Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Jani O. - 01.02.2011, 20:17:14

Otsikko: 240 ja 140 -73 -> ratin keskiöiden vaihtokelpoisuus
Kirjoitti: Jani O. - 01.02.2011, 20:17:14
Siis kun on tullut luettua että olisivat sopivat ristiin. Kuitenkin mulla on tossa keskiö joka käy booreille ja tulee tarpeeksi kauas viiksistä ja on muutenkin passeli mutta 240sen rattiakseli loppuu kyllä kesken, akseli loppuu siihen tasolle mihin keskiössä mutteri pohjaa ja kierre vielä paljon aikasemmin. En ymmärrä sitten yhtään taas, keskiö on Astralin AW 122E joka on aikoinaan lueteltu sopivaksi 142, 144, 145 ja 164 elokuusta -73 eteenpäin. 240nen on vuosimallia -86, onko näissä ollut erilaisia rattiakseleita? Kävi sekin mielessä että tuohon tarvitsisi jonkun keskiön oman mutterin joka menisi jonkin matkaa keskireijän sisälle, mutta aika utopista sekin olisi ja koska keskiö on "uusi" (1978 vuodelta kuitenkin) niin luulisi että olisi ollut sellainen mukana.
Otsikko: Vs: 240 ja 140 -73 -> ratin keskiöiden vaihtokelpoisuus
Kirjoitti: jen - 01.02.2011, 21:22:00
mielestäni juttu menee näin että keskiö 140 sarjasta vm 73 eteempäin käy 240seen vuosmalliin 80 asti,ja 81 vaihtu keskiö kun 200sarjaan tuli uudemman mallin koetaulu. :hello:
Otsikko: Vs: 240 ja 140 -73 -> ratin keskiöiden vaihtokelpoisuus
Kirjoitti: Lankku - 01.02.2011, 21:47:31
Ainakin -74 142 ratti kävi suoraan -81 240 rattiakseliin. Jäi vaan isompi rako ratin ja kehysmuovien väliin kuin 240 omalla ratilla. Yksi pitkä ralliratin mutteri oli yhdessä vaiheessa hallussa, mutta sitä en tiedä millaisesta ratista on ollut.
Otsikko: Vs: 240 ja 140 -73 -> ratin keskiöiden vaihtokelpoisuus
Kirjoitti: Huikkoster - 01.02.2011, 23:20:42
Ratkaisuhan on lyhentää sitä keskiötä niin että tulee kierteet esille jos kerran muuten on sopiva :). Sorvi, rälläkkä jne.
Otsikko: Vs: 240 ja 140 -73 -> ratin keskiöiden vaihtokelpoisuus
Kirjoitti: Jani O. - 01.02.2011, 23:23:40
Ratkaisuhan on lyhentää sitä keskiötä niin että tulee kierteet esille jos kerran muuten on sopiva :). Sorvi, rälläkkä jne.

Ei käy näin yksinkertaisesti, sit ei oo enää booria keskiös ja kädet hakkaa viiksiin. Mut toi jen:in selitys kuulostaa uskottavalta, kantapään kautta tulee paras oppi.
Otsikko: Vs: 240 ja 140 -73 -> ratin keskiöiden vaihtokelpoisuus
Kirjoitti: Huikkoster - 01.02.2011, 23:27:39
Aa, no mahtuisiko sinne keskelle joku erikoisvalmisteinen mutteri jos semmoisen jossain teettäisit?
Otsikko: Vs: 240 ja 140 -73 -> ratin keskiöiden vaihtokelpoisuus
Kirjoitti: Jani O. - 02.02.2011, 11:47:33
Ehkä mahtuis mut en taida ruveta kokeileen kun ei ole sorvia ittellä.