Futurez  Kulkukoira

Ajovalojen pesurien poisto

  • 0 Vastauksia
  • 9531 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Ajovalojen pesurien poisto
« : 30.10.2010, 17:24:44 »
Lainaus käyttäjältä: volvolandia
Ajovalopesurien ja -pyyhkimien poisto 400-sarjan FL-malleista


Lähtökohta

Noin 15 vuoden ikäisenä ja 220 tkm nähneenä, alkoi toinen ajovalon pyyhinmoottori sanoa sopimustaan irti, eli pysähtyi sattumanvaraisesti mihin tahansa asentoon, välillä oli normaalisti vaakasuorassa, välillä 45 asteen kulmassa ja hetken päästä taas täysin pystyssä. Eri kertojen välillä pesuria ei tietenkään tarvinnut käyttää, vaan pyyhkijä liikkui satunnaisesti aivan itsekseen, ei kuitenkaan aina. Tulevan "talven" osalta kuitenkin epäilytti, että mitä tapahtuu, kun pyyhkijät ovat jäässä ja ne yrittävät liikkeelle heti, kun avaimesta kääntää virrat päälle. Jostain luin jopa sellaisen legendan, että kun pyyhinmoottorin "palaminen" aiheuttaa oikosulun, niin pesupumppu "menee jumiin" ja nestettä alkaa tulla lasiin taukoamatta. ;D


Taustatutkimusta

Jotta talvella ei hajoaisi mitään enempää, ensiapuna piti toisesta pyyhinmoottorista ottaa sähköt irti. No sehän ei ilmeisesti kelpaa ensi syksynä katsastusmiehelle, että paikallaan olevat ajovalojen pyyhkijät eivät toimi. Ja koska näin vanhaan autoon ei tehnyt mieli tehdä noinkin turhia sijoituksia uusien osien muodossa, päätin poistaa pesurit kokonaan. Ja kuten yleensä kaikissa muissakin tapauksissa, ei tässäkään ollut ns. oikotietä onneen, vaan sulakkeen 6 takana oli kaikki pesureihin liittyvä, eli yhteinen pesupumppu sekä kaikki kolme pyyhinmoottoria, ts. viiksestä vetämällä ei tapahtunut yhtään mitään. Näin ainakin omassani, en tiedä miten tilanne muuttuu, jos autossa on takalasinpesuri.


Ajovalopesurien poisto

Pesureiden poistaminen kannattanee tehdä jo siinä vaiheessa, kun auto on vielä likainen. Ei sitten harmita, kun valuva pesuneste sen tahrii. ;D

Tässä siis lähtökohta, onhan tuo oikean puoleinen lasi likaisempi, kun ei pyyhkijä ole liikkunut, mutta eipä tuolla valotehoon ole mitään vaikutusta, kun eivät nuo muutenkaan mitään näytä.



Aluksi voidaan ottaa sähköt pois pyyhinmoottoreilta. Tila on melko ahdas, joten itse ainakin suosiolla irroitin tuon umpion taustakuvun, jonka kautta polttimotkin vaihdetaan, ja otin liittimen irti telineestään, jolloin ne on helppo irrottaa. Toisen puolen liittimestä voi laittaa takaisin telineeseen, ja umpion taustakuvut takaisin paikalleen. Tilanne ennen ja jälkeen pitäisi näyttää suurin piirtein tältä.



Seuraavaksi paikallistetaan T-liitosten välinen pesuletku, joka pitää poistaa, että pesunesteen tulo ajovaloille saadaan katkaistua. Tämä letku on hyvin näkösällä, jälkimmäinen T-liitos on heti etusäleikön ja jäähdyttimen välissä, ja ensimmäinen on ohjaustehostimen öljysäiliön alla, jakopään kotelon vieressä.



Tämä ensimmäinen T-liitos pitää poistaa, ja tilalle laittaa suora jatkokappale, jollaisen saa esim. Motonetista tuotekoodilla 12-1204 hintaan 1,35 euroa. Luonnollisesti siihen kytketään alhaalta pesunestesäiliöstä tuleva letku, sekä ylöspäin menevä letku, eli pesuneste ohjataan vain tuulilasille.



Lopuksi kyseinen letku voidaan irrottaa jälkimmäisestä T-liittimestä, jonka puolelta vetämällä tuo pisin letku tulee ihan siististi pois, vaikka meneekin tuolta jostain välistä. Sen jälkeen voi myös toisen T-liittimen irrottaa.



Sen jälkeen loput pesuletkut voi irrottaa pyyhkijän varsien pesusuuttimista ja vetää varren juuressa olevan kumilenkin läpi. Toisella puolella tuo lenkki piti todella tiukasti vastaan, eli sen kanssa sai tehdä hetken töitä.



Lopuksi nämä lyhyemmät pesuletkut voidaan vetää pois paikaltaan. Itse vedin tuolta auton keskeltä päin ja vasemman puoleinen tuli ihan suosiolla, oikean kanssa piti useamman kerran työntää sormi umpion alla olevaan koloon, nostaa letkua sormella, vetää aina tyhjät pois jne. että sen sai tulemaan pois paikaltaan. Kumilenkit pyyhkijöiden varresta voi katkaista sivuleikkureilla, ja ne saa vedettyä jousien ympäriltä pois, kun pitää pyyhkijän vartta 45 asteen kulmassa toisella kädellä.



