Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kuvia viilatuista 405/531 kansien kanavista

  • 7 Vastauksia
  • 7375 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Kuvia viilatuista 405/531 kansien kanavista
« : 15.10.2016, 15:06:10 »
Eli pöydällä on veneen AQ145 koneen kärsinyt kansi, ni samalla viilataan kanavat uuteen uskoon ja yritetään saada B23 vakioromuilla kantta viilaamalla ja isommat kaasarit vaihtamalla muutama lisähepo.

Moottori tulee olemaan muuten vakio, paitsi kantta plaanataan joitakin millin kymmenyksiä koska tiivistetaso on kärsinyt.

Eli kuvia viilatuista kanavista ja neuvoa mistä ottaa veke (ymmärtänyt että se kanavan alapuolen "kääntöpiste" on aika kriittinen)?
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Kuvia viilatuista 405/531 kansien kanavista
« Vastaus #1 : 15.10.2016, 15:48:22 »
Vaikka vinokoneista ei henk.kohtaista kokemusta olekkaan..

Niin eiköhän sitä ihan perus B230F + 530 kansi yhdistelmästä jo saa työtunteja uhraamalla melko kevyesti >170hp (riippuen dynosta, tietenkin)?
Eli käytännössä..
- imu- ja pakokanavia muokkaamalla ja palotilan tilavuutta muuttamalla
- kireempi nokka (esim. K -nokka? tai jokkis/ralliharrastajalta teetetty nokka)
- 4-2-1 peltipakosarja, järkevällä mitoituksella (ettei mitään 50mm primääri putkia 200mm pitkinä ja 76mm putkistoa pakosarjan jatkeeksi)
- E85 + seossuhde kuntoon (vaikutus tehoihin yllättävän suuri.. parhaimmillaan ollut yli 12% lisää huipputehoa verrattuna E98)

Tuolla ainakin halkaistu -531 kansi.. ymmärtää hiukan paremmin, missä ja miksi on parantamisen varaa imu- ja pakokanavissa.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=152239

Omasta mielestä ainakin vaparin viritys on paljon haastavampaa hyötyyn nähden (työtunnit, käytetty raha - vrt. saavutettuihin tehoihin), verrattuna ahtamiseen.. tai ahdetun moottorin viritykseen.
Mut on paljon mielenkiintoisempaa, just sen takia kun vaatii enemmän ymmärrystä moottoritekniikasta, jotta siitä vapaasti hengittävästä moottorista saa vaikkapa +50% lisää voimaa.

Tuolta löytyy myös hyviä vinkkejä..
http://www.motordesign.se/en/tuning-technique

Toisesta topikista kopioitu viesti.

Tuossa vielä pikaisesti tehty, oma versio siitä - millaiseksi tekisin (mahdollisimman vähäisellä työmäärällä) imukanavan -531 kanteen.


Toki materiaalivahvuus imukanavan ja vesikanavan välillä kannattaa jättää mahdollisimman suureksi, ettei halkea..
En itse osaa sanoa varmuudella, että miten herkkä on halkeamaan jos materiaalivahvuus on vaikkapa 1.5mm tai 2mm.

Eli parempi vaihtoehto olisi nostaa kanavaa, ja täyttää alhaalta enemmän.
(silloin joutuu passailemaan kaasarin / imusarjan asentoa vähän..)

Täyttöä vaatii melko paljon.
Bilteman alumiinille tarkoitettu 'epoksikitti' on toiminut tosi hyvin niin 2-t sylintereissä kuin 4-t imukanavissa.
 Oikeastaan ainut epoksi, minkä ite saanut oikeasti kestämään siellä.. Loctiten, Permatexin, Plastic Paddingin ja tuotteet lähtenyt irtoilemaan kanavista aika herkästi.


Pakokanava tarvitsisi täyttöhitsausta paljon, mut se on todella hankalaa.. joten jää aika vähäiseksi, mitä sinne voi tehdä.

Venttiileitäkin muokkaamalla saa lisää parannusta.. ::)
« Viimeksi muokattu: 15.10.2016, 15:55:25 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia viilatuista 405/531 kansien kanavista
« Vastaus #2 : 19.10.2016, 01:17:48 »
Taitaa päästä parhaaseen tulokseen portaamalla ohjaimen kohdalta katosta, eli sieltä missä tavaraa on.
Tasata lattian ja katon pituuta mahdollisimman lähelle toisiaan.
Kuva muusta kuin volvon kannesta mutta havaintomateriaalina toimii...


Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Kuvia viilatuista 405/531 kansien kanavista
« Vastaus #4 : 19.10.2016, 08:56:35 »
Sisäkurvi kannattaa jättää koskematta, purseet pois, spesialistin sanoin katosta pois
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Kuvia viilatuista 405/531 kansien kanavista
« Vastaus #5 : 20.10.2016, 20:18:34 »
Sisäkurvi kannattaa jättää koskematta, purseet pois, spesialistin sanoin katosta pois

Kyllä sisäkurvi kannattaa pyöristellä. Aika kantikas vakiona, en usko sellainen parantaa virtausta. The_OttoB linkin kuvissakin on pyöristetyt sisäkurvit reunoilta, ihan samalla kaavalla olen kannet tehnyt mitä kuvissa
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Kuvia viilatuista 405/531 kansien kanavista
« Vastaus #6 : 21.10.2016, 12:22:03 »
Kiitoksia palautteista tähän mennessä, hyödyllisiä näkökulmia. Vois samalla sorvata palotilastakin sit ehkä vähän paremmaks kantta ja plaanata vähän enemmän ni sais sieltäkin vähän lisähepoja.

170hv vapari olis tohon Flipper 640HT veneeseen aika unelma, vakiona se kulkee AQ145 koneella kunnossa ollessaan 34-35kn, ja AQ171 (167hv) koneella just 40kn. Tarttui muuten alkuviikosta AQ171 takaluukkuun, todellinen projektikone (vakio 4pytyn pakokanva ihan pas2 syöpynyt, 1+4 pyttyjen männänrenkaat jumissa (saanu vettä varmaan paskan pakosarjan kautta pakopuolelta, näis on muuten 4-2-1 pakosarja vakiona!!!). Ni sit kun saadaan AQ145 kuntoon käydään 16v (1000532) hatun kimppuun.

Yks ongelma ton AQ145 (B23) koneen kans on peltipakosarjan kans, oon kaverille sanonu et pitäis hitsata siihen HST sarja, ni ei enää koskaan tartte miettiä noita mätäneviä pakosarjoja, syöpymiä kannessa (vakiovika penta vinokoneissa) eikä mitään muutakaan, ja sais samalla muutaman lisäheposen. Tehny ittelle HST turbopakosarjan 8v penta vinokoneeseen, ja oli kyllä aika haaste kun ahdin piti saada pakosarjan ALLE ja eteen. Pakopesä on kiinni vakio öljyfilsussa (ni sinne on laitettu pienempi halkasijaltaan), hukkiksen kellon tanko menee 1mm päästä öljylämpöanturista, paineanturi on siirretty että hukkis mahtuu, kompressoripesä on kiinni alavesiletkussa, ja pakosarjassa kiinni oleva ahtimen pakolaippa on hitsattu kiinni suoraan putkeen jonka sisällä 2.pytyn pakoaukon alapultti on (pultit on putkien sisällä koska merikoneen pakosarja on pakko olla vesijäähdytetty). Olisin halunut vesijäähdytetyn ahtimen pakopesän, mutta sellainen ei mahtuis tonne enää (liian pieni konehuone). :D

Kone jakso ulos ottaessa kuljettaa venettä 27-28kn vauhtia, eli tehoa oli selkeästi 35-40hv kateissa. K-jetronicissa ilmeisesti pahasti häikkää, koska moottoriöljyä oli yli 10L, eli siellä oli K-jetti heittäny bensaa öljyihin sillä seurauksella että 2.pytyn kanki (M) on mutkalla!

Turbotusta ehdottelin kaverille, helppo ja kustannustehokas tapa saada tehoa. Omassa samankokosessa veneessä B230FT "penta" megaruitalla, suorasytkällä + E85 ja HX35W ahdin. Tehoa ja vääntöä on ihan eri lailla 0,8bar paineilla kun missään vaparissa, tosin yläkierroksilla puutuu vähän vaikka K-nokka ja 531 kansi.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2016, 12:32:46 kirjoittanut sjs »
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa hookkan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 372
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia viilatuista 405/531 kansien kanavista
« Vastaus #7 : 30.10.2016, 07:30:53 »
Tämä 405 kansi virtaa 260hv






 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo