Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: ekkoo - 31.10.2011, 22:19:26

Otsikko: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: ekkoo - 31.10.2011, 22:19:26
Morjesta volvofoorumilaisille. Tarttis saada vapari tiisseli 240 muutettua papereihin turbolle ja välijäähyttimelle. Eli miten tuo onnistus?? Kone on otettu 740 volvosta. Teholaput mutta mille tehoille? Missä kaikissa on alustan osat samat? Eli mikä vertailukohteeksi? Kiitos niille jotka viitsii auttaa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: AtAi - 25.12.2011, 12:58:39
Tää on vissiin menny jo vähän ohi mutta vastataansilti.

Alle 150hepan teholapulla ei tarvii mitään muutoksia tehdä.

Nimimerkillä 240 otteessa lisätiedoissa:
Asennettu välijäähdytin 450x300
Ahtopaine 1.0 bar
Teho todettu mittaamalla

Ja sitten tehokohdassa 105kW
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: kowalski - 26.12.2011, 18:36:05
Lakipykälien mukaan sinun täytyy todistaa alustanosien olevan samat kun tehokkaimmassa vertailumalissa eli B21ET. Ja teholappu korkeintaan 186hv. Jos temppuilee sen volvon lapun kanssa on homma täysin inssi kohtaista.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: AtAi - 26.12.2011, 19:19:01
Lakipykälien mukaan sinun täytyy todistaa alustanosien olevan samat kun tehokkaimmassa vertailumalissa eli B21ET. Ja teholappu korkeintaan 186hv. Jos temppuilee sen volvon lapun kanssa on homma täysin inssi kohtaista.
Ei tarvitse verrata tehoikkaimpaan jossei teho ole lähelläkään sitä.

Esimerkiksi jos pysyy alle 140hepan niin riittää että auto vastaa GLTtä.

Mutta Volvon lapulla ei tosiaan tarvii muutoksia alle 150hepan. Ja se ei ole inssikohtainen asia, vaan täysi fakta että se volvonlappu kelepaa todisteena vaadittavista muutoksista.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: kowalski - 26.12.2011, 22:08:22
Ei tarvitse verrata tehoikkaimpaan jossei teho ole lähelläkään sitä.

Esimerkiksi jos pysyy alle 140hepan niin riittää että auto vastaa GLTtä.

Mutta Volvon lapulla ei tosiaan tarvii muutoksia alle 150hepan. Ja se ei ole inssikohtainen asia, vaan täysi fakta että se volvonlappu kelepaa todisteena vaadittavista muutoksista.

Todistelemaan jokatapauksessa joutuu pykälien mukaan. Lapun laillisuudesta en tiedä, mutta sillasella itsekkin muutoskatsastin volvon.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: Diudi - 26.12.2011, 23:04:27
Tää on vissiin menny jo vähän ohi mutta vastataansilti.

Alle 150hepan teholapulla ei tarvii mitään muutoksia tehdä.

Nimimerkillä 240 otteessa lisätiedoissa:
Asennettu välijäähdytin 450x300
Ahtopaine 1.0 bar
Teho todettu mittaamalla

Ja sitten tehokohdassa 105kW

Mitäs muutoksia sitte joutuu tekeen ja mitä todisteita pitää olla jos haluaa tehä siitä yhtä tehokkaan (papereissa) mitä B21ET koneella varustettu volvo...?

Eikös kaikissa 240 volvoissa oo sama alusta ja 4 x levyjarrut (satulat samanlaisia) vakiona..? ainaki suunnilleen.

Itelläki tulossa todennäköisesti 240 D24 vapari ja turbolle + coolerille tarttis paperit.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: kowalski - 26.12.2011, 23:56:25
Mitäs muutoksia sitte joutuu tekeen ja mitä todisteita pitää olla jos haluaa tehä siitä yhtä tehokkaan (papereissa) mitä B21ET koneella varustettu volvo...?

Eikös kaikissa 240 volvoissa oo sama alusta ja 4 x levyjarrut (satulat samanlaisia) vakiona..? ainaki suunnilleen.

Itelläki tulossa todennäköisesti 240 D24 vapari ja turbolle + coolerille tarttis paperit.

Joissain malleissa ei ole välttämättä mitään eroa B21ET malliin, mutta minusta se todistaminen onkin suurin ongelma. AKE.n esimerkki todisteille on merkkiliikkeen varaosavertailu mallien väliltä. Mutta osatkun voi olla kahdessa samassa autossa täysin erit tehtaalta lähtiessä. Tästä syystä keskarista ei ainakaan annettu mitään apua kyseiseen hommaan. Silloin kuin näitä lappuja http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/turbolupa.jpg vielä sai tilasin omaan autoon tollasen ja sillä todistin, että volvon mukaan vaadittavat varusteet 220hp asti on parasta mitä volvolta on tehtaalta lähtenyt. Joten nämä olisi silloin yhtä hyvät varustelut kuin tehoikkaimmassa vertailu mallissa.
Jotkut on vaan kopioinu ton tonin lapun ja käyttäny sitä todisteena ja kuulemma riittänyt.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: AtAi - 27.12.2011, 04:22:15
http://dl.dropbox.com/u/4630705/kallisA4.jpg

Tossa vielä oma versio, mikä tosiaan oli omien speksien, mukaan, niin en tarvinnu ku 150heposeen asti, jäi paljon selkeämmäksi. :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: Kulmamies - 27.12.2011, 09:26:26
Jos muutoskatsastaa vakion D24TIC, jossa on muistaakseni 127hv, niin eihän siinä tavita penkkilappua, eikä mistään alustan osista dokumentteja. Tavallisessa vinokoneessa on varmasti sen verran tehoa, että kun siihen lisätään se sallittu 20%, niin tuo 127hv menee helposti rajojen sisään. Tarvitaan siis tiedot uudesta moottorista (teho, tilavuus ja paino), sekä jonkun sopivan tehoisen vinokoneen tiedot.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: AtAi - 27.12.2011, 13:20:21
122hv vakio tdicissä.

Eli vetailumalliksi kelpaisi vaikkapa b200ellä varustettu.
2.0i (B200E) 1986 cm³ 118 hv (1985-90)

Tai vaikkapa muutama muukin.
2.0i (B19E) 1986 cm³ 117 hv (1977-84)
2.0i (B200F) 1986 cm³ 109-111 hv (1989-93)
2.1 (B21A) 2127 cm³ 97-107 hv (1975-84)
2.3 (B23A) 2316 cm³ 112 hv (1981-84)
2.3i (B23E) 2316 cm³ 131-140 hv (1979-84)
2.3 (B230A) 2316 cm³ 110 hv (1985-86)
2.3i (B230E) 2316 cm³ 131 hv (1985-90)
2.3i (B230F) 2316 cm³ 114-116 hv (1985-93)
2.3 (B230K) 2316 cm³ 116 hv (1989-93)

Tossa valikoimaa. B200K ei taida ihan riittää vakiotehoiseen d24ticiin kun siinä ei oo ku 101hv, niin jää 0.8hv vajaaksi
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: kowalski - 27.12.2011, 20:39:15
122hv vakio tdicissä.

Eli vetailumalliksi kelpaisi vaikkapa b200ellä varustettu.
2.0i (B200E) 1986 cm³ 118 hv (1985-90)

Tai vaikkapa muutama muukin.
2.0i (B19E) 1986 cm³ 117 hv (1977-84)
2.0i (B200F) 1986 cm³ 109-111 hv (1989-93)
2.1 (B21A) 2127 cm³ 97-107 hv (1975-84)
2.3 (B23A) 2316 cm³ 112 hv (1981-84)
2.3i (B23E) 2316 cm³ 131-140 hv (1979-84)
2.3 (B230A) 2316 cm³ 110 hv (1985-86)
2.3i (B230E) 2316 cm³ 131 hv (1985-90)
2.3i (B230F) 2316 cm³ 114-116 hv (1985-93)
2.3 (B230K) 2316 cm³ 116 hv (1989-93)

Tossa valikoimaa. B200K ei taida ihan riittää vakiotehoiseen d24ticiin kun siinä ei oo ku 101hv, niin jää 0.8hv vajaaksi

Jos vertaa niin miksei vertaa saman tien tehokkaimpaan vertailumalliin, jos joskus tekee vielä tehoja nostattavia näkyviä muutoksia.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: Juke-Maza - 27.12.2011, 20:41:39
Jos vertaa niin miksei vertaa saman tien tehokkaimpaan vertailumalliin, jos joskus tekee vielä tehoja nostattavia näkyviä muutoksia.
Tätä mietin itsekin. Miksi edes maksaa tuollaisesta 110kw lapusta kun sitä ei mihinkään tarvitse  :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: Diudi - 27.12.2011, 22:07:28
2.0 Turbo   R4 OHC MPi Turbo   B19ET   1986 cm3   107 kW (145 hv) @ 5000 r/min   226 Nm @ 3750 r/min   1982–1984
2.0 Turbo   R4 OHC Turbo IC   B19ETIC   1986 cm3   125 kW (170 hv) @ 5400r/min   250 Nm @ 3000 r/min   1984
2.1 DL / 2.1 GL   R4 OHC   B21A   2127 cm3   71 kW (97 hv) @ 5000 r/min   173 Nm @ 2500 r/min   1974–1975
2.1 DL   R4 OHC   B21A   2127 cm3   74 kW (100 hv) @ 5000 r/min   173 Nm @ 2500 r/min   1975–1979
2.1 Aut.   R4 OHC   B21A   2127 cm3   79 kW (106 hv) @ 5000 r/min   173 Nm @ 2500 r/min   1982–1984
2.1 GL   R4 OHC MPi   B21E   2127 cm3   90 kW (123 hv) @ 5750 r/min   173 Nm @ 3500 r/min   1975–1983
2.1 Turbo   R4 OHC MPi Turbo   B21ET   2127 cm3   114 kW (155 hv) @ 5500 r/min   240 Nm @ 3750 r/min   1981–1984

Tehokkain 240-mallisarjan volvo on tämän mukaan B19ETIC, 170hp..joten sillonhan jos alustan todistaa vastaamaan samaa niin siitä saa ottaa 20% yli sen eli 204hp... No lupaan tehdä tähän tällä viikolla selvityksen jos vaan saan sen konttorilta. Ostin tänään itekki Volvo 240 D24 orkkis..(volkkarinkone) joten kysäsen sieltä sit. Ja jos alusta ei vastaa vakiona riittävää niin siitä voi tehdä vastaavan..? Kysehän on yleensä vain jarruista ja tukivarsista/nivelistä.

Saahan mersun 300D koristaki 300 E mersua (188hp) vastaavan ku vaihtaa vaan bensamersusta jarrut dieseliin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: Diudi - 27.12.2011, 22:12:02
Joissain malleissa ei ole välttämättä mitään eroa B21ET malliin, mutta minusta se todistaminen onkin suurin ongelma. AKE.n esimerkki todisteille on merkkiliikkeen varaosavertailu mallien väliltä. Mutta osatkun voi olla kahdessa samassa autossa täysin erit tehtaalta lähtiessä. Tästä syystä keskarista ei ainakaan annettu mitään apua kyseiseen hommaan. Silloin kuin näitä lappuja http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/turbolupa.jpg vielä sai tilasin omaan autoon tollasen ja sillä todistin, että volvon mukaan vaadittavat varusteet 220hp asti on parasta mitä volvolta on tehtaalta lähtenyt. Joten nämä olisi silloin yhtä hyvät varustelut kuin tehoikkaimmassa vertailu mallissa.
Jotkut on vaan kopioinu ton tonin lapun ja käyttäny sitä todisteena ja kuulemma riittänyt.

Onko tuo se ns. "vastaavuustodistus"..? Ku sitähän ei tarvi, konttorilla PITÄÄ riittää varaosaluettelo, teholappu ja sit ehkä vaatii jtn muuta muttei tuota! Tosta on keskusteltu ennenkin ja sitä ei ilmeisesti lue lakipykälissä, että vastaavuustodistus pitää olla. Rahastusta..ainakin ollu..en tiiä onko sitte ihan viime vuoden aikana muuttunu asiat.

Ainakin tämmöstä puhetta on ollu lähiaikoina täällä forumilla, mutta vain eri topicissa.

"Alustan osien vaihtotarve voidaan selvittää esim. merkkiliikkeen antamalla varaosavertailulla." http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksitt%C3%A4ishyv%C3%A4ksynt%C3%A4/Muutoskatsastus/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorin+muuttaminen.htm

Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: AtAi - 28.12.2011, 04:43:17
Jos vertaa niin miksei vertaa saman tien tehokkaimpaan vertailumalliin, jos joskus tekee vielä tehoja nostattavia näkyviä muutoksia.
Miksi verrata? Tarvii tehdä turhia muutoksia, millä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, kuten tonin volvolapusta huomaa.

Tätä mietin itsekin. Miksi edes maksaa tuollaisesta 110kw lapusta kun sitä ei mihinkään tarvitse  :idiot2:
Jollain tarvittavat muutokset tai niiden puute tarvii kuitenkin todistaa, ja yksinkertaisinta se on volvon lapulla, ei tarvii vääntää rautalangasta.

Tehokkain 240-mallisarjan volvo on tämän mukaan B19ETIC, 170hp..joten sillonhan jos alustan todistaa vastaamaan samaa niin siitä saa ottaa 20% yli sen eli 204hp... No lupaan tehdä tähän tällä viikolla selvityksen jos vaan saan sen konttorilta. Ostin tänään itekki Volvo 240 D24 orkkis..(volkkarinkone) joten kysäsen sieltä sit. Ja jos alusta ei vastaa vakiona riittävää niin siitä voi tehdä vastaavan..? Kysehän on yleensä vain jarruista ja tukivarsista/nivelistä.
B19ETIC ei kelpaa vertailumalliksi, koska sitä ei ole virallisesti koskaan ollut olemassa, vaikka jenkeissä myyty.
Tästä on kohta 10v väännetty, tehokkain vertailumalli on 155hv B21et, eli tehoraja on 186hv.

Onko tuo se ns. "vastaavuustodistus"..? Ku sitähän ei tarvi, konttorilla PITÄÄ riittää varaosaluettelo, teholappu ja sit ehkä vaatii jtn muuta muttei tuota! Tosta on keskusteltu ennenkin ja sitä ei ilmeisesti lue lakipykälissä, että vastaavuustodistus pitää olla. Rahastusta..ainakin ollu..en tiiä onko sitte ihan viime vuoden aikana muuttunu asiat.
Ei lue ei, mutta tolla kaikkein YKSINKERTAISINTA todistaa, koska ei ne volvoliikkeessäkään osaa arpoa mitä varusteita jonkun autoyksilöön on laitettu, kun volvolla ei sillä DL, GL tjsp. lätkällä oo ollu hirveesti vaikutusta, sitä on tehtaalla laitettu mitä on hyllyssä ollut.

Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: Kulmamies - 28.12.2011, 09:02:42
Jos vertaa niin miksei vertaa saman tien tehokkaimpaan vertailumalliin, jos joskus tekee vielä tehoja nostattavia näkyviä muutoksia.

Siksi, että silloin tarvitaan autosta penkkilappu ja todistus , että auto rakenteeltaan vastaa tehokkainta mallia. Jos muutoskatsastaa vakiolle D24TIC:lle, niin ei tarvita mitään ihme lappuja ja voihan sitä sitten jälkikäteen viritellä. Tuskin se myöhemmin enää kauheasti ketään konttorilla kiinnostaa. Lopputulos ihan yhtä laillinen, kun jokainen vähänkään viritetty vähäpäästöinen auto.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: Diudi - 28.12.2011, 11:02:26
B19ETIC ei kelpaa vertailumalliksi, koska sitä ei ole virallisesti koskaan ollut olemassa, vaikka jenkeissä myyty.
Tästä on kohta 10v väännetty, tehokkain vertailumalli on 155hv B21et, eli tehoraja on 186hv.
 Ei lue ei, mutta tolla kaikkein YKSINKERTAISINTA todistaa, koska ei ne volvoliikkeessäkään osaa arpoa mitä varusteita jonkun autoyksilöön on laitettu, kun volvolla ei sillä DL, GL tjsp. lätkällä oo ollu hirveesti vaikutusta, sitä on tehtaalla laitettu mitä on hyllyssä ollut.

Ourait, no tuo 186hv riittää jo tuohon laatikkoon kovinki.. :D se on sen verran lähellä jo 200hp, että loput voi sitten ruuvata kotona.

Mutta eikös nimenomaan olla kerrottu, ettei volvo enää kirjota tommosta lappua? kyllähän ne merkkihuollossa näkee valmistenumerosta, tai katsomalla ne "tärkeimmät"; jarrut, tukivarret, puslat yms. Eihän varsinaisilla varusteilla ole mtn väliä...onko siinä autossa ohjaustehostin vai ei...? kyllä sekin löytyy meikäläisen vulvasta. Volvo 240 Diesel -88 GL. Eikös tossa tehokkaimmassa mallissa pitäs olla ne girling-jarrut? vai onko ne kaikissa samat vakiona? Mulla tietääkseni ainaki eessä on ne..ne on merkkihuollossa viimeks laitettu. Taakse on laitettu hiljattain..ne tuskin on.. :D

Siis onko tuo lappu maksanu aikoinaan 1000 € vai markkaa? Aattelin vaan, ettei ainakaan merkkiliikkeessä tunnin vilkuilu ja kuittaus oo noin kallista.. :D penkityskään ei maksa ku 50-150€, riippuen vetojen määrästä. Edellyttää tietenkin että ite vastaa säädöistä.

Voihan sen rekata volvo D24Tdicin tehoille, mutta jos sen saa 100-200€ hoidettua niin, että se vastaa 186hp niin kyllä se ehkä sitten joskus tulevaa ostajaa kiinnostaa enemmän..erittäin harvinainen yhdistelmä.. volvo 240 orkkisdiesel (aika harvinainen) + laillisesti 186hp takapyöriltä + 20hp laittomasti = vielä harvinaisempi -> kiinnostaa volvo miestä :D tai eihä tuo ny harvinainen oo viel mutta ei niitä hirveesti oo myynnissä ainakaan järkihinnalla ja kohtuullisilla kilometreillä..

Ja onhan se kivempi ettei kokoajan sinivuokot kysele ku auto kiihtyy paremmin ku niitten mondeo ja papereissa lukee 122hv.. :D
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: kowalski - 28.12.2011, 11:38:24
Jos muutoskatsastaa vakiolle D24TIC:lle, niin ei tarvita mitään ihme lappuja ja voihan sitä sitten jälkikäteen viritellä.

Jos moottoriin tehdään toimenpide, joka nostaa tehoa alkuperäisestä on alusta päivitettävä vähintään yhtä tehokkaasta mallista kuin mitattu teho. Tämä taas vaatii sitä todistelua.
Tässä ketjussa puhutaan 122hp koneesta, joten vertailtavan mallin on oltava vähintään 122hp.

Ainoa malli johon voidaan lisätä 20% tehoa ilman muutoksia on mallisarjan tehokkain. 117hp mallin tehoa ei saa nostaa 20% ilman alustan muutoksia.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: Kulmamies - 28.12.2011, 11:47:00
Jos moottoriin tehdään toimenpide, joka nostaa tehoa alkuperäisestä on alusta päivitettävä vähintään yhtä tehokkaasta mallista kuin mitattu teho. Tämä taas vaatii sitä todistelua.
Tässä ketjussa puhutaan 122hp koneesta, joten vertailtavan mallin on oltava vähintään 122hp.

Ainoa malli johon voidaan lisätä 20% tehoa ilman muutoksia on mallisarjan tehokkain. 117hp mallin tehoa ei saa nostaa 20% ilman alustan muutoksia.

Tohdin olla eri mieltä. On alkuperäinen teho sitten mitä tahansa, se saa nousta 20% ilman muutoksia. Jos tehottominta autoa verrataan mallisarjan tehokkaimpaan, niin sitten pitää tehdä alustamuutoksia, jotta auto vastaa sitä tehokkainta mallia.

Esimerkiksi jos laiteaan 122hv D24, niin miksi auto pitäisi muuttaa vastaamaan 155hv B21ET mallia?
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: kowalski - 28.12.2011, 11:51:15
Tohdin olla eri mieltä. On alkuperäinen teho sitten mitä tahansa, se saa nousta 20% ilman muutoksia. Jos tehottominta autoa verrataan mallisarjan tehokkaimpaan, niin sitten pitää tehdä alustamuutoksia, jotta auto vastaa sitä tehokkainta mallia.

Aluksi olin itsekkin tuossa uskossa, mutta soitto konttorille ja lakitekstin luku niin homma selvisi.

Jos laitetaan 122hv D24 on alustan vastattava vähintään 122hv volvoa esim. B23E, mutta samalla vaivalla vertaa B21ET, jolloin teho saa tulevaisuudessa olla laillisesti sen 186hv.

Toki on mahdollisuus, että olen ymmärtänyt kaiken täysin väärin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: J_Lanttola - 28.12.2011, 11:59:22
Tohdin olla eri mieltä. On alkuperäinen teho sitten mitä tahansa, se saa nousta 20% ilman muutoksia. Jos tehottominta autoa verrataan mallisarjan tehokkaimpaan, niin sitten pitää tehdä alustamuutoksia, jotta auto vastaa sitä tehokkainta mallia.

Esimerkiksi jos laiteaan 122hv D24, niin miksi auto pitäisi muuttaa vastaamaan 155hv B21ET mallia?

Trafi/ake sanoo sivuillaan näin:
"  Ahtimen asennuksen lisäksi, myös auton alusta tulee muuttaa vastaamaan ahtimen tuomaa lisätehoa: Toisin sanottuna jarrut, voimansiirto sekä akselistot on vaihdettava jos tehon lisäys sen edellyttää.

      Esimerkki

      Mallisarja käsittää 1.6 l (70 kW), 2.0 l (85 kW) sekä 2.2 l (120 kW) versiot.

      Kun 1.6 l moottoriin asennetaan turboahdin ja teho nousee 80 kW:iin, tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.0 l mallin alustaa. Jos teho nousee 100 kW:iin tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.2 l mallia. Tällöin teho saa olla enintään 120 kW + 20%.

      Jarrujen on oltava lukkiutumattomat, jos ne ovat esim. 2.0 l ja 2.2 l malleissa vakiona. Jos auton osia joudutaan vaihtamaan 35% tai sen yli, tulee auto esittää kanta-auton tarkastukseen ennen muutostöiden aloittamista. Alustan osien vaihtotarve voidaan selvittää esim. merkkiliikkeen antamalla varaosavertailulla."

Eli mielestäni tässä sanotaan selkeästi että auton tulee vastata alustaltaan aina yhtä tehokasta tai tehokkaampaa mallia. Tämä siis kun on kyseessä ahtimen asennus tai moottorin vaihto.

Vapaastihengittävää moottoriahan saa kyllä virittää melko vapaasti, ilman alustamuutoksia, vaikka kyseessä olisi se mallisarjan pienitehoisin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: kowalski - 28.12.2011, 12:05:34
Eli mielestäni tässä sanotaan selkeästi että auton tulee vastata alustaltaan aina yhtä tehokasta tai tehokkaampaa mallia.

Juuri näin minä sen ymmärsin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: AtAi - 28.12.2011, 14:56:10
Siis onko tuo lappu maksanu aikoinaan 1000 € vai markkaa? Aattelin vaan, ettei ainakaan merkkiliikkeessä tunnin vilkuilu ja kuittaus oo noin kallista.. :D penkityskään ei maksa ku 50-150€, riippuen vetojen määrästä. Edellyttää tietenkin että ite vastaa säädöistä.
Volvon lappu, maksaa 50eur + 13e postiennakkokirjekuluja.

Jos laitetaan 122hv D24 on alustan vastattava vähintään 122hv volvoa esim. B23E, mutta samalla vaivalla vertaa B21ET, jolloin teho saa tulevaisuudessa olla laillisesti sen 186hv.
Niin, paitsi että jos nostat tehoa ekan muutoskatsastuksen jälkeen, vaikka alusta vastaa 186hv, niin nostaessa leiman jälkeen 122hv->160hv, joudut taas muutoskatsastamaan joka tapauksessa jos haluat oikeesti laillisesti tehdä.

Mutta miksi tehdä vaikeimman kautta? Toki jokainen saa tehä miten tykkää, ite olin sen verran laiska ja saamaton, että päätin tehdä helpoiten, ahdin+välijäähdytin koneeseen->volvolappu tilaten->penkkiin->konttorille.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: kowalski - 28.12.2011, 16:34:32
Niin, paitsi että jos nostat tehoa ekan muutoskatsastuksen jälkeen, vaikka alusta vastaa 186hv, niin nostaessa leiman jälkeen 122hv->160hv, joudut taas muutoskatsastamaan joka tapauksessa jos haluat oikeesti laillisesti tehdä.

Mutta miksi tehdä vaikeimman kautta? Toki jokainen saa tehä miten tykkää, ite olin sen verran laiska ja saamaton, että päätin tehdä helpoiten, ahdin+välijäähdytin koneeseen->volvolappu tilaten->penkkiin->konttorille.

Totta joutuu muutoskatsastamaan uudestaan, mutta alustan vastaavuus on jo todistettu joten riittää pelkkä penkkilappu.

Samaa reseptiä käytin itsekkin=laiska ja saamaton
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: Kulmamies - 28.12.2011, 18:11:31
Juuri näin minä sen ymmärsin.

Minä en, mutta eihän sillä ole mitään merkitystä ;)

Heippa :hello:
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: J_Lanttola - 28.12.2011, 18:56:18
Tohdin olla eri mieltä. On alkuperäinen teho sitten mitä tahansa, se saa nousta 20% ilman muutoksia.

Pakko kysyä, onko tälle sinun väitteellesi jotain perusteluita?
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: usu - 28.12.2011, 19:18:18
Kokeillaan pysyä aiheessa vaihteeksi, siivottu.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: Kulmamies - 28.12.2011, 19:21:21
Pakko kysyä, onko tälle sinun väitteellesi jotain perusteluita?

Amazonin kohdalla D24TIC:n ainoa probleema oli paino, eikä teho tai tilavuus.


Lisäksi tuosta sinun esimerkistäkin se käy ilmi. Jos ahdetaan tehoton moottori, niin ei sitä autoa kuitenkaan tarvii muuttaa vastaamaan sitä kaikkein tehokkainta mallia, koska teho ei niin suureksi nouse. Ja jos auto muutetaan vastaan tehokkainta mallia, niin teho saa siltin nousta vielä 20%, eli miksei teho saisi nousta vakiosta sitä 20%.

Otetaan esimerkki, jos tuo aiemmin mainittu 117hv vinokone sattuisikin olemaan 240:n tehokkain moottori, niin saisi siihen silloinkin laittaa 122hv D24TIC:n. Painohan siinä nousee, joten jouset tarvii varmaan vaihtaa, mutta alunperinhän tässä topikissa oli ideana muuttaa D24:lla oleva auto D24TIC:ksi.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: Diudi - 28.12.2011, 20:36:00
Volvon lappu, maksaa 50eur + 13e postiennakkokirjekuluja.
Niin, paitsi että jos nostat tehoa ekan muutoskatsastuksen jälkeen, vaikka alusta vastaa 186hv, niin nostaessa leiman jälkeen 122hv->160hv, joudut taas muutoskatsastamaan joka tapauksessa jos haluat oikeesti laillisesti tehdä.

Mutta miksi tehdä vaikeimman kautta? Toki jokainen saa tehä miten tykkää, ite olin sen verran laiska ja saamaton, että päätin tehdä helpoiten, ahdin+välijäähdytin koneeseen->volvolappu tilaten->penkkiin->konttorille.

Mitä kautta kannattaa asia hoitaa? Jos haluaa tarkistaa ensin et mihin oma alusta riittää ja sitten jos ei riitä 186hp asti niin tehdä mahdolliset muutokset? Miten tuommosessa tilanteessa tulee toimia? muutenhan se on vaan lappu käteen, penkkiin ja konttorille.

Hoidetaanko tuo asia merkkiliikkeen kautta vai ihan suoraan kirjeitse?
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: J_Lanttola - 28.12.2011, 20:54:32
Amazonin kohdalla D24TIC:n ainoa probleema oli paino, eikä teho tai tilavuus.


Niin, oma väitteeni koski siis sitä voidaanko noita "lisäprosentteja" soveltaa myös muihin kuin mallisarjan suurimpaan/tehokkaimpaan vertailtaessa, joten tähän en osaa sanoa mitään kun en tunne tapausta. Amazonin eri moottorivaihtoehdoista mulla ei ole mitään tietoa.

Lisäksi tuosta sinun esimerkistäkin se käy ilmi. Jos ahdetaan tehoton moottori, niin ei sitä autoa kuitenkaan tarvii muuttaa vastaamaan sitä kaikkein tehokkainta mallia, koska teho ei niin suureksi nouse. Ja jos auto muutetaan vastaan tehokkainta mallia, niin teho saa siltin nousta vielä 20%, eli miksei teho saisi nousta vakiosta sitä 20%.

Niin, siis ei tarvitse muuttaa vastaamaan aina tehokkainta mallia, tässä olet täysin oikeassa. Tarkoitinkin että sen on vastattava vähintään saman tehoista mallia. d24tic tapauksessa siis olisi etsittävä vertailumalli jossa on 122hv tai enemmän, ja auton on vastattava sitä. Tehokkainta mallia vertailuautona käytettäessähän teho saa nousta sen 20%, siitä ei olekaan epäilystä, mutta jos vertailuautona ei ole se tehokkain malli vaan joku laiskempi, niin asia ei välttämättä olekaan sama.

Luin nyt vielä tarkat pykälät tuolta: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Tuossa aikaisemmin lainaamassani tarfin esimerkkitapauksessahan teho ei kasva yli 20% (70kw->80kw), mutta silti sanotaan että on muutettava vastaamaan 85kw mallia. Eli tämän mukaan 20% sääntöä ei voisi soveltaa kuin vasta mallisarjan tehokkaimpaan/sitä vastaamaan muutetuun autoon.

Pykälissä taas sanotaan seuraavaa:

"2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

b) blaalbaa

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

d) blaablaa"

Otin nyt nuo tilavuutta ja painoa koskevat pois, koska periaate on niissä sama. Mutta näissä siis puhutaan aina tehokkaimmasta, suurimmasta ja painavimmasta vertailumoottorista.

Missään ei sanota että alkuperäisen moottorin (tai muun kuin tehokkaimman vertailumoottorin) tehoa saisi kasvattaa max 20%.

Jos katsastusmies sen hyväksyy niin hyvä niin. Mutta itse en ole vielä nähnyt missään faktoja joista selviäisi että noin saisi tehdä. Tosin täysin suoraanhan missään ei niin kielletäkään tekemästä, mutta niin se on mielestäni tulkittavissa noista teksteistä. Sanamuodot tosin on hiukan epäselvät. Ei ehkä ihmekään että molempia tulkintoja on esiintynyt konttoreilla.


Tähän vääntöön liittymättä lisätään ohimennen huomionarvoinen seikka, että ahdettassa jälkikääteen d24 tai asennettaessa itse ahdettu/muutettu moottori, tarvitaan aina se teholappu. (paitsi jos saa jonkun lausunnon että d24 ahdettuna vastaa täysin d24t(ic):tä, jolloin periaatteessa pitäisi onnistua ilman teholappua, tosin tulkinnanvaraista)
Asennettaessa alkuperäinen d24t tai d24tic moottori tehoihin vaikuttavien osiensa kera, teholappua ei tarvita, vaan moottorin teho on 122hv.


Otetaan esimerkki, jos tuo aiemmin mainittu 117hv vinokone sattuisikin olemaan 240:n tehokkain moottori, niin saisi siihen silloinkin laittaa 122hv D24TIC:n. Painohan siinä nousee, joten jouset tarvii varmaan vaihtaa, mutta alunperinhän tässä topikissa oli ideana muuttaa D24:lla oleva auto D24TIC:ksi.

Pointtina siis ei ollutkaan se, saako tuon d24tic:n asentaa, vaan se millä koneella varustettua lankkua auton pitää vastata, eli käytännössä mitä sen täytyy todistaa vastaavan.


EDIT: Tuossahan siis puhuttiin moottorin vaihdosta, mutta sama pätee, tästä syystä:
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: The_OttoB - 28.12.2011, 21:16:40
240:sen maksimiteho muutoskatsastuksessa on B21FTic tehot.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: The_OttoB - 28.12.2011, 21:56:52

Pykälissä taas sanotaan seuraavaa:

"2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa


Tuossa sanotaan aivan selvästi että, saa vaihtaa vertailumoottoria (valitse haluttu koko) isomman jne moottorin.



taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.

Ja tässä taas tulee lupa ylittää tehtaan suurimmat arvot


Tiedän että konttoreilla ja Trafillakin on käytäntö (joskus) toinen, mutta laki on yksiselitteinen.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: kowalski - 28.12.2011, 22:25:42
Mitä kautta kannattaa asia hoitaa? Jos haluaa tarkistaa ensin et mihin oma alusta riittää ja sitten jos ei riitä 186hp asti niin tehdä mahdolliset muutokset? Miten tuommosessa tilanteessa tulee toimia? muutenhan se on vaan lappu käteen, penkkiin ja konttorille.

Hoidetaanko tuo asia merkkiliikkeen kautta vai ihan suoraan kirjeitse?

Sinun tapauksessa MINÄ laittaisin tuon lapun http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/turbolupa.jpg mukaiset "parhaat" osat kiinni ja tolla lapulla todistaisin, että volvon mukaan 200srj. volvon alusta pystyy käsittelemään max. 220hp, jolloin tämän alustan on oltava silloin myös mallisarjan tehokkaimman alusta. Volvon käsikirjasta sitten näyttää, että B21ET on tehokkain malli. Silloin max tehot on 155x1,2=186hv.
Ja otteeseen vielä merkintä, että alusta vastaa mallisarjan tehokkainta niin voit tulevaisuudessa halutessasi laittaa vaikka mersun OM606 185hv koneen sinne pelkästään teholapulla ja uudella muutokatsastus maksulla.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: J_Lanttola - 28.12.2011, 22:42:38
Tuossa sanotaan aivan selvästi että saa vaihtaa vertailumoottoria (valitse haluttu koko) isomman jne moottorin.

En halua olla kivipää, mutta ei siinä kyllä sanota.
Lainaamassasi tekstinkohdassa sanotaan: "jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa"
Eli siinä sanotaan aivan selvästi että saa vaihtaa ALKUPERÄISTÄ suuremman, tehokkaaman, jne, jos se on kyseiseen mallisarjaan tarkoitettu, eli ns vertailumoottori.
Tässä kohtaa siis käsitellään vain mallisarjan omat moottorit.

Ja tässä taas tulee lupa ylittää tehtaan suurimmat arvot

Kyllä, kun kyseessä on mallisarjan mahtavin. Tuosta on leikattu se täsmentävä osa pois, alunperinhän tuo jatkuu siis näin:

"taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;"

Eli sanotaan siis että saa asentaa vertailumoottoreita suuremman moottorin jos teho ei kasva yli 20% tehokkaimmasta mallista.
Missään ei siis mainita että muuta kuin mallisarjan tehokkainta saisi kasvattaa tehoiltaan tuon 20%.
Ainoa kohta jossa tuo 20% mainitaan on tuo loppuosa jossa 20% lasketaan tehokkaimmasta versiosta.

Tiedän että konttoreilla ja Trafillakin on käytäntö (joskus) toinen, mutta laki on yksiselitteinen.

Ymmärrän pointtisi, laki on laki, mutta kuten huomaat, tässä tapauksessa on monta tapaa tulkita lakia. Missään ei sanota että mallisarjan pienintä moottoria voisi ahtaa 20% lisätehoihin, mutta silti sen sinä ja kulmamies niin tulkitsette.
Ei ole tarkoitus siis henkilökohtaisesti hyökätä ketään vastaan, vaan selvittää perustelut tuolle tulkinnalle ja tuoda faktoja pöytään.

Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: J_Lanttola - 28.12.2011, 23:13:01
OttoB, Kulmamies ja muut näihin asioihin perehtyneet rakentelijat tämän jo tietävätkin, mutta selvennetään vielä niillekkin, jotka eivät mahdollisesti tätä tienneet, että katsastusmiehen hyväksyntähän ei vielä tee muutoskatsastuksesta lopullisen pätevää, vaan mahdollisissa väärin perustein hyväksytyissä muutoskatsastuksissahan trafin on mahdollista ottaa asia tarkasteluun ja mahdollisesti evätä muutos jäkikäteen, jos se ei heidän mielestään täytä määräyksiä. Trafin sisäisestä hierarkiasta minulla ei ole tarkempaa tietoa, eli en tiedä mikä on menettelytapa sellaisissa tapauksissa jos joku trafin virkailija on näyttänyt vihreää valoa muutokselle mutta toinen virkailija kokee muutoksen lainvastaiseksi. Jokatapauksessa siis lakipykälät kannattaa lukea myös itse.

Asiahan olisi yksiselitteinen jos 5 § kohdassa 2 lukisi näin:
"2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita 20% tehokkaamman, 20% painavamman tai iskutilavuudeltaan 25% suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:"

Muttakun nuo prosentit on mainittu vasta noissa tarkentavissa osissa, yhdistettynä aina suurimpaan, painavimpaan ja tehokkaimpaan.

Sehän on jo selvillä että mallisarjaan kuuluvan moottorin saa asentaa. Eli kun puhutaan esim mallisarjaan kuuluvaa tehokkaammasta moottorista, niin kun jätetään kaikki asiaan kuulumaton pois (kuten mallisarjaan kuuluvat moottorit), menee kohdan 2 teksti näin:

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna

Kunnioitan kyllä kokeneempien rakentajien näkemyksiä, mutta mielestäni laki on tässä kohtaa yksiselitteinen, eli "lisäprosentit" koskevat vain mallisarjan tehokkainta, suurinta ja painavinta. Itse olin aiemmin myös sitä mieltä että se koskee myös mallisarjan pienempiä, mutta nyt luettuani lakipykälät riittävän moneen kertaan ajatuksen kanssa muutin mieltäni.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: The_OttoB - 29.12.2011, 00:10:44
Minusta se lakikohta tarkoittaa että se vertailumoottorin tulee olla yleiseen liikenteeseen tarkoitettu.


Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka(tämä jonka-sana viittaa vertailumoottoriin) auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa....

Eihän tässä ole enään päätä eikä häntää jos mallisarjan sisäiset moottorit on taas oma lukunsa. Ajatelkaa nyt stadilaisjärjellä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: J_Lanttola - 29.12.2011, 13:20:49
Minusta se lakikohta tarkoittaa että se vertailumoottorin tulee olla yleiseen liikenteeseen tarkoitettu.

Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka(tämä jonka-sana viittaa vertailumoottoriin) auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa....


Niin, siis tarkoittaa selvällä suomen kielellä että mallisarjan omia moottoreita saa vaihdella vapaasti keskenään, jos ne on tieliikenteeseen tarkoitettuja.
Vertailumoottorilla siis tarkoitetaan niitä mallisarjan omia moottoreita. Jos autoon vaihdetaan joku eri kuin mallisarjan oma moottori, niin teho saa kasvaa 20% tehokkaimmasta. Vertailumoottorina voidaan käyttää siis vain tieliikeenteeseen tarkoitettuja moottoreita. Uusi moottorihan voi olla vaikka itse tehty, sitä ei kiellä mikään.

Eihän tässä ole enään päätä eikä häntää jos mallisarjan sisäiset moottorit on taas oma lukunsa. Ajatelkaa nyt stadilaisjärjellä.

Tottakai mallisarjan omat moottorit on oma lukunsa, siinä mielessä että tuossa laissa selvästi ensin kerrotaan että auton omaan mallisarjaan kuuluvia mottoreita saa vaihtaa keskenään, mikä on mielestäni aika selkeää ja järkeenkäypää. Sitten tarkennetaan että saa vaihtaa myös mallisarjaan kuulumattoman moottorin, kunhan teho, paino yms ei yli kasva 20/25% tehokkaimmasta/painavammasta tai suurimmasta.

Stadilaisjärkeä ei ole tänne asti jaettu muttei sitä olisi oikein sopinukaan, kun meillon sitä toista sorttia.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: Diudi - 29.12.2011, 19:51:15
Sinun tapauksessa MINÄ laittaisin tuon lapun http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/turbolupa.jpg mukaiset "parhaat" osat kiinni ja tolla lapulla todistaisin, että volvon mukaan 200srj. volvon alusta pystyy käsittelemään max. 220hp, jolloin tämän alustan on oltava silloin myös mallisarjan tehokkaimman alusta. Volvon käsikirjasta sitten näyttää, että B21ET on tehokkain malli. Silloin max tehot on 155x1,2=186hv.
Ja otteeseen vielä merkintä, että alusta vastaa mallisarjan tehokkainta niin voit tulevaisuudessa halutessasi laittaa vaikka mersun OM606 185hv koneen sinne pelkästään teholapulla ja uudella muutokatsastus maksulla.

Jos nyt kuitenki HALUAN saada oman tollasen lapun niin mistä minä semmoisen saan?? Toiminko merkkihuollon kautta vai laitanko itse jonkun pyynnön kirjeitse / verkossa..??
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: AtAi - 29.12.2011, 20:07:54
Jos nyt kuitenki HALUAN saada oman tollasen lapun niin mistä minä semmoisen saan?? Toiminko merkkihuollon kautta vai laitanko itse jonkun pyynnön kirjeitse / verkossa..??
Volvo-Autoon tarvii soitella, siellä on joku ukko joka noita piirtelee, en ny muista enää nimeä/numeroa hälle.
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: ekkoo - 07.02.2012, 18:01:45
Joo eli pitää soittaa tonne volvoautoon ja kysästä vieläkö sieltä saa nuita lappuja. Merkkihuollossa heitä ei kiinnostanut hevon***** vertaa ruveta millekkään. Katsastuskonttorilla kyllä rupesivat penkomaan vanhoja lappuja josko heillä joku olisi moisen muutoskatsastuksen tehnyt mutta ei ollu ku jotain foordin yms. lappuja. Noh 240 on taas vapaastihengittävä ja käyn katsastamassa tuossa keväällä sellaisenaan, sitten myöhemmin muutoskatsastan turbolle ja iclle kuhan saa laput jolla voi todistaa alustan olevan saman..
Kiitos vastauksista!  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
Kirjoitti: ekkoo - 16.02.2012, 17:44:58
Noniin sai viimeinkin Marco Gustafssonin kiinni ja aiko laittaa ens viikolla laput tulemaan :) Eli keväällä sitten penkittämään ja muutoskatsastamaan  :pomo: