Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Viritys

Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.

(1/20) > >>

Brick:
Kaikki tyhjät N ja RN lohkot ovat periaatteessa samanlaisia, mutta pytyn tai kaksi pitempiä/lyhyempiä.
N malli vaihtui RN malliksi vuonna ~99
RN ja Turbonlohkoissa on öljyruiskut.
Lohkoja on kahdella porauksella 81mm ja 83mm.
Lohkon korkeus on ~220mm
D5244 lohkon korkeus on 240mm ja on muutenkin astetta jykevämpää valua. Myöskin raot pyttyjen välissä on huomattavasti matalammat. Isku 93,2mm

81mm poraus löytyy ainakin näistä lohkoista.
B4164
B4194
B5204
B5234
D5244
B6254
B6284

81mm kestää ainakin 100hp/pytty
83mm saattaa puhjeta 60hp/pytty

T6 lohko on muita kestävempi matalamman vesitilansa ansiosta.

Kaikissa 4venttiili koneissa on taottu kampiakseli. (2venttiilisistä ei tietoa)
Iskupituutta löytyy 77mm, 80mm, 90mm ja 93,2mm riippuen sylinterimäärästä
Runkolaakeri kaulan halkaisia on 65mm.
Kampiakselit käy ristiin sylinterimäärän mukaan.
RN kampiakseli on kevyempi.

Tinakoneiden kiertokanget eivät tykkää tehojen nostosta.
Kiertokankien pituudet:
N-139,5mm
RN-147mm (myös 139,5 esiintynyt T5 koneissa)
R-143mm
Kiertokangen kaulan halkaisia on 50mm

N-männän puristuskorkeus 35,9mm
R-männän puristuskorkeus 30,5mm ?
RN-männän puristuskorkeus 28,4mm ?
Mäntä ylittää dekin 0,5mm YKK

RN kannet hengittävät N kansia paremmin.
RN ja N kannet käyvät täydellisinä ristiin. (hihnapyörien etäisyys saattaa olla eri)
RN ja N nokat eivät käy ristiin.
RN ja N imusarjat käy ristiin (ainakinvitoskoneissa). RN imusajoissa kaasuläppä keskellä.
RN kansissa mekaniset nostajat ja N kansissa hydrauliset.
RN nokissa 2mm suurempi perusympyrä N nokkiin verrattuna.
RN/N 6 koneissa kannen palotila on ~46cc.
Kannentiivisteen paksuus puristettuna 1,47mm

T4/T5 mäntä on monella kestänyt ainakin 100hv/muki.

Esimerkkejä (ahdin sovelluksiin):

B4164 --> B4194
-B4164 lohko (Tehorajojen kanssa pähkäileville tiedoksi vakiona 105hp)
-B4194/B4204 kampiakseli. Molemmissa sama.
-B4194/B5234 männät
-B4194 vakio kanget käy, kuten myös kaikki bensa N-moottorien kiertokanget

B5204 --> B5234.
-B5204 lohko
-B5234/B5244/B5254 kampiakseli. Kaikissa samanlainen.
-B4194/B5234 männät
-B5204 vakio kanget käy, kuten myös kaikki bensa N-moottorien kiertokanget

B6254 --> B6284
-B6254 lohko
-B6294/B6304 Kampiakseli. Molemmissa sama.
-B4194/B5234 männät
-B6254 vakio kanget käy, kuten myös kaikki bensa N-moottorien kiertokanget.

Ruottista saa aika edullisen mäntä/kanki paketin esim. tinakutoseen.
http://www.acm-ab.se/paket-kolv-vevstake/volvo-vit-motor-6-cyl/607
Turbomännillä puristukset 8,5 ja vaparin tasalakimännillä puristukset jää alle 10 90mm iskulla, joten ei huono vaihtoehto jos E85 turbolla ajelee.

900 ja 700srj, on lähes sama auto, esim, 960 tinakutonen laatikkoineen menee mekaanisesti suoraan 700 koriin 960 kiinnikkeillä.
Kutosen tilalle voi laittaa vaikka vitosen kunhan tekee siitä pitkittäin sopivan moottorin, joka vaatii ainakin seuraavaa.
-960 moottorin kiinnikkeet
-Tina 5 ja 6 korvakkeiden etäisyys moottorin takapäähän on sama
-960 vesiputkiston
-RN koneen imusarjan mekaanisella kaasuläpällä
-960 lyhennetyn öljypohjan
-Takaveto laatikon

Asia sivusto:
http://pukema.com/index.htm

mikkeki:
Hyvä listaus,
sen verran lisäisin tähän, että vahvojen huhujen mukaan vakio kansipahvi, pultit, lakrut yms. kestää hienosti ainakin sen liki 200hp per sylinteri ainakin näissä B4194 lohkoissa ja 10krpm, eikä ole korsettia/ rakotulkkeja, betonia yms. tarvinnu.
Kuulemma vakionahka/ pultit jne. ei ainakaan moottoridynossa suurella kuormalla osoita antautumisen merkkejä edes 3bar ahdollakaan.

Taavi.H:
Minä hieman muutin tämän otsikkoa ja tökkäsin nastalla kiinni. Samalla valvojakollega hieman siisti ylimääräisiä viestejä pois. Eihän tämä mitään höpinää ole, hyvää asiaa. ;)

JuHaU:
Onko näissä 21 vai  23 mm mänäntappi?


--- Lainaus ---RN-männän puristuskorkeus 28,4mm
--- Lainaus päättyy ---

spike:
Mitä laatikoita noitten aluminikoneiden kanssa voi käyttää? Löytyis yksi hyväkuntoinen 2l 4 pyttyinen v40 volvosta tallin perukoilla. Ajatus kävi että olisin sovittanut sen pvhen. Mutta mikä loota? Ainakaan pvssä ollut m40 ei sovi kaveriksi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta