Ateho  Elekma

Traktoriautot Suomeen

  • 111 Vastauksia
  • 22738 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #15 : 25.01.2018, 21:34:25 »
Kuudenkympin rajoitinkin vähän hankala toteuttaa jossain vähänkään vanhemmassa diisselissä, onko järkeä välityksilläkään pelata. :idiot2:
Tietenkin jokin gps tai nopeusloggeri mutta mutta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #16 : 25.01.2018, 22:23:23 »
Viritetään mut ei pystytä ajamaan kun pomppii tieltä pois.
Ei se ole kauhean mukavaa ajaa vanhemmalla traktorillakaan jäykillä akseleilla missään vähänkään epätasaisella, kuten kuoppaisella asfaltilla/hiekkatiellä. On aikamoista rytyyttämistä ajo. Uudemmissa on kopissa jousitukset ja joissakin myös etuakselissa,  niillä voi mukavasti ajaa sen 50km/h huonollakin tiellä.

Pystyyhän vanhemmissa dieseleissä rajoittamaan moottorin kierroksia, vaikka governoria muokkaamalla jakajapumpusta ja rivipumpullisessa vaihtamalla työkonepumppu/kierros-säädin max. 2800-3000rpm kierroksilla. Tosin viritys onkin sitten yhtä helppoa vaihtamalla auto version osat pumppuun tai pumppu ;D

TDI/Commonrail voisi ehkä ohjelman vaihtamalla rajoittaa tehoa.


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #17 : 25.01.2018, 22:24:48 »
Ihmettelen suunnattomasti, jos ei ole keksitty sinetöintiä, joka yksinkertaisesti hajoaa siihen kajotessa... ::)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #18 : 25.01.2018, 22:27:28 »
Ihmettelen suunnattomasti, jos ei ole keksitty sinetöintiä, joka yksinkertaisesti hajoaa siihen kajotessa... ::)
Onhan vanhoissa syöttöpumpuissakin sinetti syöttöruuvissa, mikä pitäisi katsastuksessa katsoa tietääkseni, mutta jostain syystä se on kadonnut pumppua säädettäessä/korjatessa :P

tietysti tuollaiseen traktoriautoon jos laittaisi sinetit pumppuun ja sen puuttuessa tulisi sakot.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #19 : 25.01.2018, 22:34:59 »
Kuudenkympin rajoitinkin vähän hankala toteuttaa jossain vähänkään vanhemmassa diisselissä, onko järkeä välityksilläkään pelata. :idiot2:
Tietenkin jokin gps tai nopeusloggeri mutta mutta.
Moottorinohjaukset ovat tainneet olla sähköisiä jo parikymmentä vuotta. Ei nuoriso mitään nuhaisia rivipumppuvehkeitä huoli muutenkaan. Nopeuden rajoitin on siis helppo hoitaa softalla, mutta maksaa satasia.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #20 : 25.01.2018, 22:35:49 »
Onhan vanhoissa syöttöpumpuissakin sinetti syöttöruuvissa, mikä pitäisi katsastuksessa katsoa tietääkseni, mutta jostain syystä se on kadonnut pumppua säädettäessä/korjatessa :P

