Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Mekaaninen moottorin viritys

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

(1/178) > >>

JuHaU:

--- Lainaus käyttäjältä: Volvolandia koonti ---Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

Vaihtoehdot:

-b19a alakerta sellaisenaan
-b19a alakerta b19et:n männillä
-b23a alakerta sellaisenaan

Toisaalta kiinnostais tuo isolohko mutta saako siittä järkevästi laskettua puristukset 9.5->8.5 ja millainen on orkkismäntien tehonkesto? Saako palotilojen muotoilulla paljonkin laskettua puristuksia? Vai joutuuko ottamaan männistä pois?

B19a alakerta b19et:n männillähän olisi jo varmasti sellaisenaan ihan hyvä kokoonpano noille 300hevosen lukemille?

Muutenhan kai tuo bxx alakerta kestääkin noi tehot käsittääkseni? Kanget yms kestää?

Jutskataas tää asia selväks

--- Lainaus päättyy ---

JuHaU:

--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---B23A-moottorissa on tasalakiset männät ja puristussuhde on pikkukannella 10.3.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---B23A-moottorissa on tasalakiset männät ja puristussuhde on pikkukannella 10.3.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Kannesta sorvaa vähän palotiloja, ja mahdollisuuksien rajoissa sorvaa B23A männistä vähän pois, ni eiköhän noilla saa puristukset alle 9:1.

Itse siis suosisin isompaa litratilavuutta

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---B23ET:n männillä ja isolla kannella puristus putoaa jo yhdeksään ja siitä vielä palotiloja kaivamalla päästään vähän allekin.
Toisaalta. Jos tarkoituksena on pelkästään suuri teho, ei isolohkoalakerta ole niin välttämätön. B19ET ja B21ET ovat jo valmiiksi matalapuristeisia ja siten soveltuvampia suurille tehoille. Pikkulohkoissa lienee myös paksummat sylinteriputkien seinämät kuin B23:ssa?

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Ja jos kerran aiot tehdä asian kerralla kuntoon niin osta uudet sopivat osat ja tee siitä alakerrasta kerralla hyvä. Kyllä vanhalla väljällä B19-alakerralla pääsee myös kovaa, mutta se ei ehkä palvele ratkaisuna termiä "kerralla kuntoon".

Oletin siis että nuo edellä mainitsemasi osat ovat vanhoja ja käytettyjä kun niitä harkitset.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---B19ET
B21ET
B23ET
B230FT '90+
B230FK

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Mut olisko toi b19a et:n männillä nyt se järkevin vaihtoehto? Jos unohdan vaan suosiolla ton isolohkon  Surullinen

Mikäs ton ihan b19a:n tehonkesto on vakio männillä kun palotilatkin vielä muokataan niin puristukset alenee vielä tosta 8.5? Eli kestääkö noi b19a:n männät ~8.0 puristuksilla jos ei kauheesti pääse nakutteleen?

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Jos sulla on kerran B19et-männät ja jos niissä on rengasurat kunnossa, niin laita ne siihen hyväkuntoiseen b19a-lohkoon M-kankien kanssa. Saat siitä paljon paremman kuin b19a-männillä eikä tartte miettiä alakerran kestävyyttä kun se 300hp rupeaa tuntumaan mopolta.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---

Yleensä palotilan koko ei kyllä kovin paljoa muutu kevyestä avartamisesta jos sitä ei erityisesti tavoitella. Kansi kuitenkin kannattaa oikaista ja se kyllä useimmissa tapauksissa jo korjaa porttauksesta aiheutuneen puristussuhdemuutoksen.

Koekasaa lohko lopullisilla männillä ja kangilla, mittaa mäntien etäisyys dekkitasosta. Jos ovat eri korkeudella dekkitasoon nähden, niin voit vetää ne sorvissa saman korkuisiksi. Sitten päätät halutun paljeraon ja höyläät dekistä pois tarvittavan määrän. Sillä nyt tuskin kannattaa paljoa päätänsä vaivata, että tuleeko puristussuhteeksi 7,4 vai 8. Molemmilla varmasti toimii ja tuskin pystyt huomaamaan eroa.

Miksi sinne pitäisi sovittaat kuplan männät? Volvon omat takomännät ovat hyviä ja ne ovat valmiiksi oikeilla mitoilla.

Kuplan männät ovat tasalakisia, väärällä puristuskorkeudella ja väärällä tapin halkaisijalla. Kyllä nekin sinne saa sopimaan jos tekemisestä on pulaa. Lopputulos tuskin on yhtä hyvä kuin volvon männillä. Ne pitää jättää millikaupalla dekkitason alle, jos haluaa ahdinkäyttöön järkevän puristussuhteen.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---B21et:n männillä ja M-kangilla ei ole mikään ongelma tehdä 400hp moottoria, jos kaikki on muuten kunnossa.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Eli nyt ollaan saatu päätökseen alakerta ja kytkin...  Iskee silmä

Alakerta: B19A sellaisenaan(näin aluksi, myöhemmin b23 hyvillä männillä yms...)
Kytkin: Bemarin SRE littupyörään sovitettuna

Painelaakerista olisin vielä kiinnostunut tietämään että mikä painelaakeri?

Seuraavaksi vois vaikka kysästä että millaset suuttimet ja mistä? B200F:n imusarja on nurkissa valmiina johon noi suuttimet sais sopia... olisko jotkut 500-600 hyvät? Sais riittää sinne 400hv...

Tuleepas joulupukille aikamoinen lista

--- Lainaus päättyy ---

JuHaU:

--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Mikä oli moottorinohjaus?
No siitä huolimatta hankit kerralla ne 998c niin ei tarvitse tulevaisuudessa hankkia heti uusia. Saa tyhjäkäynnin kohdilleen.
750cc taitaa olla se mikä rittää 3-400hv haarukkaan. Mutta hintaerot olemattomia niin katsoen jo sitä että olet hankkimassa 2.3 alakertaa niin tonniset.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Meinasin tehdä oman viritelmän kahdesta vakio (B19) volvon paineasetelmasta ja EVO 6 mitsun levystä. Ajatuksena on lisätä paineasetelman puristusvoimaa käyttämällä kahta "jousilevyä" päälekkäin. Jousilevyn paksuuden (2-3 mm) verran pitää shimmata asetelmaa ylös ja uskoisin että kytkinhaarukan säätövarakin riittää siihen semmoisenaan.

Viritelmän kesto on jossakin 500-600 Nm tietämillä ja hinta edullinen, kun koneistettavia osia ei ole. Vanhat vakio hilpeet ovat käytännössä ilmaisia ja ainoat hommat ovat kiinnitys tappien jatkaminen ja jousilevyn paikalleen asentaminen.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Näinkö? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10924

Onko tuo oikeesti ihan toimiva muutos? Varmaan poljinvoima kasvaa reilusti mutta onneks on reidessä jerkkua ja vaijerit kestää Hymyilee

Edit: Jos teetät noita kiinnitystappeja niin teetäs mulle samalla. Saa olla varmaan aika lujaa tavaraa ettei levyt lähde kierroksilla omille teille.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Pitäisi tuon olla ihan toimiva ja ovathan nuo kisapaineasetelmat muutkin jäykkiä käyttää. Ja saahan sitä polkimen vipusuhdetta onneksi muutetuksi Iskee silmä

Meinasin tehdä kierrereiät tappeihin. Saisi ruuvein sitten vedetyksi asetelma takaisin nippuun. Prikat pitää toki laittaa tappeihin, vaihtoehtoisesti sorvauttaa/mennä sorvaamaan nuorrutusteräksestä vähän pidemmät versiot. Tappeihin kohdistuu lähinnä vetojännitys ja keskipakovoiman aiheuttama taivutus, eikä ne irrotessakaan tule 3 mm teräslevyn läpi...

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Eli nyt sitten...

Alakerta: B19A(säätö alakerta)
Kytkin: SRE 215mm ja kolmelapanen sintteri

Mites sitten ahdin, millasilla pesillä(noin) olis hyvä? Saa myös suositella merkkiä ja ostopaikkaa. Mielellään kiinteellä hukkaportilla...

Eli 2.0-2.3 litraseen mottiin ja nokaksi tulee d. Vetoja sais olla sinne 6500 ja tietysti aina parempi mitä aikaisemmin lähtis vetään. Ehkä viimeistään jostain 4000. Eli mitään ämpärin kokoista ei edes harkita

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---joku 18 tai 19 mitsu vois olla aika passeli, KKK24 eli se malli jota R;ssä käytetty, Holset HX35W, Mitsun T19. Nämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Holset ehkä luokkaa isompi kuin KKK ja Mitsu.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Kompurapesä on samankokoinen 35:sessa ja 40:ssä. Amatööriturbolta saa niitä puuhapesiä jotka on siepseän kokoisia. Laakeripesä lienee sama, tosin niissä on optiona sitten perus öljyjäähytetty ja sitten myös vesijäähdytetty, vaikuttanee osaltaan ahtimen massaan.

Mutta HX-sarjalainen on kyllä sitten hemmetin kestävä kun on raskaaseen kalustoon tarkoitettu.

Edit: ja HX35:sella mennään varmasti vielä yli neljän sadan pollen kun pikkusnurrat on jo hyytyny. Jossei ny joku ihan avuton pakopesä ole.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Mut minkä kokoisilla pesillä(noin) varustettu ahdin olis hyvä jos vaikka innostuu teettämään tai sattuu jossain pistämään silmään?

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Pakopesä valitaan sen mukaan, että kuinka korkeilla kierroksilla on valmis hyväksymään ahtimen heräävän. Isommalla pesällä rekisteri siirtyy ylöspäin, mutta kone myös antaa enemmän.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Niin se unohtuikin kysyä että millaisilla siivillä about?

Olisko sit joku 8-9 pakopesällä hyvä kun eihän tuosta mitään hurjaa kierroskonetta tule?

--- Lainaus päättyy ---



--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---No esim. 54/55?

Taikka sitten on noita 35 holsetteja yleensä siivillä 54/60 se on aika hyvä ja reserviä riittää sitten pitemmällekkin.. Tosin paremminhan tuo heräisi pienemmillä ja jonkun verran pienemmilläkin pärjää kyllä?

--- Lainaus päättyy ---

JuHaU:

--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Jos haluaa olla oikein elegantti, voi tehdä korvien hitsaamista varten jigin esim seuraavalla tavalla (vinokone-pystyyn-240):
-1kpl B20
-1pr B20-240 moottorikorvakkeita lohkoon kiinni
-Jigi öljypohjapulttien ja moottorikorvakkeiden pultinreikien/tyynytasojen välille
-Jigi irti B20:stä ja kiinni vinokoneeseen
-Uusien korvakkeiden askartelu jigin mukaisiin paikkoihin

Tällä tavalla reiät tulevat tasan oikeisiin paikkoihin ja kulmiin, eikä mitään tarvitse sovittaa autossa. Korin puoleisina korvakkeina ja kumityynyinä käytetään luonnollisesti samoja, kuin B20:n kanssa.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Mahtuuko tuo B234 16v orkkis imusarja pystyynkäännetyn koneen kylkeen 240 sarjalaisessa vai tuleeko iskaritolppa eteen?
Ja onko siitä 16v imusarjasta sellaisenaan mihinkään?

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---ei sovi edes vinossa, tai sopii jos kaasuläpän siirtää jonnekin muualle.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Tulee jarrupääsylinteri suht pahasti tielle jo vinokoneella. 200et:n k-läppä ja ahtoletku mahtu just olemaan alkuperäisellä paikalla, tosin letku oli jo kiinni jarruputkissa. Isompi läppä oli jo pakko siirtää sivuun.

16v imusarjan hyvyydestä en tiedä mut orkkissarjalla dynotettu 403hv, siihen se ainakin piisas...

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Pitänee tehdä joku erikoislyhyt imusarja tai jos lyhentäis vaan noita runnereita reilusti, pituuttahan niissä on aika reilusti.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Nonniin nyt on ruisku hommattu, mutta ei tullu johtosarjaa. Mistäs semmoisen mahd löytäis? Kone on siis b19a ja ruisku LH 2.4

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Esim 240 B200F koneisesta Volvosta. Omaani johtosarja ja ruisku tuli -89 mallisesta.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Tuossa pähkäilin että onkohan minkään valtakunnan mahdollisuuksia päästä lähellekkään 300hv:n tehoja vakio halkosarjalla?

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---BlueSleeperissä taisi olla halkosarja ja tehoja karvan yli 300hv. Tämä nyt huonon muistin varalta heitettynä.
Mutta ei se FT;n sarja tai tuubisarjat niin paljoa maksa että siitä jäisi kiinni.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Eli auto alkuperäinen b21et.Olen yrittänyt löytää tietoa mitkä kanget tossa koneessa on ja kestääkö ne n.350 hepojen tietymille.Tämän  faq osion mukaan (Muuten turbomoottorit on koottu samoista osista kuin vapaastihengittävät) olis jotkut heikot mutta lisä tietoa kaipailisin.Autossa muuten palikat riittää n.350 asti ainakin.En tiedä onko oikea osio kyselyyn mutta koitetaan täältä aluksi.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---M kanget tuolla on ollut ainakin alkujaan. Riittää tuohon tehotavoitteeseen.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Kiitos tiedosta.Eli koneeseen kiinni seuraavaa.swisserin s2b/garret.pellisarja ulkoisella hukkiksella+3" putki loppun asti.muotoiltu 160 kansi .d nokka.k-jet+4kpl.lisäsuuttimia finboostin ohjaamana.Ja paineet n.1.5 bar niin eiköhän olla jo lähellä 300hevosta.Täytyy penkittää kun saan masiinan nippuun.

--- Lainaus päättyy ---

JuHaU:

--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Mistä olette ottaneet turbolle voitelun kun olette jälkiasentaneet turbon? Paluu öljy menee sitten suoraan öljypohjaan?

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Esim. öljynpaineanturin paikalle jakoblokki, tai pääöljykanava koneen edestä.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---minkälaisia tehoja tuo vakiokansipahvi kestää? mistä löytää kuparisia kannentiivisteitä tai vinokoneesee? kestääkö paremmin Mkun on 2 kansipahvia päällekäin?

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Suurin osa pärjää yhdellä vakiotiivisteellä.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Ei auta vaikka laittais 15 päällekkäin.. 2 kansipahvia on lopoilua.

Ja yksi riittää PITKÄLLE kyllä

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---osta kynsitiiviste jos haluat olla varma tiivisteen kestosta. kestää muuten niin hyvin että männät hajoaa ensin. (kokemus)  2 pahvia päällekkäin ei ole hyvä. sorvaa vaikka männistä tavaraa pois mieluummin. vakiotiiviste kestää taatusti 300 hummaa.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---hankin turbotusta varten b230fb-alakerran, johon oli ensin tarkoitus vaihtaa ft:n männät, mutta koska originaali männät ovatkin niin hyväkuntoiset, niin mietin toimisiko ne koneessa.

Mietteitä onko 9.3 puristukset liikaa ja kestääkö männät turbokäyttöä? Joissakin malleissa on tietääkseni männissä eroa turbo/vapareiden välillä.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Ei haittaa, ja jos vähän jännittää niin homma kunnon välijäähy. Mutta kyllä yli kilon voi mennä?

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Ok. Autossa on amw:n keulan kokoinen cooleri, hestec ohjauspuolella joten sytkäkin pitäisi saada kuntoon. Ahdin on hx35 ja tarkoitus olisi ahtaa n. 1.5bar tai se mitä on järkevää.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Omassa B230FB-t koneessa on orkkis männät ja nuo 9.3 puristukset, T-nokka, 531 kansi, Large cooleri. Alle 0,5 bar ahdoilla tuli 205,6 Hv / 327 Nm. Makoisa kesäauto kun on alavääntökin  kohdallaan; 2000-5500 rpm yli 250 Nm käytössä

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---mimmoisilla paljeraoilla on porukka ajanut vinolla koneella. vakio männällä, H-profiili veivillä

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Männät 0,2mm yli dekin. Siitä pitäs tulla se 0,8mm paljeraoks. Sillon ainakin kestää kierrättää käytännös niinpitkälle kun haluaa.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Mittailin että jos 0.5mm dekin yli tulisi männät ja käyttäs Goetzhin "kisapahvia" niin se olisi puristuneena kasaan paksu 1.36mm. tommosta 0.75-0.85mm paljetta ajattelinkin.

--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Landia ---Goetze"kisapahvi"on 1.20mm kokoon puristettuna.Laitoin omaani tuon pahvin.
Arwidsonin myyjä kertoi tuon paksuuden olevan puristettuna 1.20mm. Tiivisteen numero 29840194-00

--- Lainaus päättyy ---

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta