Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: jope_harju - 02.01.2011, 01:28:02

Otsikko: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: jope_harju - 02.01.2011, 01:28:02
Minkälainen homma on vaihtaa K-jetti juuttuvakurkkuseksi kaasariksi? Rupes meinaan keljuttaan tuo vekotin siinä määrin että rupesin tällaistakin vaihtoehtoa miettimään. Kelpaako ne sähköset pumput sinne sellaisenaan, kun onhan siellä paluulinjat ja muut jo valmiina. Meinaan että pitääkö laittaa mekaaninen pumppu? Kaasarihan ei oletettavasti tarvi kuin omanlaisensa imusarjan, ilmanputsarikotelon, ja ryyppyvaijerin?
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: janne81 - 02.01.2011, 08:34:36
Paine on pudotettava alas paineen säätimellä, kaasarille ei voi tarjota kuin alle puolikiloa.

Mikä sitä k-jettiä vaivaa?
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: jope_harju - 02.01.2011, 15:59:28
Hyvä tietää tuoki. Tankkipumppu ei mahda jaksaa työntää itsessään tarpeeksi kakkua jos on painepumput ynnämuut välissä. En viittis vaihella enempää osia kun on tarvis, jos tuon joku vielä haluaa joskus muuttaa takasi ruiskulle.

 K-jetti hörähtää _välillä_ aivan sievästi käyntiin ja käy tyhjäkäyntiä ehkä minuutin maksimissaan, sitten alkaa taas se hirveä hökeltäminen ja röpötys ja pauke. Kuulostaa siltä että koko laitos tukehtuu bensaan. Pysyy erittäin hankalasti käynnissä kaasu pohjassa, ja bensa haisee ja käynti on todella huonoa. Osakaasulla tai tyhjäkäynnillä ei oikeastaan pysy. Ei jaksas enää painia ko. vekottimen kanssa ylimääräsiä niin siksi arvelin siirtyä kaasariin. Hautaan ruiskulaitteiston tontin viereiseen suohon.

Ohjauspaineensäätimen oon purkanu ja putsannu. Tankkipumppu ja painepumppu on vaihettu. Sähköä tulee joka paikkaan. Tänään tutkin lisäilmaluistin mutta jos ei sillä tokkeennu ni on ainakin mulla keinot vähissä.
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: TVS - 02.01.2011, 16:34:00
Aika hemmetin paljon vähemmällä pääset vaihtamalla koko k-jetin toimivaan kun hyppäämällä ojasta allikkoon ja tekemällä siihen vielä virityksiä että saat juuttuvakurkkuselle soveliaat bensanpaineet yms., ja kun se kaasaripakettikin kuitenkin maksaa jotakin niin toimivaan k-jettiin vaihto ei olisi juurikaan kalliimpi veto, ja on parempi kuin kaasari. Tai pläräät markkinapaikalta siihen sähköruiskun ;)
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: jope_harju - 02.01.2011, 16:51:26
Niin. Täytyy miettiä. Ostin auton bensapumppuvammaisena ja vian korjaamisen jälkeen ei pellaa, ärsyttää lievästi. Oli tarkotus ajaa tällä nyt se aika että löytyy sopiva 740/940 farmari mut eipä liiku... Pihalla kolme kuukautta seissy 142 lähti kerrasta tulille. Jos se ois leimassa ni ajasin sillä  ;D

Mulla tuli sellanen mieleen että jos ilmamäärämittarin lautanen jumii niin voiko se aiheuttaa tuota tukehtumista? Sitä en oo vielä tarkistanu.
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: janne81 - 02.01.2011, 17:44:02
Laitoithan painepumpuksi oikean k-jet:n mallin ?
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: Huikkoster - 02.01.2011, 17:49:41
Ja olethan tarkistanut että suuttimet on kiinni eikä vuoda?
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: jope_harju - 02.01.2011, 18:00:04
Laitoithan painepumpuksi oikean k-jet:n mallin ?

Painepumppu irrotettu toimivana 740 Volvosta, B200E koneellisesta.

Ja olethan tarkistanut että suuttimet on kiinni eikä vuoda?

En ole. Miten tarkistetaan että vuotaako ne? Ei ainakaan lohkon kylki oo kastunu bensasta.

Lähden tästä katteleen josko se tänään vaikka käynnistys...
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: Huikkoster - 02.01.2011, 18:27:14
Ota kiinni suuttimista ja kokeile heiluvatko ja vuodon voit todeta jollain palavalla spraylla jota suihkuttelet mahdollisiin vuotokohtiin. Kun käynti muuttuu niin vika on siinä.
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: jope_harju - 02.01.2011, 19:38:05
Ota kiinni suuttimista ja kokeile heiluvatko ja vuodon voit todeta jollain palavalla spraylla jota suihkuttelet mahdollisiin vuotokohtiin. Kun käynti muuttuu niin vika on siinä.

Imuvuotoja on tutkittu sillon kun auto vielä lähti käyntiin. Mut tosiaan nyt se ei starttaa kuin satunnaisesti, mm. tänään ei ole lähtenyt kertaakaan. Hankala tutkia. Suuttimet tuntus olevan paikollansa. Se kyllä yrittää startatessa käydä mutta samantien kun päästää avaimen, auto sammuu. Bensantulo tuntuis katkeavan siinä kohtaa. Mystistä, mulla ei riitä ymmärrys. :(
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: janne81 - 02.01.2011, 20:57:54
Onhan syttyosat kunnossa, jakajankansi, pyörin, johdot, tulpat ?
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: janne81 - 02.01.2011, 20:59:32
Niin. Täytyy miettiä. Ostin auton bensapumppuvammaisena ja vian korjaamisen jälkeen ei pellaa, ärsyttää lievästi. Oli tarkotus ajaa tällä nyt se aika että löytyy sopiva 740/940 farmari mut eipä liiku... Pihalla kolme kuukautta seissy 142 lähti kerrasta tulille. Jos se ois leimassa ni ajasin sillä  ;D

Mulla tuli sellanen mieleen että jos ilmamäärämittarin lautanen jumii niin voiko se aiheuttaa tuota tukehtumista? Sitä en oo vielä tarkistanu.
Ei saa jumia yhtään. jos joku on joskus mennyt avaamaan sen ruuvin ja keskitys ei ole onnistunut tietää se varmasti ongelmia.
Voit tarkastaa rakotulkilla onko välys sama ympäriinsä.
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: jope_harju - 03.01.2011, 00:53:35
En vielä purkanu sitä määräjakajapuolta, mutta ehkäpä ensi viikonloppuna pistetään vehje atomeiksi. Koitetaan nyt vielä, jos sen K-jetin saisi futaamaan. Sopuhintaan pitäisi lähtemän paketillinen osia mullepäin (koko K-jetti ilman bensapumppuja). Jos ei tule toimivaa kampetta noilla niin siirrytään suosiolla siihen kaasariin. Kaverilta pitäisi sekin löytyä...  :)

Sytkäosat _pitäisi_ olla kondiksessa. Tulpat, jakajankansi, pyörijä on uutta. Tulpanjohdot ja puola voisi olla se heikoin lenkki? Muistaako joku mitä arvoja pitäisi näyttää ja miten mitataan? Johtojen mittaushan on helppoa mutta mites ne puolan ensiö ja toisikäämin mittaukset menikään...?  ???
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: TVS - 03.01.2011, 12:41:59
Oikeasti varma tapa testata tuon k-jetin toimivuus on vaihtaa se koko määräjakaja romppeineen varmasti toimivaan autoon. Jos useammassa osassa vika, voi vianhaku ei-toimivaan autoon osia vaihtamalla olla yhtä tuskaa, kokeiltu...

Ohjauspaineensäädin ja määräjakaja ovat kuitenkin ne "ainoat" komponentin k-jetissä, joten loppuviimenä vaihtotyö ei ole kauhea, isompi talkoo on sovittaa jokin muu polttoaineensyöttö tuon tilalle.
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: Jule - 03.01.2011, 17:11:48
Kun sanoit että shköä tulee joka paikkaan... Koita uudestaan niin että sähköä ei tule mihinkään ruiskulle (paitsi bensapumppu). Jos sä olet tällännyt esim ohjauspaineen säätimen lämmitysvirran kylmäkäynnistyssuuttimelle, niin se tukehtuu bensaan. Eli ota koneessa kaikki ruiskuun liittyvät sähköliittimet auki, niin saat sen ruiskun toimimaan "perusasetuksilla".

Helpointa sun olisi tietysti jos pääsisit testaamaan ruiskua jollain toisella ehjäksi tiedetyllä ohjauspaineen säätimellä, tuo on kuitenkin se osa joka tuon ruiskun seoksen säätää. Toinen vaihtoehto on laittaa painemittareita jokapaikkaan ja selvittää siten että paineet on kohdallaan.
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: jope_harju - 03.01.2011, 23:10:28
Kun sanoit että shköä tulee joka paikkaan... Koita uudestaan niin että sähköä ei tule mihinkään ruiskulle (paitsi bensapumppu). Jos sä olet tällännyt esim ohjauspaineen säätimen lämmitysvirran kylmäkäynnistyssuuttimelle, niin se tukehtuu bensaan. Eli ota koneessa kaikki ruiskuun liittyvät sähköliittimet auki, niin saat sen ruiskun toimimaan "perusasetuksilla".

En usko että sähköt ovat menneet vääriin reikiin koskapa en ole niitä räpeltänyt sen kummemmin, ainoastaan ottanut liittimiä yksi kerrallaan irti. Mutta täytyy kuitenkin kokeilla, mistä näitä ikinä tietää.

Lainaus
Helpointa sun olisi tietysti jos pääsisit testaamaan ruiskua jollain toisella ehjäksi tiedetyllä ohjauspaineen säätimellä

Tapahtunee piakkoin kunhan osat saapuvat  :)
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: club75 - 04.01.2011, 12:10:25
onkos jakopää varmasti oikein ettei vika olis siellä?
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: jope_harju - 07.01.2011, 05:31:23
onkos jakopää varmasti oikein ettei vika olis siellä?

Tästä en mee sanomaan. Mää kokkeilen vielä uuet tulpanjohdot, ja sen ruiskun. Sitte pitää alkaa todella miettimään jos ei homma ala toimia.

Onko tuossa vehkeessä puolalle etuvastus? Sattumalta paskahuussissa luin jotaki vanhaa Spinneriä ja siellä mainittiin jotta rikkinäinen etuvastuskin voi aiheuttaa tämän ongelmani, että hörähtelee kun starttaa mutta hyytyy heti ku avaimen päästää.
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: jope_harju - 09.01.2011, 19:06:30
Joopa joo. Nythän tuo lähti käyntiin ja pääsi heittään perää sivulle. Kuka arvaa missä vika oli?
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: club75 - 09.01.2011, 19:23:34
bensa loppu?  ::)
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: jope_harju - 09.01.2011, 23:53:24
bensa loppu?  ::)
Ei sentään :D Ennen ensimmäistäkään yritystä kaadoin jerrykannullisen 98:a tankkiin. Mittasin tulpanjohdot, 1. ja 2. pytyn, sekä puolanjohdot oli "poikki". Ei liikkunu virta, vastus näytti ääretöntä. Laitoin tallista jotain jämäjohtoja jotka mittasin ennen asennusta - ekalla tulille. Tietääpä tämänki ensi kerralla.
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: The_OttoB - 10.01.2011, 13:38:07
Maailman yleisin "ruiskuvika" löytyi.
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: 240-gl - 15.01.2011, 21:18:28
Onneks huomasit vaihtaa noi johdot ennenku kerkesit muuttamaan sitä kaasariksi, jos siihen olisit strömpän lyönyt kylkeen ei se auto olis toiminu enää ikinä kunnolla  :)

Rikkinäinen bensanpaineensäädin tekee kjetissä kanssa kaikkea mielenkiintosta, lähtee käymään mutta sammuu samantien ym.
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: jope_harju - 16.01.2011, 10:54:33
Jahas, tulipa nuolaistua ennenkuin lipsahti. Auto kyllä oikein kivasti siinä tallissa paikallaan ollessa pelasi ja ärjyi. Mutta sitte tuli se hetki että siirretään auto ulos - vaihde silmään ja hyp hyp hyp pöts, siihen sammui. Nykyään pysyy käynnissä ja lähtee käyntiin ongelmitta että sikäli pystyy tutkimaan imuvuotoja - ei löytyny. Sytkää on väännelty eri suuntiin. Yläkierroksilla pätkii ja pupeltaa. Ja vaihde silmässä myös alakierroksilla. Ja tämä siis lämpimänä erityisesti. Voiko olla että uus tankkipumppu onki paskana koska löin sinne suoraan virtaa peräkontin liittimiltä niin sieltä kuuluu vain vaimea *naks* eikä tasasta hurinaa??? Kuuluuko sen ja jaksaako se pyöriä yksinään jos linjassa on paine? Loppuu pian ymmärrys. Yks mitä epäilin ni puola vois tehä lämpöhalvaantumista?
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: Lankku - 19.01.2011, 01:41:59
Viittaisi tuollainen käynti bensanpuutteeseen. Tankkipumpun pitäisi pyöriä vaikka pelkästään sille antaa virtaa.
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: estate - 19.01.2011, 08:54:27
Kyllä sen pumpun pitäisi hurista kokoajan kun sille antaa virtaa. Puolan lämpöhalvaantuminen kadottaa kipinän kokonaan ja puola on silloin sen verran kuuma, että ei kättä kärsi pitää päällä. Sytytysyksiköissä on yleisempiä nuo lämpöviat, kylmänä kyllä antaa kipinän mutta lämmettyään ei toimi ja taas  jäähdyttyään toimii hetken. Jos sitä autoa on aiemmin starttailtu paljon ilman kunnollista käyntiinlähtöä kannattaa vaihtaa tulpat. Ne saattavat olla entiset kun ovat kastuneet liiallisen bensan seurauksena. Jopa yksi startti saattaa riittää rikkomaan tulpan, jos saa bensaa niin paljon, että tulppa pääsee kastumaan kunnolla. Irrallaan testaamalle ei saa toiminnasta oikeaa kuvaa, koska saattaa irrallaan antaa hyvän kipinän mutta paikoillaan paineenalaisena kipinä saattaa olla hyvinkin heikko tai jopa olematon.
Otsikko: Vs: B19E -> kaasarikoneeksi
Kirjoitti: jope_harju - 19.01.2011, 09:13:15
Auto lähtikin uudelle omistajalle, sikäli en ennää tarvihe apua mutta hyviä vinkkejä on tullu asiaan. Kiitos näistä! Osaapa olla fiksumpi jos tulee toinen k-jet joskus eteen. Onneksi tankkipumpulla on takuu sikäli mikäli se ei tomi ja aiheuttaa tuon vian, saa ostaja sen kuitin itellesä... Viime sunnuntaina kun ostaja kävi tsekkaamassa auton, se toimi kuin ei mitään ongelmaa olisi koskaan ollutkaan. Siinä mielessä hieman mystistä touhua...