Ateho  Elekma

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 542091 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kankikari

  • Vieras
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1320 : 07.12.2020, 22:19:33 »
Käy, ja olisi suotavatkin laittaa, mutta sitten pitäisi vaihtaa tikutkin. Nyt tarviisi mahdollisesti vaan nopsasti uudet vakiopituiset nostimet.

Onko mistä vehkeestä suoraan käyvät tikut eli työntötangot. Vai pitääkö ne teettää joistain tietystä mallista?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1321 : 07.12.2020, 22:29:38 »
En osaa sanoa käyvätkö suoraan mistään, mutta viripuljut missä noita "hi-perf" nostimia myydään, myydään myös tikkuja, molytikkuja.

Mistäs muuten niit chevyn nostimia saa, joissa on se pienen pieni öljyreikä siinä laahuripinnassa ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1322 : 08.12.2020, 11:03:57 »
Nyt tarviisi mahdollisesti vaan nopsasti uudet vakiopituiset nostimet.

Pistäppä mulle yv:tä jos nostajia tarvitset niin tilaillaan ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1323 : 13.12.2020, 18:37:12 »
Tilailin tohon -077 jakajaan hot-sparkin kärjettömän ja ajattelin rajottaa keskipako-ennakon siten että aikaistaa vain n.18 astetta sekä taivuttaa/muuten muokata jäykemmän keskipakojousen kiinnikettä siten että jousi ottaa vastaan juuri ennenkuin tuo "uusi" maksimi ennakko on käytössä.
Ja alipaine ennakon lukitsis ruuvilla tai heftais kiinni.

Näin ollen vois tyhjäkäynnillä pitää perusennakkoa esimerkiksi 16 astetta ja maksimi olisi esimerkiksi 34,ja olisi varaa hipistellä sitten hiukan suuntaan tai toiseen perusennakkoa.

Niin ja ajattelin koittaa jos saisi tehtyä ikäänkuin säädettävän topparin tuohon keskipakoennakkoon ainakin siksi aikaa että löytää oikeat asteet ja sit voisi tehdä ihan hitsaamalla ja viilaamalla hyväksi havaittuihin lukemiin.
 
Kuulostaako mitenkään järkevältä 10.5-11 puristuksille ja R nokalle vai oonko ihan kuutamolla asian tiimoilta ;D ;D

E:Niin ja tiedän et paras olis 123 tune mutta nyt mennään niillä mitä on.  :)
Ja 085 jakaja olis parempi mutta niitäkää ei enää joka puussa kasva.

Ja kaipa joku muukin vähäosainen on koittanut pärjätä 077 jakajalla niin nyt hyvät vinkit kehiin.  ;D
« Viimeksi muokattu: 13.12.2020, 19:02:25 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1324 : 19.12.2020, 21:24:32 »
Nostimien kevennyskokemuksia ? Pitäisi saada painoa vähintään parikymmentä grammaa pois.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1325 : 20.12.2020, 11:16:36 »
8 mm reikiä, sorvaten se yläpään kaulus pois.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1326 : 21.12.2020, 20:20:30 »
Tilailin tohon -077 jakajaan hot-sparkin kärjettömän ja ajattelin rajottaa keskipako-ennakon siten että aikaistaa vain n.18 astetta sekä taivuttaa/muuten muokata jäykemmän keskipakojousen kiinnikettä siten että jousi ottaa vastaan juuri ennenkuin tuo "uusi" maksimi ennakko on käytössä.
Ja alipaine ennakon lukitsis ruuvilla tai heftais kiinni.

Näin ollen vois tyhjäkäynnillä pitää perusennakkoa esimerkiksi 16 astetta ja maksimi olisi esimerkiksi 34,ja olisi varaa hipistellä sitten hiukan suuntaan tai toiseen perusennakkoa.

Niin ja ajattelin koittaa jos saisi tehtyä ikäänkuin säädettävän topparin tuohon keskipakoennakkoon ainakin siksi aikaa että löytää oikeat asteet ja sit voisi tehdä ihan hitsaamalla ja viilaamalla hyväksi havaittuihin lukemiin.
 
Kuulostaako mitenkään järkevältä 10.5-11 puristuksille ja R nokalle vai oonko ihan kuutamolla asian tiimoilta ;D ;D

E:Niin ja tiedän et paras olis 123 tune mutta nyt mennään niillä mitä on.  :)
Ja 085 jakaja olis parempi mutta niitäkää ei enää joka puussa kasva.

Ja kaipa joku muukin vähäosainen on koittanut pärjätä 077 jakajalla niin nyt hyvät vinkit kehiin.  ;D

Itse itselleni vastaten.  ;D

Patentoittin vanhaan pyörijään astelevyn kiinni ja nippuside jakaja runkoon niin tällä tavoin sain mitatuksi keskipako-ennakon määräksi n.21 astetta ja tuohon pitää kertoa kahdella että saadaan kampiakselin asteet. Lopputulema siis n.42 astetta.
Rajoitan ennakkoa ihan vaa hitsaamalla ja vinguttamalla liikerataa lyhyemmäksi.

Alipaine-ennakon lukitsin jo hitsaamalla.

Saas nähdä mitä toi jousen paikan hitsaus teki kun alunpitäen oli niin kulunut että jäykempi jousi ei kuormittunut miltei ollenkaan niin nyt se alkaa jännittyyn kun keskipakoennakko ylittää n. 20 astetta kampiakselin asteina. Tarvii varmaan vieläkin taivutella kireämmälle.

Sikäli mikäli ei tule suurta vahinkoa vaikka joutuis viä muokkailemaan sitä ja rahallinen tappio on 0e vaikka menis ihan ketuiks. Ja kun jakaja oli muutenkin ylimääränen ja viä jfru4.  ;D

Ajattelin koeponnistaa kyseisen kapistuksen kärjettömän kanssa sekä Msd 6AL boksin kera niin näkee toimiiko paljonki huonommin kuin 500tkm rullattu kärjellinen. Tosin testi alustana on B20A 10.5 puristuksilla mutta selviää siitä käykö auto ollenkaan vai ei.   :D Mukavempi meinaan tietää että paketti toimii ennenkuin vaihtaa kannen,nokan ja tuplat kiinni niin tietää että vika käymättömyyteen on jossain muualla kun sytkässä.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2020, 20:22:52 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1327 : 22.12.2020, 16:24:33 »
Onko kellä videomateriaalia tai tietoa jostain mahdollisesta videosta jossa olisi B20 S-nokalla, ja mieluiten tupla dcoe:lla. Olisi kiva kuulla/nähdä ::)

Tai sitten tuo Timon 840, Pitääkö nuo nokan arvot täällä muuten paikkansa, eli ~12,6/306/(100/102/104?) ?

Katselin tuossa tuon 840 nokan mukana tullutta nokkakorttia niin antaa arvot - nokkien välinen kulma 110.8,asteet 0,15 mm imu 318,4 ja pako321,1. Asteet 1,27 mm imu 257,8 ja pako 256,7. Nosto nokalta imu 8,2509 pako 8,2690..... meikän mittalaitteissa ei noin monta desimaalia kyllä ole....
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1328 : 01.01.2021, 15:16:29 »
Itse itselleni vastaten.  ;D

Patentoittin vanhaan pyörijään astelevyn kiinni ja nippuside jakaja runkoon niin tällä tavoin sain mitatuksi keskipako-ennakon määräksi n.21 astetta ja tuohon pitää kertoa kahdella että saadaan kampiakselin asteet. Lopputulema siis n.42 astetta.
Rajoitan ennakkoa ihan vaa hitsaamalla ja vinguttamalla liikerataa lyhyemmäksi.

Alipaine-ennakon lukitsin jo hitsaamalla.

Saas nähdä mitä toi jousen paikan hitsaus teki kun alunpitäen oli niin kulunut että jäykempi jousi ei kuormittunut miltei ollenkaan niin nyt se alkaa jännittyyn kun keskipakoennakko ylittää n. 20 astetta kampiakselin asteina. Tarvii varmaan vieläkin taivutella kireämmälle.

Sikäli mikäli ei tule suurta vahinkoa vaikka joutuis viä muokkailemaan sitä ja rahallinen tappio on 0e vaikka menis ihan ketuiks. Ja kun jakaja oli muutenkin ylimääränen ja viä jfru4.  ;D

Ajattelin koeponnistaa kyseisen kapistuksen kärjettömän kanssa sekä Msd 6AL boksin kera niin näkee toimiiko paljonki huonommin kuin 500tkm rullattu kärjellinen. Tosin testi alustana on B20A 10.5 puristuksilla mutta selviää siitä käykö auto ollenkaan vai ei.   :D Mukavempi meinaan tietää että paketti toimii ennenkuin vaihtaa kannen,nokan ja tuplat kiinni niin tietää että vika käymättömyyteen on jossain muualla kun sytkässä.

Noniin tänään heitin kapistuksen kiinni Hot sparkin kanssa.

Tämmöset ennakot tuli:

Tyhjäk. N.900rpm 15ast.
2000rpm 20ast
3000rpm 25ast
4000rpm 30ast
5000rpm 30ast tai karvan yli.

Tuntus toimivan siinä missä vakiojakajakin paitsi että kiertää ilosemmin,tai sen mitä ny vakio b20 voi kiertää/vetää  :idiot2:

Sen huomaa että vääntö ehkä kärsi 2000-3000rpm alueella hieman kun isolla vaihteella osakaasulla verraten vanhaan.

Koitan vielä tänään kääntää sen verran aikasemmalle että maksimi ennakko olis 33-35 kun en ehtinyt vielä sen paremmin käänteleen ja väänteleen.

E: Nyt koitin sillai että perusennakko on 19ast ja maksimi näin ollen 34ast ja vääntö parani 2000-3000rpm kohdalla verraten 15ast perusennakkoon. Nyt toimii paremmin koko kierrosalueen ja ylhäällä paljon paremmin verrattuna väljään orkkisjakajaan ainakin näin vakio B20:ssä 10.5 puristuksilla.

Ja tosiaan kyseessä vaan testi tuolle jakajalle että sais sen vähän sinneppäin ennenkuin tulevaisuudessa tulee käpisteltyä tuplat jne kaveriks.

Kuulostaako ennakko-käyrä mitenkään järkevältä seuraavan laiseen budjetti viriin:
40 tuplat, kötöstelty kansi 44/40 venat,ruttua 10.5-11,R nokka scatin single jousilla ja vakio pakosarja+2" putki.

Ja saa ja pitää kertoa jos on ideoita että mihin päin ennakoita räpläis tai jos parempi ajella vakio 077 jakajalla  ;D



« Viimeksi muokattu: 01.01.2021, 18:00:44 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1329 : 06.01.2021, 01:35:24 »
Palatakseni vielä tuohon nostimien keventämiseen, niin poimin netistä muutaman kuvan esimerkiksi:

          

Ekassa noista on porattu tuohon alkuperäisreijänkin kohdalle, meneekö nostin tuollain jo liian heikoksi ?
Tokassa kuvassa selkeäsi pienemmät reijät, mutta vähintäänkin riittävästi. Näyttää silti edelleen että olisi ihan riittävän vahva ???
Kolmannen kuvan nostimet on maltilla kevennetty, mutta lähteekö tuollain lähestulkoon mitään painosta pois ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Kankikari

  • Vieras
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1330 : 06.01.2021, 15:02:45 »
Äkkiäkös sen painon laskee kun reiät on läpi  ja reiän koko tiedossa. Nuo kavennetut ei paljoa kevene, näkeehän sen jo katsomalla.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1331 : 06.01.2021, 18:24:51 »
Varsinainen kysymys olikin ajateltu niin että miten paljon reikiä nuo sietää vielä hajoamatta ::)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1332 : 07.01.2021, 07:21:03 »
Varsinainen kysymys olikin ajateltu niin että miten paljon reikiä nuo sietää vielä hajoamatta ::)

Kakkoskuvan nostimet ovat kuin Volvo R-Sportin kevyimmät nostimet. Ne olivat erikoisen koviksi karkaistuja.
Vakiot kevennettynä vastaaviksi tuskin kestävät pitkään.
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1333 : 09.01.2021, 22:50:18 »
Missä rpm raja menee että noista kevennyksistä on hyötyä?

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1334 : 23.01.2021, 13:26:46 »



Siinä oma visio Scatin Single jousille. Eli isonnetut jousikaivot,shimmi ja siihen päälle vinokoneen kova "alaprikka" ja lautasina vinokoneen vakiot. En itse näe ongelmaa mutta jos joku muu näkee niin kertokaa.  ;D

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron