Carcom Oy  Elekma

Veteraanit ja RE85 sekä moottorinohjaus

  • 3 Vastauksia
  • 2232 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Veteraanit ja RE85 sekä moottorinohjaus
« : 17.09.2012, 22:18:08 »
Iltaa.

Ajattelin kirjoitella tänne ajatuksia liittyen tuohon omaan 164 veteraaniin. Auto on vielä vaiheessa ja arpomista tekniikan suhteen olen suorittanut. Mieluusti pitäytyisin tuossa B30 padassa, kuitenkin tekniikan nykyaikaistaminen osin olisi ajatuksissa. Megaa olen koittanut opiskella ja hieman on ajatuksiin hiipinyt Megaruutta B30 joka joisi RE85:sta. Onko teillä millaisia kokemuksia RE85:sta veteraanikoneissa B20, B30 jne? Mitä erityisesti tulisi ottaa huomioon ja onko tuollainen projekti käytännössä miten hankala toteuttaa?

Tuolla RE85 ketjussa on hieman tarinaa laidasta laitaan, mutta tänne kaipaisin kokemuksia erityisesti veteraaneista ja RE85 polttoaineesta, sekä moottorinohjausprojekteista liittyen tuohon. Tarkoituksena olisi hankkia toinen moottori joka kunnosteittaisiin ja suunnitella muutos muutoin mahdollisimman valmiiksi, että itse swappi aikanaan sujuisi mahdollisimman mutkattomasti. Siksi kaipailisin erityisesti asioita mitä tulisi ottaa huomioon veteraanien koneiden ja RE85 kanssa. Toki kaikki tieto veteraanikoneista ja RE85 polttoaineesta oli kokoonpano mikä tahansa on arvokasta.

Kaikki konkreettiset seikat jos vanhaa autoa aletaan muuntamaan tuolle sopivaksi. Polttoainelinjat? Itse moottori? Mitä muutoksia aiheuttaa jne. Ympärivuotinen käyttö? Omassa tapauksessani tuolla ei olisi väliä, koska ajoneuvo on ainoastaan kesäkäytössä.

Onko tuossa projektissa mitään järkeä, vai olisiko fiksumpaa miettiä uudempaa tekniikkaa tuohon koriin?
« Viimeksi muokattu: 17.09.2012, 23:02:27 kirjoittanut ML »
Volvo 940 Turbo -97

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Veteraanit ja RE85 sekä moottorinohjaus
« Vastaus #1 : 17.09.2012, 22:26:24 »
Ei nyt hautaan haudattu rojekti. Itse nähnyt kun yksi tuli vaaleansinisellä juurikin 164:llä b30+mega re85 vehkeellä jota oli nokkaviritetty, hakemaan osia. Juteltiinkin ja itse kehui kovasti. Joku tietysti täältä heti tunnistaakin kaverin?
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa masi_71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraanit ja RE85 sekä moottorinohjaus
« Vastaus #2 : 18.09.2012, 18:04:57 »

Itellä aivan saman suuntaiset aatokset, mutta auto 142 -73 jossa B20E jota ohjaa Mega1 v2.2
Tähän asti ajettu bensalla mutta ensi viikolla volvosta tulee alkoholisti vielä vanhoilla päivillään.

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Veteraanit ja RE85 sekä moottorinohjaus
« Vastaus #3 : 19.09.2012, 22:01:41 »
Ei nyt hautaan haudattu rojekti. Itse nähnyt kun yksi tuli vaaleansinisellä juurikin 164:llä b30+mega re85 vehkeellä jota oli nokkaviritetty, hakemaan osia. Juteltiinkin ja itse kehui kovasti. Joku tietysti täältä heti tunnistaakin kaverin?

 :hello:

Ei tuo paljoa moottorin muuttelua vaadi tappikoneen osalta, itsellä oli muuten vakio B30E pari kesää ajossa RE85sella, paitsi ruiskua ohjasi mega. Nyttemmin on sitten sitten tuohon nokkaviritykseen ja korkeapuristeiseen koneeseen lisätty puhallin kylkeen. D-jetti on kohtuullisen helppo muuttaa megan ohjaukseen ja nuokin suuttimet sietävät viinaa, eivät ainakaan ryppyilleet parin kesän aikana. Letkujen puolellakaan ei mulla ole ollut ongelmaa, vaihdoin uusiin normaaleihin bensaletkuihin kun aloitin nuo kokeilut.

Tästä voisi tarinoida paljonkin, nyt vaan ei aika piisaa, vastaan mielelläni jos kysellään.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

 

Carcom Oy  Elekma