tietysti tuollaiseen traktoriautoon jos laittaisi sinetit pumppuun ja sen puuttuessa tulisi sakot.
mitäpä sillä sinetillä siinä pumpussa tekee, helppo vaihtaa vaikka koko pumppu normaali huoltotöissä ja ruuvaamattakin löytyy se satakunta hevosta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #21 : 25.01.2018, 22:36:39 »
Moottorinohjaukset ovat tainneet olla sähköisiä jo parikymmentä vuotta. Ei nuoriso mitään nuhaisia rivipumppuvehkeitä huoli muutenkaan. Nopeuden rajoitin on siis helppo hoitaa softalla, mutta maksaa satasia.
varmaan huolii, jos sen saa kulkemaan hienosti ilman rajoitinta ja kukapa nyt ei softasta rajoitinta poista pikku guuglauksen jälkeen
« Viimeksi muokattu: 25.01.2018, 22:38:53 kirjoittanut Ari E »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #22 : 25.01.2018, 22:43:25 »
mitäpä sillä sinetillä siinä pumpussa tekee, helppo vaihtaa vaikka koko pumppu normaali huoltotöissä ja ruuvaamattakin löytyy se satakunta hevosta.
Ei löydy sitä 100hv vaikka W124 200D, Seat/Skoda 1.9D tai 1.9SDI koneilla, vaikka ruuvaisi. Tuskin kaikki tuollaista pumppua noin vaan osaa vaihtaa, niin että se sen jälkeen lähtee käyntiinkin ja ennakon kohdalleen. Vanhassa Pajerossa/L200 taida olla 100hv vakionakaan, vaikka 2.5 turbodiesel välijäähdyttimellä.

Moottorinohjaukset ovat tainneet olla sähköisiä jo parikymmentä vuotta. Ei nuoriso mitään nuhaisia rivipumppuvehkeitä huoli muutenkaan. Nopeuden rajoitin on siis helppo hoitaa softalla, mutta maksaa satasia.
TDI koneita sähköisellä VP-pumpulla oli Volvoissakin jo -90 luvun alussa. Eipä noista vanhoista TDI-koneista varmaan ole läppärillä+tuning softalla hankala ohjelmaa muuttaa, sama juttu vanha commonrail+obd portti.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2018, 22:49:06 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #23 : 25.01.2018, 22:43:47 »
On siihen rivipumppuunkin tehtävissä sinetit, jotka hajoavat kajotessa.

Samaten softattaviin autoihin. OBDII-porttiin sinetti, jonka saa vaihtaa vain:
- Katsastaja
- Valtuutettu huoltoliike/korjaamo

Tästähän tulisi tietysti heti kitinää "miksei kaikki saa!?", mutta suomalainen kiertää säännön jos voi.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #24 : 25.01.2018, 22:48:02 »
On siihen rivipumppuunkin tehtävissä sinetit, jotka hajoavat kajotessa.
Yleensä kaikissa syöttöpumpuissa on ollut tehtaan jäljiltä sinettejä, oli se jakaja tai rivipumppu. Monessa traktorinkin/muun työkoneen pumpussa on sinetit.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #25 : 25.01.2018, 22:50:48 »
Yleensä kaikissa syöttöpumpuissa on ollut tehtaan jäljiltä sinettejä, oli se jakaja tai rivipumppu. Monessa traktorinkin/muun työkoneen pumpussa on sinetit.
Kirjoitinkin, että on tehtävissä sinetit, jotka hajoavat kajotessa.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #26 : 25.01.2018, 22:52:29 »
Kirjoitinkin, että on tehtävissä sinetit, jotka hajoavat kajotessa.
Tuossa on hyvä kuva sellaisesta sinetistä, eli tuo "rautalanka" luukun päällä 2 ruuvin välissä.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #27 : 25.01.2018, 22:56:09 »
Trafin mukaan traktoriautojen käyttöönotto hidastaisivat liikennettä, etenkin jos olisivat 45km/h rajoituksella. Se täällä ehdotettu 80km/h rajoitus 16-vuotiaana voisi olla ihan hyvä lisä. Vaikka lisätunneilla tai ajokokeella. A1 tehoinen prätkä kulkee jo reilusti kovempaa. Auton massa on tietenkin eri luokassa. En yllättyisi jos vain CAN väylällisiä autoja saisi muutettua (paremmat päästöluokkat ja helpompaa valvontaa) . Trafin tekstistä poimittua:
"Rajoitin maksaisi arviolta 200-300 euroa ja muutostyö joitakin satoja euroja. Käydyn keskustelun pohjalta jotkin rajoitinvalmistajat (ainakin Kaha Oy ja Lindgaard Pedersen A/S) kehittävät jo ns. mopoautorajoitinta. Mopoautorajoitin katkaisee autonkaasupolkimen yhteyden moot-torinohjaimeen, mikäli rajoitin ei saa käyttöjännitettä tai yhteyttä CAN väylään. Lisäksi johtosarja ja keskusyksikkö ovat fyysisesti suojattuja siten, että niiden ohittaminen ilman näkyviä jälkiä on mahdotonta."
Hauskana huomiona trafin julkaisussa mietitään taas GPS nopeusvalvontaa  :D
"Nopeutta voitaisiin valvoa paitsi tavanomaisella tienvarsivalvonnalla, myös GPS-perusteisesti, mahdollisesti pilottitapauksena etävalvonnasta."

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #28 : 25.01.2018, 22:59:20 »
Ei löydy sitä 100hv vaikka W124 200D, Seat/Skoda 1.9D tai 1.9SDI koneilla, vaikka ruuvaisi. Tuskin kaikki tuollaista pumppua noin vaan osaa vaihtaa, niin että se sen jälkeen lähtee käyntiinkin ja ennakon kohdalleen. Vanhassa Pajerossa/L200 taida olla 100hv vakionakaan, vaikka 2.5 turbodiesel välijäähdyttimellä.
TDI koneita sähköisellä VP-pumpulla oli Volvoissakin jo -90 luvun alussa. Eipä noista vanhoista TDI-koneista varmaan ole läppärillä+tuning softalla hankala ohjelmaa muuttaa, sama juttu vanha commonrail+obd portti.
pointti tais vilahtaa kaukaa ohi  ;D Mitä millään sinetillä tekee, jos tehot riittää vakionakin reippaasti yli satasen vauhteihin, siinähän koittavat asentaa rajoittimiaan sammutinsolenoidiin.
60km/h syötölläkään hankala rajata turvallisesti

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Traktoriautot Suomeen
« Vastaus #29 : 25.01.2018, 23:03:09 »
Trafin mukaan traktoriautojen käyttöönotto hidastaisivat liikennettä, etenkin jos olisivat 45km/h rajoituksella. Se täällä ehdotettu 80km/h rajoitus 16-vuotiaana voisi olla ihan hyvä lisä. Vaikka lisätunneilla tai ajokokeella. A1 tehoinen prätkä kulkee jo reilusti kovempaa. Auton massa on tietenkin eri luokassa. En yllättyisi jos vain CAN väylällisiä autoja saisi muutettua (paremmat päästöluokkat ja helpompaa valvontaa) . Trafin tekstistä poimittua:
"Rajoitin maksaisi arviolta 200-300 euroa ja muutostyö joitakin satoja euroja. Käydyn keskustelun pohjalta jotkin rajoitinvalmistajat (ainakin Kaha Oy ja Lindgaard Pedersen A/S) kehittävät jo ns. mopoautorajoitinta. Mopoautorajoitin katkaisee autonkaasupolkimen yhteyden moot-torinohjaimeen, mikäli rajoitin ei saa käyttöjännitettä tai yhteyttä CAN väylään. Lisäksi johtosarja ja keskusyksikkö ovat fyysisesti suojattuja siten, että niiden ohittaminen ilman näkyviä jälkiä on mahdotonta."
Hauskana huomiona trafin julkaisussa mietitään taas GPS nopeusvalvontaa  :D
"Nopeutta voitaisiin valvoa paitsi tavanomaisella tienvarsivalvonnalla, myös GPS-perusteisesti, mahdollisesti pilottitapauksena etävalvonnasta."

Näin, olispa helppo vaan liimata tarra konttiin :idiot2:

Osuispa puhelimella tuohon muokkaa painikkeeseen :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 25.01.2018, 23:05:32 kirjoittanut Ari E »

 

RallyBaron  Samppasport