Ateho  Elekma

Yleistä keskustelua kaksnelikymppisen alustoista

  • 5 Vastauksia
  • 2356 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa niksude`

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Morjesta kaikille !

Nyt tuli pieni idea päähän, ja aion kokeilla toteuttaa sitä kun se on jo niin pitkään häirinnytkin.  :pomo:

Hankin tuossa jokin aika sitten tuohon omaan Volvoon Mad alustasarjan. 60/40mm jouset tulivat paketissa. Etummaisia on rälläkällä kierroksen verran lyhennetty eli olisiko nyt 70-80/40mm setti tuossa. Nyt tahtoisin perääkin laskea. Kai noistakin saa otettua tyyliin kierroksen pois asiallisilla vehkeillä?

Olis tallissa joutilaana yhet farkun kuorma-jouset, mutta ne on vissiin eripaksusetkin kun nää Mad-sarjan tekeleet. Kysymys kuuluukin että jos turautan 1-2kierrosta noista pois onko se liikaa vai liian vähän jotta perä menis edes sentin tai kaksi tuota 40mm jousta alemmas? Tarvittais kokemuksia ::)

Nimittäin melko monella on varmasti edessä Lesjöt, ja takana kuormajouset lyhennettyinä, sais vähän osviittaa paljonko niistä joutuu ottamaan ettei tarvitse aivan pätkissä alkaa lyhentelemään.  :)

Ja riittäisi jos perää saisi laskettua nykyisesti edes pari-kolme senttiä, jotta pieni etukeno saataisiin hävitettyä. :(
« Viimeksi muokattu: 01.02.2011, 22:47:15 kirjoittanut niksude` »
Volvo 240 GL b200k "talvi-projekti"
Bmw E39 M5 "käyttöauto"

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Yleistä keskustelua kaksnelikymppisen alustoista
« Vastaus #1 : 01.02.2011, 23:41:49 »
Kierros on jo aika paljon. Usein puhutaan 1 ja 1,5 kierrosta lyhennetyistä jousista. Kokeilemalla se oikea korkeus selviää :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Yleistä keskustelua kaksnelikymppisen alustoista
« Vastaus #2 : 02.02.2011, 08:29:03 »
Joo hieman vaikea mennä sanomaan kuinka paljon auto tulisi alaspäin tai paljonko pitäisi katkaista kun se riippuu hyvin paljon siitä kuinka paljon on jousessa "kierteen" nousu yms. muut tekijät. Eli kuten huikko sanoi niin vähän kerrallaan jousea lyhentämällä se oikea korkeus/jousen pituus löytyy.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa niksude`

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Yleistä keskustelua kaksnelikymppisen alustoista
« Vastaus #3 : 02.02.2011, 10:21:43 »
Totta, mietin vaan kun se ei aivan yhtähelppoa ole kuin etujousien lyhennys. Varmaan joutuu pillillä lämmittämään ja taivuttamaan sen "lenkin" siihen yms.

Toki, voisi myös kokeilla ottaa noista nyk. takajousista (-40mm) esim puolikierrosta aluksi pois... Hmm...  :o
« Viimeksi muokattu: 02.02.2011, 10:43:47 kirjoittanut niksude` »
Volvo 240 GL b200k "talvi-projekti"
Bmw E39 M5 "käyttöauto"

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: Yleistä keskustelua kaksnelikymppisen alustoista
« Vastaus #4 : 02.02.2011, 11:45:04 »
Laikkaat tietty takajousien yläpäästä.
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

Poissa niksude`

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Yleistä keskustelua kaksnelikymppisen alustoista
« Vastaus #5 : 02.02.2011, 12:43:14 »
Jep. Pitänee tänään ottaa irti ne ja tutkailla.  8)


Tänne vois postailla kuvia jokaisen omista alusta-setupeista ?  :pomo:


Laitan omastani ensiviikolla, mikäli saan nuo jouset lyhennettyä vaikkapa vklp aikana.
Volvo 240 GL b200k "talvi-projekti"
Bmw E39 M5 "käyttöauto"

 

Elekma  Autoracing