RallyBaron  Samppasport

Volvojen puoltaminen oikealle

  • 39 Vastauksia
  • 26100 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa modsman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 747
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #30 : 06.06.2019, 20:34:13 »
Lisäystä tohon olkapoikkeamaan. Mikäli haluaa kumota sen tien kaltevuuden aiheuttaman oikealle puoltamisen, niin noissa etu- ja nelivedoissa on etuiskarin alapulteissa pikkasen varaa, jolla sen saa kumottua.

Eli pyörä irti, iskarin alapultit (2kpl) löysälle ja oikealla työnnetään iskaria lähemmäs moottoria ja vasemmalla vedetään iskaria pois päin moottorista. Pultit kiinni samalla kun työnnät, sitten renkaat kiinni ja ei enään puolla maan tiellä. Ko kikka luultavasti tehty kaikkiin niihin etuvetoihin, jotka ei puolla maantiellä.  :)

Jos ei jaksa tota tehdä, niin sitten laitetaan 0,1-0,2 bar enemmän rengaspainetta oikealle.

Kaikki ei välttämättä tiedä, niin autoa katsotaan kuljettajan paikalta. Eli yleensä kuljettajan puoli on vasen.

Mulla on lähes kaikki vollet paitsi V70 t5 mk2 puoltanut oikealle leveillä renkailla.  Kokeilen kikkaa uudempaan kulkineeseen. Olis mukava ajaa suoraan ja rennoilla käsillä.
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #31 : 22.10.2019, 13:50:14 »
Aamenen vanha threadi, mutta hyvä että tällainen kokeilun arvoinen kikka löytyi eli pikkasen painetta enempi oikealle. Muuten on hieno auto ajaa mutta onhan tuo raivostuttavaa pitää ratista vastaan koko ajan. Olen testannut ajaa vastaantulijoiden kaistalle ja sitten vedetäänkin vasemmalle eli kulmat luultavasti kunnossa. Renkaat ei ole parhaassa terässään ja ovat muutenkin eurokitkat joten siinäkin varmaan osasyyllistä tähän.
V60 D6 -14

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #32 : 22.10.2019, 17:56:40 »
Hyvin suoraan menee XC60. Renkaat on kesällä 255 ja talvella 235 mutta yhtä suoraan se menee kesät ja talvet. En allekirjoita väitettä että olisi tyyppivika tuo teitin onkelma. Kokemusta vain kahdesta Volvosta mut silti
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #33 : 22.10.2019, 20:11:18 »
Hyvin suoraan menee XC60. Renkaat on kesällä 255 ja talvella 235 mutta yhtä suoraan se menee kesät ja talvet. En allekirjoita väitettä että olisi tyyppivika tuo teitin onkelma. Kokemusta vain kahdesta Volvosta mut silti

Tuo on siis sen edelliskoppaisen ominaisuus, XC60 on uudempi.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #34 : 23.10.2019, 14:23:30 »
Tuo on siis sen edelliskoppaisen ominaisuus, XC60 on uudempi.

Kun minulla oli aiemmin myös mk2 V70. Hyvin suoraan kulki sekin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #35 : 23.10.2019, 22:23:41 »
Mitä teillä on ollut aurauskulmat etu/taka-akselilla kun on puoltanut, ja paljonko ollut caster per puoli (ei virallisesti säädettävissä)?
960 säädin kulmat (etu+taka-akselilta), niin meni suoraan eikä puoltanu mihinkään suuntaan.

Yhden V70 Mk3 kans säädin ja sekin meni kyllä tosi tasaisesti.
Yllätyin positiivisesti miten hyvä oli ajaa, kun ollut vahvasti siinä uskossa että "kaikki" uudemmat volvot on vähän tunnottomia.. ford tyylisiä kippoja ajoltaan.
 Aiemmin koeajanu lähinnä vaan näitä "foorteja", kun niissä tuppaa etualatukivarsien takimmaisia puslia menemään -> pyöräkulmien säätö -> koeajo. :D

Toki rengastus on ollut muistaakseni kaikissa 16".
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 511
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #36 : 24.10.2019, 08:24:36 »
Meneehän v50:ssä kanssa noita alatukivarren taaempia puslia säännöllisin väliajoin. Foortejahan nuo on osittain.

Poissa Vee60hyb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #37 : 24.10.2019, 15:40:25 »
Käytimpä omani( V60 d6) piruuttain tsekkauksessa kun puoltaa ihan kivasti oikealle, edessä vas. -0,06°. oik. -0,00°,

takana vas. 0,16°, oik. 0,07°. camber takana vähäsen pielessä vas -1,39°, oik. -2,21°

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #38 : 24.10.2019, 17:06:57 »
Meneehän v50:ssä kanssa noita alatukivarren taaempia puslia säännöllisin väliajoin. Foortejahan nuo on osittain.
Juuri niitä tarkoitin.
Ja S/V40 mk2.

@Vee60 - aurausta etee ja taakse, ja ~täsmälleen saman verran vastakkaisen puolen kanssa.

En osaa hahmottaa asteina noita ku se ohjelma mitä ite käyttäny näyttää aurauksen milleinä.
Camber ja caster toki asteina.

Mut jos aurausta ei oo yhtään tai jopa vähän harituksen puolella ni on huomattavasti herkempi vetelemää.
Tai jos on ojan puolelle aurausta.

Toki peugeotit, citikat ja oliko rellut semmosia et niissä onkin sit huomattavasti haritusta etuakselilla.  :D

Ite oon säätäny vähä enemmän aurausta jos asiakkaan mielestä ei "kulje suoraan" et vetelee herkästi.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: Volvojen puoltaminen oikealle
« Vastaus #39 : 24.10.2019, 18:56:09 »
Mulla on ollut myös hieman kyseistä ongelmaa koko ajan V60:n omistuksen ajan (2/17 alkaen).
Sen verran taustaa että on ollut alkuperäinen R-Design alusta, sama H&R jousilla ja nykyään BC-Racing coileilla. Etupään alatukivarsien puslat uusittu Powerflex puslilla, parin vuoden sisään kahdet uudet SKF:n iskareiden yläpäät, takana Hardracen säädettävät cambertangot, Debilin mukaan alatukivarsien etuhelat uuden veroiset.
Käytin katsastusasemalla "teknisessä tarkastuksessa" jossa ainoa alkava väljä löydettiin vasurin sisemmästä raidetangosta. Tilalle uusi Volvo original ja taas kulmien säätö. Silti vetää oikealle, kesäpyörillä (235/35-19) tietysti enemmän ja nyt talvisilla (225/45-18 kitkat) siedettävä mutta käytännössä saa jatkuvasti painaa snadisti vasuriin vastaan. Omasta mielestä tuossa Cössillä tehdään aika helvetin tarkkaa jälkeä kuten raporttikin näyttää. Vai tuleeko jollekin kulmien säädöstä tarkemmin tietävälle jotain pointtia mieleen tästä lapusta?



Kukaan ei tunnut löytävän mitään väljää (Cössilläkin kysyttiin että haluatko tosiaan vaihtaa tuon raidetangon), silti auto on mielestäni hieman epätarkka ajettava + se pirun oikealle vetäminen... Katsastusasemalla ehdotettiin myös alkuperäisvanteiden & renkaiden testausta, mutta kyllä tähän mennessä on jokainen laite kulkenut muutettunakin suoraan kunhan kulmat ovat olleet kohillaan, muutama milli offsettia ei ole vaikuttanut?
V40 T2 -17
Kuvat

 

Proturbo  Autodiagnoosi