Ateho  Elekma

240 kardaanin tukikumin vaihto?

  • 7 Vastauksia
  • 5900 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lisäilma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
240 kardaanin tukikumin vaihto?
« : 17.04.2012, 20:16:13 »
No räjähti tossa tänään sitte kardaanin tukikumi/-laakeri -88 240:stä. Kolmisen kilsaa oli himaan matkaan, nii köröttelin vaikka tuntu että tulee kardaani pohjasta läpi >:D

Kurkin auton alle niin siellä se kumi roikku riekaleena kardaaniputkessa. Tartteekos tossa nyt sitten mitä kaikkea huomioida vaihdossa. Uusi laakeri ja tukikumi pelkästään, vai tarviiko muuta?

Pitäs palttiarallaa tossa parkkipaikalla vaihtaa, nii hommais mielellää kaikki tarvittavat osat valmiiks ja joku päivä tunkkailis sen verran ylös että mahtuu nappaan kardaanin irti -> vanhat rojut pois -> uudet tilalle -> kardaani paikalleen..

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: 240 kardaanin tukikumin vaihto?
« Vastaus #1 : 17.04.2012, 20:40:29 »
Tukikumeja ja laakereita on kahta eri kokoa, paksu ja ohutta. Kannattaa esimerkiksi mitata kardaanin paksuus ennen ostoksille lähtöä. Irroitus- ja kasaustyö ei vaadi mitään erikoisuuksia. Volvo vaan riittävän ylös, varmistus ja hyvät työkalut. Tukilaakerin vaihtamisesta en osaa sanoa tarkemmin.

Mun -81 Volvossa oli kardaanin osien välissä 14mm ja 5/8" pultteja. Pultin ja mutterin irroittamiseen tarvitsee siis kaksi työkalua, homma sujuu kun estää toisella kardaanin pyörimisen ja vääntää toisella auki.

Kannatinpalkki saattaa olla melko tiukasti kiinni mutta sain availtua omastani pultit kun sai tarpeeksi vääntöä.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 kardaanin tukikumin vaihto?
« Vastaus #2 : 17.04.2012, 20:56:50 »
laakerin voit lyödä pois mutta prässi helpottaa,takasin kun lyöt niin ota joku putki mikä vastaa laakerin sisäkehään,ÄLÄ lyö ulkokehään koska laakeri menee yx kax paskax.
ps,muista laittaa kardaani samaan asentoon kun ennenkin,mikäli oikein laitettu!
« Viimeksi muokattu: 17.04.2012, 20:58:28 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

s73

  • Vieras
Vs: 240 kardaanin tukikumin vaihto?
« Vastaus #3 : 17.04.2012, 21:09:53 »
jos tilaat osat siniseltä niin ei tarvitse jatkaa tätä topiccia miksi se pitää jyrinää, tosin osat maksaa enemmän.  :)

Poissa lisäilma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 kardaanin tukikumin vaihto?
« Vastaus #4 : 17.04.2012, 21:34:41 »
Nosturi olis kova sana tässäkin remontissa, mutta ei auta ku tunkkailla sen verran ylös että mahtuu alle...

Jees kävin viel tossa pihalla mittaamassa tönärillä että etuputki on 50,8mm, eli isompi laakeri ja kumi siis? Onneks on tota maavaraa ;D

Eli siinä tuessa ei muita hiluja ole? Sen "kannatinpalkin" ja tunnelin väliin vaan puristetaan se tukikumi. Kattelin että motonetin luettelossa jotain tämmösiä "Kardaanin tukikumin jousi"?? Tarviinko tommosia?

Ei haittaa vaikka maksaa enemmän kunhan kestää:)
« Viimeksi muokattu: 17.04.2012, 21:36:29 kirjoittanut lisäilma »

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 kardaanin tukikumin vaihto?
« Vastaus #5 : 17.04.2012, 21:59:28 »
Kumi, jousi, laakeri ja muistaakseni joku prikka siihen jouselle (tuli vissiin jousen mukana). Jos kerta laakeria oot vaihtamassa, niin vaihda kaikki kerralla.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 kardaanin tukikumin vaihto?
« Vastaus #6 : 17.04.2012, 22:52:57 »
koita saada laippojen pultit ehjinä pois. ei tunnu saavan mistään enää niitä. volvollakin nosteltiin vaan hartioita.  :(

Poissa lisäilma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 kardaanin tukikumin vaihto?
« Vastaus #7 : 27.04.2012, 19:14:47 »
Tänään sain viimein aikaseks tehdä tän remontin. Otin vaan kartaanin takapätkän ja tukipalkin pois (merkkailin maalilla osien asennot toisiinsa nöhden) ja jätin etuosan autoon kiinni, rälläkällä vanha täysin kiinnileikkannut laakeri irti ja holkin kanssa naputellen uusi tilalle. Sitten kumi päälle (laakerin) ja takapätkä paikalleen.

Ihme ja kumma, ei vastustanu ollenkaa :o

 

Futurez  Kulkukoira