Kulkukoira  Proturbo

K-Jetronic ahdetussa moottorissa

  • 34 Vastauksia
  • 28057 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #15 : 18.10.2013, 10:09:04 »
Mistä mahtaisi saada määräjakajaan tiivisteitä, kun tihkuttaa bensaa sieltä välistä vähän?

Esimerkiksi tuolta -> http://www.ferrari400parts.com/boschshop.php?category=12&view=productListPage

tai toinen toimiva vaihtoehto voi olla Ebay. Ehkä osia voi saada tilaamalla bosch huollosta..
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #16 : 18.10.2013, 12:26:42 »
Ainakin paikallinen Bosch Car Service eli Reijon Diesel pystyy osanumeroilla tilaamaan mitä vaan, mutta hinnat on usein suolaisia. Tiskiltä saattais kans saada, mutta hinta on tuskin yhtään halvempi. Kupariprikat on ihan peruskauraa.

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #17 : 18.10.2013, 13:49:30 »
...Tiskiltä saattais kans saada....

Epäilen hyvin suuresti että tuskin sieltä mitää suodatinta kummempaa saa..
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #18 : 18.10.2013, 14:17:18 »
Se tuntuu riippuvan ihan kysyjästä. Kyllä lisäilmaluistia ym. "kokonaista" osaa saa ainakin. Pikkunippelit näihin on usein vähän hakusessa.

Alaikäiselle ei tunnu ainakaan löytyvän mitään varaosaa vaan käsketään hakemaan motonetistä. Sitten kun hain isännän parkkipaikalta mukaan, niin kummasti alkoi asiakaspalvelukin kiinnostamaan.  :idiot2: Nykyään moikkaavat iloisesti ja automallinkin muistavat.

Poissa random

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #19 : 19.11.2013, 01:01:59 »
Eipä saa tiivisteitä volvon tiskiltä eikä bosch huollostakaan, ebayssa taas näyttäisi olevan tiivisteitä tarjolla.
 Jos jollain sattuisi olemaan toimiva jakaja ylimääräisenä niin saisi nopeammin auton penkityskuntoon.

Poissa mattir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #20 : 21.06.2016, 23:28:43 »
Kysytäänhän täältä,että kukakoha osais,tietäis ja ymmärtäis kjetin päälle. Pitäis saaha säädettyy kohilleen. Korvausta vastaan tietysti.
-Matti
Volvo 242 turbo b21et 
Volvo 242 F-ryhmä
Ex: Volvo 240 turbo b21et historic ralliauto
Ex: Volvo 142 turbo 2.3L

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #21 : 29.07.2016, 12:27:10 »
Morjesta!
Itellä olis tarkotus kokeilla kjettiä turboautossa ihan vaan mielenkiinnosta, vaikka tarjolla on vaikka ja mitä muutakin.. Yritin jo projupuolella kysellä. Tuloksetta.
Audimiehiltä kulkee huhua että K-Jetti ei ymmärrä kovinkaan jyrkkiä nokka-akseleita ahdetussa moottorissa. Pitääkö paikkaansa? ja jos, millasta akselia se vielä ymmärtää? Tietty myös mua kiinnostas kuulla lisää siitä määräjakajan muokkaamisesta  :D

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #22 : 30.07.2016, 12:04:52 »
Kysytäänhän täältä,että kukakoha osais,tietäis ja ymmärtäis kjetin päälle. Pitäis saaha säädettyy kohilleen. Korvausta vastaan tietysti.
-Matti
Mitä sille tarvis tehdä? Ilmeisesti jenkkimallinen jossa lambdasäätö myös?

Morjesta!
Itellä olis tarkotus kokeilla kjettiä turboautossa ihan vaan mielenkiinnosta, vaikka tarjolla on vaikka ja mitä muutakin.. Yritin jo projupuolella kysellä. Tuloksetta.
Audimiehiltä kulkee huhua että K-Jetti ei ymmärrä kovinkaan jyrkkiä nokka-akseleita ahdetussa moottorissa. Pitääkö paikkaansa? ja jos, millasta akselia se vielä ymmärtää? Tietty myös mua kiinnostas kuulla lisää siitä määräjakajan muokkaamisesta  :D
Kuinka jyrkästä nokasta kyse? Kyllähän esim Volvon "rajuimmat" nokat kuten H ja K ovat alunperin Kunkkujettikoneesta. En siis uskois, että muodostuu mitään isompaa ongelmaa. Jossain vaiheessa olis tarkotus käyttää B19ET pohjasta konetta K-nokan kanssa rullilla.

Poissa injector

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2417
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #23 : 31.07.2016, 01:22:59 »
Täälläkin on myös kuultu, Kjetti menee höperöksi yli 300 asteisten nokkian kanssa.
Volvon omilla nokilla ei mitään ongelmaa pitäisi esiintyä.
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #24 : 02.08.2016, 10:24:40 »
Tarkotin että miten ne säätivät ruiskua olikohan niillä eri ilmakartioita jne.

Olen nähnyt kuvia määräjakajasta jossa oli vaihto kartioita.

Esimerkiksi tässä on jonkun porssehemmon näkemys..
http://forums.pelicanparts.com/911-930-turbo-super-charging-forum/665600-information-about-934-cis-injection.html
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #25 : 02.08.2016, 15:38:51 »
Ylläolevassa linkissä oli aikapaljon asiaa Volvon A-ryhmäläisten ruiskuista...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #26 : 21.02.2017, 21:51:47 »
Kirjoitetaanpa omista ruuvailuista, jos olisi hyötyä muillekin. Kohdeautona 240 ja B21ET täysin vakiona (kyllä, niitäkin vielä löytyy).
-   Ensimmäisenä on tietysti tarkistettava, ettei imuvuotoja ole
-   Sytkäosat kunnossa
-   Ym perusjutut
Omassa oli vikana ohjauspainesäätimen kalvo, joka oli murtunut. Ehjällä säätimellä oireina oli laiha seos osakaasulla ja liian rikas ahdoilla. Ruiskussa on kaksi säätöruuvia, toinen määränjakajassa (kuva alla, keskellä (CO screw”) ja ohjauspaineensäätimessä toinen. Määränjakajan säätöruuviin käy pitkä 3mm kuusiokoloavain. Säätö vaikuttaa pääasiassa tyhjäkäyntiin ja 1/3 kierros voi olla jo liikaa. Myötä päivään rikastuu ja vastapäivään eli auki päin laihenee. Kuten kuvassa näkyvä ruuvi on ”vinossa”, kun läppä ei ole alhaalla, eli kone käy. Suositeltavaa säätää moottori sammuksissa, ruuvia ei saa painaa/nostaa.


Määränjakajasta muuta tarkastettavaa
-   Läppä on kartion keskellä eikä takerra nostettaessa.
-   Läppä on lepoasennossa 0 – 0,5mm (säätöarvo 0,3mm) kartion alkureunan alapuolella
Sivu 74:
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/200/Section%202%20-%20Engine/TP30454-1_k-jet_ci_system_b19_b21_b23.pdf
Saman kirjan sivulla 75 järjestelmäpaineen säätö. Ohjearvo 4,5 – 5,3bar (PA-pumppu käynnissä). Alla olevassa kuvassa oikealla alhaalla oleva kuusiokanta, josta aukeaa paineensäätöventtiili. Säätäminen tapahtuu rikoilla. Painetta nostamalla voidaan lisätä bensan määrää. Samassa kokonaisuudessa on myös jäännöspaineen säätö (ohjearvo 1,5 – 2,4bar ja Turbot >1982 2,4 – 3,2bar), eli mitä järjestelmään jää kun PA-pumppu sammuu. Liian korkea jäännöspaine aiheuttaa suuttimien vuotamista ja liian pieni paine voi aiheuttaa bensan höyrystymistä ja käynnistysvaikeuksia lämpöisenä. Ei ehkä kannata koskea jos ei tiedä mitä tekee. 




Toinen järjestelmän kannalta merkittävä osa on ohjauspaineensäädin. Ohjauspaine riippuu moottorimallista ja säätimen tyypistä. B21ET sen kuuluisi olla lämpöisellä moottorilla 3,4 – 3,7bar. Se mitataan bensapumpun käydessä määränjakajan ja ohjauspainesäätimen välisestä putkesta (lähtee määränjakajan päältä ja OP-säätimessä isompi banjo-liitin).
Sivu 8 ja 28: http://www.k-jet.org/files/greenbooks/200/Section%202%20-%20Engine/TP30454-1_k-jet_ci_system_b19_b21_b23.pdf

Ohjauspaineella rajoitetaan määränjakajan liikettä, eli mitä matalampi O-paine, sitä helpommin ilmavirta nostaa lautasta -> seos rikastuu. OP-säädin laskee painetta paluulinjaan, eli jos joku on tukossa, paine nousee ja seos menee todella laihalle. Säätimen sisällä on bi-metallijousi, joka laskee O-painetta kylmänä. Tämän vuoksi säädin on sijoitettu lämpöiseen paikkaan imusarjan alle. Jousta myös lämmitetään sähköllä, eli liittimeen tulee 12V bensapumpun releeltä. Turbon säätimessä on lisäksi kalvo, jota liikutetaan imusarjan paineella. OP-säätimen pohjassa on peltiroppu, jonka takana on säätöruuvi. Vastapäivään pyöritettäessä O-paine laskee ja seos rikastuu. Jos paine on liian pieni, sitä voidaan myös nostaa laittamalla shimmilevyjä jousen alle. O-paineen muuttaminen vaikuttaa koko järjestelmän toimintaan ja sitä säätämällä saa normaalin ajoalueen toimimaan. Painetta muutettaessa joutuu tyhjäkäynnin osalta seosta korjaamaan määränjakajan ruuvilla. Ruuvilla O-paineen laskeminen vähentää ahtorikastuksen määrää. Omassa autossa ongelmana oli kuitenkin liian rikas seos ahdoilla. Tein sitä varten OP-säätimen pohjaan M22 kierteen ja alla olevan kuvan mukaisen ”säätöruuvin”. Pystyin sillä rajoittamaan kalvon liikettä ja siten ahdoilla tapahtuvaa rikastumista. Todennäköisesti myös kalvon käyttöikä lisääntyy, kun liike on pienempi. Lisäksi muutin OP-säätimen kiinnitystä siten, että ruuveihin pääsi käsiksi ilman purkamista. "Säätöruuviin" käy 8mm kuusiokolo ja säätimen ruuviin 4mm sen läpi.


O-paineen liiallinen laskeminen saa läpän liikkumaan liian herkästi, jolloin se "pohjaa" ja bensaa menee X-määrä, eikä ilmamäärä vaikuta seokseen kuten sen kuuluisi. Suunnilleen kaikki tuntuu vaikuttavan toisiinsa. O-painetta nostamalla voisi siis saada K-Jetin käymään tasaisemmin jyrkemmän nokka-akselin kanssa (läppä ei liiku niin herkästi edestakaisin), mutta tällöin seoksen säätö voi olla vaikeaa.

Tekstissä voi olla virheitä, mutta ehkä myös apua jollekin.

Poissa mattir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #27 : 27.03.2017, 16:03:48 »
Vähä jääny tääl käynti vähille, mutta säädön tarvetta olisi. Elikkäs. Tulossa uudenmallinen pakosarja, 1.2bar hukkaportti jolloin ahdot 1.0bar säädettynä ja 3'' downpipe. Eli varmaan bensapainetta nostaa? Seoksia? Bensapaineet mitata? Sellanen säätö, että auto toimii hyvin ilman mitään nykimisiä ja rykimisiä  ::) Ja myös seoksetkin olisi siellä ihanne alueella pääsääntösesti  8) Tuosta lambdasäädöstä ei mitään tietoa? Ei ainakaan ollut pakosarjassa eikä downpipessä lambda anturia.. Muitakin sippeli viritys ideoita voi antaa  ::)
-Matti

Mitä sille tarvis tehdä? Ilmeisesti jenkkimallinen jossa lambdasäätö myös?
Volvo 242 turbo b21et 
Volvo 242 F-ryhmä
Ex: Volvo 240 turbo b21et historic ralliauto
Ex: Volvo 142 turbo 2.3L

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #28 : 05.11.2017, 14:09:05 »
Herätellääs vähän, eikö tollaisen B230E motin saisi kohtuudella turbotettua jos hommaa B21ET:stä koko imusarjan? Loput turbon hilppeet sitten esim. B230ET koneesta tai vastaavasta? Luulisi pääsevän helpoiten noin, jos ahtoja haluaa nostaa niin sitten vahvempaa kansipahvia vaan?
Se ei käy

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
« Vastaus #29 : 08.11.2017, 20:18:58 »
Joo kyllä sen noilla kasaan saa. Ilmamäärämittari täytyy laittaa kuitenkin turbon imupuolelle. Ihan himona saa kyllä säädellä ja yksin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Elekma  Autoracing