Proturbo  Autodiagnoosi

Harrasteautoa hankkimassa

  • 19 Vastauksia
  • 10796 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vrtx

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Harrasteautoa hankkimassa
« : 08.04.2011, 22:22:53 »
Asiasta tietämätön mietiskelee,

Eli.. Olisi tarvetta autolle jolla on kiva ajaa, tehoja 250++, takaveto, ja käyttövoimana diiseli (pitäis toimia myös työmatkakäytössä joten matala polttoaineenkulutus matka-ajossa pitää olla..)

Mitä tossa wikiä selailin niin 240 sarjassa isoin dieseli ollut: 2.4 D (D24) 2383 cm³ 6-sylinterinen diesel 82 hv (1979-92)
seiskassa ollut 2.4 turbo intercooler (D24TIC) 2383 cm³ 122 hv (1986→)
ilmeisesti 940/960 ollut samalla koneella(?)

2.4 litraa ja 122heppaa kuulostaa aika matalalta omiin käyttökieseihin verrattuna (2.0 tdi lastulla 180hp ilman cooleria..) Onko noissa vanhemmissa diiseleissä potentiaalia vai onko tekniikka niin muinaista ettei tehoja vaan löydy?

Lainsäädännöstä en juuri tiedä, joten kyselen että pystyykö suomessa laillisesti rakentamaan tehokkaan takaveto diesel volvon?  (200/700 tai 900 sarjoista), vai tarviiko
kattella aihiota mersuista/bemareista?  :-\

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Harrasteautoa hankkimassa
« Vastaus #1 : 09.04.2011, 07:39:38 »
Taitaa tuo teho olla melko suorassa suhteessa käytettyyn aikaan ja rahamäärään, mutta tuo hakemasi teholuokka kuulostaa suht kovalta tuohon vanhaan kutosdieseliin.

Eri asia jos vaihtaisi esim 5-cyl tdin keulille mutta ei taida laillisesti onnistua, ja se vaatisi niiiin paljon sähkö ym töitä ettei kannata..
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Harrasteautoa hankkimassa
« Vastaus #2 : 09.04.2011, 09:08:40 »
Taitaa tuo teho olla melko suorassa suhteessa käytettyyn aikaan ja rahamäärään, mutta tuo hakemasi teholuokka kuulostaa suht kovalta tuohon vanhaan kutosdieseliin.
250heppaa tulee melko "käden käänteessä", D24sesta, mutta siinä ei ole sitten enää varaa kauheesti että nälkä kasvaa syödessä.
Meinaan jakapumppu tulee spekulaatioiden mukaan vastaan jossain 300hepan paikkeilla.

Resepti 250heppaselle d24selle varmasti kasassa pysyen.:
- h-profiili kanget
- hx35, he351vgt tai vaikkapa he221w 8,5pesällä.
- tehty pumppu 12mm nestepäällä
- alukuuleri
- vaparin imusarja.
- 3" downpipe ainakin.

Voimansiirtoa pitäis päivittää varmaan sre-asetelmalla, getrag 262sella ja lukkoperällä

Vakio ahtimella ja kiinacuulerilla kuulemma alkuperäisestä tdicistä on jotkut ottanu 180hepan seutuville ainakin, siinä alkaa vaan oleen pakopaineet sen verran kovat että voi olla että kansi on nestettä seuraavaks.

Itellä 143hp/348Nm vaparista vakioahtimella ahdetussa, eli vaparin pumpulla, voimaa vois löytyä ahdetunpumpulla kivasti enemmän kun tulis ahdonalasta syöttöäkin.


Eri asia jos vaihtaisi esim 5-cyl tdin keulille mutta ei taida laillisesti onnistua, ja se vaatisi niiiin paljon sähkö ym töitä ettei kannata..
SA**ANA jossei tiedetä niin ei taas mutuilla!  >:(

Mikään pykälä ei kiellä 5cyl tdin sovittamista keulille.
Sähkötyötkin vähenee kummasti kun käyttää a) pentan johtosarjaa b)tekee megasquirt-tyylisen ohjauksen puNpulle.

Kulmamiehen gallerioista voi katella paljonko se vaatii työtä laittaa tdi 140n keulille, tosin niistä vaateista voi osan pudottaa pois A)koska 240/740 B)koska jos ei tee näyttelyautoa. (kaikki kunnia vaan kulmamiehelle)

Ite olisi varmaan jo vaihtanu d24->2.5tdi 244sessa jossen olis aina PA.

Mitä tossa wikiä selailin niin 240 sarjassa isoin dieseli ollut: 2.4 D (D24) 2383 cm³ 6-sylinterinen diesel 82 hv (1979-92)
seiskassa ollut 2.4 turbo intercooler (D24TIC) 2383 cm³ 122 hv (1986→)
ilmeisesti 940/960 ollut samalla koneella(?)
940 on 122heppasella tdicillä, mutta 940 on niin uus että jos mennään lain kirjaimen mukaan, niin sitä ei voi juurikaan rakennella.

2.4 litraa ja 122heppaa kuulostaa aika matalalta omiin käyttökieseihin verrattuna (2.0 tdi lastulla 180hp ilman cooleria..) Onko noissa vanhemmissa diiseleissä potentiaalia vai onko tekniikka niin muinaista ettei tehoja vaan löydy?
2.0tdi, se kuullostaa ihan Vwltä, joka on noin 30vuotta uudempaa tekniikkaa kuin mitään mikä perustuu d24 pohjalle.

Potenttiaalia on kunhan koneen kyljessä ei lue vw tai bmw. Esim. nissanista ld28, kokovalurauta motti, kestää hyvin viriviriä.


Lainsäädännöstä en juuri tiedä, joten kyselen että pystyykö suomessa laillisesti rakentamaan tehokkaan takaveto diesel volvon?  (200/700 tai 900 sarjoista), vai tarviiko
kattella aihiota mersuista/bemareista?  :-\
Pystyy, miksei pystyisi. Tosin aihion kannattaa olla joku noin 85mallinen koriltaan, tekniikka toki voi olla tuoreempaa.

Bemareiden 2.5td ei oo ainakaan yhtään sen parempi, samat ongelmat mitä d24 + pumppuongelmat. Pemarin pumppu olis kyllä kova sana kun hyvän löytää ld28sin kylkeen kuulemma jos 300heppaa haussa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Harrasteautoa hankkimassa
« Vastaus #3 : 09.04.2011, 09:19:34 »
250hp kun pukkaa deekusta ulos niin voi kansi olla aika herkkää tavaraa kun
ei muutenkaan maailman kestävin ole. Tietysti sitä jäähdytellään ajon jälkeen eikä poleta heti,
mutta silti..
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Harrasteautoa hankkimassa
« Vastaus #4 : 09.04.2011, 11:44:39 »
250hp kun pukkaa deekusta ulos niin voi kansi olla aika herkkää tavaraa kun
ei muutenkaan maailman kestävin ole. Tietysti sitä jäähdytellään ajon jälkeen eikä poleta heti,
mutta silti..
Kuten 107kertaa todettu, kansi kestää oikealla käytöllä ja sillä että sitä ei sulata pakopaineella.
Bemmissä ihan yhtä huono/hyvä kansi.

Tosin omassa on kansi pysyny kasassa väärälläkin käytöllä jo 4vuotta...  :pomo:
« Viimeksi muokattu: 09.04.2011, 11:56:12 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Harrasteautoa hankkimassa
« Vastaus #5 : 09.04.2011, 11:58:19 »
Täytyy ottaa kantaa AtAin kommenttiin; totta, mutuiluahan se oli. Itse kun hieman vastaavanlaista projektia suunnittelin niin koin juurikin nuo sähköt sun muut (huom) itselleni niin työlääksi että antaa olla.

Hienoa että tieto taitoa löytyy niin paljon jotta tuollainen ei olekaan niin paha rasti tosi harrastajalle :)
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Harrasteautoa hankkimassa
« Vastaus #6 : 09.04.2011, 11:59:45 »
SA**ANA jossei tiedetä niin ei taas mutuilla!  >:(

Mikään pykälä ei kiellä 5cyl tdin sovittamista keulille.

Äläs kiroile ja mutuile itse siellä. :)

Jos koppa on 940 (vähäpäästöinen) niin kasapäin on luvassa haasteita katsastuksen suhteen. Itsekin toteat asian heti perään.... ;)
« Viimeksi muokattu: 09.04.2011, 12:01:41 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Harrasteautoa hankkimassa
« Vastaus #7 : 09.04.2011, 12:01:51 »
Jos koppa on 940 (vähäpäästöinen) niin kasapäin on luvassa haasteita katsastuksen suhteen.
Lukee siinä myöhemmin vastauksessa  ;)

Taavi. no pitihän sitä vähän kun joku tulee ja tyrmää tolla lauserakenteella täsmentämättä tiettyyn korimalliin, niin siinä menetetään taas tuleva tehovolvoilija ihan heti alkuunsa.
« Viimeksi muokattu: 09.04.2011, 12:06:21 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Harrasteautoa hankkimassa
« Vastaus #8 : 09.04.2011, 12:03:55 »
Lukee siinä myöhemmin vastauksessa  ;)

Niinniin...et sitten vaan malttanut jättää tuota päänaukomista tekemättä. :)

Joka tapauksessa, tämä topic siirtyi dieselpuolelle, jonne sopii paremmin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Harrasteautoa hankkimassa
« Vastaus #9 : 09.04.2011, 12:13:13 »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Harrasteautoa hankkimassa
« Vastaus #10 : 09.04.2011, 15:19:33 »
Moottoreista:
D24:sta (eli tarkemmin sanottuna D24, D24T, tai D24TIC moottorista, peruskone on kaikissa sama, lukuunottamatta ahdetun koneen öljyruiskuja) saa melko helpolla 200-250hv, vaatii atai:n luettelemat toimenpiteet, eli ei kauheita ponnistuksia. Vakiokangetkin kestää jos alavääntö ei kasva aivan mahdottomasti. Yli 300hv on otettu vakiokangilla, avaamatta konetta ja kaikki muu on hajonnut ennen konetta, eli laatikko, perän ripustukset yms. 240 sarjaa on vain vapaastihengittävänä ja konehuoneessa tilaa vähemmän ahdinvirityksille. 700 sarjaa on vaparina, ahdettuna sekä coolerilla että ilman. 900-sarjaa käsittääkseni myös, paitsi että ahdetuissa on kai aina cooleri?

Aihion valinta:
Keston kannalta paras aihio on uudemmasta päästä 900 sarjalainen joka on jo m90 laatikolla, mutta näissä taas esteenä että "periaatteessa" et saa vaihtaa cooleria etkä ahdinta koska auto on ns vähäpäästöinen.
200 ja 700 sarjalaisissa (en muista vuosimallia miten dieseleissä menee mutta noin -91 taaksepäin) ei tule lakipykälät eteen niin helposti, vaan virittää saa lähes miten vaan, mutta ongelmaksi tulee laatikon kesto. yli 400nm vääntöä alkaa olla kipurajana, 450nm kuuleman mukaan särkee laatikon lähes varmasti. Toki näihinkin voi vaihtaa m90 laatikon tai getragin jos jostain sopivasti saa.
Itse harkitsin joko näitä volvoja tai sitten b-koppaista opel omegaa, bmw:n 2,5td kutoskoneella. Näistäkin voimaa saa mutta sen enempää ei ole kokemusta.

Moottorin vaihto:
2,5 tdi koneen saa ihan laillisesti vaihtaa vanhempiin peleihin, eli noihin ei-vähäpäästöisiin. Uudempien kanssa ongelmana on päästönormien täyttyminen, koska vaihdetun tai muutetun moottorin kohdalla ei riitä katsastuksessa suoritettava käytönaikanainen päästömittaus, vaan pitäisi pystyä todistamaan että auto täyttää päästönormit.
Eli onnistuminen riippuu miten pykäliä tulkitaan. 2,5tdi on vähäpäästöisestä autosta ja sen periaatteessa saa vaihtaa kaikkine päästöihin vaikuttavinen tekijöineen, mutta se onkin se tulkintakysymys mitkä tekijät vaikuttavat päästöihin. Toiset vaativat samat välitykset yms, toisille riittää että ahdin ja cooleri on 2,5tdi koneen alkuperäiset. Toiset taas ovat sitä mieltä että korikin vaikuttaa.
2,5tdi menee volvon omaan laatikkoon d24:n tilalle kokolailla heittämällä. muu onkin sitten sovittamista.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Harrasteautoa hankkimassa
« Vastaus #11 : 09.04.2011, 15:24:06 »
250hp kun pukkaa deekusta ulos niin voi kansi olla aika herkkää tavaraa kun
ei muutenkaan maailman kestävin ole. Tietysti sitä jäähdytellään ajon jälkeen eikä poleta heti,
mutta silti..

Kyllä se kestää kun jäähdytys on kunnossa, ei polje kylmänä ja muistaa jäähdytellä. Eihän mitään autoa saisi sammuttaa suoraan täyden kenkimisen jälkeen. Eli viimeisen kilometrin kun ajelee hissukseen konetta rasittamatta ja vähän aikaa vielä tyjäkäynnillä käyttelee ennen sammutusta niin ei ongelmia pitäisi olla.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Harrasteautoa hankkimassa
« Vastaus #12 : 20.05.2011, 12:49:58 »
Millasia vääntöjä tuollasessa rupeaa olemaan tommosella 200-250hv reseptillä?
BMW M5
Volvo 740

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Harrasteautoa hankkimassa
« Vastaus #13 : 20.05.2011, 23:19:41 »
Millasia vääntöjä tuollasessa rupeaa olemaan tommosella 200-250hv reseptillä?
500Nm varmaan 250hepalla, jos riittää syöttö.

itsellä on liikaa alavääntönen 143hp/348Nm, mitattua, oli vähän enemmän todellista myöhemmin, väännöt alle kahen tonnin niin m46 lootasta räjähti apuakseli ku tarpeeks monta kertaa paino menemään täyskaasukiihdytyksiä matalilta kierroksilta kolmosella.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

MiKo

  • Vieras
Vs: Harrasteautoa hankkimassa
« Vastaus #14 : 16.02.2014, 09:41:20 »
Vanha aihe mutta.. jos tuonne nyt alkaa pellin alle konetta vaihtamaan niin miksi ei tekisi kerralla halvemmalla ja paremmin eli ainoa oikea kone sinne pellin alle, om606 (tai ainaki 603 jos vähän halvemmalla haluaa päästä). Ei tarvi konetta avata turhaan ja tehoa saa helposti ja kestää. En etes miettis muuta.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy