Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 240 GL 1988 ja Volvo V70 2,5T geartronic 2007 huoltomuistion tapainen..

  • 844 Vastauksia
  • 187880 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Nouseehan sulla ( :2funny: :2funny:) varmasti ne lämmöt kunnolla koneessa? Se lämpömittari on vain suuntaa antava, sehän seisoo täydessä iskussa, vaikka kone kävisi vain reilu 70 asteisena. Eikös sulla ole se CFE-boksi, sillähän näet tarkasti jäähdytysnesteen lämpötilan, eikös sen pitäisi olla jotain 85-88 astetta.

Normilämpöisenä näyttää 80-82 CFE:n mukaan, eli taitaa käydä kylmänä ??
Voisi kokeilla uutta termostattia, kun tuostakaan ei tiedä onko milloinkaan vaihdettu ??
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Ylävesiletkun pitäis kai olla kylmä jos termari on kiinni. Kenno jos tukossa niin mun mielestä letkut ei olisi sinne päin yhtä lämpimiä silloin vaan toinen olisi lämpimämpi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Normilämpöisenä näyttää 80-82 CFE:n mukaan, eli taitaa käydä kylmänä ??
Voisi kokeilla uutta termostattia, kun tuostakaan ei tiedä onko milloinkaan vaihdettu ??

Termostaatin vaihtaminen tuohon onkin sitten astetta mielenkiintoisempi homma. Itse ähräsin sen paikoilleen irrottamatta ohjaustehostimen pumppua. Onhan moottorissa jäähdytysnestettä tarpeeksi?

Ylävesiletkun pitäis kai olla kylmä jos termari on kiinni. Kenno jos tukossa niin mun mielestä letkut ei olisi sinne päin yhtä lämpimiä silloin vaan toinen olisi lämpimämpi.

Mulla reilu 270tkm ajettu orkkistermari lämmitti ylävesiletkua lähes samassa suhteessa kuin vesi lämpesi. Vaihdoin tarvike termostaatin ja sama meno jatkuu.  >:( Tiedä sitten, miten tuon pitäisi toimia. Vinokoneessa ylävesiletku lämpiää tasan silloin, kun termostaatti aukeaa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Termostaatin vaihtaminen tuohon onkin sitten astetta mielenkiintoisempi homma. Itse ähräsin sen paikoilleen irrottamatta ohjaustehostimen pumppua. Onhan moottorissa jäähdytysnestettä tarpeeksi?

Jaa, pitänee ottaa apulaitehihna pois ja tehostimen pumppu ?
Jäähdytinnestettä paisarissa kuumaksi ajon jälkeen ylämerkissä..

Tuossa kaupoilla käynnin jälkeen kokeilin sisälle tulevan ilman lämpimyyttä nostamalla puhaltimen kierrokset ylös ja moottorin kierrokset 2000-2500 rpm, hetken päästä tuleva ilma oli huomattavasti lämpimämpää..
Kierrosten laskiessa taas sisälle tuleva ilma ei heti jäähtynyt kylmäksi vaan pysytteli lämpimänä ?

Onkohan sitten se termari ja sen jälkeen sisäkenno vaihtolistalla, jos muuta vikaa ei löydy ??
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Sisäkenno saattaa kuulemma mennä niin (tukkoon) että kierto heikkenee.. Oisko se sitten se.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Sisäkenno saattaa kuulemma mennä niin (tukkoon) että kierto heikkenee.. Oisko se sitten se.

Tämähän se vika on eli kenno tukossa.. (Eipä sittenkään ollut..)
Kävin heittämässä lenkin ja kokeilin tuossa tyhjäkäynnillä nostaa sisäpuhaltimen kierroksia= sisälle tuleva ilma viilenee.
Koneeseen kierroksia 2000 rpm ja puhaltimen kierrokset täysille= sisälle pukkaa lämmintä ilmaa.

Ruvettava etsimään kennoa interneetsin ihmeellisestä maailmasta.
Minkä valmistajan kennoa tuonne laittaisi, hella/behr-rintamalla aikas hiljaista kun kattelin sivuja.
(Frigair tms, mutta nissens on suljettu pois.)

Ah tätä motorsporttia..
« Viimeksi muokattu: 02.02.2019, 16:50:24 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
KL-Varaosasta tilattu kenno:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/9171503_e_lammityslaitteen_kenno_s60_v70_s80_jne_eco-p-572971-0
Sanoi merkin olevan nrf ja saa perjantaina..

Hella/behr kennoa ei saatavilla, menisi tehdastilaukseen ja kesto ainakin kuukauden päivät ?

Eli viikonlopulle askaretta tiedossa..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Nissens kennosta kuulemma tullut parannettu malli ja olisi lämpimämpi kuin orkkis..? (Eli se Hella/Behr)

Motonet mielestäni vielä joku aika sitten myi H/B:tä mutta eipä ole sieläkään enää listoilla..

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Jaahas, mitäköhän nyt tapahtui ??

Kävin hakemassa osat kennon vaihtoa varten siniseltä ja vein osat tallille, siinä lähdin tallin pihalta lähtiessä tapahtui jotain ihmeellistä kun tupaan rupesi pukkaamaan lämmintä ?

Kävin ajelulla niin lämmöt seilaa 78-100 asteen välillä ??
Taitaa sittenkin vika olla termostaatissa eikä tukkeutuneessa kennossa..

Huomenna kysellä termostaatin hintoja muutamasta paikasta..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Nojuu.. tuo viittaisi kyllä termostaatin jumitteluun  :(

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Tää on sitä motorsporttia juu  :idiot2: :idiot2:

Rupesin vaihtamaan sitä termaria tuohon V70:seen, mutta motonetista haettu termari ei käykkään tuohon koteloon joten huomenna yritettävä metsästää toisenlainen termari tai koko kotelo jostain.

Ja motonettiin reklamaatio tuosta termarista..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Tää on sitä motorsporttia juu  :idiot2: :idiot2:

Rupesin vaihtamaan sitä termaria tuohon V70:seen, mutta motonetista haettu termari ei käykkään tuohon koteloon joten huomenna yritettävä metsästää toisenlainen termari tai koko kotelo jostain.

Ja motonettiin reklamaatio tuosta termarista..

Joskus aiemmin tällä foorumilla tullut esiin, että irrallinen termostaattielementti ei sovi kotelon sisälle. Itse ostin kotelon kanssa ja näyttää siltä, että vaihtoon menee. Vuotaa läpi, ei lämpiä moottori niin nopeasti kuin sen kuuluisi.  >:(
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Kl-Varaosasta haettiin aamulla termarikoteloineen, pelkkää termaria ei sielläkään ollut.
Teknisen tuen avulla vaihdettiin termostaatti koteloineen ja nyt tuntuis lämpöä tulevan..

Motonettiin palautettua termostaattia eivät meinanneet ottaa vastaan, mutta otimma vanhan termarin koteloineen mukaan ja pyysin sovittamaan uuden termarin siihen koteloon.
Joutuivat sittenkin ottamaan takaisin, heh..

Seuraavaa remonttia odotellessa  :3/4 jättää sen:
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Mitä tossa motonetistä ostetussa (gates?) termostaatissa käytännössä oli erona alkuperäiseen, ettei sopinut kunnolla koteloon?

Lainaus
Joskus aiemmin tällä foorumilla tullut esiin, että irrallinen termostaattielementti ei sovi kotelon sisälle.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Mitä tossa motonetistä ostetussa (gates?) termostaatissa käytännössä oli erona alkuperäiseen, ettei sopinut kunnolla koteloon?

Motonetin termari oli tarkoitettu dieseliin kun tuossa tutkiskelin kuittia..
Ja ei ollut gatesin tekemä vaan joku täysin outo merkki. (Alkoi S-kirjaimella ?)

Myyjän kanssa tutkittiin eri vaihtoehtoja ja joutui toteamaan ettei löydy sopivaa.

Nyt ainakin muutaman päivän ajossa olon jälkeen puhaltaa selvästi lämpimämpää sisälle kuin ennen termarin vaihtoa..

E: Nyt sitten hyytyi tuo lisäpalikka:
https://vparts.se/fi/v70/volvo-v70-2000-2007/styling/interior/aux-bluetooth-stereoadapter-till-volvo-hu-originalstereo.html
Sen verran kurkin mankan taakse, ettei ole virtajohto irti ja ei ollut..
Onkohan din-pistokkeen tai adapterin sisällä hajonnut jotain ??
« Viimeksi muokattu: 07.02.2019, 22:08:35 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

 

Futurez  Kulkukoira