Autoracing  KL-varaosat

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3079 Vastauksia
  • 886003 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #285 : 08.09.2011, 23:08:58 »
Lässyn lässyn... kaideman penkitti monta vuotta sitten Harisella vakio-ahtimella reilu 190hv ja väännöt oli muistaakseni 360Nm. Elikä oikeasti tuossa autossa oli 150-160hv/360Nm kun kierros(sylinteri määrä?) ei ollut aivan kohdillaan. Sulla on nyt taasen teholukema hurja mutta väännöt niin pienet ettei tohdi edes ilmoittaa. Eli taas kusee koko tulos! Jos todellista 254+hv niin varttimaili reilusti alle 14.5sek. Aikaa odotellessa...


 *tumppuun->

A.kososen penkki alavudella, ei löydy kierroslukuanturia dieselille. Jos et usko niin soita sinne ja kysy. Tosin nyt ei ollut asko itse penkittämässä vaan toinen jannu. Voin mä sen paperin laittaa esille kun pääsen sen skannaamaan niin voit siitä ihan itse laskeskella väännöt mitä milläkin kierrosluvulla on. Eihän ne päätä huimaa kun ei ahdin herää alempaa, mutta ei mulla ole tarvetta niitä peitellä.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #286 : 08.09.2011, 23:11:03 »
Kyllä tuossa pitäis väännöt olla ainakin lähemmäs 400nm kun kaverin 3 litraisessa automaattimersussakin, jossa on yli 350hv ja väännöt jossakin lähempänä 500nm... :P
« Viimeksi muokattu: 09.09.2011, 15:07:20 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #287 : 08.09.2011, 23:17:05 »
No täällä on taas tutun lämmin vastaanotto kun jollain on ihan todellinen syy,
oli jo aiemmallakin kerralla. Ja muutenkinhan mies itse sanoo että auton pitää toimittaa
käyttiksen virkaa, mitä varttimaili tässä merkkaa?

No ei siinä mitään, hienoja lukemia ja mikäs puhuja mää olen kun en oo itse päässy penkkiin asti kertaakaan! ;) Mut siksipä just kiinnostaisi loppunopeus kun sitä olen itse mitannu ja paras kennojen väliin ekalla nykäisyllä 148kmh ja paras racechronoon usealla nykäisyllä 151kmh. Lukon kanssa jäi ajat/loppunopeudet ottamatta harmin paikka :(

Mut eiks se just kerro käyttö-ominaisuuksista että toimii käytännössä eikä rullilla? ;)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #288 : 09.09.2011, 08:30:49 »
Eikä lisätehokaan ikinä pahitteeksi olisi, mutta esim isommalla ehtimella taas käytettävyys kärsii ja käyttöautonahan tuo paku mulla toimii..
Jos päivität kuitenkin ahtimen, niin tolle on jo ostaja, jos pääsis itekkin 2 alkaviin.

Tosin koitan ny ens keväänä mihin asti t03sella pääsee(jos vaikka sais ahdot yli 1bar), jos kansi sanoo poks, ni sit kansi sanoo poks, sitten laitetaan ehjää tilalle tai koko laitos paaliin
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #289 : 09.09.2011, 09:32:36 »
No täällä on taas tutun lämmin vastaanotto kun jollain on ihan todellinen syy,
oli jo aiemmallakin kerralla. Ja muutenkinhan mies itse sanoo että auton pitää toimittaa
käyttiksen virkaa, mitä varttimaili tässä merkkaa?
No tottakai pitää nillittää kun ei ite ole saanut tuota nokilekaa vetämään, niin ei kai kukaan muukaan voi saada. Kuitenkin The D24Virittäjä äänessä.

  *tumppuun->

A.kososen penkki alavudella, ei löydy kierroslukuanturia dieselille. Jos et usko niin soita sinne ja kysy. Tosin nyt ei ollut asko itse penkittämässä vaan toinen jannu. Voin mä sen paperin laittaa esille kun pääsen sen skannaamaan niin voit siitä ihan itse laskeskella väännöt mitä milläkin kierrosluvulla on. Eihän ne päätä huimaa kun ei ahdin herää alempaa, mutta ei mulla ole tarvetta niitä peitellä.
Miten tuo hyrrä herää, kun mainitset että kapea vetoalue?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #290 : 09.09.2011, 09:48:06 »
Täällä alkaa olla meno kohta kuten joskus vanhoina huonoina aikoina Landiassa. Joten suut suppuun tai suputetaan >:(

Viriviri keskustelut käyköön kuumana :)

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #291 : 09.09.2011, 10:13:19 »
Tavoitteena oli kun auton ostin että jos sen 250hv saa rikki, tai edes 100hv/litra niin olen tyytyväinen. Tosin käyttöalue saisi olla laajempi. Eikä lisätehokaan ikinä pahitteeksi olisi, mutta esim isommalla ehtimella taas käytettävyys kärsii ja käyttöautonahan tuo paku mulla toimii.
Vääntöä ei saatu paperille kun ei saatu kierroslukutietoa penkissä.
Ei varmaan ole pakopainemittaria käytössä? Ne kiinnostaisi.

Hienot lukemat kuitenkin. Ehkä jotain mittaripornoa esiin?

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #292 : 09.09.2011, 10:33:35 »
Pikaisesti tossa laskeskelin että siinä noin 400nm lukemissa pyörii huippuvääntö, ehkä hiukan yli.

Ei varmaan ole pakopainemittaria käytössä? Ne kiinnostaisi.

Hienot lukemat kuitenkin. Ehkä jotain mittaripornoa esiin?

Ei ole pakopainemittaria tällähetkellä kiinni. Lähtö on kyllä mutta mittari puuttuu. Joskus kun holsetin aluksi laitoin niin mittailin noita, meni tasaisesti hiukan yli ahtopaineen.

Yirtän kuvailla jonkun pätkän kun kerkiän  ;)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #293 : 09.09.2011, 13:57:56 »
Tänään uusi penkkireissu tehty, tälläkertaa tuloksena 254,5hv, eli alkuperäinen tavoite saavutettu :)
Kokoonpano siis:
d24tic perusmoottori
ahdin holset hx35w 12 pakopesällä
pakosarjasta erotettu 1,2,3 ja 4,5,6 toisistaan väliseinällä, eli jaetulle pakopesälle sopivaksi
600x450 kiinacooleri
pp-dieselin pumppu kiinapäällä
3"putki
kannen kanavia aavistuksen siistitty kun oli kerran auki.
ahtopaine noin 2bar

Löytyisikö sitä dynolappua? Kiinnostaa miten kapeaksi alue kävi...

Jos max teho on 5000-5500 rpm tietämillä, 250 hv tehoon pitää olla 360-330 Nm.
Iso ahdin herää myöhään, joten arvaus että max vääntö 4000 rpm kohdalla. Max tehon kautta kun laskee niin 440 Nm antaa 250 hv eli alle tuon pitää olla... vastaavasti 3500 rpm niin n. 500 Nm.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #294 : 09.09.2011, 14:45:46 »


 *tumppuun->

A.kososen penkki alavudella, ei löydy kierroslukuanturia dieselille. Jos et usko niin soita sinne ja kysy. Tosin nyt ei ollut asko itse penkittämässä vaan toinen jannu. Voin mä sen paperin laittaa esille kun pääsen sen skannaamaan niin voit siitä ihan itse laskeskella väännöt mitä milläkin kierrosluvulla on. Eihän ne päätä huimaa kun ei ahdin herää alempaa, mutta ei mulla ole tarvetta niitä peitellä.

Juu juu kyllä mä sen uskon. Sinäänsä vaan tuollaisella lapulla ei ole juurikaan mitään arvoa kun kaksi hyvin oleellista tietoa puuttuvat eli kierrosluku ja vääntö. Olisko lähistöllä mitään muuta penkkiä josta saisi nuokin tiedot? Olis mielenkiintoista nähdä "koko totuus" :) Veikkaan että vääntöä ~450Nm.

Ja niitä videoita ja aikoja kiitos vielä ennen talvea kun on pitoja ;)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #295 : 09.09.2011, 15:02:22 »
Onkos muuten tuo J_Lanttolan 945 kans tiheällä perällä kuten tuo omakin ?

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #296 : 09.09.2011, 16:57:55 »
Jos päivität kuitenkin ahtimen, niin tolle on jo ostaja, jos pääsis itekkin 2 alkaviin.

Katsotaan nyt, toistaiseksi ainakin saa olla tuo. isompaa en ainakaan vaihda, vnt:tä ehkä joskus tai sitten ei. Ilmottelen jos tulee myyntiin.

Miten tuo hyrrä herää, kun mainitset että kapea vetoalue?

Ajossa lähtee siinä 3000 päälle vetämään kunnolla, sitä ennenkin jo tietysti ahtaa, mutta ei vielä kunnolla. noin 6000 asti riittää vetoa joten kuten.

Juu juu kyllä mä sen uskon. Sinäänsä vaan tuollaisella lapulla ei ole juurikaan mitään arvoa kun kaksi hyvin oleellista tietoa puuttuvat eli kierrosluku ja vääntö. Olisko lähistöllä mitään muuta penkkiä josta saisi nuokin tiedot? Olis mielenkiintoista nähdä "koko totuus" :) Veikkaan että vääntöä ~450Nm.

Ja niitä videoita ja aikoja kiitos vielä ennen talvea kun on pitoja ;)

Kyllä se sen tehokäyrän piirtää ihan yhtälailla oli sitten kierroksia tai ei. Ainoastaan vääntö jää pois, mutta sen pystyy laskemaan välitysten perusteella kun katsoo paljonko on kilowatteja missäkin pyörintänopeudessa.
Seinäjoella varmaankin on lähin penkki jossa on kierrosanturi dieselille mutta ei millään jaksaisi siihen tuhlata aikaa eikä rahaa. mulle riittää nämäkin tiedot jo.
Tuskin siellä ihan 450nm on, siinä päälle 400 se pyörii noin.

Aikoja on häjy ottaa kun vartille ei pääse ja käsin mitatut ajanotot oman mittarin mukaan taas on aika epätarkkoja.

Onkos muuten tuo J_Lanttolan 945 kans tiheällä perällä kuten tuo omakin ?

Veikkaisin että tossa on 3,73 perä. Ainakin kierrokset viittaisivat siihen suuntaan. Oma kiekkamittarihan ei ole kovinkaan tarkka ja mullakin tuntuu näyttävän hiukan yläkanttiin.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #297 : 09.09.2011, 16:59:43 »


Välitystiedot jos joku haluaa vääntöjä/kierroslukua spekuloida:

-rengaskoko 225/40r18 (halkaisija 637mm)
-loota m90 ja 4 vaihde, eli välitys 1.00
-perävälitys 3.73


Niin ja koneella käyrää katsellessa 135km/h kohdalla oli noin 180kw. Eli 4216 rpm tässä kohtaa välitysten perusteella, eli vääntöä tässä kohtaa noin 408nm. Ei se tästä varmaan kaukana ole se huippukaan.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2011, 17:16:58 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #298 : 09.09.2011, 17:20:23 »
Pyörittelin muuten noita varttimaililaskureita ja kokeilin, että jos viimeksi loppunopeus oli vähän reipas 143 ja penkkitulos jotain 202-203hv, niin nykyisillä tehoilla pitäisi saada loppunopeudeksi noin 158km/h, periaatteessa  ;D
Molemmat kerrat siis samassa penkissä joten jos noilla laskureilla tekee mitään niin noin sen pitäisi mennä, tosin epäilen vahvasti.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #299 : 09.09.2011, 21:28:27 »
Aikoja on häjy ottaa kun vartille ei pääse ja käsin mitatut ajanotot oman mittarin mukaan taas on aika epätarkkoja.

Ei muuta kun videoo vaan... :) Vaikka 0-200km/h mittaristoa kuvaten ja mittarivirhe huomioon ottaen. Siittä saa jokainen kellotettua omat lukemansa ;)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

 

Elekma  Autoracing