Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: JoHu - 30.11.2020, 20:35:27

Otsikko: Amazonin moottorilämmöt
Kirjoitti: JoHu - 30.11.2020, 20:35:27
Hei!

Kyseisestä aiheesta pienine eroineen löytyy useampia viestiketjuja, mutta tuntuu olevan niin paljon eri näkemyksiä ja hienoisia eroja oireissa, että päätin kysäistä viisaammilta:

Eli Amazon nostelee moottorinlämpöjä tyhjäkäynnillä. Moottorina B20 vuodelta 1969. Ajossa lämmöt pysyy hyvin 90 pinnassa, mutta tyhjäkäynnillä ja erityisesti ajon jälkeen tyhjäkäynnillä pyöriessä nostelee lämpöjä 95-100 asteeseen. Ja jos lähtee liikkeelle tällöin niin saattaa nostaa ensin sinne 100-102 kieppeille hetkeksi ennen kuin ajossa alkaa viiletä. Onko tämä yleistä? Missähän vika voisi olla? Termostaatti?

Jäähdytysnesteet ajattelin vaihtaa lähitulevaisuudessa ja varmaan termostaatin samalla, ei ole lähivuosina vaihdettu. Mutta onko termostaatti pääepäilty vai mitä olette mieltä?
Otsikko: Vs: Amazonin moottorilämmöt
Kirjoitti: luchadore - 30.11.2020, 20:58:39
Ominaisuus. Uusi, siis UUSI syyläri saattaa olla ratkaisu, kuten täällä on monen kohdalla todettu. Ja ei vakio vesipumppu vaan jaksa pumpata riittävästi tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: Amazonin moottorilämmöt
Kirjoitti: JoHu - 03.12.2020, 12:04:07
Ominaisuus. Uusi, siis UUSI syyläri saattaa olla ratkaisu, kuten täällä on monen kohdalla todettu. Ja ei vakio vesipumppu vaan jaksa pumpata riittävästi tyhjäkäynnillä.
Kiitos nopeasta vastauksesta.

Onko näihin olemassa sitten tehokkaampia vesipumppuja? Olisiko siinä ratkaisu? Vai syyläristäkö kannattais lähtee liikkeelle? Ajatuksenani olisi museokatsastaa Amazon tulevaisuudessa niin pitäis olla semmosia ratkaisuja, ettei estä museointia?
Otsikko: Vs: Amazonin moottorilämmöt
Kirjoitti: Automasentaja - 03.12.2020, 16:59:39
Mä kunnostaisin alkuperäisillä osilla ja en murehtisi asiaa yhtään enempää.
Jos on kesäkäytössä niin 82 asteen termostaatti on hyvä, 87 on jo hieman liikaa.
Otsikko: Vs: Amazonin moottorilämmöt
Kirjoitti: JoHu - 03.12.2020, 21:03:23
Mä kunnostaisin alkuperäisillä osilla ja en murehtisi asiaa yhtään enempää.
Jos on kesäkäytössä niin 82 asteen termostaatti on hyvä, 87 on jo hieman liikaa.
On myös pienessä talvikäytössä. Pakkaspäivinä hyvällä kelillä ulkoillaan, mutta loska ja suola keleillä visusti tallissa. Olisko 87 asteen termari sitten parempi? Käviskö jo liian viileänä 82:lla talvella?

Syylärin vaihdosta siis järkevä lähteä?
Otsikko: Vs: Amazonin moottorilämmöt
Kirjoitti: Automasentaja - 04.12.2020, 18:57:53
Kokeile, maailman helpoin termostaatin vaihto, kahdella pultilla kiinni. Jos pari kertaa talvella ajaa niin mitä väliä? Ei se kone tiedä ulkolämpötilaa.
Tarkasta kaikki osat, ei oo paha homma. Lämpömittari näyttää oikein?
Otsikko: Vs: Amazonin moottorilämmöt
Kirjoitti: hegron - 05.12.2020, 12:20:16
Minulla on amazon jokapäiväisessä käytössä. Vaihdoin uuden syylärin muutama vuosi sitten. Lämpöjen nouseminen tyhjäkäynnillä loppui siihen. Ja termarina on 92 asteinen. Aikojen saatossa on pari kertaa käynyt 30 asteen pakkasella sellainen ilmiö, että termostaatti ei aukea normaalisti (kylmä moottori) vaan lämmöt nousee tappiin, itse asiassa viisari häipyy näkyvistä ja sitten vasta lämmöt putoaa normaaliin. Ilmeisesti ajoviima jäähdyttää / huijaa termostaattia?
Otsikko: Vs: Amazonin moottorilämmöt
Kirjoitti: luchadore - 05.12.2020, 19:40:27
termari on "kylmässä" päässä, kun taas lämpömittari anturi on siellä kuumimmassa nurkassa. Termarilla ei ole vielä ollut määrälämmöt vaikka kannen toisessa päässä mennään jo punaisella.