Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Muut menopelit

PeeTeen kehonliikuttimet (Packard, Audi ja Dnepr )

(1/34) > >>

PeeTee:
Moro,

Jokin aika on tullut foorumilla pyörittyä ja ajattelin nyt kirjottaa jostain muustakin kuin tuosta kantista.

Jos lähdetään peruskäyttiksestä liikkeelle:

Muutamien mutkien kautta tällä hetkellä alla kulkee Audi A4 2.0tdiq manuaalina. Tämä tuli talouteen kaveripiiristä, sillä entinen kapine meni lunastukseen. Vastaantulevasta autosta irtosi rengas, väistin, tein hätäjarrun ja takaatuleva tinttas melko imelästi konttiin. Kaveriporukalle viestiä, että nyt kävi näin ja loppuviimein kaverin äidin auto lapaan.

Tällä on sinällään hauska tarina, sillä ko. auto kävi mulla kiilloituksessa 2018 kun auto oli vielä kaverin äidin. Joitain huonoja kuvia maalipinnan kunnosta tuli tuolloin otettua, alla yksi kuskin takaoven nurkasta ja loput valmiista tuotoksesta. Tätä louhittiin tuolloin kahdella koneella 10h / kone, joten yhden päivän aikana saatiin ns. valmiiksi. Melko hyväksi tuo tuolloin jo tuli.







Eli: tiedossa oli, että maalipinta oli ok ja muutenkin autoa oli pidetty tarkasti kaverin toimesta. Siksipä tuo tuli ostettua pois. Kaikki vaikutti kaikkeen ja tein kaupat tästä.

Ohessa muutamat kuvat nykykuosissa. Kesällä alla pyörii A5 19" OEMit ja talvella 17" alkuperäiset nastakiekot.









Tärkeimpinä varusteina:

- No q tottakai
- S-line varusteita ( tämä siis ei ole S-line vehje, kaikki on erikseen ruksittu tehtaalta lisävarusteiksi), musta sisäkatto, s-line vaihdekepinnuppi, ruskeat sporttinahkajakkarat
- Sisävalopaketti ( kaikki valot mitä on tähän saatu tehtaalta )
- Etu- ja takatutkat ns. "näkevät" eli symbolit liikkuu näytöllä
- Kulmavalot (koodattu itse)
- Needle sweep (koodattu itse)
- Alas taittuva peili ( koodattu itse)
- muita koodattuja toimintoja

Eli melko peruspaketti, mutta nuo sisätilat on kyllä mahtavat. Ja alustanakaan ei ole S-line (=kivireki) vaan vakio. Ehkä sitä on vanha kun ei käyttis saa enään olla kova kuin kivi alustaltaan..  :D Ajettu Audilla on tämän kirjoittamisen aikaan n. 260tkm.

Vuoden verran auto on minulla nyt ollut ja ainut huoltotoimenpide on ollut puhaltimen moottorin vaihto. Näissä se on onneksi hanskalokeron takana muutamalla pultilla kiinni.

Toinen laite mikä löytyy taloudesta: Dnepr MT-9 sivuvaunumoottoripyörä eli 650ccm bokseri ilmajäähy.

Tällä tausta on sellainen, että appiukko meni vuokralle yhteen halliin n.15 vuotta sitten ja sain kiinteistön omistajalta moottoripyörän kaupantekijäisiksi. Ikinä appiukko ei sitä kunnostanut vaan vei latoon ja antoi olla siellä. Taisi olla kuitenkin kesä 2016 kun appiukon poika aloitti pyörää tekemään joka jäi sitten kesken.

Olin puhunut jo aikani appiukolle, että voisin pyörän lunastaa itselleni, mutta jotenkin aina se vaan jäi ja unohtui. Nyt kesällä -18 tuli sitten mahdollisuus pelastaa moottoripyörä ladosta ja aloittaa sen työstäminen. Itse pyörä tuli minulle ilmaisiksi. Ai että sitä onnen päivää kun lähdettiin kaverin kanssa ( sama kaveri, jonka äidiltä audin ostin ) hakemaan pyörää.







Melko riisuttuhan se oli ostohetkellä, mutta siitä se pikkuhiljaa rupesi kasaantumaan. Ensin kotitallilla hirmuiset pesut ja moottoria tutkimaan. Moottori oli yllättävänkin hyvä ja löin sen testinä vain nippuun, ilman sen suurempia laakerien vaihteluita. Tankki oli ruostunut puhki, joten hitsasin kumpaankin tankin poskeen paikat. Tankki oli ollut ilman bensaa +20vuotta joten oli melko huoleton hitsata. Laitoin silti paineilmaa kulkemaan tankin läpi, jottei olisi minkäänlaista räjähdysvaaraa kun hitsaa tankkia.

Ihme kyllä pari päivää pyörän haun jälkeen, kapine otti ensimmäiset hengenvetonsa ja toimi häkellyttävän hyvin. Kun pyörä osoittautukin paljon paremmaksi miltä se näytti, laitoin kaikki moottoriremppaa varten tarvittavat kilut tilaukseen. Kun sain moottoriin osat, tein remontit, vetelin uudet sähköt ja kävin jarrut läpi uusilla osilla. Tarkoitus oli jo tuolloin, että pinnoille ei muita tehdä kuin pestään enimmät linnunsch*isset pois. Ei ole mitään järkeä lähteä maalaamaan tuota patinaa pois. Vaimentimiksi tuli isoveljelta harrikan putket hiukan avarrettuna.







Sittenhän otettiin jo ensimmäiset ajot pihatiellä. Olihan se kokemus jota ei varmasti unohda koskaan.  :D Uhosin, että tämä on ajossa kesällä 2019, mutta niin vain pari kuukautta kotiin hakemisen jälkeen jo tällä ajeltiin.

Alunperin pyörässä ei ollut vaunua vaan se oli ns. soolo pyörä. Liityin itäpyöräharrastajakerhoon ja samantien silmään otti miltei samaa sävyä oleva vaunu, joka oli vähintään yhtä raihnainen kuin pyöräkin oli. Aikani tuota mietin ja loppuviimein lähdin sen etelä-Suomesta hakemaan, samalla luonnollisesti haettiin isoveljelle jenkki.  :D



Vaunu tyytyväisenä kotiin ja heti sitä sovittamaan. Vaunu oli ollut jossain korotetussa pyörässä, joten kiinnikkeitä piti hiukan kääntää, mutta muuten vaunu sopi suoraan. Saman päivänä kun vaunu haettiin, alkoi minun kesäloma ja loma menikin pyörää harrastaessa. Lomia kesti 3 vko ja siinä ajassa sain pyörän kuntoon. 20.7.2018 otin nokan kohti konttoria ja kilpiä anomaan. Pyörä tuli minulle 20.5.2018



Katsuria hiukan nauratti kun itäpyörä totuttuun tapaan jätti suuret lammikot öljyä alleen kun katsastaja kävi sitä läpi. No, hän tuumasi vain, että eikös pienet öljyvuodot tälläisiin kuulu..  :D Aikansa pyörää syynäsi, tarkasti paperit ja päästi jatkamaan matkaa. Renkaat aiheutti hämmästystä, olivat kaikista karkeimmat ja leveimmät mitä ilman muutoksia mahtui vaunuun ja pyörään. Olin jopa tilannut sellaiset kumit tarkoituksella, jotka olivat tieliikennekäyttöön hyväksytyt (= lue aivan s**tanallisen kalliit) jottei leima jää niistä kiinni.

Ajelin kesän 2018 vaunu kiinni ja välissä tehtiin tien poskessa remonttia ja välillä oltiin köyden perässä tulossa kotiin.









Kesällä -18 käytin vaihteiston vissiin kahdesti vai kolmesti auki. Kerran oli öljyroppu lähtenyt vauhdissa kävelemään, kerran käynnistyspolkimen vastakappale kului puhki (oli työnnettävä käyntiin) ja kerran laakeroin uudelleen laatikon. Samana kesänä myös käytin koneen 2 kertaa levällään, kerran meni kk-laakerit ja kerran taisi mennä jokin muu laakeri. Itälaakerit on laatulaakerit, sanon minä...  :D :D

Kesän 2019 ajelin oikeastaan kokonaan ilman sen suurempia häiriöitä ja soolona. On tämä vaan niin mahtava laite ajaa, ettei sitä voi oikein käsittääkkään. Raskas ja muutenkin epäkäytännöllinen kaupungissa, mutta aivan sairaan hauska.











Viimeiset viisi kuvaa on nykykunnosta. Melko paljonhan tuohon olen jättänyt omaa kädenjälkeä näkymään: seisontatuen, peilin, käsivaihteiden, loksujen kiinnitysten ja muiden muutosten muodossa. Tämä on hauska rakentelun kohde kun ulkomailta ja suomesta löytyy hyvin osia jotka ovat käytännössä ilmaisia. Ja samoin myös se tekee tästä hauskan kun mikään ei ole niin just jetsulleen vaan riittää että on sinneppäin..  :D Takarenkaan toisella puolen kulkee työkalut mukana ja toisella puolen öljyä ja bensaa. (ko. kapine vie aivan tolkuttomasti ainetta, joten pitää olla edes pikkutilkka mukana jos sattuu unohtaa tankata...)

Ja kyllä, tällä saa miltei aina juttuseuraa kun on tankilla..  :D

Täytyy tänne päivitellä kuulumisia näistä laitteista lisää, jos vain lukijoita moiset kapineet kiinnostaa.  :)

B30A:
On muuten hieno toi Dnepr...  8) Samoilla linjoilla, hieno patina päällä.

razori:

--- Lainaus käyttäjältä: PeeTee - 21.02.2020, 10:51:03 ---

--- Lainaus päättyy ---

Alkoi seisomaan S* On kyllä pirun asiallinen laite  P>

Slowman:
Lisää tarinaa vaan kehiin, mukavahan näitä on lueskella :))

PeeTee:
Jaahas, tännehän on kommentoitukkin  ;D

B30A: Kiitos. Yksi tuttu kysyikin multa että maalaanko tämän. Mulkaisin pahasti ja totesin että en tosiaan.

razori: Tälläisiä kommentteja tulee aina aika ajoin.  :D Onhan tuo...massasta erottuva.  ::)

Slowman: Täytyypä jatkaa turinointia kun tarinaa olisi tulossa. Kiitos kommentista.

Itse pyörään. Tallin nurkassa tuo on hakenut motivaatiota kun Volvo on ottanut huomiota tänä talvena reilummin.

Muutaman sattumuksen kautta töiden yhteydessä tuli saatua uusi jakkara pyörään ( tuttavallisemmin siis Neppariin ).






"Vähän" karskin kokoinen tuo vielä on, mutta täytyy alkaa kaventamaan tuota jahka saa Volvon tallista ulos. Satuin aikojen alussa tilaamaan jakkaraan jouset, niin tuon alle ne täytyy virittää. Pyörä siis joustaa noin 5-10mm ajossa, koska totesin että pyörä kun on painunut ladossa läjään reilun 15 vuotta, on se tarpeeksi matala omaan silmään.  :D Ja onhan tätä vielä "madallettu" tuosta, eli lokarit painettu renkaita vasten.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta