KL-varaosat  Race.fi

AWD:een diiselöinti?

  • 18 Vastauksia
  • 10792 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
AWD:een diiselöinti?
« : 13.01.2012, 22:01:29 »
Heräs mieleessä sellainen idea, että onnistuisiko ykköskopan V70 AWD diiselöidä, teknillisesti ja virallisesti? Koneen kannakkeet kait samoilla kohilla, mutta käykös laatikko T5 / R volvossa TDI:n kaveriks? Varmaan vaihettavia osia keulalla ois kuulerit, ohjainyksiköt jne. Mutta mittaristosta mieleen heräsi, että jos bensa autoon laittaa dieselin koneen, niin pitääkö johtosarjat vaihtaa sisältäkin? Ja miten muutoskatsastuksen laita, onnistuuko TDI AWD saada kilpiin, kun sellaista ei ole tehty. Keskustelua ja pähkäilyä idean toteutuksesta kaipaan.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: AWD:een diiselöinti?
« Vastaus #1 : 14.01.2012, 09:48:14 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10788.0

Jos kerran takavetoinen ja vähäpäästöinen TDI onnistuu virallisesti, niin miksipä ei onnistuisi sama nelivetoiseenkin. Suunnilleen samoista ikäluokista ja samoista päästönormeista yms.tässä nyt puhutaan.

Hommaahan siinä on melkoisesti. Bensakoneen laatikot ei mene dieseliin heittämällä kiinni, kytkinkopat on kiinteitä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: AWD:een diiselöinti?
« Vastaus #2 : 14.01.2012, 09:53:42 »
Kiitos Taavi siirrosta :pomo: Voikos nelikossa hyödyntää sitten tdi:n laatikkoa, kun samallahan se tulisi kun luovuttaja auton hankkii.

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD:een diiselöinti?
« Vastaus #3 : 14.01.2012, 09:57:35 »
Luulempa ettei maksa vaivaa alkaa tuollaista rakentelemaan jos meinaat kilpien väliin keksinnön saada. Tulee halvemmaksi ostaa joku toinen valmiiksi nelivetoinen diesel, tai sitten vaan se bensa mallinen ja ostat bensaa säästyneillä rahoilla.

Lisäksi muistelen ettei laki anna myöten muuttaa etuvetoista v70 nelivetoiseksi. Pois lukien poikkeuslupa hässäkät.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: AWD:een diiselöinti?
« Vastaus #4 : 14.01.2012, 10:02:01 »
Lisäksi muistelen ettei laki anna myöten muuttaa etuvetoista v70 nelivetoiseksi. Pois lukien poikkeuslupa hässäkät.

Eihän tässä ideana olekaan vaihtaa etuvetoista nelivetoiseksi, vaan nelivetoisen bensakone dieseliksi?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD:een diiselöinti?
« Vastaus #5 : 14.01.2012, 10:07:40 »
Eihän tässä ideana olekaan vaihtaa etuvetoista nelivetoiseksi, vaan nelivetoisen bensakone dieseliksi?

Aivan. Jotenkin mielessä kääntyi väärin päin tuo. Mutta arvaan kuitenkin että jotain ongelmia tulee rekisteröinnin kanssa kun tuota nelikoiden mallimerkkiä ei ole dieselinä tehty. Ts. joku päästöhommeli joka vaatii vtt:n laput.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: AWD:een diiselöinti?
« Vastaus #6 : 14.01.2012, 10:11:31 »
Aivan. Jotenkin mielessä kääntyi väärin päin tuo. Mutta arvaan kuitenkin että jotain ongelmia tulee rekisteröinnin kanssa kun tuota nelikoiden mallimerkkiä ei ole dieselinä tehty. Ts. joku päästöhommeli joka vaatii vtt:n laput.

Lue nyt tuo Kulmamiehen projekti, ellet ole vielä lukenut. Linkki löytyy mun ekasta viestistä tähän. :)

Ei ole koskaan tehtaan toimesta tehty takavetoista 940 TDI -malliakaan, mutta sellainen vaan on laillisesti liikenteessä, ilman päästötestejä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD:een diiselöinti?
« Vastaus #7 : 14.01.2012, 10:18:57 »
Lue nyt tuo Kulmamiehen projekti, ellet ole vielä lukenut. Linkki löytyy mun ekasta viestistä tähän. :)

Ei ole koskaan tehtaan toimesta tehty takavetoista 940 TDI -malliakaan, mutta sellainen vaan on laillisesti liikenteessä, ilman päästötestejä.

No niimpä näkyy, eli väärin arvasin.  :-[
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: AWD:een diiselöinti?
« Vastaus #8 : 14.01.2012, 12:23:47 »
Tää on sellanen ajatus mikä itellä pyöri joskus mielessä.  :P
Mutta jo ajatustasolla tuntu vaikeelta koska en ole "Kulmamies".  ;) Eli lähinnä laatikon osalta tulis(kytkinkoppa) liian vaikeeks.
Mutta löytyyhän V70n mallista nelikko dieselinä.    :pomo:

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13509
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: AWD:een diiselöinti?
« Vastaus #9 : 14.01.2012, 12:49:20 »
kulmamiehelle ei varmana olis mikään ongelma tuo kytkin koppa mutta me muut tavankuolevaiset ei ehkä kannata alkaa turata...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: AWD:een diiselöinti?
« Vastaus #10 : 14.01.2012, 14:24:10 »
Mutta löytyyhän V70n mallista nelikko dieselinä.    :pomo:
Taitaa olla vaan hintaa niin paljon, ja ite tykkään enemmän näistä palikoista. Mikä on muuten awd:n vetosuhde, kutina ollu 70/30, mutta onko tarkempaa tietoa?

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: AWD:een diiselöinti?
« Vastaus #11 : 14.01.2012, 14:36:18 »
Taitaa olla vaan hintaa niin paljon, ja ite tykkään enemmän näistä palikoista. Mikä on muuten awd:n vetosuhde, kutina ollu 70/30, mutta onko tarkempaa tietoa?
Näissä viskoissa muistaakseni specsien mukaan max 60/40 mutta todellisuudesta en osaa sanoa.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD:een diiselöinti?
« Vastaus #12 : 27.01.2012, 21:56:15 »
Oishan se poikaa tehdä 2.5TDI AWD. Kytkinkopan kanssa olisi varmaankin se suurin jumppaaminen. Mitään järkeähän tuossa ei luonnollisestikaan ole :)
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: AWD:een diiselöinti?
« Vastaus #13 : 27.01.2012, 22:03:07 »
Oishan se poikaa tehdä 2.5TDI AWD. Kytkinkopan kanssa olisi varmaankin se suurin jumppaaminen. Mitään järkeähän tuossa ei luonnollisestikaan ole :)
Miksi pitäis olla järkee?   :P  Sikshän se niin hieno oliskin.   ;)

Poissa thabandit^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • En osaa kävellä käsilläni.
Vs: AWD:een diiselöinti?
« Vastaus #14 : 30.03.2012, 16:05:11 »
Pakko vastata vanhaan topikkiin:

Jos muutoskohteena olevan auton mallisarjassa on ollut nelivetoisia malleja tarjolla tehtaalta, niin "vajaavetoiset" mallit saa muuttaa nelivetoisiksi, kunhan toteutus tehdään tehtaan speksien mukaan ja vastaavilla osilla ja niin edelleen. Eli V70 on mahdollista muuttaa V70 AWD:ksi.

Jos muutoskohteena olevan auton mallisarjassa ei ole koskaan ollutkaan nelivetoista mallia, niin käytännössä on mahdotonta muuttaa vaikka 740:stä laillisesti nelivetoiseksi. Tästä on käyty paljon keskustelua mm. Mersujen parissa, kun on noussut esille 190E-mallin muuttaminen 4-Maticiksi. Tämä on käytännössä mahdotonta laillisesti, vaikka "isoveli" W124 on ollut olemassa 4-Maticcina useita vuosia ja tekniikka on käytännössä muuten sama molemmissa automalleissa.

Tuohon moottorin vaihtoonkin voi Trafi suhtautua nyrpeästi, koska nelivetoisuushan nostaa kulutusta -> moottorin kulutus- ja sitä kautta päästötiedot eivät enää päde samalla tavalla, kuin alkuperäisessä autossa (tässä tapauksessa V70/850 D5252T). Tosin voiskohan esim. Audi A6 TDi Quattroa käyttää vertailuautona? Tosin jälleen kulutustiedot muuttuvat, koska Audissa jatkuva Torsen-neliveto, ja Volvoissa kytkeytyvä viskokytkinnelikko. Riippunee suuresti lakipykälien tulkintatavasta katsastusasemalla.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2012, 16:07:11 kirjoittanut thabandit^ »
Rule number one:
-Respect a mans car, a man respects you.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron