Futurez  Kulkukoira

Customen styling 360

  • 426 Vastauksia
  • 142910 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen 14.1.2012
« Vastaus #45 : 18.01.2012, 23:14:37 »
Autoviihteen Ai695.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen 14.1.2012
« Vastaus #46 : 22.01.2012, 15:39:49 »
Välipäivitys tässä ruokatauon yhteydessä. Hienoksi hionta edennyt lipan puoliväliin, tässä kartturinpuoli.


Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen 22.1.2012
« Vastaus #47 : 22.01.2012, 21:03:37 »
Se alkas oleen painovalmista tavaraa. Pikkusen poistella purseita vielä raja-alueilta, ja keksiä mitä tekisi tuolle takaosalle,
jäi aika paljon n. 1-2mm halkasialtaan olevia matalia kuoppia vaikka kuin pakkeloihti. Täyttäskö ne ruiskukitillä ja hiois vielä
kerran tasalle, vai koittasko täyttää yksitellen tuollaisella pienoismallikitillä niin ettei tarvisi edes hioa. Vai antaisiko olla ja
hioisi ne sitten muotista pois? Nehän muottiin jäisi pieniksi nystyiksi jotka tieten sais helposti hivastua sileäksi.

Lippa siis hiottu 800:een asti ja vetästy pohjamaali päälle, jos siihen lakan pistäisi vielä ennen muotin ottoa.


Viikolla hakemaan veneveistämöltä mömmöt.

Aikaa on nyt menny jo ihan tolkuttomasti, toivottavasti tämä nyt onnistuu.. Etulipan kohalla tosiaan uretaaniosio veistellä
viimesenpäälle ennen pakkelia ettei tarvi ottaa komentoa takasin paklauksen kanssa. Eikä uretaania sitten paisuteta
aineen säästämiseksi :buck2: :buck2:

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen 22.1.2012
« Vastaus #48 : 24.01.2012, 22:49:01 »
Tänään tein viimesiä viimestelyjä, paklasin tuommosella pienoismallikitillä nuot 1-2mm halkasialtaan olevat matalat
kuopat mitä jäänyt sinne tänne. Tuo lipan alaosa joka taittuu tuonne auton alle piiloon, syvimmät kuopat mitä sinne
oli jäänyt täytin silikoonilla. Tuonne pitää tieten vielä jotain pakkausteippiä teipata että muotti irtoaa helposti. Ei ole
juurikaan tuota piiloon jäävää osiota tullut tehtyä viimesenpäälle.

Oikeanpuolen tuosta lakkasinkin jo kirkaslakalla ja kyllä vaan näytti hyvälle, jospa se vaivannäkö sitten palkitsisi,
mutta eihän sitä silti kannata vielä mennä sanoon ennenkun lopullinen osa on painettu. Huomena hivasta mallikitit
muualtakin sileäksi ja maali että lakka päälle. Lakkapintakin pitäisi sitten vielä hioa tuolla 800:lla kun pölyähän siihen
lentelee vaikka kuin paineilmalla puhistaa ympäristön.

Torstaina tosiaan hakea aineet. Mitäpä Suoli meinaa, kantsii varmaan kokeilla muotti ottaa esim nuista vanhoista
pikku sivulirpakkeista jotka tässä ennen oli :) Ja semmostakin olen miettinyt että mahtaako esim ihan perus vaseliini
olla ihan väärää ainetta pistää "irrotusaineeksi"? Tuli vaan mieleen ei siis ole aikomuksena käyttää.

Poissa T.K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Korisarja 300:seen 22.1.2012
« Vastaus #49 : 25.01.2012, 15:41:52 »
Hyvän näköisen lipan oot kyllä saanut veisteltyä.

Vedätkö lippaan maalin ja lakan sprayllä vai ruiskulla? Itse kun aikoinaan tein noita osia, niin tuli huomattua että hyvistä irroitus aineista huolimatta hartsi (sekä myös gelcoat) suli jostain syystä spray lakkaan ja muotin teko meni pers**lleen. Ilmeisesti 2 komponenttinen lakka kestää paremmin tuota hartsia ja siitä muodostuvaa lämpöä eikä sula kiinni laminoituun kappaleeseen.

Muotin irroitukseen jos löytää muottivahaa niin se on pätevää tavaraa ja kestää pitkään vaikkei ihan älyttömän halpaa olekaan.
Volvo 854 T5(R)-94 "mustikki"

Volvo 944(R) -93

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Korisarja 300:seen 22.1.2012
« Vastaus #50 : 25.01.2012, 16:21:24 »
Torstaina tosiaan hakea aineet. Mitäpä Suoli meinaa, kantsii varmaan kokeilla muotti ottaa esim nuista vanhoista
pikku sivulirpakkeista jotka tässä ennen oli :) Ja semmostakin olen miettinyt että mahtaako esim ihan perus vaseliini
olla ihan väärää ainetta pistää "irrotusaineeksi"? Tuli vaan mieleen ei siis ole aikomuksena käyttää.

Niin ihan kokeilumielessä vaan ottasit muotin jostain muusta eka, ku tuosta muotin lestistä mitä oot työstäny? ...kantsii, jos et oo varma että muotti varmasti irtoaa. Ikinä ei voi olla liian varma.
Vaseliinista en osaa sanoo, ei kukaan oo ainakaan miulla sanonu että sitä vois käyttää... joten en suosittele  :D

Vedätkö lippaan maalin ja lakan sprayllä vai ruiskulla? Itse kun aikoinaan tein noita osia, niin tuli huomattua että hyvistä irroitus aineista huolimatta hartsi (sekä myös gelcoat) suli jostain syystä spray lakkaan ja muotin teko meni pers**lleen. Ilmeisesti 2 komponenttinen lakka kestää paremmin tuota hartsia ja siitä muodostuvaa lämpöä eikä sula kiinni laminoituun kappaleeseen.

Muotin irroitukseen jos löytää muottivahaa niin se on pätevää tavaraa ja kestää pitkään vaikkei ihan älyttömän halpaa olekaan.

Itekkin oon tehny muotteja käyttäen sprayta...ilman lakkaa. Reilusti pitää vahata ja siltikkin spray saattaa sulaa tulevaan muottiin kiinni. Kunnolla on kappaleet irti kuitenkin lähteny, eikä tää oo haitannu muutenkaan, ku en oo sarjatuotantoon tekemisiäni käyttäny  :P Sitten jos on pitäny priimaa saada ni maali ja lakka ruiskulla pintaan.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen 22.1.2012
« Vastaus #51 : 25.01.2012, 18:12:50 »
Sprayllahan ne on siihen vetästy. Ei välttämättä ruiskulla onnistuisikaan kun kompura on niin tehoton.

Nojoo kylläpä se nyt tökkäs sitten, ei tosiaan ole mieleen tullut että spraylakka voisi reagoida gelcoatin
kanssa. Hartsiahan sekin kyllä on. Periaatteessa luulis että kun tuon vahaa oikealla muottivahalla tosi
monta kertaa, niin totta sen vahan pitäisi estää se "kiinnisulaminen", eikö se irtoamista varten sinne
pistetäkkin. No ei se auta kuin tehdä samanlainen maali + lakka käsittely koepalaan ja kokeilla.

Mitähän muuta siihen voisi sitten pintaan ajatella? Ei oikeen mitään? Alumiiniteippi on liian karkeaa
tavaraa, ja foliokin jää rypylle aina jostain joka sitten kopioituu muottiinkin. Ja miten folion edes saisi
pintaan kiinni?

Niin joo ja tuosta laminoimisesta sitten semmonen kysymys; kun on vetästy geeli irrotusaineiden jälkeen
pintaan, ja aletaan laminoimaan niin onko pahaksi jos esim jokusen kerroksen takee illalla ja seuraavana
päivänä loput, vai pitääkö kaikki laminoida heti mitä aikoo? Mitä suosittelet muotin kokonaisvahvuudeksi,
riittääkö 6-8mm? Varsinaisesta osasta meinasin jotain 5mm vahvusta.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2012, 18:17:27 kirjoittanut Customer »

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Korisarja 300:seen 22.1.2012
« Vastaus #52 : 25.01.2012, 18:35:24 »
Tosiaan spraylakkaa en oo ite käyttäny..pelkkää spraymaalia ja siitä on ainakin jääny kiinni muottiin maalia. Kun vaan jaksaa rapsutella ni melkein kaiken saa kyllä pois..eli ei suoranaisesti sula kiinni geelipintaan, mutta tiukassakin osaa olla.

Ei siihen pintaan mitään muuta voi laittaa ku irrotusaineita..teipistä ja foliosta jää jälet muottiin.

Ensin vetäset geelin ja kun se on jämähtäny niin yksi kerros kuitua. Näin saadaan ensimmäisestä kerroksesta helpoimmin täysin ilmaton, joka tottakai on erittäin tärkeää. Geelin vedettyä ei haittaa vaikka eka laminointi olis seuraavana päivänä, kuidun paras tartunta kuitenkin saavutetaan ku laminoidaan hiukan nihkeänä olevan geelin päälle. Ekan kerroksen jämähdettyä voit laittaa loput kerrokset...vaikka seuraavana päivänä, mieluummin kuitenkin kolmen päivän sisällä, ellei käytössä ole parafiinia sisältävää hartsia, jolloin laminoinnin ei suositella olevan vuorokauttakaan ilman seuraavaa kerrosta. Jos olen parafiinia sisältävää hartsia käyttäny ni oon hionu jämähtäneiden kerrosten välissä, näin varmistaa kunnon tartunnan. Muottiin riittää tuo 6 - 8 mm ja mieluummin vielä laminoi lisäksi jäykkäreitä siihen että ei pääse vääntymään. Sitä pitkäikäisempi muotti on mitä huolellisemmin jaksaa panostaa vääntyilin estämiseen. Kuitenkin kappaleita laminoidessa lämpö voi hiukan vääntää muottia ja lopulta muotti on pilalla. Varsinainen kappale ei tarvii olla noinkaan paksu, ite oon tuninkipuskureihin laittanu 2-3 kerrosta, eli noin 2,5mm - 4mm.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2012, 18:40:51 kirjoittanut Suoli »
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa T.K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Korisarja 300:seen 22.1.2012
« Vastaus #53 : 25.01.2012, 20:19:56 »
Kyllä itellä ainakin jämähti aika kivasti kiinni se spray tavara siihen muottiin ja vielä kun oli koko puskurista kyse niin meinasi hieman jo kiristää kun rapsutteli sitä puhtaaksi :P

Niinkuin Suolikin jo laittoi niin ne tuet muottiin vetelyn estämiseksi on kyllä ihan ehdottomat ja sitä ei kannata aliarvioida jos haluaa hyvin istuvan kappaleen, esim, puurimaa, lattarautaa.. Paras on laminoida tuet samalla kun vetää kerroksia tai ainakin silloin kun muotti on vielä lestissä kiinni. Ja muistaa antaa kuidun kuivaa viimeisen päälle, nimim. liian hätäinen muotin irroittaja  :idiot2:
Volvo 854 T5(R)-94 "mustikki"

Volvo 944(R) -93

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen 22.1.2012
« Vastaus #54 : 25.01.2012, 23:16:30 »
Ok, isot kiitokset vinkeistä. Lesti pitäs tieten olla myös jämäkkä/sujumaton. Kyljet tuossa on kyllä jämyt mutta
tuo takaosa liikkuu hiukan koko matkalta jos keskeltä kämmenellä heiluttaa. Olin jo uretaanilla aikaa sitten
rupeamassa tuota tukemaan mutta totesinkin että hiekkapelti antaa periksi sen verran että vähän sujuu.
Mahtasko tuo sitten tarvita tuentaa, pitää sitä miettiä vielä. Voishan sinne puurimoja liimata sikaliimalla taka-
akselin ja lipan välille.

Paikallisella huoltamolla oli myynnissä 2K lakkaa spraypurkissa. Oliskohan tuo sitten niinkin hyvää ettei sula
geeliin kiinni? Täytyy tieten kokeilla sitä tuohon kokeilu kappaleeseen.

Tänään tuli hiottua pikkutäytepaklaukset sileäksi, maalasin ja lakkasin takaosankin ja vohi juma ku se onkin
suora ja peilaa tasaisesti :pomo:

Edetään nyt seuraavasti:
-tarvikkeiden haku
-koekappaleen maalaus ja lakkaus samoilla aineilla
-vahat ja irrotusaineet koekappaleeseen
-geeli ja kuitua
-odotellaan päivä tai pari
-koemuotin irrotusyritys
-katotaan mitä tuli.
-jos onnistu niin siirrytään varsinaisen muotin tekemiseen. Jos ei, niin katotaan ja ihmetellään että mitäkä nyt?

Siinä meneekin viikonloppu kun ihmetellään ja kokeillaan pelkästään koekappaletta. Niin jos nyt kaikkia aineita
saa sieltä veneveistämöltä, mutta luulisi?

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Korisarja 300:seen 22.1.2012
« Vastaus #55 : 26.01.2012, 17:07:57 »
No oishan se tietty plussaa että ei lesti pääse vahingossakaan menemään vinkuralleen muottia tehessä  :P Puurimat passaa hyvin sen tukemiseen.
Kyllä aineita pitäs löytyä venefirmasta, ite olin joku vuos sitten veneitä tekemässä ja kyllä siellä oli kaikki aineet mitä siekin tuut tartteemaan.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen 22.1.2012
« Vastaus #56 : 26.01.2012, 22:56:27 »
Nojoo, aineet tuli haettua. Launataina täytyy alottaa shoppailureissulla; käydä ostaan kinteää autovahaa
hyvää teippiä josta kuitu irtoaa kohtuullisesti, pensseleitä, pikkutela ja ilmanpoistotela. Veneentekijällä
oli kaikista suositukset minkälaista kannattaa hommata. Paljon sai myös käytännön ohjeita ja hinnat oli
hyvät P>  Mukaan lähti hartsia, gelcoattia, kovetetta ja irrotusainetta.

Kaverin kanssa tehtiin vaihtokauppaa ja vaihdossa tuli erillissarjaa ja 15" spl subbari. Subi istutetaan
sitten konttiin kuidusta tehtyjen koristepaneelien kanssa.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2012, 22:59:41 kirjoittanut Customer »

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen 22.1.2012
« Vastaus #57 : 30.01.2012, 21:12:16 »
Viikonloppu tuli tosiaan aloteltua ostosreissulla jollon tarttu mukaan; Turtle Waxin kovaa vahaa joka siis
purkissa ja jota levitetään kankaalla pintaan, ei siis nestemäistä vahaa. Veneveistäjä kerto että ihan käy
sellanen kova-autovaha. Turtle Waxia siis löytyi Kärkkäiseltä ja purkki lähti mukaan.
 Tuli myös ostettua kohtuullisen hintasia laadukkaan olosia pensseleitä irrotusaineen ja gelcoatin levitykseen.
Hyviä oli käytännössä kun ei karvoja irtoillu. Saman valmistajan pieni tela luonnonvillasilla telarullilla ostin
myös, jospa kestäisi hartsin rullailua.
 3M:n maalarinteippiä venemies suositteli myös kuidun alle laitettavaksi niihin paikkoihin jotka jää piiloon
eikä tarvi olla sileä pinta. Kuulemma irtoaa kuitu hyvin tuosta teipistä.
 Ilmanpoistorullain jäi sitten ostamatta. Jos tuota kävis viikolla vielä kahteleen.

 Tarvikeostojen jälkeen aloin tekeen harjotekappaletta. Harjottelumuotin otin vanhasta takalevikkeestä.

Tässä levike maalattuna pohjamaaliin ja lakka samalla tavalla kuin autossa nyt olevassa lestissä. Laitoin tähän
myös sitä 2K lakaa ja tuota 3M:n maalarinteippiä jotta näkee miten kaikki pelaa yhteen.
Vasemmalla 2K lakkaa, keskellä peruslakkaa ja oikealla 3M maalarinteippiä.


Osa vahattu maalauksien jälkeen 9 kertaa, 2 kertaa seuraavana päivänä ja irrotusaine siveltynä


Osa geelattuna ja kuidutettuna ja irrotettuna. Kaikki suju tosi hyvin, osa irtos helposti, maalit ei keittäny hartsiin
mutta geeliä tuli liika vähän jonka takia veti montuille. Niihin paikkoihin johon tuli hiukka paksummin geeliä näkyy
sileänä alueena kun kuidutushartsi ei päässy geelin läpi. Muistelen että valmiissa koekappaleessa näkyvä yksi
pohjamaaliläntti joka suli levikkeestä tähän osaan, sen kohdalle tuli irrotusainetta jostain syystä hyvin vähän.
Elikkä irrotusainettakin tarkasti joka paikkaan jottei maali pala. Myös tuo 3M:n teippi pelas hienosti kuten myös
turtle wax.


Venemies sano että pistä geeliä 2 kerrosta. Kirjat ja lehet sanoo että tasaisesti. Elikkäs pistäskö sen 2 kerrosta
vai paksun yhden kerroksen? Mulla on nyt tässä toinen testikierros alkamassa.

Keulan ja kontin purin myös ja alottelin niissäkin hommat.
http://s950.photobucket.com/albums/ad343/Customer_9/Korisarjaa%20kolmisataseen/

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Korisarja 300:seen 29.1.2012
« Vastaus #58 : 31.01.2012, 20:13:25 »
Joko oot toisen testin saanu suoritettuun?

Jännää että vetäs tuon geelin ryppyyn..oisko vahassa vika vai laitoitko liian paksun kerroksen kerralla? Kokeilitko nyt että jos vetäset kaks ohutta kerrosta geeliä?
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Korisarja 300:seen 29.1.2012
« Vastaus #59 : 31.01.2012, 20:57:24 »
Ihan sama laittaako kerran tai kaksi geeliä mutta kovetta sen verran että kovettuu eikä jää muhimaan ja pehmentämään geeliä.
Varsikin jos lämpötila on paljonkin alle 20...
Eikä geeli pehmene ryppyillen jos on kovettunut riittävästi.

 

Samppasport  Futurez