Elekma  Autoracing

440 keskuslukituksen korjaaminen

  • 2 Vastauksia
  • 4678 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lapanen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
440 keskuslukituksen korjaaminen
« : 06.08.2011, 11:53:19 »
Auto on 440 2.0 SE 1994 hatchback. Alla pieni selostus keskuslukkojen korjausprojektista, jos siitä jotain hyötyä jollekin olisi. Korjauksen kestävyydestä en osaa sanoa, karu totuus paljastuu minullekin viimeistään ensi talvena.

keskuslukitus alkoi temppuilemaan n. vuosi sitten erityisesti kostealla kelillä, ja lopulta se lopetti toimimisen kokonaan. Järjestelmässä ei ole kauko-ohjausta.

Ongelmiin kaksi syytä:
-kuskin oven johtokimpun läpiviennin kohdalta piuhojen eristys vaurioitunut
-kuskin jalkatilassa oleva ohjausboxi saanut kosteutta sisäänsä ja piirilevy hapettunut pilalle. Boxi on 2-toiminen rele, joka antaa n. sekunnin ajan virtaa ja vaihtaa napaisuutta riippuen siitä kumpaan suuntaan kuskin lukkoa väännetään.

Oletan, että ohjausboxi on minulla jossain  vaiheessa jäänyt jatkuvasti antamaa virtaa lukoille, joka tapauksessa kaikista ovista + takaluukusta oli moottorit kärähtäneet. Kävin Biliassa kysymässä tuota boxia, mutta sitä ei kuulemma enää myydä. Sain  kuitenkin hommattua uuden purkuosana hintaan 17e.

Järjestelmän osat on pääpiirteissään: kuskin ovessa mikrokytkin, saman näköinen kun muissa ovissa olevat keskuslukon moottorit, joka kytkee/avaa sieltä tulevat ruskean ja vihreän johdon (ohjaustieto boxille,  ru=miinus), jalkatilassa oleva ohjausboxi (tavallisen releen näköinen, siinä lukee "Central door lock") ja muissa ovissa keskenään rinnan olevat moottorit joihin lähtee boxilta (paksut) keltainen ja vihreä johto. Kuskin ovesta lähtee 3 piuhaa ke/vi/ru mutta ohut keltainen on rullattu kiepille eikä ole kytketty mihinkään.

Ensin testasin antaa suoraan releen liittimestä paksuihin kelta+vihreä johtoihin 12v, tapahtuuko ovissa mitään, ei tapahtunut. Tällöin  vaihtoehdot on siis a) johto poikki jostain kohtaa b) kaikki moottorit sökönä tai c) jos kipunoi, piiri/moottori oikosulussa, tässä tapauksessa sulakkeen pitäisi kyllä olla myöskin palanut.

Sitten avasin ensimmäiseksi takauluukun kannen muovin jonka alla lukko on, ja otin moottorin irti. Testasin laittaa siihen 12v molemmin päin, mitään ei tapahtunut, siis rikki. Sitten rautasahan, puukon ja ruuvarin kanssa moottori auki, sieltä löytyy aika simppeli mekanismi jossa pieni sähkömoottori pyörittää matoruuvia joka vetää akselia edestakaisin.

Tässä vaiheessa otin työn alle korjata oven läpiviennin piuhat. Jotta eristeen vaurioituneet kohdat saa esille, kannattaa johtonippu työntää kuskin jalkatilaan. Tätä varten pitää ovipahvi irroittaa. Se on lopulta aika helppo homma:
- oven kahva, alareunasta klipsi auki ja siitä etenemällä ylöspäin naksuttelee sen päällimuovin irti, alla 2 isoa ruuvia
- avauskahvan kehys irti: vedä kahvasta niinkuin avaisit oven, ja siinä keskellä näkyvästä raosta kampea ruuvarilla vähän niin se lähtee ihan nätisti. Voimaa ei kannata käyttää tai se kehys menee rikki
- "side protection" lätkän alla yksi ruuvi
-kaijuttimen kehys on muoviklipseillä kiinni, tämä on mielestäni hankalin saada ehjänä irti, sitten kaijutin irti, 4 ruuvia
-ovipahvin alareunasta (oven perän puoleinen reuna) ulospäin vetämällä tai jollain ruuvarilla kampeamalla 2 muoviklipsiä irti. Nää menee kanssa helposti rikki
Tämän jälkeen pääsee nylkyttämään/työntämään piuhoja tarpeeksi pitkälle kuskin jalkatilaan, sieltä pitää tietysti irroittaa ensin ne muovilevyt.  Sähköpeilin liitin täytyy myös irroittaa oven puolella tässä vaiheessa.

Katkaisin johdon vauriokohdasta, sopivan paksuinen ja n. 10 cm pitkä, (riippuu eristeen kunnosta), kutistesukka, kutistamattomana 4-5 mm johdon ympärille, kuorinta n. 1.5 cm matkalta, johtojen päät kiedoin yhteen, juotos (reilusti tinaa), sukan kutistus sytkärillä. Kannattaa varoa että ei polta muita piuhoja samalla.

Käytettyjä keskuslukkoboxeja löysin romuttamoilta ihan mukavasti, hinta kuitenkin aika suolainen, n. 30€/kpl. Käsittääkseni kaikkiin oviin paitsi takaluukkuun käy sama lukkomoottori, tosin se on eri päin vasemmalla ja oikealla. Pihinä miehenä en kuitenkaan lähtenyt uusvanhaa ostamaan, vaan yritin ensin korjata vanhoja.

Avatun keskuslukkomoottoriboxin sisältä löytyvän pienen 12v DC-moottorin valmistaja ainakin minun yksilössä on Mabuchi. Googletuksella selvisi että Bebek Sörnäisissä myy lähes samaa moottoria joka on n. 5mm lyhyempi ja siinä on +/- eri päin. Hienoa tässä on se, että hinta on 1,50€/kpl. Kävin ostamassa niitä kourallisen ja lähdin sovittelemaan ensiksi takaluukun lukkoon. Koska moottori on lyhyempi, niin tuin sen takaa sopivalla virityksellä eli akryylimuovista sahatulla kappaleella. Lisäksi pinjoni on eri päin kun alkuperäisessä, eli kontakti valkoiseen muovirattaaseen ei ole ihan yhtä hyvä. Kun juottaa piuhat uuteen moottoriin niin täytyy  vaihtaa keltaisen ja vihreän paikkaa, lisäksi ko. moottorissa kontaktipinnat on vähän oudosti syvällä koloissa, eli juotin piuhat siihen päälle jolloin moottorista sulaa pakostikin vähän muovikuorta. Sitten boxin kasaus ja tiivistin epoxilla sauman että kosteus ei pääse sisälle. Lopputuloksena toimiva peräkontin lukko. Kaikki muut moottorit tuli kuntoon  samalla tekniikalla. Isoin homma on saada moottorit auki koska saumoissa on ilmeisen hyvää liimaa.

Kun moottorin on irroittanut ja ennen kun sitä lähtee rikkomaan (avaamaan) niin kannattaa testata se laittamalla napoihin 12v molemmin päin.  Jos mitään ei tapahdu/kuulu niin silloin se on joka tapauksessa rikki, eli  tässä  suhteessa on  hyvin vähän menetettevää. Kannattaa kuitenkin aukoessa varoa sitä päässä olevaa kumihaitaria ja ettei survo esim ruuvarilla lukon muita sisuskaluja mäsäksi.

Pelkääjän  puolen ovipahvi lähtee irti samoin kun kuskin puoli. Jotta lukon moottorin saa irti, pitää avata 3 kuusioruuvia oven etureunasta, ja sen jälkeen ovessa olevan aukon kautta voi iirroittaa moottorin. Moottorin korjaus kuten  edellä (JOS käyttää noita bebekin moottereita, huomaa suunta, eli kun uuden moottorin asentaa kontaktipinnat samaan suuntaan kun alkuperäisen, piuhojen järjestys pitää kääntää päinvastaiseksi).

Takaovet olikin sitten vähän kinkkisemmät saada moottori irti. Ovipahvi lähtee niin kuin etuovistakin (kaijutin ja side-protect ruuveja ei ole) mutta lukon irroitus edellyttää taemman ikkunakiskon irroittamista. Se on kiinni kolmella ruuvilla joista 2 näkyy ovessa (10mm pultti) ja yksi on sen muovisen kolmion takana joka on ikkunan takareunassa. Jotta pultin  saa pois, pitää irroittaa ne muovikolmiot sekä sisä- että ulkopuolelta. Minulla ne muoviklipsit katkesivat jokaisesta levystä, eli  todella varovainen saa olla jos ehjänä haluaa ne irroittaaa. Ratkaisin ongelman siten, että porasin kolmioihin 6mm. reiät klipsien kohdalle, ja laitoin niistä saman kokoiset muoviniitit läpi kiinnikkeiksi. Ikkunakisko lähtee alaspäin vetämällä, helpottaa jos tiivisteen ottaa pois ensin siitä urasta.

Nyt on kaikki lukot korjattu ja toimii kun uutena.

EDIT: kannattaa tarkastaa myös ovesta tulevien johtojen liittimet hapettumien varalta, toisesta mustasta 10 nap. liittimestä oli ruskea (maa) saanut kosteutta ja kuumentunut (liitin jopa vähän sulanut). Korvasin kyseisen liitoksen abikolla.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2011, 23:24:30 kirjoittanut lapanen »

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 440 keskuslukituksen korjaaminen
« Vastaus #1 : 12.08.2011, 07:07:22 »
Erittäin hyvä ohje!

Tuo kosteus ohjain releessä on näiden tyyppivika. Ensioireista pitäis jo tarttua vikaa ja aloittaa elvytystoimet, muuten se johtaa nopeasti siihen että kaikki ovimoottorit palaa..

Muutama vuosi sitten kyselin tiskiltä sitä relettä ja ois maksanu muistaakseni 130e, ei tullu ostettua. Ovat ny tajunnu itsekin ettei tuommoisia kannata myydä  ;D

Poissa lapanen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 440 keskuslukituksen korjaaminen
« Vastaus #2 : 14.08.2011, 23:31:05 »
Minulle väittivät Olarissa, että hinta oli ollut 26e. Kyllä 130 tuosta laatikosta on aivan kohtuutonta, sillähän saa jo uuden radio-ohjattavan hälytin-keskuslukkosarjan kaikkine hilppeineen.

 

Kulkukoira  Proturbo