Sen jälkeen pesureiden poisto on valmis. Nyt kumpikaan pyyhkijä ei liiku, ja pesunestettä tulee vain tuulilasille, ja sitäkin nyt huomattavasti tehokkaammin kuin ennen. Kuvassa myös ajovalojen lasit on puhdistettu.



Tässä vaiheessa kannattaa suorittaa se auton pesu, niin loppuosa hommasta on mukavampi ja siistimpi tehdä.


Ajovalopyyhkimien poisto

Ja edellisestä hommaa jatkettiin, kunhan auto oli ensin pesty.



Pyyhkijän varren juuressa oleva peitekansi käännetään auki, ja sen alta paljastuu mutteri, joka kiinnittää pyyhkijän moottorinsa akseliin.



Mutteri aukeaa 8 millisellä, itse käytin neljäsosatuuman pientä hylsyä ja räikkää. Mutteri ja sen alla oleva prikka pois, jonka jälkeen pyyhkijän vartta voi koittaa akselistaan irti. Kumpikaan ei lähtenyt käsivoimin, mutta käyristetyillä pihdeillä melko helposti, kun laittaa toisen kärjen pyyhkijän varren alle, ja toisen akselin päähän ja puristaa. Kiitokset vinkistä Nasse-Sedälle.



Pyyhkimet on nyt saatu poistettua, ja tilanne näyttää tältä.




Ajovalojen pyyhinmoottorien poisto

Ensimmäiseksi täytyy irrottaa jäähdyttimen päällä oleva iso suojamuovi. Se on kiinni viidellä 10 millisellä pultilla.



Sen jälkeen irrotetaan etusuuntavilkku, jonka takaa noita kahta klipsiä pitää painaa kohti toisiaan, ja toisella kädellä vähän nitkutella vilkkua sieltä lasin vierestä, jotta lähtee liikkeelle. Sen jälkeen vilkun saa pois ihan vetämällä, ja polttimonpidin irtoaa vilkusta kiertämällä vastapäivään.



Seuraavaksi täytyy irrottaa ajovaloumpion alla oleva muovilista, joka on kiinni kolmella klipsillä. Niitä pitää tietenkin kaikkia painaa yhtäaikaa, jotta listan pääsee vetämään pois paikaltaan. ;D Myös pyyhkijän stoppari on kiinni tässä listassa.




Sen jälkeen tilanne näyttää muuten tältä, paitsi kuvasta puuttuu jo pyyhinmoottorin akseli, koska kuva on otettu vasta kokoamisvaiheesta.



Nyt voidaan ajovaloumpio ottaa pois paikaltaan. Se on kiinni neljällä 10 millisellä pultilla, joista kaksi on umpion päällä, ja kaksi sen alla, äsken irrotetun listan takana. Alempiin pultteihin käsiksi pääsemiseen vaaditaan tarpeeksi pieni hylsy sekä sopivia jatkovarsia.



Umpion irrotuksen jälkeen pyyhinmoottori näkyykin jo selvästi, ja se on enää kahdella 10 millisellä pultilla kiinni, mikäli sähköjohto on irrotettu jo aiemmin. Alempaan pulttiin sopivaa, tarpeeksi pientä hylsyä ja räikkää ei ainakaan itseltäni löytynyt, joten räikällä varustettu lenkkiavain on nyt paikallaan. Vasemmalla tilaa on vielä hieman vähemmän, koska moottorin imuilmaputki on heti pyyhinmoottorin vieressä.



Kun pyyhinmoottori on saatu nostettua pois, alkaa näyttää suurin piirtein tältä.



Nyt ajovaloumpion voi kiinnittää takaisin. Sen jälkeen irrotetaan umpion alapuolella olleesta listasta pyyhkijän stoppari. Se on kolossaan kiinni vain painamalla, mutta melko tiukassa. Metalliklipsun ja listan takareunan väliin mahtuu kuitenkin ohutkärkinen talttapäinen meisseli, jolla klipsua saa painettua kohti tuota mustaa päätä, josta toisella kädellä samalla nostamalla, stopparin saa pois paikaltaan.



Sen jälkeen listan voi kiinnittää umpion alle, kunhan vain tuon "pitkän muovihaarukan" asettaa oikeaan kohtaan, niin lista lukittuu ihan painamalla se pohjaan. Lopuksi kiinnitetään etusuuntavilkun polttimonpidin takaisin umpioonsa ja työnnetään vilkku paikalleen. Siinäkin muoviklipsujen asetuttua oikeaan asentoonsa, vilkku lukittuu ihan painamalla.

Sitten vain sama homma toiselle puolelle, ja lopuksi kiinnitetään iso suojalevy jäähdyttimen päälle. Viimeinen askel kohti siistiä lopputulosta olisi peittää listassa olevat reiät niin, että pinta olisi tasainen ja maalattu korin väriin, mutta siihen voidaan sitten palata mahdollisesti myöhemmin.



« Viimeksi muokattu: 31.10.2010, 12:30:15 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Ateho  Elekma