aika helvetin tarkkaa jälkeä kuten raporttikin näyttää. Vai tuleeko jollekin kulmien säädöstä tarkemmin tietävälle jotain pointtia mieleen tästä lapusta?

(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V60%20D5%20AWD%20R-Design/IMG_20191024_182311.jpg/_medium.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V60%20D5%20AWD%20R-Design/IMG_20191024_182311.jpg)

Kukaan ei tunnut löytävän mitään väljää (Cössilläkin kysyttiin että haluatko tosiaan vaihtaa tuon raidetangon), silti auto on mielestäni hieman epätarkka ajettava + se pirun oikealle vetäminen... Katsastusasemalla ehdotettiin myös alkuperäisvanteiden & renkaiden testausta, mutta kyllä tähän mennessä on jokainen laite kulkenut muutettunakin suoraan kunhan kulmat ovat olleet kohillaan, muutama milli offsettia ei ole vaikuttanut?